Formació
Fill de Josep Cervelló, s'inicià en la música a l’edat de sis anys, quan començà els estudis de violí amb Rosa García Faria, i posteriorment (1948-52) féu cursos de perfeccionament amb Joan Massià i Prats, i amb Josep Maria Roma i Roig treballà el repertori cambrístic de violí i piano. En 1975-60 amplià a Milà la seva formació amb Franco Tufari, però aquest darrer any un accident automobilístic l’obligà a abandonar la carrera de violinista. Es dedicà aleshores a la composició i la pedagogia. De nou a Barcelona, estudià tècnica compositiva amb J.M. Roma (1962).
Estil i trajectòria com a compositor
La formació com a violinista ha determinat un clar protagonisme de gran part la seva producció vers el violí o altres instruments de corda, obres que en reflecteixen un profund coneixement i una total adequació de la partitura. Té també té obres per a orquestra, piano o música coral.
Cal esmentar, entre d’altres, Cuatro movimientos (1968), per a quartet de corda, i el 1973 Seqüències sobre una mort (1970), per a orquestra, li valgué el premi Ciutat de Barcelona. Aquesta obra assenyalà l’adopció d’un llenguatge més personal, i deixà enrera una etapa marcada per l’academicisme, tot i que el seu llenguatge més consolidat representa un compromís entre la tradició i la recerca de l’originalitat. També per a orquestra, el 1972 presentà a Barcelona Anna Franck, un símbol, que tingué també un gran èxit a Jerusalem (1973) i Nova York (1984), i el 1976 Biogénesis, composta en col·laboració amb Jorge Wagensberg, obra per la qual rebé el primer premi del Concurso Permanente de Composición e Investigación Musical.
És autor d’obres per encàrrec, entre les quals hom pot esmentar Balada (1973), escrita en homenatge a A. Rubinstein a petició del Concurs Internacional Arthur Rubinstein; Vers l’infinit (1982), obra simfònica escrita per a l’Ajuntament de Barcelona; Cant nocturn (1990), encarregada pel Centre de Documentació i Difusió de la Música Contemporània, Un cant a Pau Casals (1991), escrita per a l'Olimpíada Cultural, Gémini (1998), per a violí i violoncel solistes amb orquestra de corda, 4 Caprici (1998), per a violí sol, i l’obra simfònica Formes per a una exposició, composta per a il·lustrar l’exposició La Forma!, del Museu de la Ciència de Barcelona (1999).
Guardons i reconeixements
A banda dels premis esmentats, la Unió de Compositors de l’URSS el convidà, el 1988, a participar en el III Festival de Música Contemporània de Leningrad (actual Sant Petersburg).
L’any 2006 rebé la Creu de Sant Jordi i el 2010 fou guardonat amb el Premi Nacional de Música
Obra pedagògica i periodística
Professor de violí al Conservatori de Badalona (1982-96), és autor del tractat Principis fonamentals sobre la tècnica general del violí. Ha exercit la crítica musical en diversos mitjans (Radio Nacional de España, Jano. Medicina y Humanidades, El País).
Obra musical
- Burlesca ibérica, per a orquestra de corda (1963)
- Dos movimientos orquestra de corda (1965)
- Fantasía concertant, per a violí i orquestra (1969)
- Due tempi concertanti, violoncel i orquestra (1969)
- Seqüències sobre una mort, orquestra simfònica (1970)
- Anna Frank, un símbol, orquestra de corda (1971)
- Clamor, orquestra simfònica (1972)
- Concerto grosso, orquestra de corda (1973)
- La mort i la donzella, violí solista i orquestra de corda (1974)
- Catàlisi, conjunt instrumental (1975)
- Biogénesis, orquestra de corda (1976)
- Capriccio núm. 6 Trémolo de Paganini, orquestra de corda (1982)
- La sisena nit, guitarra i orquestra (1983)
- Presto concertante, violoncel i orquestra (1986)
- Vers l’infinit (1982)
- Cimento di luce e tenebra, orquestra de corda (1984-85)
- Antagonisme (1989)
- Cant nocturn, viola i orquestra (1990)
- Un cant a Pau Casals, orquestra violoncel (1991)
- Concertino, violí i orquestra de corda (1993)
- Encantament (1995)
- Gémini, violí, violoncel, orquestra (1998)
- Formes per a una exposició, orquestra simfònica (1999)
- Trio per due violini e pianoforte (1967)
- Perpetuum mobile, violí, piano (1969)
- Introducción y Allegro risoluto, violí, piano (1970)
- Capriccio per quinteto, flauta, oboè, clarinet, fagot i trompeta (1971)
- Romance, violí i piano (1971)
- Fid’l, violí, piano (1973)
- Shoshanna, 4 saxofons (1980)
- Epithalámion, quartet de corda (1992)
- Divertimento I i II, 2 violí (1996)
- Quartet de corda ‘Remembrances’ (1992)
- Impromptu-Fantasía, orgue (1970)
- Balada (Homenatge a Arthur Rubinstein) , piano (1973)
- Sonata in cinque tempi, violí (1976)
- Sonata a la memòria de Pau Casals, violoncel (1977)
- Preludio, guitarra (1978)
- Trèmolo, clarinet (1978)
- Meditació, piano (1980)
- Studio fantasia, piano (1982)
- Cadenzas del concert núm. 1 en si bemoll de Mozart, violí (1990)
- A Franz Schubert, piano (1993)
- Homenatge, violoncel (1994)
- Sonatina, violí (1994)
- 4 Caprici, violí (1998)
- Alliberament, v. solistes, cor mixt (1975)
- Capvespre, cor mixt (1982)
- Dues evocacions, quartet de corda (1992)