TEMES

A prop, el mercat web del comerç local que ha suposat un canvi radical en la compra de proximitat

La COVID-19 ens ha catapultat al futur. El 2020, el creixement de les vendes mundials de comerç electrònic va fer un salt de tres anys en els primers tres mesos de confinament i es va aconseguir l'estimació total prevista per al 2023. Durant les primeres etapes de la pandèmia, l'interès de per les compres en línia (online), i com fer-les, es va duplicar a tot el món. A causa dels grans canvis en el comportament dels consumidors, moltes empreses han hagut d'enfrontar-se a nous reptes per capturar l'augment de la demanda. En molts casos, han hagut de fer-ho amb sistemes i processos obsolets, perquè l’estratègia digital ja no és l'últim objectiu, sinó que és la base de tot el que fem avui dia. El nou mapa del recorregut del client (customer journey map) és un cicle continu, i les empreses han d'adaptar-s'hi per arribar als clients.

Les empreses ja no poden permetre's el luxe de planificar per al dia que arribi la revolució del comerç electrònic perquè ja és aquí, ja hi som dins. Adaptar-se transformant complexes organitzacions a partir de les necessitats i el comportament dels consumidors pot semblar aclaparador, però s’han vist resultats molt positius i seguidament compartirem amb vosaltres un cas d’una empresa catalana que ha estat un èxit total.

Un cas d’èxit rotund nascut al nostre país: Aprop.online

 abril21_fig1.png

Aprop.online podem dir que és el mercat web (marketplace) de km 0 per excel·lència de Catalunya. Compta amb més de 1.000 botigues i 120.000 clients. Actualment distribueix en 35 municipis de la província de Barcelona i està en procés de llançar 6 nous mercats web dins la mateixa província. Mentre es consolida en aquesta zona, prepara la seva expansió per Tarragona, Lleida i Girona.

Es tracta d’una plataforma de venda en línia que aglutina comerços de proximitat. Nascuda a Catalunya fa quatre anys, no ha parat de créixer, i ara que la situació sanitària ha catapultat les compres per internet i el consum de km 0, està aprofitant l'oportunitat per expandir-se. I no només ho està fent amb l’ampliació de municipis sinó que està incloent-hi la reserva de serveis de fisioteràpia i restauració, consolidant-se ja en tretze municipis: Castelldefels, Gavà, Viladecans, Sant Pere de Ribes, Vilafranca del Penedès, Martorell, Sant Andreu de la Barca, Sant Vicenç dels Horts, Mataró, el mercat de Mollet del Vallès, Collbató, Esparreguera i Montgat.

Actualment són més de 1.000 botigues les que venen els seus productes en aquest mercat web de compres de proximitat que acull 1 milió de persones residents en 35 municipis diferents. Els clients poden comprar a través de la plataforma Aprop.online en diferents comerços i reben la comanda en un únic lliurament en el seu domicili.

Una proposta de valor potent implementada en el moment clau

abril21_fig2.png

Aprop.online digitalitza el comerç local. De fet, és la primera vegada que tots els comerços d'un mateix municipi poden disposar d'un canal de venda en línia de manera organitzada. A més de facturar de manera automatitzada i immediata, no hi ha cost d'implementació per al comerç local. “La pujada a la plataforma de les fotos d'entre 100 i 150 productes, el seu preu i les seves actualitzacions no té cost inicial per a les botigues, ja que aquest és assumit, normalment, per l'ajuntament de la localitat on Aprop es desplega”, segons explica David Barbeito, CEO i cofundador de l’empresa.

Els clients poden comprar una única vegada i a través de qualsevol dispositiu en diferents comerços de sectors variats pròxims a la seva ubicació geogràfica, sense esperes ni horaris incompatibles i amb un únic lliurament en el seu mateix domicili en 24 h i en la franja horària desitjada. “El client només paga una vegada i rep tota la comanda agrupada en un únic lliurament a casa seva”, diu Jordi Ventura, cofundador d’Aprop.online. El pagament pot ser per targeta de crèdit o Bizum, i recentment s'està implementant el Whatsapp Business per facilitar la comunicació directa, i permetrà la segmentació i personalització dels missatges de les ofertes dels comerços en què cada usuari compra habitualment així com l’accés al catàleg de productes per efectuar la compra.

Logística, distribució, sostenibilitat i compromís social i ecològic. Conceptes clau si vols tenir èxit amb el teu comerç electrònic avui dia

abril21_fig3_0.png

Aprop.online té un model propi de transport. Aquest consisteix en furgonetes híbrides no contaminants que produeixen energia reciclable, bicicletes en alguns municipis i amb personal que exerceix de transportista i que és contractat seleccionant-lo de la borsa de persones en atur del municipi. 

Empresa compromesa amb el medi ambient i la sostenibilitat, tal com afegeix Barbeito, “és un model integrador per al municipi que vincula ajuntaments i associacions de comerciants, comerços locals, ciutadans i joves en atur”.

Per fer-nos una idea de la magnitud del negoci i veure que hi ha opcions de creixement en els negocis tot i la complicada situació, Aprop.online té 120.000 clients registrats que realitzen compres recurrents. Les compres realitzades a través de la plataforma tenen un tiquet mitjà de 98,10 € i inclouen de 6 a 8 comerços de mitjana. El perfil més habitual de comprador té entre 30 i 48 anys.

Aprop.online està en fase de creixement i expansió amb la finalitat de consolidar el seu paper com a contribuent en l'ajuda, el reforç i la digitalització del comerç de proximitat. I el millor de tot és que no és un cas aïllat, per sort i cada vegada més les empreses s’estan reinventant, estan modificant la seva proposta de valor i adaptant-la a les necessitats dels consumidors.

Contacta amb Divulcat