Resultats de la cerca
Es mostren 10 resultats
heliografia
Disseny i arts gràfiques
Sistema de reproducció primitiu, basat en el procediment fotogràfic de Niepce, mitjançant planxes fotosensibilitzades.
Les planxes eren insolades amb un positiu, revelades i posteriorment gravades amb les tècniques litogràfiques
Louis Désirée Blanquart-Evrard
Jebulon / Wikimedia Commons / CC0
Disseny i arts gràfiques
Edició
Impressor francès.
Fundà a Lilla 1851 el primer taller que permeté el tiratge de proves fotogràfiques en bloc i utilitzà després el mètode per a fins editorials Perfeccionà el procés calotip i introduí, el 1847, el paper positiu a l’albúmina
màscara
Disseny i arts gràfiques
Pel·lícula emprada en la selecció de color per a obtenir una reproducció de l’original tan fidel com sigui possible.
El sistema pot ésser manual retoc emprant productes fotolitogràfics o fitogràfic La màscara es compon d’un negatiu, un positiu o una combinació de tots dos, i serveix per a originar una variació de color durant la producció de negatius o de positius parcials
contratipat
Disseny i arts gràfiques
Còpia d’un original —positiu o negatiu— que té la seva mateixa polaritat.
fotocòpia
Disseny i arts gràfiques
Procediment de còpia basat en mètodes fotogràfics (fotografia) o electrofotogràfics (xerografia).
La còpia fotogràfica, que originalment donà nom al procediment, es basa en el revelatge quasi instantani d’un negatiu recobert d’una emulsió de clorur d’argent, que és en contacte directe amb un suport positiu recobert d’argent colloidal la difusió del clorur d’argent la part no impressionada del negatiu sobre el suport hi reprodueix una imatge positiva Actualment aquest sistema ha estat bandejat pel de la xerografia, molt més ràpid, versàtil i econòmic
daguerreotípia
Disseny i arts gràfiques
Procediment fotogràfic descobert per Louis-Jacques Mandé Daguerre.
Consisteix a fixar la imatge en una placa de coure argentat sensibilitzada amb vapors de iode aquesta placa esdevé el positiu de la imatge i és impossible d’obtenir-ne còpies Després de l’exposició, hom la revela amb vapors de mercuri i fixa la imatge amb una solució d’hiposulfit de sodi El primer assaig de daguerreotípia als Països Catalans fou fet a Barcelona pel gravador i fotògraf Ramon Alabern i Moles , el 1839, el qual obtingué una vista de la façana de Llotja i dels Porxos d’En Xifré
rotogravat
Disseny i arts gràfiques
Procediment per a obtenir gravats en profunditat que constitueix una variant fotomecànica de l’aiguafort, en el qual una planxa de coure és gravada químicament a través d’una capa de gelatina fotosensible, amb dicromat potàssic, que porta impressionada la imatge.
En el rotogravat, la capa de gelatina és insolada a través de la trama, de manera que hi apareixen unes zones regulars encara solubles en aigua tèbia, separades per les parts exposades a la llum, que han esdevingut insolubles Una segona insolació a través del positiu fa que la capa sensible de gelatina esdevingui insoluble sota els blancs, mantingui la seva solubilitat sota els negres i sigui poc o molt insoluble sota els grisos, segons els matisos En introduir la planxa amb la capa de gelatina insolada en un bany d’aigua tèbia, la gelatina soluble és dissolta i hi resta la…
emmascarament
Disseny i arts gràfiques
Procediment emprat en la selecció de colors per a obtenir en el positiu el percentatge adequat del color primari que hom selecciona.
talbotípia
Fotografia
Disseny i arts gràfiques
Procediment fotogràfic, descobert per W.H.F.Talbot el 1834 i comunicat el 1839, que consisteix a fixar la imatge sobre paper fotosensible mitjançant el procés negatiu-positiu.
La talbotípia, que permetia el tiratge de còpies i que fou l’origen dels procediments moderns de fotografia, és anomenada també calotípia
fotocomposició
Disseny i arts gràfiques
Conjunt de tècniques basades en procediments fotogràfics que hom utilitza per a compondre texts que han d’ésser reproduïts per impressió.
A diferència de la composició tipogràfica tradicional, en què hom ajunta els tipus d’impremta d’un a un fins a confegir una línia de text, o de la composició en calent, com la linotípia, en què hom emmotlla amb metall fos una ratlla completa de text, en la fotocomposició, o composició en fred, hom impressiona un material fotosensible amb la imatge d’un dels signes del text —com succeïa en el procediment signe a signe propi de les primitives fotocomponedores— o de tot un fragment de text —tal com succeeix en les fotocomponedores modernes— a partir del qual hom realitza la corresponent forma d’…