Resultats de la cerca
Es mostren 8 resultats
camisa
Tecnologia
Revestiment tubular disposat a l’interior del cilindre que fa de superfície de lliscament del pistó; generalment és d’acer dolç recobert d’una capa de crom dur, o de fosa grisa resistent al desgast per fregament, i és proveït de porositats que en faciliten la lubrificació.
En els motors endotèrmics les parets absorbeixen una gran quantitat de calor, que és transmesa a l’aire directament o bé a l’aigua del circuit de refredament La diferència de temperatura entre la paret interior i l’exterior provoca, sobretot si aquestes són gruixudes, unes tensions considerables Hom les anomena camises humides si llur paret exterior és en contacte directe amb l’aigua de refredament, i seques si no hi són Generalment són canviables i eviten, així, de substituir tot el cilindre o el bloc de cilindres en cas de desgast o de ratllament de les parets interiors
nitruració
Tecnologia
Procés de cementació al qual són sotmesos els aliatges de ferro, especialment els acers, per tal d’endurir-los superficialment i d’augmentar-ne la resistència a la corrosió.
La nitruració consisteix a exposar les peces que hom vol tractar —a l’interior d’un forn i a una temperatura entre 500°C i 550°C— a l’acció d’un corrent d’amoníac, el qual a aquesta temperatura es dissocia, en contacte amb el ferro, en hidrogen i nitrogen, i aquest, per difusió en la superfície de l’aliatge, forma nitrurs, de ferro i dels altres metalls que hi són presents, de gran duresa La penetració del nitrogen és d’uns 0,4 mm en unes 50 h, i d’1 mm en unes 100 h La duresa conferida a les superfícies nitrurades, superior a l’obtinguda pels altres tractaments de cementació, esdevé més gran…
cilindre
Tecnologia
Peça metàl·lica amb un buit constructiu cilíndric dins el qual es mou un pistó (d’un motor, d’una màquina de vapor, d’un cilindre pneumàtic o hidràulic, etc).
En els motors són generalment de fosa, i, en el cas dels motors policilíndrics refredats per aigua, són agrupats en una sola peça, el bloc motor, a l’interior del qual hi ha els canals per on circula l’aigua En els motors refredats per aire, cada cilindre és independent i porta al seu voltant aletes, entre les quals circula l’aire de refredament impulsat per un ventilador o simplement per la marxa del mateix vehicle Els cilindres van muntats separadament en el càrter del cigonyal unitàriament els monocilíndrics, radialment en els motors en estrella, transversalment en molts motors en línia i…
encamisat | encamisada
Tecnologia
Dit d’un motor (o del bloc de cilindres d’un motor) d’explosió que porta camises.
bloc de cilindres
bloc de cilindres d’un motor de motocicleta
© Fototeca.cat
Tecnologia
Peça de fosa, eventualment d’alumini, on han estat mecanitzats els cilindres del motor o els allotjaments de les camises (motors encamisats).
En els grans motors marins, és independent i va collada a la bancada amb espàrrecs, però en els motors per a automoció acostuma a constituir un sol bloc amb aquesta
fosa
Tecnologia
Producte siderúrgic, no forjable, amb un contingut de C que pot variar entre l’1,9% i el 6,6%, amb petites quantitats de Si i Mn i, com a impureses, amb P i S.
Eventualment hom hi pot trobar d’altres elements, provinents del mineral emprat o addicionats com a elements d’aliatge Segons la velocitat de refredament i la presència d’elements grafititzadors o estabilitzadors dels carburs, el carboni pot restar en forma de grafit fosa grisa o bé formant carbur de ferro o cementita fosa blanca La major part de la fosa és produïda en alt forn, malgrat que, en petites quantitats, hom l’obté també per fusió i recarburació de ferralla en forns de cubilot en aquest cas hom l’anomena fosa sintètica La fosa de primera fusió , obtinguda a l’alt…
turbina

Turbines dins una central elèctrica
© Corel / Fototeca.cat
Física
Tecnologia
Motor rotatiu que transforma l’energia cinètica, potencial, interna o de pressió d’un fluid en energia mecànica.
Hi ha tres tipus fonamentals de turbines, segons la natura del fluid emprat les hidràuliques, les de gas i les de vapor Les turbines hidràuliques són motors atèrmics rotatius mitjançant els quals es transfereix i es transforma l’energia potencial de l’aigua en un treball útil, com l’accionament d’un alternador, derivades de les primitives rodes hidràuliques, sobre les quals tenen els avantatges que permeten d’aconseguir un nombre molt elevat de voltes i un rendiment de fins el 96% Poden ésser classificades, segons la direcció en què arriba l’aigua, en turbines radials…