Bibliografia sobre la il·lustració de manuscrits a Catalunya

Fonts i documents

  • Anzizu, E.: Fulles històriques del Reial monestir de Santa Maria de Pedralbes, Barcelona, 1897.
  • Hernando, J.: Llibres i lectors a la Barcelona del segle XIV, 2 vol, Barcelona, Fundació Noguera (textos i documents), 1995.
  • Junyent i Subirà, E.: Diplomatari i escrits literaris de l’abat i bisbe Oliba (a cura d’Anscari M. Mundó), Barcelona, Institut d’Estudis Catalans, 1992.
  • Madurell i Marimon, J. M.: «El arte en la comarca Alta de Urgel», dins Anales y Boletín de los Museos de Arte de Barcelona, vol. IV, 1946.
  • Madurell i Marimon, J. M.: «Manuscritos trescentistas y cuatrocentistas», dins Hispània Sacra, 1951 (pàg.401-464) i 1952 (pàg.165-178).
  • Madurell i Marimon, J. M.: «El pintor Lluís Borrassà: su vida, su tiempo, sus seguidores y sus obras», dins Anales y Boletín de los Museos de Arte de Barcelona, vol. VII, 1949; vol. VIII, 1950, i vol. X, 1952.
  • Madurell i Marimon, J. M.: «Códices miniados», dins Gesalmmelte Aufsátze zur Külturgeschichte Spaniens, núm.16, Munster, 1960, pàg.85-114.
  • Madurell i Marimon, J. M.: «Encuadernadores y libreros barceloneses judíos y conversos (1322-1458)», dins Sefarad, núm. XXI i XXIII, 1961 i 1963, pàg.365 i seg. , i 75 i seg.
  • Madurell i Marimon, J. M.: «Il·luminadors, escrivans de lletra rodona i formada i de llibres de cor», dins Gesalmmelte Aufsätze zur Külturgeschichte Spaniens, núm.23 Band, Münster, 1967, pàg.131-170.
  • Madurell i Marimon, J. M.: Manuscrits en català anteriors a la impremta (1321-1474). Contribució al seu estudi, Barcelona, 1974.
  • Mas, J.: «Notes sobre antichs il·luminadors a Catalunya», dins Boletín de la Real Academia de Buenas Letras de Barcelona, núm. VII, 1913-1914.
  • Rubió i Lluch, A.: Documents per a l’estudi de la cultura catalana mig-eval, vol. I-II, Barcelona, 1908 i 1921.
  • Villanueva, J. M.: Viage literario a las iglesias de España. La publica con algunas observaciones D. J. L. Villanueva, 22 vol. , Madrid, 1803-1852.

Catàlegs

  • Ainaud, J. ; Gudiol, J. ; Verrié, F. P.: Catálogo monumental de España. La ciudad de Barcelona, 2 vol, Madrid, 1947.
  • Arte Romànico, El, Catálogo, Esposición organizada por el gobierno español bajo los auspicios del Consejo de Europa, Barcelona, Santiago de Compostela, 1961.
  • Catalunya Medieval (catàleg d’exposició), Barcelona, Generalitat de Catalunya, 1992.
  • Gros i Pujol, M. S.: Museu Episcopal de Vic. Pintura i escultura romànica, Sabadell, 1991.
  • Lacarra Ducay, M. C. ; Morte García, C.: Catálogo del Museo Episcopal y Capitular de Huesca, Zaragoza, 1984.
  • Millenum. Història i art de l’Església catalana, catàleg, Barcelona, 1989.
  • Seu Vella de Lleida. La catedral Els promotors. Els artistes. Segles XIII-XV, Barcelona, Generalitat de Catalunya, 1991.
  • The Art of medieval Spain. Ad.500-1200, The Metropolitan Museum of Art, New York, 1993.
  • Thesaurus-Estudis, L’art dels bisbats a Catalunya.1000-1800, catàleg, Barcelona, 1986.

Bibliografia general i catàlegs específics

  • Aechlimann, E. ; D’Ancona, P.: Dictionnaire des miniaturistes du Moyen Age et de la Renaissance dans les différentes contrées de l’Europe, Milan, 1969 (1949).
  • Ainaud, J.: La pintura catalana. La fascinació del romànic, Ginebra/Barcelona, Editorial Skira, 1989.
  • Ainaud, J.: La pintura catalana. De l’esplendor del gòtic al Barroc, Ginebra/Barcelona, Editorial Skira, 1990.
  • Albareda, A. M.: «Manuscrits de la Biblioteca de Montserrat», dins Analecta Montserratensia, núm.1, Montserrat, 1917, pàg.3-99.
  • Albareda, A. M.: «L’arxiu antic de Montserrat (Intent de reconstrucció)», dins Analecta Montserratensia, núm.3, Montserrat 1920, pàg.11-216.
  • Albareda, A. M.: «Els Manuscrits de la Biblioteca Vaticana. Reg. Lat.123, vat lat.5730 i el Scriptorium de Santa Maria de Ripoll», dins Catalonia Monastica, vol. I, Barcelona, 1927, pàg.23-96.
  • Albareda, A. M.: «Textos catalans de la Regla de Sant Benet», dins Catalonia Monastica, Barcelona, 1929, pàg.9-109.
  • Alcoy, R.: «La Pintura gòtica», dins La pintura antiga i medieval, Col·lecció «Art de Catalunya», vol. VIII, Barcelona, Edicions L’Isard, 1998.
  • Antolin, G.: Catálogo de los códices latinos de la Real Biblioteca del Escorial, 5 vol, Madrid, 1910-1923.
  • Avril, F. ; Aniel, J. P. ; Mentre, M. ; Saulnier, A. ; Zaluska, Y.: Manuscrits enluminées de la Péninsule ibérique, Bibliothèque Nationale de Paris, París, 1982.
  • Avril, F.: L’enluminure a l’èpoque gothique, Bibliothèque de l’Image, Éditions Famot, 1995.
  • Baraut, C: «Els Manuscrits de l’antiga Biblioteca del Monestir de Montserrat (segles XI-XVIII)», dins Analecta Montserratensia, núm.8, Montserrat, 1954-55, pàg.339-397.
  • Batlle i Prats, L.: La Biblioteca de la catedral de Gerona desde su origen hasta la imprenta, Gerona, 1947 (1979).
  • Bayerri i Bertomeu, E.: Los códices medievales de la catedral de Tortosa. Novísimo inventario descriptivo, Barcelona, Porter Libros, 1962.
  • Beer, R. ; García Villada, Z.: Biblioteca Patrum Latinorum Hispaniensis, vol. II (edició revisada, a càrrec de R Miquel Rossell i M. D. Mateu Ibars), Viena, 1915.
  • Biblioteca Phillipica. Medieval Manuscripts: New Series: First Part. Catalogue of thirtynine Manuscripts of the 9th to the 16th century from the celebrate collection formed by Sir Thomas Phillips, 1965.
  • Bofarull, K.: «Notícia bibliogràfica dels manuscrits conventuals de l’Arquebisbat de Tarragona, Manuscrits de Poblet», dins Butlletí Arqueològic de Tarragona, núm.2, Tarragona, 1923-24, pàg.153-159, 193-200 i 209-217.
  • Bohigas, P.: «El repertori de manuscrits catalans de la Institució Patxot», dins Estudis Universitaris Catalans, vol. XI, 1926 (pàg.121-130); vol XII, 1927 (pàg.411-457), vol. XIII, 1928 (pàg.530-535), vol. XV, 1930 (pàg.92-139 i 197-230), vol. XVI, 1931 (pàg.82-111 i 213-310).
  • Bohigas, P.: «El repertori de manuscrits catalans. Missió a Anglaterra», dins Estudis Universitaris Catalans, vol. XII, Barcelona 1927, pàg.411-47.
  • Bohigas, P.: «El repertori de manuscrits catalans. Estat de les recerques (1926-1928)», dins Estudis Universitaris Catalans, Barcelona, 1928.
  • Bohigas, P.: «Tres còdexs de privilegis de la ciutat de Barcelona», dins Miscel·lània Puig i Cadafalch, Barcelona, 1947-1951, pàg.149-153.
  • Bohigas, P.: La ilustración y decoración del libro manuscrito en Cataluña. Contribución al estudio de la miniatura catalana, vol I. Período románico, vol II i III. Período gótico y Renacimiento, Barcelona, Asociación de Bibliófilos de Barcelona, 1960 i 1965-67.
  • Bohigas, P.: Sobre manuscrits i biblioteques, Barcelona, 1985.
  • Bradley, J. W.: A Dictionary of Miniaturists, Illuminators, Calligraphers and Copysts. From the establishment of Cristianity to the 18 Century, 3 vol. , Londres, 1887-89.
  • Brom, G.: Guide aux Archives du Vatican, Roma, 1911.
  • Cadier, L.: «Manuscrits de la Bibliothèque de Perpignan», dins Catalogue général des Manuscrits des Bibliothèques de France. Départements, XIII, París, 1891.
  • Camón Aznar, J.: «La pintura medieval espanola», dins Summa Artis, vol. XXII, Madrid, 1966.
  • Cañellas Anoz, M.: El Archivo de la Paería, Lérida, 1984.
  • Catalunya Romànica, Editorial Enciclopèdia Catalana, Barcelona.
  • Dalmases, N. de; José i Pitarch, A.: «Els inicis i l’art romànic, segles IX-XII», dins Història de l’Art Català, vol. I, Barcelona, Edicions 62, 1986.
  • Dalmases, N. de; José i Pitarch, A.: Història de l’Art Català, vol. II, Barcelona, Edicions 62, 1985.
  • Dalmases, N. de; José i Pitarch, A.: Història de l’Art Català, vol. III, Barcelona, Edicions 62, 1984.
  • Delclaux, F.: Imágenes de la Virgen en los códices medievales de España, Madrid, 1973.
  • Denifle, H. ; Chatelain, E.: «Inventarium codicum manuscriptorum Capituli Dertusensis», dins Revue des Bibliothèques, gener-febrer, 1896, pàg.1-61.
  • Denifle, H. ; Chatelain, E.: La miniatura española, 2 vol. , Barcelona, 1930.
  • Denifle, H. ; Chatelain, E.: Catálogo de los manuscritos catalanes de la Biblioteca Nacional, Madrid, 1931.
  • De Ricci, S.: Census of medieval and Renaissance manuscripts in the United States and Canada, vol. II, Nova York, 1961.
  • Domínguez Bordona, J.: Exposición de Códices miniados españoles. Catálogo. Sociedad Española de amigos de arte, Madrid, 1929.
  • Domínguez Bordona, J.: La miniatura española, 2 vol. , Florència/Barcelona, 1930.
  • Domínguez Bordona, J.: Catálogo de manuscritos catalanes de la Biblioteca Nacional, Madrid, 1931.
  • Domínguez Bordona, J.: Manuscritos con pinturas, 2 vol. , Madrid, 1933.
  • Domínguez Bordona, J.: «La Biblioteca del rey Don Pedro de Aragón», dins Boletín Arqueológico de Tarragona, any XLVIII, època IV, abril-juny, Tarragona, 1948, pàg.37-53.
  • Domínguez Bordona, J.: La Miniatura, Barcelona, 1950.
  • Domínguez Bordona, J.: «El escritorio y la primitiva biblioteca de Santes Creus», Tarragona, Instituto de Estudios Tarraconeneses «Ramon Berenguer IV», 1954.
  • Domínguez Bordona, J.: «Diccionario de iluminadores españoles», dins Boletín de la Real Academia de la Historia, núm. CXL, 1957, pàg.49-170.
  • Domínguez Bordona, J. ; Ainaud, J.: Ars Hispaniae, vol. XVIII, Madrid, Editorial Plus Ultra, 1958.
  • Domínguez Rodríguez, A.: «La ilustración en los manuscritos», dins Historia ilustrada del libro español. Los manuscritos españoles, Madrid, 1996, pàg.293-358.
  • Eguren, M. de: Memoria descriptiva de los códices notables canservados en los archivos eclesiásticos de España, Madrid, 1859.
  • Falcón Pérez, M. P.: Estudio artístico de los manuscritos iluminados de la catedral de Tarazona (Análisis y catalogación), Saragossa, 1995.
  • Folch i Torres: «La pintura (romànica)», dins Art Català, Barcelona, Editorial Aymà, 1955-1957, pàg.205-251 i pàg.205-218.
  • Freixas i Camps, P.: L’art gòtic a Girona. Segles XIII-XV, Girona, 1983.
  • Gayangos, P.: Catalogue of the manuscripts in the Spanish Language in the British Isles, I, Londres, 1875.
  • Gudiol i Cunill, J.: Catàleg dels llibres manuscrits anteriors al segle XVIII del Museu Episcopal de Vic, Barcelona, Impremta de la Casa de la Caritat, 1934.
  • Gudiol i Cunill, J.: La pintura medieval catalana III. Els primitius, tercera part: Els llibres il·luminats, Barcelona, 1954.
  • Gudiol i Ricart, J.: Cataluña, Col·lecció «Tierras de España», vol. I, Madrid, 1974.
  • Gudiol i Ricart, J. ; Alcolea Blanch, S.: Pintura gótica catalana, Barcelona, 1986 (edició catalana, 1987).
  • Gutiérrez del Caño, M.: Catálogo de los Manuscritos existentes en la Biblioteca Universitaria de Valencia, 3 vol. València, 1913.
  • Fàbrega i Crau, J. ; Baucells i Reig, J.: Catàleg de l’Arxiu Capitular de la S. E. Catedral Basílica de Barcelona, 1, Índex general de les sèries documentals, Barcelona, 1969.
  • Inventari dels llibres de la senyora Donna Maria reina de les Sicilies e de Aragó, Colección de Documentos Históricos, dins Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos, núm.1, Madrid, 1972.
  • Janini, J.: Manuscritos litúrgicos de las bibliotecas de España. II Aragón, Cataluña y Valencia, Burgos, 1980.
  • Janini, J. ; Marquès, J. M.: «Manuscritos de la colegiata de San Félix de Gerona», dins Hispania Sacra, 15, 1962, pàg.401-437.
  • Janini, J. ; Serrano, J. (amb la col·laboració d’A. M. Mundó): Manuscritos litúrgicos de la Biblioteca Nacional, Madrid, 1969.
  • Junyent, E.: «Repertorio de noticias sobre manuscritos catalanes», dins Analecta Sacra Tarraconensia, vol. XVI, Tarragona, 1943, pàg.57-86.
  • Labande, L. H.: «Les miniaturistes avignonais et leurs oeuvres», dins Gazette des Beaux Arts, 1907, pàg.213-305.
  • Lauer, R: Cathalogue Genéral des Manuscrits Latins, París, 1952.
  • Léroquais, V.: Les Sacramentaires et les missels manuscrits des Bibliothèques Publiques de France, 3 vol, París, 1924.
  • Léroquais, V.: Les Pontificaux manuscrits des Bibliotheques Publiques de France, 3 vol. , París, 1937.
  • Léroquais, V.: Les Psautiers manuscrits latins des Bibliothèques Publiques de France, 2 vol. , Maçon, 1940-1941.
  • Librorum Liturgicorum Cathalaunie s. ix ad XVI in bibliotheca Abbatie Montisserrati Exhibito, occasione VI conventus internationalis studiorum liturgie, Montserrat, 1958.
  • Maldonado, F.: «The Hispanic Society of America», Bibliotecas españolas fuera de España, dins Bibliofilia, vol. III, 1950.
  • Mas, J.: «Notes sobre antics il·luminadors a Catalunya», dins Boletín de la Real Academia de Buenas Letras, vol II, 1903-1904, pàg.280-284.
  • Massó Torrents, J.: Manuscrits catalans de la Biblioteca Nacional de Madrid, Notícies per a un catàleg raonat, Barcelona, 1896.
  • Massó Torrents, J.: «Manuscrits catalans de València», dins Revista de Bibliografia Catalana, núm. III, 1903 (pàg.45-86), núm. VI, 1906 (pàg.145-269).
  • Massó Torrents, J. ; Rubió i Balaguer, J.: «Catàleg dels manuscrits catalans de la Biblioteca de Catalunya», dins Butlletí de la Biblioteca de Catalunya, núm. I, 1914.
  • Mateu Ibars, J.: «Los manuscristos de los siglos X a XIV de la Biblioteca Provincial y Universitaria de Barcelona», dins Biblioteconomía, XXVI, núm.69-70, 1969, pàg.83-123.
  • Mateu Ibars, J.: «Un inventari de la Biblioteca de Sant Pere de Rodes», dins Lambard, vol. II, 1986.
  • Millares Carlo, A.: Paleografía española, Madrid, 1932.
  • Miquel Rossell, F. X.: Catàleg dels llibres manuscrits de la Biblioteca del monestir de Sant Cugat del Vallès existents en l’Arxiu de la Corona d’Aragó, Barcelona, 1937.
  • Miquel Rossell, F. X.: «Manuscritos bíblicos y litúrgicos de la Biblioteca Universitària de Barcelona», dins Estudiós Bíblicos, VII, 1948, pàg.257-292.
  • Miquel Rossell, F. X.: Inventario general de Manuscritos de la Biblioteca Universitaria de Barcelona, 2 vol, Madrid, 1958.
  • Melnikas, A, : The Corpus of the Miniatures in the Manuscripts of the Decretum Gratiani, 3 vol. , Roma, 1975.
  • Mundó, A. M. (a cura de): Catàleg del Museu del Llibre Frederic Marés, Barcelona, 1994.
  • O’Callaghan, R.: Los códices de la catedral de Tortosa, Tortosa, Impremta Catòlica, 1897.
  • Olivar, A.: «Els manuscrits litúrgics de procedència catalana conservats fora de Catalunya», dins Miscel·lània Jaume Finestres. Scriptorium Populeti, Abadia de Poblet, 1970.
  • Post, Ch. R.: A History of Spanish painting, I, Cambridge (Mss. ), 1930.
  • Ricci, S. de: Census of medieval and Renaissance manuscripts in the United States and Canadà, Nova York, 1961.
  • Rubió i Balaguer, J.: «La Biblioteca del capítol de la catedral de Tortosa», dins Anuari de l’Institut d’Estudis Catalans, vol. V, Barcelona, 1914, pàg.745-170.
  • Sanpere i Miquel, S.: La pintura mig-eval catalana I. L’Art Barbre, Barcelona, s. d. (1908).
  • Udina Martorell, R: El Archivo condal de Barcelona en los siglos IX y X. Estudio crítico de sus fondos, Barcelona, 1951.
  • Villalba, A.: La miniatura valenciana en los siglos XIV y XV, Valencia, 1964.
  • Williman, D.: Bibliothèques ecclésiastiques au temps de la papauté d’Avignon. II Inventaires de prelats et de clercs non français, París, 1980.
  • Yarza, J.: «La miniatura románica en España. Estado de la Cuestión», dins Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte, UAM, vol. II, 1990, pàg.9-25.
  • Zarco Cuevas, J.: Catálogo de los manuscritos catalanes, valencianos, gallegos y portugueses de la Biblioteca del Escorial, Madrid, 1932.

Bibliografia sobre la il·lustració en els segles X-XIII

  • Abadal i de Vinyals, R.: L’Abat Oliba, bisbe de Vic, i la seva època, Barcelona, 1962 (1948).
  • Albanès, J. A.: «La Chronique de Saint Victor de Marseille», dins Mélanges d’Archeologie et d’Histoire, École Française de Rome, vol. VI, 1886, pàg.314 i seg.
  • Albareda i Ramoneda, A. M.: «Els manuscrits de la Biblioteca Vaticana Reg. Lat 123, Vat. Lat.5370 i el Scriptorium de Santa Maria de Ripoll I», dins Catalonia Monastica, vol. I, Montserrat, 1927, pàg.24-71.
  • Albareda i Ramoneda, A. M.: L’abat Oliba fundador de Montserrat (971?-1046). Assaig biogràfic, Abadia de Montserrat, 1972 (edició amb pròleg de Josep Massot i Muntaner).
  • Alcoy, R.: «La Bíblia de Sant Pere de Rodes», dins Catalunya Romànica. El Ripollès, vol. X, Barcelona, 1987, pàg.292-305.
  • Alcoy, R.: «La Bíblia de Ripoll», dins Catalunya Romànica. El Ripollès, vol. X, Barcelona, 1987, pàg.305-315.
  • Alcoy, R.: «El cercle d’Avià i la miniatura anglesa: una modalitat de l’estil 1200 a Catalunya», dins Lambard (Estudis d’Art Medieval), vol. III, Barcelona (1983-1985), 1987, pàg.103-127 i 225-226.
  • Alcoy, R.: «Sobre el Sacramentari de Vilabertran i la Bíblia de Burgos», col·laboració a Circular. Àmics de l’Art Romànic, núm.104, juny, 1991, pàg.123-127.
  • Alcoy, R.: «Les pintures de Sant Esteve d’Andorra la Vella en el món europeu del 1200», dins Lambard (Estudis d’Art Medieval), núm.5, Barcelona, 1992 (1989-1991), pàg.23-47 i 231-236.
  • Alcoy, R.: «La il·lustració del Sacramentari de Vilabertran», dins Revista de Girona, Girona, 1992, pàg.62-65.
  • Alcoy, R.: «Les taules pintades a Catalunya i els corrents anglesos a la fi del romànic», dins Lambard (Estudis d’Art Medieval), vol. VII, Barcelona (1993-1994), 1995, pàg.139-156.
  • Alcoy, R.: «La miniatura romànica camí del 1200», dins dominical del diari Avui, col·leccionable «L’Art Romànic a Catalunya», Barcelona, 19 de juliol de 1998, pàg.149-152.
  • Alcoy, R.: «L’escola de Ripoll i l’art del llibre il·lustrat als monestirs catalans del segle XI», dins Els monestirs catalans a l’entorn de l’any mil, catàleg, Barcelona, 1999.
  • Ayuso Marazuela, T.: «La Biblia de Lérida. Otro importante códice casi desconocido», dins Universidad, núm.21, 1944, pàg.25-68.
  • Ayuso Marazuela, T.: «Un scriptorium espanol desconocido», dins Scriptorium, II, 1948, pàg.3-27.
  • Barral i Altet, X.: L’art pre-romànic a Catalunya, segles IX-X, Barcelona, Edicions 62, 1979.
  • Beer, R.: Handschriftenschätze Spaniens, Viena, 1894.
  • Beer, R.: «Los manuscritos de Santa María de Ripoll», dins Boletín de la Real Academia de Buenas Letras de Barcelona, vol. V, Barcelona, 1909-1910, pàg.137-170, 230-280, 299-320, 329-365 i 492-520.
  • Beer, R.: Los manuscritos del Monestir de Santa Maria de Ripoll, Barcelona, 1910 (traduït per Pere Barnils i Giol).
  • Berger, S.: Histoire de la Vulgate pendant les premiers siècles du Moyen Age, París, 1893.
  • Bofarull, J.: Códices manuscritos de Ripoll, Revista de Archivos, Madrid, 1931.
  • Bohigas, P: «Les derniers temps de l’enluminure romane en Catalogne: la transititon en Gothique», dins Cahiers de Saint Michel de Cuixa, núm.5, 1974, pàg.33-43.
  • Bohigas, P: «El ms.11550 de la Bibliothèque Nationale», dins Estudis Universitaris Catalans, XIII, 1928, pàg.235-244.
  • Boinet, A.: «Notice sur un Evangeliaire de la Bibliothèque de Perpignan», dins Congrés Archéologique de France, LXXIII (Carcassona i Perpinyà, 1906), París-Caen, 1907, pàg.534-551.
  • Cahn, W.: «La Catalogne», dins La Bible Romane, Fribourg/París, 1982, pàg.70-80 i pàg.293-294 del catàleg final.
  • Catalogue of Additions to the Manuscripts in the British Museum in the years 1882-1887.
  • Catiñeiras González, M. A.: «Abraham enseña astronomía: el prototipo bíblico de estudio del cómputo en las abadías benedictinas de Cava dei Tirreni i Ripoll, dins Compostellanum, XLI, 1.2, 1996, pàg.159-177.
  • Catiñeiras González, M. A.: «La ilustración del De Naturis rerum de Beda en un manuscrito de la abadía de Ripoll (Madrid, Biblioteca Nacional, ms.19) y su arquetipo cassinense», dins Studi in onore di Angiola Maria Romanini, Roma, 1998.
  • Catiñeiras González, M. A.: «Ripoll i les relacions culturals i artístiques de la Catalunya Altmedieval», dins Del romà al romànic, història, art i cultura de la Tarraconense mediterrània entre els segles IV i X, Barcelona, 1999, pàg.435-442.
  • Cid Priego, C. ; Vigil, I.: «Las miniaturas que faltan en el Beato de Gerona», dins Revista de Gerona, IX, Girona, 1962, pàg.42-58.
  • Cid Priego, C. ; Vigil, I.: «El rastro de un Beato en el Museo Diocesano de Gerona», dins Revista de Gerona, XXII, Girona, 1963, pàg.7-21.
  • Cook, W. W. S.: «The Earliest Painted Panels of Catalonia», dins The Art Bulletin, V, 1922-23 (pàg.85-101); VI (pàg.31-60); VIII (pàg.54-104); X (pàg.153-204 i 305-365).
  • Delcor, M.: «Le scriptorium de Ripoll et son rayonnement cultural. État de la question», dins Les Cahiers de Saint Michel de Cuixa, núm.5, 1974, pàg.45-64.
  • Durliat, M.: «L’atelier de Maïtre Alexandre en Roussillon et en Cerdagne», dins Études Roussillonnaises, I, 1951, pàg.103-119.
  • Durliat, M.: «Deux noveaux devants d’autel du groupe de Maître Alexandre», dins Études Roussillonnaises, I, 1951, pàg.384-394.
  • Durliat, M.: «La peinture romane en Roussillon et en Cerdagne», dins Cahiers de Civilisation Médiévale, gener-març, 1961, pàg.9-10.
  • El abad Oliba y su época, catàleg d’exposició, Barcelona, 1971.
  • Elies, F. J(oan) S(acs): «El llibre de les Homèlies (!) del Venerable Beda de Girona», dins Vell i Nou, 1919, pàg.287-289, 329-332, 345-349, 386-390 i 408-410.
  • Escandell, I.: «Una nueva aproximación al Liber Feudorum Maior, dins Actas del IX Congreso Español de Historia del Arte (León, 1992), vol.1, León, 1994, pàg.91-101.
  • Garcia Villada, Z.: «Nach den Aufzeichnungen Rudolf Beer», dins Bibliotheca Patrum Latinorum Hispanensis, II, Viena, Band, 1915.
  • Gros, E.: «Datación de la Biblia de Lérida», dins Ilerda, XIII, 1981, pàg.169-235.
  • Gudiol i Cunill, J.: La pintura mig-eval catalana. Els Primitius (tercera part: Els llibres il·luminats), Barcelona, 1955.
  • Herrero, S.: Códices miniados en el Real Monasterio de las Huelgas, Barcelona-Madrid, 1988.
  • Ibarburu Asurmendi, E.: «Estudio iconográfico de la “Ciudad de Dios” de San Agustín, Códice 20 del Archivo Capitular de Tortosa», dins D’Art, núm.10, 1984, pàg.93-124.
  • Ibarburu Asurmendi, E.: «Algunos comentarios estilísticos sobre la “Ciudad de Dios” de San Agustín. Códice 20 del Archivo Capitular de Tortosa», dins D’Art, núm.11, 1985, pàg.103-121.
  • Ibarburu Asurmendi, E.: «La pervivencia de ilustraciones sobre temas astronómicos del mundo clásico en manuscritos románicos, a través del ms. Vat. Reg.123», dins Vè Congrés Espanyol d’Història de l’Art (Barcelona 1984), Barcelona, 1986, pàg.29-37.
  • Ibarburu Asurmendi, E.: »L’escriptori de Santa Maria de Ripoll i els seus manuscrits», dins Catalunya Romànica. El Ripollès, vol. X, Barcelona, 1987, pàg.276-281.
  • Ibarburu Asurmendi, E.: «Mss. Ripoll 74, 83, 59, 52, 42, 40, 151, 116, 214, 110», dins Catalunya Romànica. El Ripollès, vol. X, Barcelona, 1987, pàg.282-292, 315-318, 322, 326-327 i 332.
  • Ibarburu Asurmendi, E.: «Miscel·lània sobre textos astronòmics, “Expositio Epistolarum Pauli apostoli, de sant Agustí”, Ms. Reg.123 i Ms. Lat.5730 de la Biblioteca Vaticana», dins Catalunya Romànica. El Ripollès, vol. X, Barcelona, 1987, pàg.318-322 i 328-332.
  • Ibarburu Asurmendi, E.: «Miscel·lània: Còmputs Pasquals i altres», «Beda super Esdras» i «A. Athanaisu. Altercatio Fidei catholicae. Opera varia», Mss. Lat.2341, 2838 i 5132 de la Bibliothèque Nationale de Paris», dins Catalunya Romànica. El Ripollès, vol. X, Barcelona, 1987, pàg.322-326.
  • Ibarburu Asurmendi, E.: La miniatura románica catalana: Los scriptoria de Ripoll i Vic, Barcelona, Universitat de Barcelona, 1988.
  • Ibarburu Asurmendi, E.: «Los cartularios reales del Archivo de la Corona de Aragón, dins Lambard (Estudis d’Art Medieval), Barcelona, 1994, pàg.197-213.
  • Ibarburu Asurmendi, E.: De capitibus litteriarum et de aliis figuris, Universitat de Barcelona, 1999.
  • Janini, J.: «El sacramentario pirenaico ms.41 de Tortosa», dins Hispania Sacra, XIX, 1966, pàg.99-130.
  • Junyent, E.: El monestir romànic de Santa Maria de Ripoll, Barcelona, 1975.
  • Klein, R K.: «Date et scriptorium de la Bible de Roda. État des questions», dins Cahiers de Saint Michel de Cuixa, núm.3, 1972, pàg.91-102.
  • Liber Feudorum Maior. Cartulario real que se conserva en el Archivo de la Corona de Aragón. Reconstrucció i edició a càrrec de Francisco Miquel Rossell, Pbro. , 2 vol, CSIC, Barcelona, 1945, vol. II, Barcelona, 1947.
  • Los Beatos, Biblioteca Nacional (amb aportacions de L. Vázquez de Parga, M. Díaz i Díaz, J. Williams, A. M. Mundó, M. Sánchez Marina), Madrid, 1986.
  • Mancho, C: «Noves dades sobre els manuscrits 196 i 62 (homilies d’alguns sants pares, parts I i II) i el manuscrit 51 (saltiri amb glosses), de l’Arxiu Capitular de Tortosa (ACT)», dins Lambard (Estudis d’Art Medieval), vol. IX, 1996, Barcelona, 1997, pàg.15-22.
  • March, J. M.: «Miniaturas españolas antiguas. Biblioteca Capitular de Tortosa. Códice n.20», dins Razón y Fe, XLV, 1916, pàg.351-354.
  • Martínez Ferrando, J. E.: Hallazgo de miniaturas románicas en el Archivo de la Corona de Aragón, Barcelona, Asociación de Bibliófilos de Barcelona, 1944.
  • Millás Vallicrosa, J. M.: «El manuscrit mossaràbic núm.49 del fons de Ripoll», dins Butlletí de la Biblioteca de Catalunya, vol. VIII, 1923-1927, pàg.337-338.
  • Millàs Vallicrosa, J. M.: Assaig d’història de les idees físiques i matemàtiques a la Catalunya medieval, Barcelona, 1931.
  • Miquel Rossell, R: Liber Feudorum Maior Cartulario Real que se conserva en el Archivo de la Corona de Aragón, 2 vol. , Barcelona, 1945-47.
  • Moralejo, S.: «La rencontre de Salomon et de la Reine de Saba: De la Bible de Roda aux portails gothiques», dins Les Cahiers de Saint Michel de Cuixa, núm.12, 1981, pàg.285-310.
  • Mundó, A. M.: «Recherches sur la lettre du moine Garsias de Cuixa à l’abbée Oliba», dins Les Cahiers de Saint Michel de Cuixa, núm.1, 1970.
  • Mundó, A. M.: «Les études sur Oliba et son oeuvre littéraire», dins Les Cahiers de Saint Michel de Cuixa, núm.3, 1973, pàg.73-80.
  • Mundó, A. M.: «Las Biblias románicas de Ripoll», dins Actas del XXIII Congreso Internacional de Historia del Arte, vol. I, Granada, 1976, pàg.435-436.
  • Mundó, A. M.: «Ripoll i la cultura catalana a la segona meitat del segle Xè», dins Revista de Girona, núm.24, 1978, pàg.167-169.
  • Mundó, A. M.: «El pacte de Cazola i el Liber Feudorum Maior. Notes paleogràfiques i diplomàtiques», dins X Congreso de Historia de la Corona de Aragón, Saragossa, 1980, pàg.123-126.
  • Mundó, A. M.: «Importación, exportación y expoliación de códices en Cataluna (siglos VIII-XIII)», dins Actas del Coloquio sobre la circulación de códices entre Europa y la Península (1982), Santiago de Compostela, 1988.
  • Mundó, A. M.: «El Liber ludicorum a Catalunya», dins Documents jurídics de la història de Catalunya, Barcelona, 1991, pàg.13-22.
  • Mundó, A. M.: «La cultura artística escrita», dins Catalunya Romànica, vol I, Barcelona, 1994, pàg.133-162.
  • Mundó, A. M.: «Darrers estudis entorn de les Bíblies de Ripoll», dins Butlletí de la Societat Catalana d’Estudis Històrics, vol. VIII, Barcelona, IEC, 1998, pàg.9-15.
  • Mundó, A. M.: Obres completes I. Catalunya I. De la romanitat a la sobirania, Barcelona, Editorial Curial, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1999 (en curs d’edició).
  • Mundó, A. M.: «La tradició codicològica clàssica i patrística a les regions pirinenques», dins Actes de la XXVI Setmana Internacional d’Estudis Medievals, 29-30 de juny de 1998, Barcelona, 1999.
  • Neuss, W.: Die catalanische Bibel illustration um die Wende des ersten jarhtausend und die altspanische buchmalerei, Bonn-Leizpzig, 1922.
  • Neuss, W.: Eine Katalanische Bilderhandschrift in Turin, Munster in W. , 1929.
  • Neuss, W.: Die Apokalypse des HL. Johannes in der altspanischen Bibel-illustration, vol. I-II, Munster, 1931.
  • Neuss, W.: «Elementos mozárabes en la miniatura catalana», dins Homenaje a A. Rubió i Lluch, vol. I, Barcelona, 1936, pàg.507-523.
  • Oliva, V.: Introducción al estudio del arte del alfabeto en Cataluña. Documentos sobre la forma, composición y ornamentación de la letra de los siglos XI al XIII, Barcelona, 1913.
  • Orriols i Alsina, A.: «Les imatges preliminars dels Evangelis de Cuixà», dins Locus Amoenus, 2, 1996, pàg.31-46.
  • Pijoan, J.: «Les miniatures de l’Octateuch a les Bíblies romàniques catalanes», dins Anuari de l’Institut d’Estudis Catalans, 1911-12, pàg.475-488.
  • Pijoan, J.: «Miniaturas españolas en manuscritos de la Biblioteca Vaticana. Vat. Lat.3547», dins Cuadernos de Trabajos de la Escuela española de Arqueología e Historia en Roma, II, 1914, pàg.1-4.
  • Pujol i Tubau, P.: «De la cultura catalana mig-eval: Una biblioteca dels temps romànics», dins Estudis Universitaris Catalans, VII, 1913, pàg.1-8.
  • Pujol i Tubau, P.: «El Breviari de Cuixà», dins Butlletí de la Biblioteca de Catalunya, vol. VI, Barcelona, 1923, pàg.329-340.
  • Yarza Luaces, J.: «La Biblia de Lérida, manuscrito de procedencia aragonesa muestra la internacionalidad del románico», dins IV Coloquio de Arte Aragonés, Saragossa, 1986, pàg.355-374.
  • Yarza Luaces, J.: «Acotaciones iconogràficas a la Bíblia de Lleida», dins Quaderns d’Estudis Medievals, núm.23-24, abril del 1988, pàg.66-80.
  • Vicens, T.: «L’Assumptio de la Bíblia de Ripoll: problemes d’interpretació», dins D’Art, núm.23, 1997, pàg.255-264.
  • Vidal i Taboada, A.: «La recepció dels manuscrits altmedievals hispànics», dins Del romà al romànic, història, art i cultura de la Tarraconense mediterrània entre els segles IV i X, Barcelona, 1999, pàg.442-450.
  • Williams, J.: «The Beatus commentaries and Spanish Bible illustration», dins Simposio sobre el Beato de Liébana, vol. II, Madrid, 1980, pàg.203 i seg.

Bibliografia sobre el gòtic lineal i primer italianisme

  • Alcoy, R.: «El Mestre de l’Escrivà dels Usatges de Lleida i la cultura pisana del primer trescents», dins Quaderns d’Estudis Medievals, núm.23-24, abril del 1988, Barcelona, pàg.120-141.
  • Alcoy, R.: «El Libro de Horas de la reina María de Navarra: «Avance sobre un problema complejo», dins Boletín del Museo e Instituto «Camón Aznar», núm. XXXIV, 1988, Saragossa, pàg.105-134.
  • Alcoy, R.: «Lippo Vanni. Liber Sextus Decretalium cum apparatu Ionnis Andreae», dins Millenum. Història i Art de l’Església Catalana, Barcelona, 1989, pàg.324-325.
  • Alcoy, R.: «Els rostres profans i els marginalia a Catalunya. Qüestions d’enfocament», dins D’Art, núm.15, Barcelona, 1989, pàg.77-93.
  • Alcoy, R.: La introducció i derivacions de l’italianisme a la pintura gòtica catalana: 1325-1350, Universitat de Barcelona, 1988 (col·lecció de tesis doctorals microfilmades, núm.487), Publicacions de la Universitat de Barcelona, Barcelona, 1989.
  • Alcoy, R.: «Nàpols i l’italianisme català a través d’un Salteri amb miniatures de Ferrer Bassa», dins XIV Congresso di Storia della Corona d’Aragona, secció «Incontro delle culture nel Dominio catalano-aragonese in Italia», vol. IV de las Pre-Actas, Sassari-Alghero, 1990, pàg.13-33.
  • Alcoy, R.: «Els rostres profans del Mestre de Baltimore i la seva incidència en les arts catalanes. Qüestions puntuals», dins Lambard (Estudis d’Art Medieval), vol. IV (1985-1988), Barcelona, 1990, pàg.139-158 i 221-228.
  • Alcoy, R.: «Jaume Cascalls. Un nombre para el Maestro del tríptico de Baltimore», dins Journal of the Walters Art Gallery, vol.48, Baltimore (Maryland), 1990, pàg.93-119.
  • Alcoy, R.: Catàleg: La Seu Vella de Lleida. La catedral, els promotors, els artistes, Barcelona, 1991 («Llibre dels Usatges i Constitucions de Lleida» i «Constitutiones Capituli Sedis Ylerdensi» [pàg.59-63] i «Llibre dels Usatges i Constitucions de Catalunya» [pàg.150-152]).
  • Alcoy, R.: Pintures del Gòtic a Lleida, Barcelona, Edita Col·legi oficial d’aparelladors i arquitectes tècnics de Lleida, Cercle de Belles Arts de Lleida, Estudi General de Lleida, Quart Premi d’Investigació «Josep Sarrate i Forga», 1990.
  • Alcoy, R.: «La pintura a la Seu Vella de Lleida de l’italianisme al gòtic internacional», dins Actes del Congrés de la Seu Vella de Lleida, Lleida, desembre del 1991, pàg.119-132.
  • Alcoy, R.: «Ferrer Bassa y el italianismo. Revisiones sobre la trama de un nuevo catalogo», dins Antichità Viva, XXX, núm.1-2, gener-abril, Florència, 1991, pàg.5-16.
  • Alcoy, R.: «Mestre de Baltimore. Retaule de “Cardona”», dins Prefiguració del Museu Nacional d’Art de Catalunya (catàlegs generals del fons del MNAC 1), Barcelona, desembre del 1992, pàg.227-230.
  • Alcoy, R.: «Sant Romuald de Camaldoli i el problema de les taules de Vic relacionades amb Ferrer Bassa», dins Analecta Sacra Tarraconensia, vol.65, Barcelona, 1992, pàg.211-248.
  • Alcoy, R.: «Aspectos formales en la marginalia del Maimónides de Copenhague», dins Espacio, Tiempo y Forma. Revista de la Facultad de Geografía e Historia, Sèrie VII, Historia del Arte, vol.6, Madrid, UNED, 1993, pàg.37-64.
  • Alcoy, R.: «Incidènces avignonaises dans la peinture gothique catalane (XIVè siècle)», dins Colloque autour du Palais des Archeveques de Narbonne: Les Arts pictouraux en France méridionale et en Catalogne du XIIIè au XVè siècles, Narbona, 2 i 3 de desembre de 1994 (actes en curs de publicació).
  • Alcoy, R.: «Qüestions sobre la pintura a l’època de Jaume II: a propòsit d’uns Usatges i Constitucions de Catalunya encarregats pel monarca», dins Amics de l’Art Romànic, Circular núm.143, IEC, maig del 1995, pàg.196-200.
  • Alcoy, R.: «Un Decretum Gratiani vaticà i la pintura catalanobalear a l’entorn del 1300», dins Miscel·lània en Homenatge a Joan Ainaud de Lasarte, vol. I, Barcelona, 1998, pàg.307-325.
  • Alcoy, R.: El retaule de Santa Anna de la capella del castell reial de Mallorca. Dels Bassa a Ramon Destorrents, Palma de Mallorca, Olañeta editor (en premsa).
  • Breviari d’Amor. Manuscrito catalán del siglo XV (Biblioteca Nacional de Madrid), versió i estudis de Ferrando Francés, volum complementari a l’edició facsímil, València, 1980.
  • Coll i Rosell, G.: «Les Armes del Llibre Verd de la ciutat de Barcelona: un testimoni de la primera meitat del segle XIV», dins Acta Històrica Archeologica Mediaevalia, núm.7-8, Barcelona, Universitat de Barcelona, pàg.459-493.
  • Coll i Rosell, G.: «Els Usatges de la catedral de Lleida. Un manuscrit autòcton de la pròpia Seu datat entre 1333 i 1336. Aproximació al seu estudi», dins Congrés de la Seu Vella de Lleida, Lleida, 1991, pàg.147-151.
  • Coll i Rosell, G.: «Els Usatges de la Biblioteca Apostòlica Vaticana: un còdex il·luminat trescentista relacionat amb la catedral de Barcelona», dins D’Art, núm.19, Barcelona, Universitat de Barcelona, 1993, pàg.155-178.
  • Coll i Rosell, G.: «La il·luminació dels manuscrits de dret canònic baix-medievals conservats a l’Arxiu Episcopal de Vic. L’anàlisi dels seg.141 i 143», dins Actes del I Congrés d’Història de l’Església Catalana. Des dels orígens fins ara, vol. II, Solsona, setembre del 1993, pàg.629-645.
  • Coll i Rosell, G.: «Pervivencias iconogràficas de la tradición romano-justiniana en los códices de los Usatges de Barcelona», dins X Congreso Nacional CEHA, Los clasicismos en el Arte Español, Madrid, UNED, 1994, pàg.31-36.
  • Coll i Rosell, G.: «El Decretum Gratiani de la British Library de Londres: un manuscrit il·luminat a Barcelona entre 1342 i 1348», IV Col·loqui: L’Art Medieval a la Ciutat de Barcelona, dins Lambard, AAR, vol. VI, 1991-1993, Barcelona, IEC, 1994, pàg.265-290 i 489-490.
  • Coll i Rosell, G.: «La penetración de los manuscritos iluminados flamencos en Cataluña durante la primera mitad del siglo XIV. Análisis concreto de un códice conservado en el Archivo Episcopal de Vic», dins Manuscript Illumination Around 1400 in Flanders and Abroad. International Colloquium. Flanders in a European Perspective (setembre de 1993), Lovaina, 1995, pàg.457-471.
  • Coll i Rosell, G.: «La relació preu/valor artístic i social del llibre manuscrit català al segle XIV. Aproximació a un estudi documental», dins Acta Mediaevalia, núm.16, Barcelona, Universitat de Barcelona, 1995-1996, pàg.215-232.
  • Coll i Rosell, G.: Manuscrits jurídics i il·luminació, Curial ed. catalanes i Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1995.
  • Coll i Rosell, G.: «La il·luminació de manuscrits a Catalunya durant el segle XIV: aproximació a un estudi documental», dins Miscel·lània en Homenatge a Joan Ainaud de Lasarte, vol. I, Barcelona, 1998, pàg.327-333.
  • Coll i Rosell, G.: «El ms.32 de Ripoll: un còdex il·luminat poc conegut dels Usatges i Constitucions de Catalunya (cap al 1333)», dins Butlletí del Museu Nacional d’Art de Catalunya (en premsa).
  • Escandell, I.: «La Bíblia de 1268 del Archivo Episcopal de Vic», dins Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte, vol. II, 1990, pàg.103-115.
  • Escandell, I.: «Las iniciales y sus miniaturas en el gótico lineal catalán», dins Fragmentos, núm.17/19, 1991, pàg.110-117.
  • Escandell, I.: «Decretum Gratiani», «Llibre dels Usatges i Constitucions de Catalunya» i «Llibre Verd», dins Catalunya Medieval, Barcelona, Generalitat de Catalunya, 1992, pàg.272-275 i 304.
  • Escandell, I.: «Manuscritos de la cartuja Scala Dei. Noticia sobre una bíblia inédita», dins Boletín del Museo e Instituto «Camón Aznar», LVII, 1994, pàg.67-92.
  • Gudiol i Cunill, J.: «A propósito del “textus argentí” de la catedral de Vich», dins Museum, VI, 1912.
  • Laske-Fix, K.: Der Bilderzyklus des Breviari d’Amor, Munic, Zuric, 1973.
  • Leroquais, V.: Les Psautiers manuscrits latins des bibliotheques publiques de France, 3 vol. , Maçon, 1940-41.
  • Liublinskaya, A.: «Ob adnoi ispanskoi rukopisi», dins Kultura Ispannii, Moscou, 1940, pàg.267-296.
  • Mateu Ibars, J.: «El manuscrito del Llibre dels Feyts (a.1343). Algunas observaciones paleográficas», dins Gesammelte Aufsätze zur Kulturgeschitchte Spaniens, núm.30, 1982, pàg.167-192.
  • Meiss, M.: «Italian Style in Catalonia and a Fourteenth Century Catalan Workshop», dins The Journal of the Walters Arts Gallery, Baltimore, 1941, pàg.45-87.
  • Melnikas, A.: The Corpus of the Miniatures in the Manuscripts of Decretum Gratiani, 3 vol. (Studia Gratiana, 16), Roma, 1975.
  • Miranda García, C.: «Iconografía de las edades del mundo o de la Iglesia en el “Breviari d’Amor” de Matfre Ermengaud de Béziers», dins Boletín de la Real Academia de la Historia, 1994, vol. CXCL, quadern III, pàg.455-498.
  • Miranda García, C.: «La idea de la divinidad a través de las miniaturas de dos manuscritos del “Breviari d’Amor” de Matfre Ermengaud de Béziers (Escorial, ms. S. I núm.3, Madrid, Biblioteca Nacional, ms. Res.203), dins Boletín de la Real Acadèmia de Bellas Artes de San Fernando, núm.78, primer semestre del 1994, pàg.267-292.
  • Miranda García, C.: «Consideraciones sobre el judío y el hereje en Occitania a través del ciclo de imágenes de la “Historia de la ceguera de los judíos” de Matfre Ermengaud de Béziers (Escorial, ms. S. I, núm.3)», dins Archivo Español de Arte, núm.267, Madrid, 1994, pàg.257-267.
  • Miranda García, C.: «Actualidad del “Breviari d’Amor” de Matfre Ermengaud de Béziers en el debate astrológico del Trescientos: El caso del manuscrito res.203 de la Biblioteca Nacional de Madrid», dins Boletín de la Real Acadèmia de Buenas Letras de Barcelona, XLIV, 1993-1994, Barcelona, 1995, pàg.101-117.
  • Omont, H.: Psautier illustré, Paris, s. d.
  • Ricketts, P. T.: «The Hispànic Tradition of the “Breviari d’Amor” by Matfre Ermengaud de Béziers», dins Hispanic Studies in honour of Joseph Manson, Oxford, 1972, pàg.227-253.
  • Saulnier Pinsard, A.: «Une nouvelle oeuvre du Maître de San Marcos: Le livre d’Heures de Marie de Navarre», dins La miniatura italiana tra gotico e Rinascimento, Atti del II Congreso di Storia della Miniatura Italiana (Cortona, 1982), Florència, 1985, pàg.35-50.
  • Soriano, M. E.: «Un códice de la Biblioteca Nacional “Breviario de Amor”, dins Archivo Español de Arte, vol.27, 1954, pàg.109-128.
  • Verrié, F. -P.: «La política artística de Pere el Cerimoniós», dins Pere el Cerimoniós i la seva època, Anuario de Estudios Medievales, núm.24, 1989, pàg.177-192.
  • Voronova, T. ; Sterligov, A.: «Matfres Ermengaus de Béziers. The Love Breviary. Catalonia (Lérida)», dins Western European Illuminated Manuscripts of the 8th to the 16th Centuty in the National library of Russia, St Petersburg, Bournemouth, 1996, pàg.214-225, fig.260-280.
  • Wormald, F.: «Afterthougts on the Stockholm Exhibition», dins Kunsthistorish Tidskrift, XXI, 1953, 3-4, pàg.75-84.
  • Yarza, J.: «Llibre d’Hores de Maria de Navarra», dins Catalunya Medieval, Barcelona, 1992, pàg.252-253.
  • Yarza, J.: «María de Navarra y la ilustración del Libro de Horas de la Biblioteca Nazionale Marciana», dins Libro de Horas de la Reina María de Navarra, Barcelona, 1996.

Bibliografia sobre lel segon trecento i el gòtic internacional

  • Ainaud de Lasarte, J.: «En katalansk handskrift i Stockholm en Spanska Mästare», dins Nationalmusei Ersbok, 1969, pàg.37-50.
  • Alcoy, R.: «Guerau Gener i les primeres tendències del Gòtic Internacional català en les arts pictòriques de les catedrals catalanes», dins Lambard (Estudis d’Art Medieval), Vè Col·loqui: Les catedrals catalanes. Arquitectura i Art Medieval (Barcelona, 8-10 de novembre de 1995), vol. VIII (1995), Barcelona, IEC, 1996, pàg.179-213.
  • Alcoy, R. ; Miret, M.: Joan Mates pintor del gòtic internacional, Barcelona, 1998.
  • Altisent, A.: Història de Poblet, Abadia de Poblet, 1974.
  • Batllori, M.: «Un devocionario catalano del ’400 in Bologna», dins Archivium Romanicum, XXII, 1938, pàg.490-509.
  • Basora Sugranyes, T.: «Dos misales góticos en la Biblioteca Museo Balaguer», dins Actas y comunicaciones de la I Asamblea intercomarcal de investigaciones del Penedès y Conca d’Odena, Martorell, 1950, pàg.177-187.
  • Bohigas, P.: «Tres còdexs de Privilegis de la ciutat de Barcelona», dins Miscel·lània Puig i Cadafalch, I, Barcelona, 1947-1951, pàg.149-153.
  • Bohigas, P.: «L’agrupament de miniatures del Llibre Vermell», dins Analecta Montserratensia, VIII, Montserrat, 1958, pàg.39-53.
  • Bohigas, P.: «El Manuscrit Phillips de les Ordinacions del rei Pere», dins Cuadernos de Arqueología e Historia de la Ciudad, núm. XII, Barcelona, 1963, pàg.101-111.
  • Bohigas, P.: «El miniaturista català del Valeri Màxim», dins Spanische Forschungen der Görresgesellscharft, núm.21, 1963, pàg.154-8.
  • Boto, G. ; Molina, J.: «Satire et comique dans l’illustration marginale. Un manuscrit du gothique international catalan», dins Flanders in a European Perspective. Manuscripts illumination around 1400 in Flanders and abroad, Leuven, 1995, pàg.155-170.
  • Carbonell-Lamothe, Y. ; Pradalier, M.: «Le Pontifical de Pierre de la Jugie à Narbonne», dins Midi, núm.1, Tolosa, pàg.19-25.
  • Cortes Arrese, M.: «Texto e imagen en la Crónica de los Conquistadores de D. Juan Fernández de Heredia. Gran Maestre de la Orden de san Juan de Jerusalén», dins Actas del V Congreso Español de Historia del Arte, vol. I, Barcelona, 1984, pàg.217-221.
  • Cortes Arrese, M.: «Manuscritos miniados para Don Juan Fernández de Heredia, conservados en España: I Catalogación i II. Textos e imágenes», dins Seminario de Arte Aragonés, núm. XXXIX i XLI, 1985 i 1987, pàg.81-104 i pàg.237-263.
  • Daneu Lattanzi, A.: «Un manoscritto miniato da artisti valenzani nel primo quarto del secolo XV», dins Bibliofília, LXI, Florència, 1959, pàg.157-175.
  • Daneu Lattanzi, A.: I manoscriti e incunaboli miniati della Sicilia, Roma, 1965.
  • Duran i Sanpere, A.: «En Bernat Martorell il·luminador de llibres», dins Butlletí de la Biblioteca de Catalunya, 1917, pàg.68-77.
  • Domínguez Bordona, J.: «Libros miniados en Aviñón para D. Juan Fernández de Heredia», dins Museum, vol VI, 1919-1920, pàg.319-320.
  • Fàbregas i Grau, A. ; Bohigas, P.: El Missal de Santa Eulàlia, Madrid, Edilán, 1977.
  • Farré Bordes, M. P.: «El Missal de Joan Melec», dins D’Art, núm.6-7, maig de 1981, pàg.120-136.
  • Fité, F; Berlabe, C: «L’estada a Lleida de Bernat Martorell i Rafael Gregori i la policromia del retaule major de la Seu Vella», dins Locus Amoenus, núm.2, 1996, pàg.103-110.
  • Folch i Torres, J.: «Las aventuras de un libro del siglo XV», dins Destino, núm.1170, gener de 1960, pàg.40-41.
  • Frinta, M. S.: «The Master of Girona Martirology and bohemian illumination», dins The Art Bulletin, XLVI, 1964, pàg.283-306.
  • Gimeno Blay, F.: «Los códices de la fundación de Valldecrist», dins Boletín de la Sociedad Castellonense de Cultura, vol. LXI, 1985. pàg.504-554.
  • Llibre Vermell de Montserrat (ms.1), edició facsímil parcial, introducció de Dom F. X. Altés i Aguiló, Llibres del mil·lenari, 2, Barcelona, Fundació Revista de Catalunya, 1989.
  • Llonch Pausas, S.: Pintura italo-gótica valenciana. A. B. M. A. B. , vol. XVIII, 1967-1 (1973).
  • Madurell i Marimon, J.: «El iluminador de libros Rafael Destorrents ¿artífice del Misal de Santa Eulàlia?», dins Scrinium, fascicles VIII-X, gener-desembre de 1954, pàg.2-4.
  • Madurell i Marimon, J.: «Rafael Destorrents sacerdote y miniaturista», dins Scrinium, fascicles XI-XIV, gener-desembre, 1954, pàg.85-123.
  • Madurell i Marimon, J.: «El Misal de Santa Eulalia en la Seo de Barcelona», dins Quaderns d’Arqueologia i Història de la Ciutat, núm. XVIII, 1980.
  • Massó Torrents, J.: «Les lletres catalanes en temps del rei Martí i en Ramon Çavall», Conferència llegida al Centre Excursionista de Catalunya, 14 de juliol de 1910, Barcelona, 1910.
  • Olivar, A.: «El Missal de Galceran de Vilanova, bisbe d’Urgell», dins Urgellia, núm.7, 1984-1985, pàg.491-2.
  • Pacht, O.: «A Bohemian Martirology», dins The Burlington Magazine, vol. LXXIII, 1938, pàg.192-304.
  • Planas i Badenas, J.: «El Misal de Santa Eulàlia», dins Boletín del Museo e Instituto «Camón Aznar», núm. XVI, 1984, pàg.33-62.
  • Planas i Badenas, J.: «Rafael Destorrents: una miniatura inédita en un Libro de Horas del Museo Episcopal de Vic», dins D’Art, núm.14, 1988, pàg.73-80.
  • Planas i Badenas, J.: «Recepción y asimilación de formas artísticas francesas en la miniatura catalana del estilo internacional y su proyección en el reino de Valencia», dins Actas del VIII Congreso Nacional de Historia del Arte, Cáceres, 1990, Mérida, 1992, pàg.119-127.
  • Planas i Badenas, J.: «El alfabeto gótico del estilo Internacional en Cataluña», dins Fragmentos, 17-19, 1991, pàg.72-84.
  • Planas i Badenas, J.: «Le Pontifical de Gerone. La seconde phase du style internationale en Catalogne», dins Flanders in a European Perspective. Manuscripts illumination around 1400 in Flanders and abroad, Leuven, 1995, pàg.141-154.
  • Planas i Badenas, J.: «El obispo Galcerán de Vilanova y la promoción del libro ilustrado: el misal de la catedral de la Seu d’Urgell», dins Miscel·lània d’Homenatge a mossèn Jesús Tarragona, Lleida, 1996, pàg.289-304.
  • Planas, J.: El esplendor del gótico catalán. La miniatura a comienzos del siglo XIV, Estudi General, Lleida, 1998.
  • Planas, J. ; «Rafael Destorrents y unos membra disjecta conservados en la fundación Lázaro Galdiano», dins Goya núm.271-272, 1999, pàg.197-202.
  • Porcher, J.: Le Breviaire du roi Martin d’Aragon, París, 1952.
  • Pujol i Tubau, F.: «Els dos missals mixtos de la Seu d’Urgell. Les seves donacions», Obra completa, Andorra, 1984, pàg.81-86.
  • Tarragó, J. ; Marqués, B. ; Vives, A.: Les miniatures del Missal gòtic (segle XIV). Del Bisbe Galceran de Vilanova, la Seu d’Urgell, 1985.
  • Vives, A.: «La il·luminació pictòrica del Missal de Galcerán de Vilanova», dins Urgellia, núm.7, 1984-1985, pàg.499-513.
  • Villalba, A.: «Los comienzos de la miniatura valenciana. Domingo Crespí», dins Archivo Español de Arte, XXXI, 1958.
  • Vinyoles, T. M.: «La família de l’il·luminador de llibres Arnau de la Pena», dins Estudios Históricos y documentos de los Archivos de Protocolos, VII, 1979, pàg.85-108.

Bibliografia sobre el final del gòtic i l'època moderna

  • Ainaud de Lasarte, J.: «Alfonso el Magnánimo y las artes plásticas de su tiempo», dins IV Congreso de Historia de la Corona de Aragón, Palma de Mallorca, 1955, pàg.21.
  • Aguiló y Miró, A.: «Notas sobre algunos códices de la Biblioteca Provincial Universitària de Barcelona», dins Anuario de la Universidad de Barcelona, Barcelona, 1908-1909.
  • Berger, S.: «Nouvelles recherches sur les Bibles provençales et catalanes», dins Romania, XIX, 1890.
  • Bohigas, P.: «Les miniatures dels Cantorals de Pedralbes», dins Miscelánea Homenaje a Mons. Higinio Anglés, 1, 1958-60, pàg.135-150.
  • Delaisse, L. M. J.: «Un copista español. Un miniaturista holandés y un manuscrito flamenco en la Newberry Library», dins Biblioteconomía, XV, 1958.
  • Duran i Sanpere, A.: «En Bernat Martorell, il·luminador de llibres», dins Butlletí de la Biblioteca de Catalunya, núm. IV, Barcelona, 1917, pàg.68-77.
  • Gilissen, L.: «Membra disjecta d’un Livre d’Heures en latin et en catalan», dins Scriptorium, XIV, 1960, pàg.326-332.
  • Haebler, C: Bibliografía Ibérica del siglo XV. Enumeración de todos los libros impresos en España y Portugal hasta el año 1500. Con notas críticas, la Haia, 1903-1917.
  • March, J. S.: «Un Missal notable de Tortosa, edició desconeguda de Rosembach (Barcelona, 1524)», dins Estudis Universitaris Catalans, VI, 1912, pàg.257-271.
  • Molina, J.: «Un manuscrito catalán de la “Chirurgia Magna” ilustrado en la Corte Vaticana a finales del Quattrocento», dins Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte, vol. VI, 1994, pàg.23-38.
  • Planas, J.: «Bernat Martorell y la iluminación del Libro: una aproximación al Libro de Horas del Archivo Histórico Municipal de Barcelona», dins Boletín del Museo e Instituto «Camón Aznar», núm.46, 1991, pàg.115-142.
  • Thomas, J.: «Juan de Vingles, ilustrador de libros españoles del siglo XVI», València, 1949.

Bibliografia manuscrits hebreus

  • Alcoy, R.: «The Artists of the Marginal decorations of the “Copenhagen Maimonides”, dins Jewish Art (Sepharad), Journal of the Center for Jewish Art, Jerusalem, The Hebrew University, 1992, pàg.129-139.
  • Alcoy, R.: «Aspectos formales en la marginalia del Maimónides de Copenhague», dins Espacio, Tiempo y Forma. Revista de la Facultad de Geografía e Historia, UNED, Madrid, Serie VII, Historia del Arte, t.6, 1993, pàg.37-64.
  • Alcoy, R.: «Las ilustraciones de la Haggadah de Poblet», dins Haggadah de Poblet, Vitoria, Editorial Riopiedras-Abadía de Poblet, 1993, pàg.33-40. («The illustrations ofthe Poblet Haggadah», íd. pàg.65-72).
  • Alcoy, R.: «Randillustrationer y Rabbi Moses ben Maimons “More Nevuchim”», dins Rambam. Tidsskrift for jodisk kultur of forskning, 4, 1995, pàg.28-34 («Itinerario por los márgenes figurados del Maimónides de Copenhague»).
  • Avrin, L.: «The Micrography of the Catalan Mahzor and its symbolism», dins Ulrich Ernst and Jeremy Adler (ed. ), Changing Forms of Visual Poetry, Wolfenbütteler Forschungen.
  • De Sefarad. Losjudios de la Corona de Aragón en los siglos XIV y XV, Generalitat Valenciana, 1988-1989.
  • Goldstein, D.: «La Haggadá de Barcelona», dins FMR, núm.3, 1990, pàg.39-65.
  • Grosjean, G.: The Catalan Atlas of the year 1375, Zurich, 1978.
  • Gutmann, J.: Hebrew Manuscript Painting, Londres, Nova York, 1979.
  • Hillgarth, J. N. ; Narkiss, B.: «A list of Hebrew books (1300) and a contract to illuminate manuscripts (1335) from Majorca», dins Revue des Études Juives, III, 1961, pàg.298-320.
  • La vida judía en Sefarad, Catàleg d’exposició de la Sinagoga del Tránsito, Toledo, 1992.
  • L’Atles català de Cresques Abraham, Barcelona, 1975.
  • Kogman-Appel, K.: «Der Exodyszyklus der Sarajevo-Haggada: Bemerkungen zur Arbeitsweise spätmittelalterlicher jüdischer Illuminatoren und ihrem Umgang mit Vorlagen», dins Gesta, XXXV/2, 1996, pàg.111-126.
  • Laguna, T.: «Originalidad y variantes iconográficas en las Postillae Litteralis de Nicolás de Lyra conservadas en España», dins Actes del CEHA (Barcelona, 1984), Barcelona, 1986, pàg.125-135.
  • Llompart, G.: «Los cartógrafos judíos de Mallorca», dins De Sefarad. Los judíos de la Corona de Aragón en los siglos XIV y XV, Generalitat Valenciana, València, 1988-89, pàg.33-41.
  • Llompart, G. ; Riera Sans, J.: «Jafudà Cresques i Samuel Corchós. Més documents sobre els jueus pintors de cartes de navegar», dins Boletín de la Sociedad Arqueológica Luliana, 40, 1984, pàg.341-350.
  • Magdalena Nom de Déu, J. R.: «The Poblet Haggadah: an unknown fourteenth-century illuminated sephardi manuscript», dins Jewish Art (Sepharad), Journal of the Center for Jewish Art, Jerusalem, The Hebrew University, 1992, pàg.109-116.
  • Metzger, M.: La Haggada enluminé. I Étude Iconographique et Stylistique des manuscrits enluminés et décorés de la Haggada du XIII au XVIè siècle. Études sur le judaisme medieval, II, Leiden, 1973.
  • Metzger, M.: Jewish Life in the Middle Ages. Illuminated Manuscripts of the Thirteenth to the Sixteenth Centuries, Nova York, 1983.
  • Müller, D. H. ; Schlosser, J. Von: Die Haggadah von Sarajevo, 2 vol, Viena, 1898.
  • Narkiss, B.: Hebrew Illuminated manuscripts, Jerusalem, Nova York, 1969.
  • Narkiss, B.: The Golden Haggadah. A Fourteenth Century Illuminated Hebrew Manuscript in the British Museum, 2 vol. , Londres, 1970.
  • Narkiss, B.: Hebrews Illuminated Manuscripts in the British Isles, I: The Spanish and Portuguese Manuscripts, Jerusalem i Londres, 1982.
  • Narkiss, B.: «Manuscritos iluminados hispanohebreos», dins La vida judía en Sefarad, catàleg, Toledo, 1992, pàg.169-196.
  • Radojic, S.: Haggadah of Sarajevo, Belgrad, 1953.
  • Romano, D.: «En torno a Menahem, físico y alquimista judío de los reyes de Mallorca y Aragón», dins XIII Congrés d’Història de la Corona d’Aragó, Palma de Mallorca, 1990, pàg.96-102.
  • Rosenau, H.: «Notes on the Illumination of the Spanish Haggadah in the John Rylands Library», dins Bulletin of the John Rylands Library, 36, 1953-1954, pàg.468-83.
  • Roth, C.: «The John Rylands Haggadah», dins Bulletin of the John Rylands Library, 43, 1969, pàg.131-159.
  • Roth, C: The Sarajevo Haggadah, Londres, 1963.
  • Sed-Rajna, G.: La Bible Hébraïque, Fribourg, 1987.
  • Sed-Rajna, G.: L’art juif, Mazenod, París, 1997.
  • Sed-Rajna, G.: «Hebreux Manuscripts of Fourteenth-Century Catalonia and the Workshop of the Master of St. Mark», dins Jewish Art (Sepharad), Journal of the Center for Jewish Art, Jerusalem, The Hebrew University, 992, pàg.117-128.
  • Schonfield, J. (editor): The Barcelona Haggadah: An illuminated Passover Compendium from the 14th Century Catalonia in Facsimile, Londres, 1991.
  • Sheiber, J. (editor): The Kaufmann Haggadah. Facsimile Edition of ms.422 of the Kaufmann Collection in the Oriental Library of the Hungarian Academy of Sciences, Budapest, 1957.
  • The Rylands Haggadah. A Medieval Masterpiece in Facsimile, Londres, Thames and Hudson, 1988.
  • Valle Rodríguez, C. del: Catálogo descriptivo de los manuscritos hebreos de la Biblioteca Nacional, Madrid, 1986.
  • Werber, E.: The Sarajevo Haggadah, Belgrad-Sarajevo, 1983.