Els pneumàtics dels Klein

Un precedent: Ramon Quadreny

Anunci de la fàbrica de pneumàtics Ramon Quadreny (Guía de España y Portugal, 1898.

Tot i que es considera que Klein i Companyia foren els primers fabricants de pneumàtics de Catalunya i l’estat el 1905, cal informar que set anys abans (el 1898) Ramon Quadreny en fabrica i s’anuncia precisament com la primera i única fàbrica de pneumàtics d’Espanya.

La informació que es té de l’empresa és mínima. Tenia la fàbrica a Hostafrancs a l’anomenat barri de l’Àngel, al carrer de França. Tenia una màquina per a la fabricació de cambres d’aire, amb privilegi d’explotació, màquines per a la fabricació de les llantes i altres per a fabricar els pneumàtics. La iniciativa devia durar molt poc, perquè el 1901 Quadreny i Companyia és tan sols un dipòsit d’amiant, articles de goma i gutaperxa a la França Xica.

Georges Klein i Companyia

La família Klein devia ser francesa. Georges i August Klein eren membres subscriptors el 1888 de les Escoles Gratuïtes Franceses de Barcelona.

Georges Klein i Companyia s’establirà a Bacelona el 1890 amb una indústria d’articles de goma, gutaperxa —una substància gomosa molt semblant al cautxú— i amiant. La fàbrica s’establí a Sant Martí de Provençals, carretera de Mataró núms. 489 i 491, mentre que les oficines barcelonines eren al carrer de la Princesa, núm. 61. Tots els articles fabricats eren d’utilització industrial.

Georges Klein (La Industria Española, 1917-18). Georges Klein establirà a Barcelona el 1890 una indústria d’articles de goma que es convertirà en fàbrica de pneumàtics el 1905.

Georges Klein era un tècnic que buscava els millors productes industrials per a vendre en un mercat que es trobava en ple canvi tecnològic, i no dubtava a canviar l’objectiu de la seva fabricació d’acord amb el mercat i la seva intuïció. Als articles clàssics de goma afegirà aviat els cables elèctrics recoberts de cautxú; però el 1900 els abandona i crea a la seva fàbrica un important departament de pells adobades que produeix corretges de transmissió per a les indústries.

G. Klein i Companyia, amb el seu catàleg de corretges i manufactures de goma, es presenta com a proveïdor de la indústria en general i d’alguns sectors en particular: companyies ferroviàries, fàbriques i refineries de sucre, de paper, productores d’electricitat i alts forns.

L’any 1905 apareixen els primers pneumàtics fabricats a Catalunya i a l’estat espanyol. L'empresa G. Klein —ha desaparegut “i Companyia”— feia ja bandes de goma massisses per a carruatges. Cal suposar que seguí de prop les experiències dels germans Michelin, que el 1895 havien ideat el pneumàtic per a automòbils. Aquest era format per una cambra de cautxú que podia inflar-se i una coberta formada per una carcassa, també de cautxú, la banda de rodolament. Els pneumàtics Klein eren aplicables a bicicletes, motocicletes i automòbils.

Magatzems de G.Klein a Barcelona (fotografia de començament de segle).

El caràcter únic de la fabricació convertirà el pneumàtic en el principal producte de la casa dirigida per Georges Klein i pels seus tres fills, Jordi, Marcel i Robert, que eren tots enginyers industrials. L’exportació serà un fet i el 1909 l’empresa té una filial a Buenos Aires. A Sant Martí de Provençals treballaven al voltant d’uns 500 obrers.

Klein SA

El fundador morí el 1914, però l’empresa serà continuada pels seus fills. El 1917 l'empresa produïa anualment 10 000 cobertes, de 12 000 a 15 000 cambres per a automòbil i de 8 000 a 10 000 per a bicicletes. Iniciava aleshores la fabricació de pneumàtics massissos per a camió.

A la fàbrica, que havia estat ampliada, es mantenia el departament d’adoberia de pells, en el qual es tractaven uns 15 000 cuirs l’any, que eren destinats a la producció de corretges (prop d'uns 10 000 kg l’any).

Anunci dels pneumàtics Klein (El Progreso, 1906).

El 1920 treballaven 700 persones al Poblenou i Klein es disposava a obrir una fàbrica nova a Segòvia, on tenia la concessió d’un salt d’aigua que li proporcionaria 1 000 cavalls de força elèctrica. La casa central es mantenia al carrer de la Princesa, mentre que tenia delegacions i punts de venda a Madrid, Bilbao, Sevilla i València.

Aquest devia ser el gran moment de Klein, ja que aleshores s’iniciava la competència, especialment per part de Pirelli, des de la seva fàbrica a Vilanova i la Geltrú, i després a Manresa, quan comprà la marca Nacional.

La fabricació de pneumàtics davallarà, però l’empresa mantindrà les altres produccions. El 1935 es crearà Klein SA, que es dedicarà només a la fabricació de gomes per a la indústria i a la de corretges de transmissió. Amb la guerra civil, la seu social es traslladà a Segòvia, on es mantindrà a les mans de la tercera generació de la família, un cop acabada la guerra.

Klein SA es manté a Segòvia, però ara pertany a una societat francesa al 100%.