Dates històriques
218 aC | Amb motiu de la Segona Guerra Púnica, Roma envia a la Península un exèrcit dirigit per Corneli Escipió, que desembarca a Empòrion (Empúries). Corneli Escipió funda Tarraco (Tarragona). |
123-121 aC | Conquesta romana de Mallorca i Menorca i fundació de les colònies de Palma i Alcúdia. |
18-15 aC | Fundació de la colònia Iulia Augusta Paterna Faventia Barcino (Barcelona). |
264 (seg. Sureda)/257 (seg. Barral) | Fructuós, bisbe de Tarragona, i els seus diaques Auguri i Eulogi foren martiritzats i morts a la foguera de l’amfiteatre de Tarragona a conseqüència de la persecució de l’emperador Valerià. |
En el lloc del martiri s’aixecà al segle VI una església visigoda, a la qual se sobreposà al segle XII l’església de Santa Maria del Miracle. | |
264 | Destrucció de Tarraco. |
Arquitectura i urbanisme
Final del segle III aC | Primeres muralles de Tarragona. |
Segle II aC | Instal·lació del centre militar romà (construcció de la muralla i cisterna), a l’antic poblat iber d’Olèrdola (Alt Penedès). |
Cap al 100 aC | Ciutat romana. Empúries (Alt Empordà). |
Inici del segle I aC | Ampliació del fòrum i els espais públics d’Empúries (Alt Empordà). Construcció de VAmfiteatre. Empúries (Alt Empordà). |
Construcció del Santuari alexandrí dedicat a Zeus Serapis. Empúries (Alt Empordà). | |
Construcció del Santuari romà a l’Empúries romana (només se’n conserven els fonaments). Temple tetràstil i d’ordre corinti que presideix el fòrum. | |
Final del segle I aC: | |
27 aC-14 dC (seg. Sureda)/ | |
16-8 aC (seg. Barral) | Construcció de l’Arc de Berà (Tarragona), reconstruït a principi del segle II. |
13-8 aC | Construcció del Pont del Diable. Martorell (Baix Llobregat). |
Final del segle I aC | Construcció del Temple dedicat a August i al culte imperial a Barcino (Barcelona). |
Inici del segle I dC-inici del II dC | Construcció del temple romà. Vic (Osona), al qual se sobreposà el temple cristià. |
Segle I dC-segles XIV/XV | Pretori, Palau d'August o castell de Pilat o del Rei (Tarragona). |
15 dC | Es decideix la construcció del temple dedicat a August a Tarraco (no es conserva). |
1-50 dC | Construcció de l’aqüeducte de Tarragona, anomenat Pont del Diable o Les Ferrer es. |
Construcció del teatre de Tarragona. | |
Cap al 50 dC | Torre dels Escipions (Tarragona). |
69-96 dC | Vil·la de Vilauba. Pla de l’Estany (Banyoles). Va ser incendiada a l’últim terç del segle II. |
Recinte de culte imperial (Tarragona). | |
89-96 dC | Circ de Tarragona. |
Segona meitat del segle I (seg. Barral)/1OO-150 (seg. Sureda) | Construcció de l’amfiteatre de Tarragona. |
Inici del segle II | Arc del Pla de l Arc. Cabanes (Castelló). |
100/150-final del segle VI | Vil·la dels Munts. Altafulla (Tarragona). |
Cap al 250 | Remodelació del teatre de Sagunt (Valencia). |
Primera meitat segle II aC | Temple romà de tres cel·les. Sagunt (Valencia). |
Final segle III-inici segle IV | Es reforça amb 78 torres la muralla fundacional augustea de Barcelona. |
Pintura
Pintura mural ibera | ||
Segle V aC | Pintures iberes al fresc sobre mur, en gamma de vermells sobre fons blanc al Tossal del Moro de Pinyeres. Batea (Terra Baixa). | |
Pintures iberes al fresc sobre mur, en gamma de vermells sobre fons blanc a l’enlluït de les Toixoneres II. Calafell. | ||
Pintura mural romana | ||
Segle II-inici de VI aC | Conjunt decoratiu pictòric de l’àmbit núm.3 de la vil·la romana de Can Martí. Samalús (Vallès Oriental), corresponent a l’anomenat primer estil pompeià o de les incrustacions. | |
Segle I aC | Conjunt pictòric al mur i al sòl, corresponent al segon estil pompeià (imitació del marbre, arquitectures fictícies, sensació de perspectiva) de les habitacions núm.16, 17 i 26 de la casa 2B d’Empúries (Alt Empordà). | |
Segle I dC | Conjunt pictòric de la rectoria de Santa Maria de Badalona, corresponent al tercer estil pompeià (tendència monocromàtica, desaparició de les perspectives fictícies, esquematisme). | |
20 aC | Conjunt pictòric de la casa núm. l d’Empúries (Alt Empordà), corresponent al tercer estil pompeià (tendència monocromàtica, desaparició de les perspectives fictícies, esquematisme). | |
25-45 dC | Conjunt pictòric procedent de la vil·la romana de Can Terres, La Garriga (Vallès Oriental). Avui exposat al Museu Episcopal de Vic, correspon a un tercer estil madur. | |
Final del segle I dC-inici del ii dC | Pintures del panell oest de l’habitació núm.7 de la casa 2A d’Empúries (Alt Empordà), corresponents al quart estil pompeià o tercer estil provincial (imitació del marbre, fons groc d’ocre). | |
Segle II dC-cap al 150 dC | Conjunt pictòric de l’habitació núm.41 de la casa 2B d’Empúries (Alt Empordà), corresponent al tercer estil provincial (imitacions del marbre, fons vermells i ocres alternats). | |
Segle III dC | Pintures de la vil·la del Munts. Altafulla (Tarragonès). Arquitectures fictícies, fons blanc. | |
Conjunt pictòric del mur E d’una domus del pati del Palau de l’Arquebisbe (Barcelona). Avui al Museu d’Història de la Ciutat (Barcelona). | ||
Segle IV dC | Pintures romanes de les basíliques de Tarragona i Barcelona (el tema recurrent de l’època era la imitació del marbre). Pintures murals del Mausoleu de Centelles. Constantí (Tarragonès). S’hi representa el retrat de l’homenatjat. |
Escultura
Final del segle III aC | Relleu de la deessa Minerva a la muralla de Tarragona, torre de Sant Magí o de Minerva. |
Final del segle II aC | Monument funerari amb relleus d’escenes relacionades amb el difunt i el cercle d’Hèrcules. Malla (Osona). |
Segle I aC | Sèrie de togats i imatges vestides, destinades a decorar els monuments funeraris urbans, provinents de Tarragona. Retrat d’un home d’una certa edat, de marbre i de procedència indeterminada. Museu Nacional Arqueològic (Tarragona). |
Retrat femení amb vel, retrat funerari en marbre itàlic de Luni-Carrara. Museu d’Història de la Ciutat (Barcelona). | |
50-1 aC | Personatge smbpallium procedent de Tarragona. Museu Nacional Arqueològic (Tarragona). |
25-50 | Togat procedent del teatre de Tarragona. Museu Arqueològic Nacional (Tarragona). |
69-96 | Dama de bronze procedent d’Empúries. Museu Arqueològic (Barcelona). |
Segle II | Retrat d’home. Museu d’Història de la Ciutat (Barcelona). |
Final del segle III (seg. Sureda)/final del II (seg. Barral) | Taller romà, sarcòfag en què es representa en un fris continu el rapte de Prospèrina. Museu Arqueològic (Barcelona) (seg. Sureda)/Església de Sant Feliu de Girona, forma part dels vuit sarcòfags encastats al mur de l’absis. |
300-315 | Taller romà. Sarcòfag de la cacera de lleons, en els murs del presbiteri de Sant Feliu de Girona. |
350-400 | Taller romà. Sarcòfag de la façana de la catedral de Tarragona. |
Final del segle IV | Llinda sepulcral anomenada dels Oradors, possiblement importada de Cartago. Museu de la Necròpolis de Tarragona. |
Mosaics
100-50 aC | Mosaic amb la inscripció grega Hedykoitos en una casa parcialment desapareguda. Empordà (Alt Empordà). |
Segles II-I aC | Mosaics en blanc i negre i geomètrics, dels sòls de les antigues estances romanes d’Empúries (Alt Empordà). |
Final del segle I aC | Mosaic amb el sacrifici d’Ifigènia. |
Còpia d’una pintura hel·lenística, provinent de l’Empúries romana. | |
Avui al Museu Monogràfic d’Empúries (Alt Empordà). | |
Final del segle II-inici del III | Mosaic Testa de Medusa. Museu Nacional Arqueològic (Tarragona). |
Final del segle II-inici del III dC | Mosaic en blanc i negre de Posidó. Museu d’Història (Sabadell). |
200-250 (seg. Sureda)/inici del segle IV dC (seg. Barral) | Mosaic policrom de les curses de circ procedents d’una casa benestant romana de Bell-Lloc del Pla (Urgell). Avui al Museu Arqueològic (Barcelona). |
Cap al 350 dC | Mosaic de la sinagoga d’Elx (Alacant). |
350-360 dC | Mosaics de la cúpula del Mausoleu de Centelles. Constantí (Tarragona). |
Segle V dC | Mosaic de Vital, retrat policrom amb motius geomètrics. Tossa de Mar (La Selva). |