Les actes s’han conservat a la Col·lecció Canònica Hispana. De caràcter provincial, a partir del tercer (589), a semblança dels grans concilis ecumènics de l’imperi Bizantí, esdevingueren assemblees de direcció i de govern del regne visigòtic, convocades pel rei i presidides pel metropolità més antic o de més prestigi. El més important fou el tercer, reunit per consell de Leandre de Sevilla, on RecaredI abjurà l’arianisme i fou segellada la fusió del poble hispanoromà i el got. Sovint, com el setè (646), el vuitè (653), el novè (655), el desè (656), el dotzè (681), el setzè (693), el dissetè (694) i el divuitè (702), serviren per a legitimar usurpacions del tron (Khindasvind, Ervigi i Vítiza), establir el sistema de successió al tron reial o la prelació de les seus i del primat (sobretot al concili dotzè). En el camp doctrinal, en la lluita contra el priscil·lianisme i l’arianisme, destaquen els símbols de fe, sobretot el Libellus in modum symboli dels concilis primer i segon, així com els símbols del quart (633), del sisè (638) i, sobretot, de l’onzè (675), de gran importància teològica. Hi hagué innovacions importants, com el filioque (al concili tercer), introduït posteriorment en el símbol nicenoconstantinopolità i difós a l’Església romana. Des del punt de vista litúrgic, forneixen documentació important sobre l’evolució de la litúrgia visigòtica. Com a assemblees del regne, han marcat fins en èpoques recents la constitució interna de l’Estat espanyol. La participació dels bisbes dels Països Catalans i de la Narbonesa als concilis de Toledo fou irregular, segons les incidències religioses i polítiques. Durant el període de més esplendor doctrinal de l’església visigòtica (del concili tercer al vuitè) l’assistència catalana i narbonesa fou nodrida. Del concili novè al dotzè fou molt pobra (a excepció dels bisbes valencians, que continuaren assistint-hi; els més perseverants foren els de València, Elx i Xàtiva). L’explicació és l’ambient de rebel·lió sociopolítica que es posà amb la revolta del duc Pau (673); als concilis onzè i dotzè no assistí cap bisbe narbonès ni del territori que després esdevingué el Principat. La reaparició en massa es produí als concilis tretzè (683), quinzè (688) i setzè (693); i encara que no consten els noms dels bisbes assistents als concilis dissetè (694) i divuitè (702), sembla que els bisbes catalans acabaren força vinculats a les normes eclesials del darrer període visigòtic, matisades en la litúrgia per una certa diferenciació pròpia de les províncies Tarraconense i Narbonesa. Això explica que a partir de la Reconquesta l’Església d’aquests comtats sentís la tradició visigòtica litúrgica i legal com a cosa viva a restaurar.
Concilis de Toledo
concili | any | * | temes principals | bisbe president | rei |
I | 400 | 19 | Condemna del priscil·lianisme. Disciplina eclesiàstica. | Patruí de Mèrida | - |
II | 527 | 6 | Disciplina clerical, celibat i béns de l’Església. | Montà de Toledo | Amalaric |
III | 589 | 75** | Fundació del regne catòlic de Toledo. Abjuració de l’arianisme. Disciplina eclesiàstica. | Masona de Mèrida | Recared I |
IV | 633 | 69 | Sistematització i consolidació del regne catòlic de Toledo. Unificació dels ritus litúrgics. Regulació de la successió reial. | Isidor de Sevilla | Sisenand |
V | 636 | 24 | Afermament de l’elecció del rei Khíntilia. Disciplina eclesiàstica. | Eugeni de Toledo | Khíntila |
VI | 638 | 53 | Disciplina eclesiàstica. Penitents. Béns de l’Església. | Escluà de Narbona | Khíntila |
VII | 646 | 41 | Afermament de l’usurpador Khindasvint enfront de la noblesa i de part de la clerecia. Disciplina eclesiàstica. | Oronci de Mèrida | Khindasvint |
VIII | 653 | 60 | Amnistia per als enemics de Khindasvint. Restauració de l’elecció reial. Disciplina eclesiàstica. | Oronci de Mèrida | Recesvint |
IX | 655 | 17 | Administració dels béns eclesiàstics. | Eugeni II de Toledo | Recesvint |
X | 656 | 22 | Festa de la Mare de Déu el 18 de desembre. Disciplina eclesiàstica. | Euegni II de Toledo | Recesvint |
XI | 675 | 19 | Unificació litúrgica de la Cartaginense. Disciplina eclesiàstica. | Quirze de Toledo | Vamba |
XII | 681 | 38 | Legitimació del cop d’estat d’Ervigi i pas de la monarquia electiva a la successòria. Primacia dels arquebisbes de Toledo. Confirmació de les lleis antijueves. | Julià de Sevilla | Ervigi |
XIII | 683 | 77 | Pacificació del regne i protecció del rei i de la seva família. | Julià de Toledo | Ervigi |
XIV | 684 | 27 | Aprovació i subscripció de les actes del concili III de Constantinoble. | Julià de Toledo | Ervigi |
XV | 688 | 66 | Legitimació de la proclamació del rei Ègica i pacificació dels grups polítics del regne. | Julià de Toledo | Ègica |
XVI | 693 | 61 | Deposiciño de l’arquebisbe de Toledo Sisbert. Consolidació de la reialesa. | Fèlix de Toledo | Ègica |
XVII | 694 | ? | Disciplina litúrgica. Seguretat de la família reial. Persecució dels jueus | Fèlix de Toledo | Ègica |
XVIII | 702 | 50? | No se’n conserven les actes, però segurament avalà el nomenament de Vítzia. | Gunderic de Toledo | Vítzia |
* bisbes representats; ** 8 dels quals arians |
Assistència dels bisbes dels Països Catalans i de la Narbonesa als concilis de Toledo
concili | any | Tarragona | Barcelona | Girona | Lleida | Urgell | Osona | Tortosa | Empúries | Ègara | València | Elx-Elda | Dènia | Xàtiva | Narbona | Elna | Lodeva | Magalona | Besiers | Nimes | Carcassona | Agde |
III | 589 | * | * | * | * | * | * | ** | * | * | *** | * | * | * | * | * | * | * | * | * | ||
IV | 633 | * | * | * | * | * | * | * | * | * | * | * | * | * | * | * | * | * | * | |||
V | 636 | * | * | * | * | |||||||||||||||||
VI | 638 | * | * | * | * | * | * | * | * | * | * | |||||||||||
VII | 646 | * | * | * | * | * | * | |||||||||||||||
VIII | 653 | * | * | * | * | * | * | * | * | * | * | |||||||||||
IX | 655 | * | * | * | * | |||||||||||||||||
X | 656 | * | * | * | ||||||||||||||||||
XI | 675 | * | * | |||||||||||||||||||
XII | 681 | * | * | * | * | |||||||||||||||||
XIII | 683 | * | * | * | * | * | * | * | * | ** | * | * | * | * | * | * | * | ** | ||||
XIV | 684 | ** | * | * | * | ** | ||||||||||||||||
XV | 688 | * | * | * | * | * | * | * | * | * | * | * | * | * | * | |||||||
XVI | 693 | * | * | * | * | * | * | * | * | * | * | * | * | * | ||||||||
XVII | 694 | |||||||||||||||||||||
XVIII | 698? | |||||||||||||||||||||