Bibliografia sobre la pintura del segle XIX

Bibliografia general

  • Ainaud de Lasarte, J.: «Arte: el Renacimiento, el Barroco y el Neoclásico», dins Catalunya (Tierras de España, II), Barcelona, Madrid, 1978.
  • Alcolea Gil, S.: «La Renaixença i els seus reflexos en l’art català», dins La Renaixença, Barcelona, 1986.
  • Alcolea, S. ; Garriga i Riera, J. ; Coll i Mirabent, I.: Pintures de la Universitat de Barcelona. Catàleg, Barcelona, 1980.
  • Argan, G. C.: El arte moderno, València, 1975.
  • Arias de Cossio, A. M.: «Del Neoclasicismo al Modernismo. Pintura», dins Historia del Arte Hispánico, vol.5, Madrid, 1979.
  • Benezit, E.: Dictionnaire des peintres, sculpteurs, dessinateurs et graveurs, París, 1952.
  • Berga i Boix, J.: L’Art a Olot en el segle XIX, Olot, 1954.
  • Beruete y Moret, A.: Historia de la pintura española del siglo XIX, Madrid, 1926.
  • Bohigas Tarrago, P.: «Apuntes sobre la historia de las Exposiciones Oficiales de Arte en Barcelona (De 1876 a 1888)», dins Anales y Boletín de los Museos de Barcelona, vol. III-1, Barcelona, 1945.
  • Boronat i Trill, M. J.: La política d’adquisicions de la junta de museus 1890-1923, Barcelona, 1999.
  • Bozal, V.: «Pintura y escultura españolas del siglo XX (1900-1939)», dins Summa Artis. Historia general del Arte, vol.36, Madrid, 1992.
  • Castells Peig, A.: L’art sabadellenc, Sabadell, Riutort, 1961.
  • Cirici, A.: El arte catalán, Barcelona, Madrid, 1988.
  • DDAA: Catálogo de las pinturas del siglo XIX. Museo del Prado. Casón del Buen Retiro, Madrid, 1985.
  • DDAA: Catàleg de pintura segles XIX i XX. Fons del Museu d’Art Modern, Barcelona, 1987.
  • DDAA: «Naturalisme, Positivisme i Catalanisme», dins Història de la Cultura Catalana, vol.5, Barcelona, 1994.
  • DDAA: Cent Anys de Paisatgisme Català (catàleg d’exposició), Barcelona, Museu d’Art Modern del MNAC, 1994.
  • DDAA: «Romanticisme i Renaixença», dins Història de la Cultura Catalana, vol.4, Barcelona, 1995.
  • DDAA: Historia de las ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas, Madrid, 1996.
  • Elias de Molins, A.: Diccionario biográfico y bibliográfico de artistas y escritores catalanes del siglo XIX, Barcelona, 1889.
  • Flaquer, S. ; Pagès, M. T.: Inventari d’artistes catalans que participaren als salons de París fins l’any 1914, Barcelona, 1986.
  • Fontbona, F.: El paisatgisme a Catalunya, Barcelona, 1979.
  • Fontbona, F.: «Del Neoclassicisme a la Restauració, 1808-1888», dins Història de l’Art Català, vol.6, Barcelona, 1983.
  • Fontbona, F.: «Del Romanticismo al Novecentismo», dins Colección Banco Hispano Americano, Madrid, 1991, pàg.145-250.
  • Fontbona, F. ; Dura, V.: Catàleg del Museu de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi (I-Pintura), Barcelona, 1999.
  • Freixa, M.: «Las vanguardias del siglo XIX», dins Fuentes y Documentos para la Historia del Arte, vol.8, Barcelona, 1982.
  • Gali, M.: Artistes catalans a Mèxic. Segles XIX i XX, Barcelona, 1993.
  • García i Sastre, A.: Els museus, d’art de Barcelona: Antecedents, gènesi i desenvolupament fins l’any 1915, Barcelona, 1997.
  • Garrut, J. M.: Dos siglos de pintura catalana (XIX y XX), Madrid, 1974.
  • Gaya Nuño, J. A.: «Arte del siglo XIX», dins Ars Hispanie, vol.19, Madrid, 1966.
  • Gaya Nuño, J. A.: Historia de la crítica de arte en España, Madrid, 1975.
  • Grabolosa, R.: Olot en les arts i en les lletres, Barcelona, 1974.
  • Jardí, E.: Les arts plàstiques a Catalunya en el segle XIX, Palma de Mallorca, 1973.
  • Jardí, E.: «El Romanticismo, el Realismo y tendencias eclécticas», dins Catalunya (Tierras de España, II), Barcelona, Madrid, 1978.
  • Jardí, E.: «Els corrents artístics vuitcentistes», dins Història de Catalunya vol.5, Barcelona, 1978.
  • Jiménez Placer, F.: «La pintura y la escultura españolas de la segunda mitad del siglo XIX», dins Historia de Arte Labor, vol.15, Barcelona, 1944.
  • Jiménez Placer, F.: «El Arte Neoclásico y Romántico Español», dins Historia de Arte Labor, vol.14, Barcelona, 1948.
  • Laplana, J. C.: Les col·leccions de pintura de l’abadia de Montserrat, Barcelona, 1999.
  • L’art du XIXe Siècle. Dictionnaire de peinture et sculpture Larousse, París, 1993.
  • Mainer, J. C.: La Edad de plata (1902-1931). Ensayo de interpretación de un proceso cultural, Barcelona, 1975.
  • Maragall, J. A.: Història de la Sala Parés, Barcelona, 1975.
  • Marès Deulovol, F.: Dos siglos de enseñanza artística en el Principado, Barcelona, 1964.
  • Martinell, C.: La Escuela de la Lonja en la vida artística barcelonesa, Barcelona, 1951.
  • Opisso, A. Arte y artistas catalanes, Barcelona, 1900.
  • Ossorio i Bernard, M.: Galería biogràfica de artistas españoles del siglo XIX, Madrid, 1868-69.
  • Pantorba, B. de: Historia y crítica de las exposiciones nacionales de Bellas Artes celebradas en España, Madrid, 1980.
  • Pérez Rojas, J. ; García Castellón, M.: El siglo XX, persistencias y rupturas, Madrid, 1994.
  • Ràfols, J. F.: Diccionario biográfico de artistas de Cataluña, Barcelona, 1953.
  • Ràfols, J. F.: El arte romántico en España, Barcelona, 1954.
  • Reyero, C. ; Freixa, M.: Pintura y escultura en España, 1800-1910, Madrid, 1995.
  • Rosenblum, R. ; Janson, H. W.: El arte del siglo XIX, Madrid, 1993.
  • Selva, J.: «L’art de la segona meitat del segle XIX. La pintura», dins L’Art Català, vol.2, Barcelona, 1961.
  • Socias Palau, J.: Pintura catalana en el «Castell de La Geltrú», Barcelona, 1976.
  • Subías Galter, J.: Un siglo olvidado de pintura catalana 1750-1850, Barcelona, 1951.
  • Triadó, J. R.: Arte en Cataluña, Madrid, 1994.

Neoclassicisme, romanticisme

  • Alcolea i Gil, S.: «Notas biográficas sobre los Lacoma», dins Anales y Boletín de los Museos de Barcelona, Barcelona, vol.9, 1951.
  • Arias Anglès, E.: «Ensayo biográfico de José Galofré y Coma, pintor y escritor, dins Actas del II Congreso Español de Historia del Arte, vol.1, Valladolid, 1978, pàg.189-205.
  • Arias de Cossio, A. M.: «El nazarenismo en la pintura española del siglo XIX», dins Actas del II Congreso Español de Historia del Arte, vol.2, Valladolid, 1978, pàg.50-53.
  • Basc i Gich, J.: «Pau Milá i Fontanals i Claudi Lorenzale», dins Mirador, núm.81, 1930, pàg.7.
  • Benach Torrents, M.: Pablo Milà y Fontanals, gran figura del romanticismo artístico catalán, Vilafranca del Penedès, 1958.
  • Benet, R.: «L’Art Neoclàssic i Romàntic. La pintura», dins L’Art Català, vol.2, Barcelona, 1961.
  • Bertrán de Amat, F.: Del origen y doctrinas de la Escuela Romántica, Barcelona, 1891.
  • Bohigas Tarrago, P.: «Contribución a la biografía de Flaugier», dins Anales y Boletín de los Museos de Barcelona, vol. II-3, Barcelona, 1944, pàg.23-29.
  • Casellas, R.: El dibuixant paisatgista Lluís Rigalt, Barcelona, 1900.
  • Casellas, R.: L’estil Imperi a Barcelona, dins La Veu de Catalunya. Pàgina Artística, Barcelona, gener-abril del 1910.
  • Cirici Pellicer, A.: «Los nazarenos catalanes y sus dibujos en el Museo de Arte Moderno», dins Anales y Boletín de los Museos de Barcelona, vol. III-2, Barcelona, 1945.
  • DDAA: Les élèves espagnols de David (catàleg d’exposició), Castres, Musée Goya, 1989.
  • DDAA: Le néoclassicisme en Espagne (journées d’étude), Castres, Musée Goya, 1991.
  • Folch i Torres, J.: «José Arrau y Barba, pintor barcelonés de la época romántica», dins Destino, núm.991, Barcelona, 4 d’agost de 1956.
  • Fontbona, F.: «Rapports artistiques Catalogne-France au début du XIXe siècle», dins Le néoclassicisme en Espagne (journées d’étude), Castres, Musée Goya, 1991, pàg.8-23.
  • Fontbona, F.: «Montserrat desde la Roca Dreta de Lluis Rigalt», dins Boletín del Museo del Prado, núm.31, Madrid, 1992, pàg.71-76.
  • Fontbona, F. ; Durà, V.: «Lluís Rigalt. El silenci del paisatge», dins Cent Anys de Paisatgisme Català (catàleg d’exposició), Barcelona, Museu d’Art Modern del MNAC, 1994, pàg.33-40.
  • Juretschke, H.: Origen doctrinal y génesis del Romanticismo español, Madrid, 1954.
  • Ollé Pinell, A.: Dibujos de Lluís Rigalt (1814-1894). Catálogo de los que posee la Academia, Barcelona, 1956.
  • Quílez i Corella, F.: «Tradició i modernitat en la pintura de Josep Bernat Flaugier i Salvador Mayol», dins L’albada de la modernitat, Barcelona, 1994.
  • Maestre, V.: «El primer Romanticisme artístic a Barcelona: el retorn a «el medieval»», dins Daedalus, I, Barcelona, 1979, pàg.49.
  • Maestre, V.: «Una imatge romàntica d’Espanya», dins Imatge Romàntica d’Espanya (catàleg d’exposició), Barcelona, 1982.
  • Maestre, V.: «Recuerdos y Bellezas de España. Su origen ideológico, sus modelos», dins Goya, núm.181-182, Madrid, 1984, pàg.86-93.
  • Maseras, A.: «Clarícies sobre l’origen de Josep Flaugier. La seva partida de naixement», dins Butlletí dels Museus d’Art de Barcelona, vol.3, núm.28, Barcelona, 1933 pàg.257-264.
  • Maseras, A.: «Les pintures de Josep Flaugier llegades pel doctor Fàbregas als nostres Museus», dins Butlletí dels Museus d’Art de Barcelona, vol.4, núm.41, Barcelona, 1934, pàg.306-312.
  • Moreno, S.: El pintor Pelegrín Clavé, Mèxic, 1966.
  • Pinturas de paisaje del Romanticismo Español (catàleg d’exposició), Madrid, Fundación Banco Exterior, 1985.
  • Ràfols, J. F.: «Un donatiu d’obres de Josep Arrau», dins Butlletí dels Museus d’Art de Barcelona, vol.11, núm.78, Barcelona, 1937.
  • Trenc Ballester, E.: «Le peintre Josep Bernat Flaugier et l’influence de l’art français en Catalogne au début du XIxème siècle», dins L’image de la France en Espagne (1808-1850) (La imagen de Francia en España, 1808-1850), París, Bilbao, 1997.
  • Trenc Ballester, E.: «Los pintores neoclásicos españoles en París», dins Actas del XXVIIIº Congreso de la Sociedad de Hispanistas Franceses, París, 1998, pàg.199-206.
  • Utrillo, M.: «El pintor Joaquim de Cabanyes i els seus», dins Butlletí dels Museus d’Art de Barcelona, vol 3, núm.30, Barcelona, 1933.
  • Vigo i Marcé, A.: Joaquim Espalter i Rull (en el centenari de la seva mort), Sitges, 1980.

Orientalisme, pintura anecdòtica, pintura oficial i realisme

  • Ainaud de Lasarte, J.: Cent anys del pintor Fortuny (1838-1874), Barcelona, 1980.
  • Alcolea Blanch, S.: «Fortuny: puntualizacions al catálogo de una exposición», dins Archivo Español de Arte, vol.1, núm.249, 1990, pàg.43-58 i vol.2, núm.252, 1990, pàg.571-592.
  • Arias Anglès, E.: «Los orígenes del «fenómeno» de la pintura de historia en España», dins Academia, núm.62, Madrid, 1986, pàg.185-216.
  • Arroyo, M. D.: «Eliseo Meifrén en Las Palmas y su influencia en los pintores paisajistas canarios», dins Goya, núm.199-200, Madrid, 1987, pàg.38-43.
  • Batlle, E.: «Antonio Fabrés Costa», dins Anales y Boletín de los Museos de Barcelona, vol. VIII-3, Barcelona, 1945, pàg.215-218.
  • Benet, R.: Joaquim Vayreda, Barcelona, 1922.
  • Bori, S.: Tres maestros del lápiz de la Barcelona ochocentista. Padró, Planas, Pellicer, Barcelona, 1945.
  • Callicó, F.: Litografies de Fortuny adolescent, Barcelona, 1938.
  • Canibell, E.: «Josep Lluís Pellicer», dins La Ilustració Llevantina, núm.17, Barcelona, 1900.
  • Carbonell, J. A.: «L’escola d’Olot i el carlisme», dins Revista de Catalunya, núm.44, Barcelona, 1990, pàg.85-91.
  • Carbonell, J. A.: «Aspectes teòrics del paisatgisme català vuitcentista», dins Cent Anys de Paisatgisme Català (catàleg d’exposició), Barcelona, Museu d’Art Modern del MNAC, 1994, pàg.17-22.
  • Carbonell, J. A.: «Joaquim Vayreda. La introducció del paisatge barbizonià a Catalunya», dins Cent Anys de Paisatgisme Català (catàleg d’exposició), Barcelona, Museu d’Art Modern del MNAC, 1994, pàg.179-184.
  • Carbonell, J. A.: Marià Fortuny i la descoberta d’Africa, Barcelona, 1999.
  • Carbonell, J. A. ; González, J.: Joaquim Vayreda, Sabadell, s. d.
  • Carreras i Candi, F.: Lo pintor Francisco Sans y Cabot (1828-1881), Barcelona, 1922.
  • Cascante Gomis, M. A.: «Romà Ribera i Cirera», dins D’Art, núm.3-4, Barcelona, 1977, pàg.49-64.
  • Centenario de Fortuny (catàleg d’exposició), Reus, 1939.
  • Ciervo, J.: El arte y el vivir de Fortuny, Barcelona, 1921.
  • Cirici Pellicer, A.: «El pintor Antonio Caba», dins Anales y Boletín de los Museos de Barcelona, vol.5, Barcelona, 1947, pàg.110-123.
  • Coll i Mirabent, I.: «Mas i Fondevila, part del binomi fundador de l’escola luminista de Sitges», dins D’Art, núm.6-7, Barcelona, 1981, pàg.210-211.
  • Coll i Mirabent, I.: «Eliseu Meifren entre 1879 i 1892», dins Butlletí d’Estudis Sitgetans, maig del 1993.
  • Cortes, J.: «El pintor Francisco Miralles», dins Anales y Boletín de los Museos de Barcelona, vol.5, Barcelona, 1947, pàg.95-109.
  • Costa Clavell, J.: Fortuny, Barcelona, 1973.
  • Cucurella, L.: «Eliseu Meifren i Roig», dins D’Art, núm.3-4, Barcelona, octubre del 1977.
  • Damians Mante, F.: «En Ramon Martí i Alsina, professor», dins Butlletí dels Museus d’Art de Barcelona, vol.4, núm.42, Barcelona, 1934, pàg.351-355.
  • Davillier, B.: Fortuny. Sa vie, son oeuvre, sa correspondance, París, 1875.
  • DDAA: Atelier de Fortuny, Oeuvre posthume. Objets d’art et de curiosité, París, 1875.
  • DDAA: Marià Fortuny, dibuixos i gravats al Museu Salvador Vilaseca, Barcelona, 1997.
  • Elías, F.: Simó Gómez. Història verídica d’un pintor del Poble Sec, Barcelona, 1923.
  • Elías, F.: Benet Mercadé, la seva vida i la seva obra, Barcelona, 1921.
  • Escola luminista de Sitges, Exposició antològica (catàleg d’exposició), Sitges, 1980.
  • Exposición La colección Fortuny de la Real Academia de Bellas Artes de San Jorge (catàleg d’exposició), Barcelona, Sala Parés, 1975.
  • Folch i Torres, J.: El pintor Martí i Alsina, Barcelona, 1920.
  • Folch i Torres, J.: Fortuny, Reus, 1962.
  • Fontbona, F.: «Pere Borrell del Caso (1835-1910) y el inventario de las pinturas», dins D’Art, núm.2, Barcelona, 1973, pàg.29-44.
  • Fontbona, F.: Francesc Casanovas, Barcelona, 1982.
  • Fontbona, F.: «Un Fortuny jove, nacionalista i romàntic», dins Revista de Catalunya, núm.29, Barcelona, 1989, pàg.104-116.
  • Fortuny i de Madrazo, M.: Fortuny 1838-1874, Bolonya, 1933.
  • Joan Ferrer i Miró (1850-1931) (catàleg d’exposició), Vilanova i la Geltrú, Biblioteca Museu Víctor Balaguer, 1997.
  • Fortuny, 1838-1874 (catàleg d’exposició), Barcelona, Fundació Caixa de Pensions, 1989.
  • Gallego, J.: «Fortuny en el Casón», dins Goya, núm.103, Madrid, 1971, pàg.90-97.
  • Galwey, E.: El que he vist a Can Parés en els darrers quaranta anys, Barcelona, 1934.
  • García Gracia, A.: «José Tapiró Baró», dins Mauritania, núm.161, Tànger, 1 de març de 1941, pàg.103-105.
  • Garganta, J. de: «El pintor Josep Berga i Boix», dins Revista de Catalunya, núm.84, Barcelona, 1938, pàg.341-373.
  • Gaya Nuno, J. A.: «Fortuny en el primer centenario de su muerte», dins Goya, núm.123, Madrid, 1974, pàg.150-159.
  • González López, C.: «Fortuny i el Neoromanticismo», dins II Congreso Español sobre Historia del Arte, Valladolid, 1982.
  • González López, C. ; Benito, C.: Mariano Fortuny, Madrid, 1983.
  • González, C. ; Martí, M.: «Documenta fortunyana», dins Archivo Español de Arte, núm.255, Madrid, 1991, pàg.293-316.
  • Gracia, C.: «Fortuny como coleccionista, restaurador y artesano», dins Fragmentos, núm.7, Madrid, 1986, pàg.56-65.
  • Guasch, M. T.: «Ramon Martí Alsina i la pintura de paisatge», dins Cent Anys de Paisatgisme Català (catàleg d’exposició), Barcelona, Museu d’Art Modern del MNAC, 1994, pàg.109-118.
  • Iglesies, J.: Baldomer Galofre Ximenis, Reus, 1953.
  • Joan Ferrer i Miró (1850-1931) (catàleg d’exposició), Vilanova i La Geltrú, Biblioteca-Museu Víctor Balaguer, 1997.
  • Jaume Morera i Galícia (catàleg d’exposició), Barcelona, Caixa de Pensions, 1985.
  • Jaume Morera i Galícia, 1854-1927 (catàleg d’exposició), Lleida, Museu d’Art Jaume Morera; Madrid, Museo Municipal; Saragossa, Museo Ibercaja «Camón Aznar», 1999.
  • Joan Roig i Soler (1853-1909) (catàleg d’exposició), Sitges, 1990-1991.
  • Johnston, W. R.: «W. H. Stewart, the American patron of Mariano Fortuny», dins Gazette des Beaux-Arts, LXXVII, Paris, 1971, pàg.183-188.
  • Jordà, J. M.: «Benet Mercadé», dins Catalonia, Barcelona, 25 de febrer de 1898, pàg.1-6.
  • Jordà, J. M.: «Arcadi Mas i Fontdevila», dins Butlletí dels Museus d’Art de Barcelona, vol.4, núm.37, Barcelona, 1934, pàg.137-145.
  • Jou, D.: Escola lluminista de Sitges. Exposició antològica (catàleg d’exposició), Sitges, 1980.
  • Junoy, J. M.: Ramon Martí Alsina, Barcelona, 1941.
  • Lipton, J.: «Ramon Martí Alsina i el denvolupament del realisme català», dins Revista de Catalunya, núm.2, Barcelona, 1986, pàg.128.
  • Lladó, M.: «Movimiento naturalista durante «La Renaixença»: Expresiones pictóricas», dins Realismo y Naturalismo en España, en la segunda mitad del siglo XIX, Barcelona, 1988, pàg.287-298.
  • Mariano Fortuny et ses amis français (catàleg d’exposició), Castres, Musée Goya, 1974.
  • Marinel·lo, M.: «N’Arcadi Mas i Fontdevila», dins Gaseta de les Arts, núm.37, Barcelona, 15 de novembre de 1925, pàg.2-4.
  • Marinel·lo, M.: «Francisco Masriera, el pintor de la riquesa», dins Butlletí dels Museus d’Art de Barcelona, vol.2, núm.18, Barcelona, 1932, pàg.321-325.
  • Mas i Fondevila (exposició antològica) (catàleg d’exposició), Sitges, 1985.
  • Maseras, A.: «Un pintor català vuit-centista, Estanislau Torrents i d’Amat (1839-1916)», dins Butlletí dels Museus d’Art de Barcelona, vol.6, núm.54, Barcelona, 1935, pàg.344-349.
  • Maseras, A.: El pintor Fortuny, Barcelona, 1938.
  • Maseras, A. ; Fages de Climent, C.: Fortuny, la mitad de una vida, Madrid, 1932.
  • Masriera i Manovens, F.: «Un pintor vuitcentista: Antonio Casanova Estorach», dins Gaseta de les Arts, Barcelona, 1927, pàg.2-6.
  • Mendoza Garriga, C.: «Josep Cusachs i Cusachs», dins D’Art, núm.314, Barcelona, 1977, pàg.65-69.
  • Mendoza, C.: «El gènere del paisatge a Catalunya en el segle XIX», dins Cent Anys de Paisatgisme Català (catàleg d’exposició), Barcelona, Museu d’Art Modern del MNAC, 1994, p.11-16.
  • Mestres, A.: «La Vicaria» de Fortuny. Notas históricas, Barcelona, 1927.
  • Miquel i Badia, F.: Fortuny. Su vida y obra. Estudio biográfico-crítico, Barcelona, 1887.
  • Modest Urgell, 1839-1919 (catàleg d’exposició), Barcelona-Madrid, Fundació «la Caixa», 1992.
  • Moragas Pomar, L.: «Biografía del notable pintor Tomás Moragas», dins Anales y Boletín de los Museos de Barcelona, vol. II-4, Barcelona, 1944, pàg.31-46.
  • Moreno, S.: El pintor Antonio Fabrés, Mèxic, 1981.
  • Morera, J.: En la Sierra de Guadarrama. Divagaciones sobre recuerdo de unos años de pintura entre nieves. Cuadros. Estudios. Dibujos, Madrid, 1927.
  • Pantorba, B.: Eliseo Meifrén. Ensayo biográfico y crítico, Barcelona, 1942.
  • Pena, C.: El paisaje español del siglo XIX: del naturalismo al impresionismo, Madrid, 1982.
  • Pena, C.: «Jaime Morera, un catalán en Madrid», dins Cinco siglos de Arte en Madrid (XV-XX), Madrid, 1991, pàg.301-310.
  • Pintura orientalista española (1830-1930) (catàleg d’exposició), Madrid, Fundación Banco Exterior, 1988.
  • Pla, J.: «El pintor Josep Pujol i l’Escola d’Olot», dins Retrats de Passaport, Barcelona, 1970, pàg.581-582.
  • Plana, A.: «Ramon Martí Alsina», dins Revista de Catalunya, vol. XX, núm.103, 1947.
  • Primer centenario de la muerte de Fortuny (catàleg d’exposició), Barcelona, Madrid, Reus, 1974.
  • Ràfols, J. F. ; Renart, J.: «Exposició d’homenatge a Torrescassana», dins Butlletí dels Museus d’Art de Barcelona, vol.6, núm.45, Barcelona, 1935, vol. VI, pàg.52-62.
  • Ràfols, J. F.: «Román Ribera», dins Butlletí dels Museus d’Art de Barcelona, vol. VI, núm.52, 1935, pàg.274-281.
  • Ramón Martí i Alsina (catàleg d’exposició), Barcelona, Palau de la Virreina, 1941.
  • Revilla, F.: «Aspectos menos conocidos en la personalidad de Joaquín Vayreda», dins Archivo Español de Arte, L, Madrid, 1970, pàg.423-428.
  • Reyero, C.: Imagen histórica de España (1850-1900), Madrid, 1987.
  • Reyero, C.: La pintura de historia en España. Esplendor de un género en el siglo XIX, Madrid, 1989.
  • Reyero, C.: «Los orígenes del fortunyismo en París y la obra de Luís Ruipérez», dins Boletín del Instituto y Museo Instituto «Camón Aznar», XL, Saragossa, 1990, pàg.5-20.
  • Reyero, C.: París y la crisis de la pintura española, 1799-1889, Madrid, 1993.
  • Reyero, C.: «Los seguidores de Thomas Couture en España: Francisco Sans y Manuel Ferrán, pintores de historia», dins Tiempo y espacio en el arte. Homenaje al profesor Antonio Bonet Correa, Madrid, 1994, pàg.1207-1215.
  • Rivero, N.: «Les notes manuscrites de Pau Milà i Fontanals de l’Arxiu Benach de Vilafranca del Penedés», dins D’Art, núm.10, Barcelona, 1984, pàg.51-60.
  • Rodríguez Codolà, M.: «Benito Mercadé», dins Museum, Barcelona, 1918-1920, pàg.197-205.
  • Sala, J.: «L’Escola de dibuix d’Olot: unes oposicions controvertides», dins Revista de Girona, núm.140, Girona, maig-juny del 1990, pàg.47-51.
  • Sala i Giralt, C.: Dates històriques de l’Escola de Belles Arts d’Olot, Olot, 1974.
  • Salas, X. de: «Sobre el pintor Martí Alsina», dins Anales y Boletín de los Museos de Barcelona, vol. II-2, Barcelona, 1944, pàg.7-38.
  • Sanpere i Miquel.: Mariano Fortuny. Àlbum, Barcelona, 1880.
  • Santos Torroella, R.: El pintor Francisco Miralles, Barcelona, 1974.
  • Serullaz, A.: «Musée Goya de Castres. Dessins et aquarelles de Fortuny», dins La Revue du Louvre, núm.6, París, 1972, pàg.504-506.
  • Sullivan, E. J.: «Mariano Fortuny y Marsal and orientalism in XIX Century Spain», dins Arts Magazine, 1981, pàg.96-101.
  • Torres i López, M.: Urgell, Barcelona, 1992.
  • Trenc Ballester, E.: «Costumbrismo, realismo y naturalismo en la pintura catalana de la Restauración (1880-1893)», dins Realismo y Naturalismo en España, en la segunda mitad del siglo XIX, Barcelona, 1988, pàg.299-310.
  • Trenc Ballester, E.: «La série des cinq peintures d’histoire du royaume catalano-aragonais peintes par Ramón Tusquets pour la famille Boada de Barcelone en 1885-1886», dins Relations entre identités culturelles dans l’espace ibérique et ibéro-américain I. Centre et périphérie, París, 1995, pàg.125-133.
  • Trenc Ballester, E.: «El paisatgisme català i el paisatgisme europeu en el segle XIX abans de l’impressionisme», dins Cent Anys de Paisatgisme Català (catàleg d’exposició), Barcelona, Museu d’Art Modern del MNAC, 1994, pàg.23-29.
  • Triadó Tur, J. R.: «La ideología artística de Ramon Martí Alsina», dins Actas del VIII Congreso Español de Historia del Arte, Cáceres, 1990, pàg.551-555.
  • Urgell, M.: El Murciélago. Memorias de una patum, Barcelona, 1909.
  • Vergés, G.: El pintor tortosí Antoni Casanova: 1847-1896, Tortosa, 1983.
  • Yriarte, C.: Fortuny, París, s. d.
  • Yxart, J.: Fortuny, Barcelona, 1882.
  • Yxart, J.: «Antonio Fabrés», dins Arte y Letras, núm.4, Barcelona, 10 de novembre de 1882, pàg.25-26.