Jordi Socias

(Barcelona, 1945)

Fotògraf.

De formació autodidàctica, inicià l’activitat professional documentant gràficament la Transició espanyola a la revista Cambio 16   l’any 1972, de la qual fou corresponsal a Barcelona (1973-75), amb fotografies com La senyera catalana (1976) o La signatura de la Constitució (1978).

L’any 1972 fundà també amb altres fotògrafs l’Agència Popular Informativa (API), i el 1979 féu la primera exposició individual a la Galeria Spectrum de Barcelona (1979). L’any següent cofundà l’agència fotogràfica Cover, que dirigí en 1980-84 i 1991-94. Ha estat editor i fotògraf de nombroses revistes culturals com ara Madrid Me Mata (1985), El Europeo (1988-90), del qual fou cofundador, editor gràfic, fotògraf i col·laborador, i Cinemania (1995-96).

Des del 1997 és editor i fotògraf del suplement del diari El País El País Semanal. A més del reportage fotogràfic sociopolític, ha destacat també com a retratista de personalitats, de la seva obra i el seu món, vessant en el qual cal esmentar les exposicions i els llibres dedicats als artistes Salvador Dalí i Luis Gordillo, entre d’altres.

Ha fet fotografies de portada de revistes, discs i cartells de gran difusió i ha impartit cursos, seminaris i conferències sobre la seva especialitat. Membre del jurat de concursos fotogràfics, entre els quals el World Press Photo d’Amsterdam (1983) i diverses edicions del Fotopress de “La Caixa”, li han estat dedicades un gran nombre d’exposicions retrospectives.

En cinema, ha estat director de fotografia d'Operación Ogro, de Gillo Pontecorvo (1980), Cinco horas con Mario, de Josefina Molina (1981), Demonios en el jardín (1982), La noche más hermosa (1984) i Feroz (1984), de Manuel Gutiérrez Aragón, i Soldados de Salamina (2002), de David Trueba.