Resultats de la cerca
Es mostren 7 resultats
acció ordinària
Economia
Dret mercantil
Acció que atribueix al seu titular el conjunt normal de drets determinats per la llei que integren la condició de soci.
Es diferencia de l’acció preferent, que atribueix al seu titular avantatges especials, com un percentatge més gran de dividends o una major quota de liquidació del patrimoni social quan la societat es dissol
Jean-Claude-Marie-Vincent de Gournay
Economia
Economista liberal francès, iniciat en els negocis del comerç.
Intendent comercial 1751 al costat de Trudaine, lluità per la llibertat de la indústria i la supressió dels monopolis Dins la línia dels fisiòcrates, fou mestre de Turgot, que en divulgà el pensament a Éloge de Gournay Hom li atribueix la frase laissez faire, laissez passer, le monde va de lui-même
acord sobre productes
Economia
Tractat internacional, autoritzat per un organisme supranacional, amb què els països productors i els consumidors disposen del mateix poder decisori en l’administració dels acords que afecten alguns productes bàsics.
Els acords sobre productes adopten tres modalitats establiment d’un preu mínim i d’un preu màxim garantits en el comerç exterior fixació de contingents com a conseqüència de la qual hom atribueix un contingent nominal d’importacions i d’exportacions a cada país i acord d’emmagatzematge, com a conseqüència del qual és constituït un estoc internacional per tal d’equilibrar l’oferta i la demanda
categoria professional
Economia
Dret del treball
Condició que hom atribueix a un treballador per raó dels seus coneixements professionals i de la classe de feina que fa.
Hom classifica les categories en grans grups caps, tècnics, administratius, subalterns, obrers o en categories específiques oficial de primera, especialista, peó, etc Les lleis laborals, els convenis collectius i els contractes de treball aprofiten els esquemes de les categories per a referir-hi els drets i les obligacions dels treballadors
empresa familiar agrària
Economia
Dret català
Empresa que forma una unitat orgànica d’explotació agrícola, i té prou recursos per a satisfer les necessitats i absorbir el treball d’una família camperola.
El títol mitjançant el qual s’atribueix el gaudiment de l’empresa pot ésser de domini, d’arrendament o pot ésser un contracte de parceria La titularitat de l’empresa ha de recaure sobre una única persona física, un matrimoni o un conjunt de persones, les quals han d’ésser parents fins al tercer grau o successors mortis causa d’un mateix causant Un altre dels requisits necessaris per a considerar una empresa com a familiar agrària és que el titular o titulars siguin professionals de l’agricultura i que portin la gestió de l’empresa de forma personal i directa, amb prou capacitat…
imatge de marca
Economia
Representació mental d’un conjunt d’idees, creences i impressions, reals o psicològiques, que el consumidor atribueix a una marca determinada per satisfer els seus desitjos o necessitats.
Una bona imatge de marca assegura a l’empresa l’existència d’una clientela estable al llarg del temps
utilitat
Economia
Qualitat dels béns econòmics que els fa susceptibles, en un cert grau, de satisfer necessitats individuals.
La consideració d’aquesta qualitat com a atribut comú de totes les mercaderies fou presa per diversos economistes, fonamentalment Jevons, Walras i Menger, com a base que permetia la seva homogeneïtzació a l’efecte de determinar les relacions de canvi Això suposà un enfocament radicalment diferent del de la teoria del valor encetada pels economistes clàssics i Marx i sostinguda fins aleshores La teoria econòmica basada en la teoria del valor-utilitat proposà de centrar tota l’anàlisi econòmica entorn del fenomen de l’intercanvi, la qual cosa suposa l’abandó de l’aproximació a la realitat…