Les Bases de Manresa

Assemblea catalanista de Manresa, “La Ilustració Catalana”, Barcelona, 1892.

BC / R.M.

El text discutit, esmenat i aprovat a l’Assemblea de Manresa, constitueix una fita rellevant en la construcció del catalanisme polític, tant pel seu contingut teòric com pel que representà de mobilització efectiva d’una força emergent que pretenia consolidar-se. Al darrere de la lletra i l’esperit de les Bases de Manresa, s’hi pot copsar la intenció dels promotors de posar-se en primera fila de la línia de sortida del catalanisme naixent que, desmarcant-se de les opcions federalistes o carlistes, els atorgués l’hegemonia en la concreció i la proclamació de la nacionalitat pròpia de Catalunya.

El contingut del document dibuixava en divuit articles un projecte de poder autonòmic regional que comprenia els aspectes següents: un govern propi i unes corts, amb potestat per establir relacions amb l’Estat espanyol i concordatàries amb l’Església; el català havia de ser l’única llengua oficial i seria exigit per a exercir qualsevol càrrec públic; el territori es dividiria en comarques i municipis i l’ordre públic dependria exclusivament de les autoritats catalanes. Es negava l’obligatorietat del servei militar per als catalans, en canvi d’una compensació econòmica o un grup de voluntaris per al govern central. En mans d’aquest es deixarien les relacions internacionals en matèria política i econòmica, l’exèrcit i la instrucció militar, i les grans obres d’infrastructura.

La Unió Catalanista al Principat

L’anàlisi del contingut de les Bases de Manresa, tenint en compte el context social i político-econòmic de l’època, reflecteix una ideologia anacrònica, que es concreta en unes formes polítiques pròpies d’una mentalitat rural temorosa de l’impacte de la industrialització i dels nous corrents de pensament liberal que portava implícits. Globalment, va ser un projecte conservador que configurava una societat tradicionalista, pairal i catòlica, inspirat en un neoforalisme, i que deixava sense definir qüestions importants com el model d’organització de l’Estat en monarquia o república, que constituïa el poder legislatiu a base d’un sufragi masculí censatari, corporativogremial i familiar. I és que, certament, el món de la Catalunya agrària era l’origen dels membres que componien la magna representació de la Unió Catalanista, promotora de l’Assemblea, i dels prohoms de la Lliga, responsables de la redacció de les Bases. Tanmateix, plana sobre el text la contradicció entre la voluntat manifestada pels catalanistes de modernització de l’Estat espanyol, i el refús a incorporar-se al parlamentarisme i la democràcia, conquestes de la petita burgesia i el proletariat europeus de l’època. Aquesta contradicció només és explicable pel temor que la plena democratització conduís a la formació de partits polítics a Catalunya segons el model vigent a l’Espanya de la Restauració, que no garantia una autèntica representativitat i a més impedia qualsevol altra expressió que no fos la de l’hegemonia centralista.

A la discussió del projecte a Manresa, tot i l’ambient d’eufòria que envoltà l’Assemblea, no hi va faltar un intens debat que va posar de manifest les tendències representades en la Comissió que va redactar les Bases. D’una banda, s’hi expressà la retòrica jocfloralesca d’Àngel Guimerà, que encapçalava la plèiade de literats i historiadors renaixentistes amb més idealisme que contingut polític. De l’altra, els partidaris d’un tebi regionalisme, representats per Joan Josep Permanyer i Ayats, que optaven per una descentralització administrativa, per una política pragmàtica i accidentalista que evités excessives tensions amb el govern estatal. I, finalment, el grup dels joves del Centre Escolar, políticament més combatius en el sentit que les Bases esdevinguessin un autèntic cos teòricopolític que assegurés l’autonomia per a Catalunya i els instruments per a gestionar-la.

El text aprovat no presentà variacions significatives respecte al projecte, a excepció de la base segona, que va ser rebutjada i exclosa del text definitiu. L’enunciat d’aquesta base deia: “Lo poder central monàrquich podrà ser representat a Catalunya per un Príncep de la sanch; en defecte d’aquest, aixís com en cas d’establirse una altra forma de govern, representarà lo Poder central un Delegat, que haurà de ser necessàriament català”. L’advocat lleidatà Frederic Renyé Viladot va mostrarse radicalment contrari a l’existència d’un representant del poder central a Catalunya i, malgrat les explicacions de J.J. Permanyer i Pau Font de Rubinat, la base fou suprimida, de tal manera que el redactat final constà de disset articles i no dels divuit que contenia el projecte.

L’aprovació de les Bases de Manresa va ser aclamada per la premsa addicta a la Unió Catalanista, que va reproduir els efluvis entusiàstics emanats pels assembleistes en el sentit que s’havia fet un acte històric i transcendental. Josep Pella i Forgas, Valentí Almirall i Llozer o Antoni Rovira i Virgili van criticar la timidesa, la ingenuïtat i el tradicionalisme que traspuaven les Bases. A Madrid, les reaccions dels polítics van ser fulminants: Eduardo Dato titllà el contingut de les Bases de “tan utópico como el programa socialista, tan peligroso, quizá, como el anarquista”, Antoni Maura afirmà que era “un programa de disolución y de negación de la patria”. La premsa madrilenya va dedicar escassos comentaris a l’esdeveniment, però aquests foren poc fidels i plens de sarcasme i de retrets contra el que es considerava un atemptat a la unitat de la pàtria.

Històricament, les Bases de Manresa han estat interpretades com el paradigma del separatisme per part de les generacions de defensors de “la unidad de la Patria”; o com un referent inexcusable per a la construcció del catalanisme polític, per als qui han anat aprofundint el camí iniciat.