Resultats de la cerca
Es mostren 13 resultats
emancipació
Dret civil
Estat civil de la persona, intermedi entre la majoritat i la minoritat, caracteritzat per l’extinció de la pàtria potestat i l’atorgament al menor d’edat d’una capacitat d’obrar semblant a la que gaudeix el major d’edat.
En el dret espanyol, el menor d’edat pot adquirir l’estat civil d’emancipat per matrimoni mentre hom tingui la capacitat legal per a casar-se o bé, si hom té més de setze anys, per concessió paterna o per decisió judicial El menor d’edat emancipat pot regir la seva persona i els seus béns, però li cal el complement de capacitat, consistent en el consentiment del pare, de la mare o del curador, per a disposar dels béns immobles, per a prendre diners a títol de préstec o per a disposar d’establiments mercantils o industrials o objectes d’extraordinari valor
nacionalitat
Dret civil
Situació de la persona determinada per la seva subjecció o pertinença a la jurisdicció d’un estat, amb el conjunt de deures i drets que això comporta.
L’atribució de la nacionalitat a una persona es produeix en general al moment de la seva naixença Dos principis fonamentals regeixen aquesta atribució de personalitat el ius soli , segons el qual hom adquireix la nacionalitat de l’estat on el naixement es produeix, i el ius sanguinis , en virtut del qual la nacionalitat que hom adquireix és la del pare o la de la mare Als països anglosaxons i de l’Amèrica del Sud predomina el principi del ius solis , mentre que a Europa predomina el del ius sanguinis , bé que el més freqüent sol ésser la combinació d’ambdós principis a l’hora de l’atribució…
reticència
Dret civil
Delicte consistent a callar en un contracte coses que haurien determinat condicions diverses del mateix contracte.
En el cas d’un contracte d’assegurança, la reticència de l’assegurat sobre l’abast i la natura del risc en comporta l’anullament
fideïcomís singular
Dret català
Dret civil
Fideïcomís, consistent en l’encàrrec fet a l’hereu pel testador de lliurar una cosa determinada a un tercer.
pacte de mig per mig
Dret civil
Règim econòmic matrimonial propi del dret local de Tortosa consistent en un sistema de comunitat universal o absoluta de béns.
Cal que sigui pactat en capítols matrimonials abans del matrimoni, i en dissoldre's aquest hom procedeix a la liquidació del pacte adjudicant els béns per meitat al cònjuge supervivent i als hereus del mort Hom l’anomena també agermanament
arrendament de terres de conreu
Dret civil
Contracte, anomenat també d’arrendament rústic, consistent en la cessió de l’explotació d’un predi, per un preu i un temps determinats.
Ha estat reglamentat legislativament per mantenir la continuïtat de la relació d’arrendament D’altra banda, la preferència donada legalment al propietari que voldrà treballar personalment la terra, ha induït a concedir a l’arrendatari un dret d’adquisició preferent de tempteig o de retracte si la propietat és transmesa gratuïtament o onerosament parceria
ocupació
Dret civil
Forma originària d’adquirir la propietat consistent a apoderar-se de béns materials externs que no pertanyen a ningú, amb la intenció d’apropiar-se’ls.
estil·licidi
Dret civil
Servitud urbana consistent en la prohibició o en el dret de buidar damunt la casa veïna l’aigua de la pluja que cau damunt la teulada pròpia.
deute
Dret civil
Deure jurídic de contingut patrimonial pel qual un subjecte (deutor) ha d’observar respecte d’un altre (creditor) un determinat comportament (prestació) consistent a donar, fer o no fer.
dol causant
Dret civil
En un contracte, dol consistent en l’ús de paraules o maquinacions insidioses per part d’un dels contractants per induir l’altre (que sofreix un error provocat) a celebrar-lo.
És un vici del consentiment que dóna lloc a l’anullabilitat del contracte