PSA Group

PSA Citroën Peugeot 

Jordan de fórmula 1 equipat amb motor Peugeot

© X. Pintanel

Empresa francesa dedicada a la fabricació d’automòbils.

Té l’origen en l’empresa metal·lúrgica fundada el 1810 pels germans Jean-Pierre i Jean-Frédéric Peugeot, especialitzada en la fabricació de tota mena d’eines d’acer. Posteriorment orientada a la maquinària i a la indústria pesant, el 1888 construí el primer automòbil, equipat amb motor de vapor i de tres rodes, i poc després en construí un d’equipat amb un motor Daimler. Centrats en la fabricació i el desenvolupament d’automòbils, l’any 1897 els germans Armand i Eugène Peugeot fundaren la Société des Automobiles Peugeot, que aviat es convertí en una de les primeres empreses europees de la nova indústria. L’empresa es reconvertí i es dedicà a la producció d’armament durant la Primera Guerra Mundial, i posteriorment reprengué la producció d’utilitaris, que es mantingué malgrat l’ocupació alemanya durant la Segona Guerra Mundial.

El 1974 prengué el control del grup Citroën i el 1976 es constituí en el grup  PSA Citroën Peugeot, amb el 100% de la participació en ambdues empreses. El 1978 adquirí les filials europees de la Chrysler Corporation i el 1980 creà Talbot Europe, una xarxa de distribució conjunta d’ambdues empreses; el mateix any inicià la participació en el grup Matra. El 1987 creà la xarxa de subministrament d’abast europeu ECIA, filial del grup. A banda d'incursions anteriors poc reeixides en els mercats nord-americà, canadenc i mexicà, l’expansió del grup fora d’Europa s’inicià el 1992, en iniciar una aliança d’empreses amb el grup xinès Dongfeng i l’establiment de plantes d’assemblatge i de maquinària de tracció a Wuhan i Xiangfan. La col·laboració amb Dongfeng s’amplià el 2002 amb la creació de la societat DPCA, i el 2014 ambdós grups signaren un acord de col·laboració estable, pel qual la família Peugeot, el grup Dongfeng i l’Estat francès controlaven el 41% de les participacions a parts iguals. El 1998 adquirí el grup Sevel Argentina, i el 2001 inaugurà un centre de producció a Porto Real (Brasil). Posteriorment establí fàbriques a la República Txeca (Kolin), Eslovàquia (Trnava) i Rússia (Kaluga), entre altres països. El 2010 signà un acord amb China Changan Automobile Group, pel qual obrí un centre de producció a Shenzen (2013). L’any següent tancà amb BMW un acord per al desenvolupament de motors híbrids i el 2012 una aliança estratègica global amb General Motors. L’any 2016 canvià el nom pel de PSA Group.

El març del 2017 adquirí l’alemanya Opel i la seva marca equivalent a la Gran Bretanya, Vauxhall, conjuntament amb la filial financera de General Motors a Europa. Amb aquesta operació es convertí en el segon grup automobilístic europeu, després de Volkswagen. El 2016 el grup tingué uns ingressos d’uns 54.000 milions d’euros, les vendes foren d’uns 4 milions de vehicles i el nombre de treballadors era d’uns 172.000.

A l’Estat espanyol participà en Citroën Hispania SA, creada el 1957, Automóviles Talbot SA, des del 1979, i en les seves filials (entre d’altres, SAFE de Neumáticos Michelin). El 1988 prengué el nom de Peugeot Española SA.