Joaquim Coello i Brufau

(Torroella de Montgrí, Baix Empordà, 1946)

Enginyer naval, directiu empresarial i regatista.

Titulat per l’Escola Tècnica d’Enginyers Navals de Madrid (1970), obtingué un màster en administració d’empreses per l’IESE. Cap del programa de submarins Daphne (1970-72), enginyer (1973-80) i cap de projectes (1982-84) a les drassanes de Cartagena de Bazán, de la qual ha estat també cap de l’oficina tècnica i comercial i responsable dels projectes de portaavions i fragates FFG (1986-88) a Ferrol, i director tècnic i comercial a Madrid (1990-95). Ocupà també càrrecs de direcció en el projecte de la fragata NFR 90 de la Internationale Schiffs Studien (ISS) d’Hamburg (1984-90). Ha estat conseller director general d’Industria de Turbo Propulsores, SA (ITP) entre el 1995 i el 2000 i president d’Eurojet (2000-02), societat multinacional encarregada del disseny i la fabricació del motor EJ 200 per al caça europeu Eurofighter. Ocupà càrrecs directius a Gamesa Power Systems i Gamesa Eólica (2002-04). Fou president de l’Autoritat Portuària de Barcelona (2004-07) i conseller delegat d’Applus + (2007-14).

Degà del Col·legi Oficial d’Enginyers Navals i Oceànics d’Espanya (1998-2006) i president en 1999-2002 de l’Engine Sectorial Group (ESG), de l’Associació de Fabricants Europeus de Material Aeroespacial (AECMA) i, entre el 2001 i el 2002, de la Fundació per a la Qualitat del País Basc (EUSKALIT). Ha estat president del Consell Social de la Universitat de Barcelona (2007-10) i és membre del consell d’administració de diverses societats. Membre de número de la Real Academia de Ingeniería (2005), és patró de les fundacions Femcat, Pasqual Maragall, Institut Cerdà, Catalunya Europa, Palau de la Música Catalana, Institut Barcelona d’Estudis Internacionals i Carulla, de la qual el 2016 fou nomenat president. L'any 2020 fou nomenat membre de CONEXT CAT-EU, comitè d'experts per a assessorar la Generalitat de Catalunya en la identificació i promoció de projectes empresarials per accedir als fons covid-19 de la UE. Col·labora als diaris El Punt Avui i Ara.

En el vessant de regatista, es formà com a navegant a Sant Feliu de Guíxols i féu gran part de la seva carrera esportiva a Catalunya. Dissenyà i construí un veler, el Gudrum IV, amb el qual creuà l’Atlàntic en solitari en la regata La Route du Rhum (1978). Dirigí el projecte Licor 43, embarcació que patronejà durant la volta al món Whitbreath entre l’agost del 1981 i l’abril del 1982.