criptografia

f
Música

Ús de la notació musical per a comunicar missatges extramusicals només perceptibles pels coneixedors del codi utilitzat.

Els codis més freqüents es basen en la utilització dels noms de les notes del sistema alfabètic (utilitzat als països influïts per les cultures anglòfones i germanòfones) per a significar noms propis, topònims, paraules, frases, etc. En són exemples coneguts el del tema B-A-C-H (si♭-la-do-si♮), utilitzat pel mateix J.S. Bach a l’última fuga de L’art de la fuga i per molts altres compositors; el tema D-S-C-H (re-mi♭-do-si♮) simbolitzant la inicial i les tres primeres lletres del cognom germanitzat de D. Šostakovič (utilitzat entre altres llocs en el seu Quartet núm. 8), i els moltíssims exemples de Schumann, sobretot a Carnaval. També són emprats els noms de les notes de la notació sil·làbica, bé complets o bé utilitzant-ne només les vocals (soggetto cavato). Altres codis relacionen totes les lletres de l’alfabet amb diferents notes, o les notes amb els nombres. Entre els compositors que han utilitzat un dels sistemes citats, o més d’un, cal destacar, a més dels ja esmentats, M. Haydn, J. Brahms, E. Elgar, M. Ravel, C. Debussy i A. Berg.