TEMES

Com ha canviat la logística? De la logística tradicional a la logística cognitiva

La logística és una part fonamental de l'economia actual, permet que el producte arribi al consumidor en condicions òptimes, i engloba les activitats de planificació, execució i control dels productes que s'entreguen als clients en la quantitat, qualitat i temps correctes.

El terme logística s'utilitza per primera vegada l'any 1811 de la mà de l'escriptor anglès William Muller en el seu llibre The Elements of the Art of War, on explica com els nostres predecessors transportaven i emmagatzemaven aliments i armes durant els períodes de guerra. Des d'aleshores la logística s'ha estès a altres àmbits més enllà del militar, ha anat evolucionant i s'ha anat adaptant als canvis econòmics, socials i polítics. Actualment és un element clau de competitivitat per a les empreses.

En els darrers anys, la tecnologia ha transformat el sector de la logística i ha millorat la productivitat i eficiència dels processos. Actualment el sector logístic s'enfronta a diversos reptes com les entregues en 24 hores, el comerç electrònic o la introducció de la indústria 4.0.

logistica1_0.jpg

Figura 1. Elements de la logística actual

logistica2.jpg
Figura 2: Ulleres de realitat augmentada 

La logística actual està basada en la sostenibilitat, la innovació, la tecnologia i la digitalització. Les tendències inclouen:

  • Logística verda: busca una optimització dels processos i una reducció de l'impacte ambiental que aquests tenen, principalment en l'emmagatzematge i en el transport dels productes.
  • Logística més autònoma: a través de vehicles sense conductor, drons o robots per fer la distribució de mercaderies.
  • Les dades massives o big data: permet gestionar grans quantitats de dades i obtenir dades més precises i fiables que permetin dissenyar estratègies efectives per a la presa de decisions.
  • Internet de les coses (IoT): permet conèixer a temps real l'estat de les mercaderies a través de sistemes de geolocalització, tags de RFID (etiquetes d'identificació per radiofreqüència), sensors de moviment i de presència, etc.
  • Robòtica col·laborativa: per realitzar tasques de picking (preparació de comandes), embalatge i transport de mercaderies.
  • Tecnologia wearable: són tecnologies que es porten posades, com per exemple unes ulleres de realitat augmentada o un guant intel·ligent, que ajuden els treballadors a realitzar un treball més eficient.
  • Plataformes tecnològiques col·laboratives: permeten connectar de manera directa oferta i demanda de serveis logístics a tots els nivells (emmagatzematge, transport, distribució).
  • Integració del lean thinking: basat en la idea d'eliminar malbarataments, activitats que no afegeixin valor per al client.

El sector logístic és ara molt més àgil, transparent, segur, sostenible i interconnectat, i seguirà evolucionant en el futur.

logistica3.jpg
Figura 3: Robots repartidors

De fet, tots aquests canvis i tendències ens estan portant cap a una logística cognitiva, un nou concepte de gestió empresarial que es basa en la idea que els diferents elements (persones, materials, sistemes d'emmagatzematge automàtic, mitjans de transport, etc.) que participen en els processos logístics estan interconnectats i prenen de manera autònoma les seves decisions, basades en el coneixement de la situació. La logística cognitiva se sustenta en la intel·ligència artificial i en la digitalització, i utilitza la capacitat de les màquines per prendre decisions intel·ligents a partir de l'anàlisi de milions de dades a temps real. Els sistemes cognitius tenen múltiples aplicacions en el camp de la logística: permeten un diàleg amb els usuaris, permeten entendre els clients a partir del seu comportament i de converses anteriors, permeten programar processos i rutes, etc.

El futur de la logística implica canviar la manera com es fan les coses i implica que les empreses hauran de digitalitzar els seus processos logístics.

Contacta amb Divulcat