Giovanni Maria Artusi

(Bolonya, Itàlia, ~1540 — Bolonya, Itàlia, 1613)

Teòric i compositor italià.

Vida

El 1563 professà com a canonge de la congregació de Sant Salvador, a Bolonya. Estudià amb G. Zarlino a Venècia, a qui sempre guardà un gran respecte intel·lectual, i n’arribà a publicar diversos tractats apologètics. Les seves posicions foren més aviat reaccionàries i s’enfrontà a la major part dels protagonistes del canvi estilístic del final del segle XVI i el principi del XVII. La primera obra publicada, L’arte del contrapunto ridotta in tavole (1586), era, tot i la solidesa que demostra, poca cosa més que una explicació i ampliació dels postulats de Zarlino tal com van quedar exposats a Le istitutioni harmoniche (1558). La resta de la seva producció, però, és constituïda per escrits i assaigs polèmics que defensaven posicions contràries a la nova música proposada per C. Monteverdi i altres compositors de la seva generació. El primer d’aquests assaigs, i també el més complet, fou L’Artusi, overo Delle imperfettioni della moderna musica (1600), on denuncia els excessos i alerta sobre els perills de l’anomenada seconda prattica (prima prattica/seconda prattica). Continuà defensant les seves opinions en una segona part del tractat que publicà el 1603, la qual fou seguida per altres textos i opuscles en contra de les teories de Vincenzo Galilei i altres. Els seus postulats foren contestats per Monteverdi, especialment en el pròleg del llibre cinquè de madrigals, del 1605. La polèmica se centrà en les acusacions que Artusi feu sobre l’ús de les dissonàncies i de les alteracions i el seu efecte en la conducció de les veus polifòniques. Monteverdi contestà amb una defensa de la utilització expressiva de les llicències harmòniques i melòdiques. Com a compositor, Artusi es mantingué fidel a l’estil contrapuntístic sever propi de la vella escola polifònica.

Obra

A més de les obres citades, entre d’altres: Trattato apologetico in defensa dell’opere del Rev.do Zarlino da Chioggia, Venècia 1590; Il Desiderio... Dialogo di Annibale Melone (contro Ercole Bottigari), Venècia 1601

Bibliografia
  1. Damerini, A.: Giovanni Maria Artusi e alcune sue opere teoriche, dins Le celebrazioni del 1963 e alcune nuove indagini sulla musica italiana del XIII e XIX seculo, Chigiana, XX, 9, Siena 1963
  2. Massera, G.: Artusi e la seconda prattica monteverdiana, Parma 1966