Bibliografia general referent al romànic de l’Alt Urgell

  • Abadal i de Vinyals, Ramon d’. Els diplomes carolingis a Catalunya. Catalunya Carolíngia, vol. II, primera part, Institut d’Estudis Catalans, Barcelona-Ginebra 1926–50 .
  • Abadal i de Vinyals, Ramon d’: La batalla del adopcionismo en la desintegración de la Iglesia visigoda, Discurs llegit en l’acte de recuperació pública de Ramon d’Abadal de la RABLB el 18 de desembre de 1949, Barcelona 1949.
  • Abadal i de Vinyals, Ramon d’: Els diplomes carolingis a Catalunya. Catalunya Carolíngia, vol. II, segona part, Institut d’Estudis Catalans, Barcelona-Ginebra 1952.
  • Abadal i de Vinyals, Ramon d’: Els primers comtes catalans, ed. Teide, Barcelona 1958.
  • Abadal i de Vinyals, Ramon d’: El domini carolingi a Catalunya. Catalunya Carolíngia, vol. I, primera part, Institut d’Estudis Catalans, Barcelona 1986.
  • L’Abat Oliba, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Barcelona 1931 (2a edició, 1972).
  • L’Abat Oliba i el seu temps, Exposició documental de manuscrits i objectes, organitzada per l’Arxiu de la Corona d’Aragó a l’entorn del seu mil·lenari (971–1971) a la Reial Capella de Santa Àgata, Barcelona 1971.
  • Adell I Gisbert, Joan Albert: Arquitectura alt-medieval a Catalunya: una definició del tipus monàstic i canonical del segle IX al XIII, Tesi doctoral inèdita, UPC, Barcelona 1991.
  • Ainaud i de Lasarte, Joan: Pinturas románicas, col·l. “Unesco de Arte Mundial”, núm. 7, París 1957.
  • Ainaud i de Lasarte, Joan: La decoración en estuco en Cataluña de la Antigüedad a la Edad Media, dins “Atti dell’ottavo Congreso di Studi sull’ arte dell’alto medioevo” (Milà), 1962a, vol. I, pàgs. 147–153.
  • Ainaud i de Lasarte, Joan: Pintura románica catalana, Barcelona 1962b.
  • Ainaud i de Lasarte, Joan: Pinturas españolas románicas, Barcelona 1962c.
  • Ainaud i de Lasarte, Joan: Pintura spagnola del periodo romanico a El Greco, Instituto Italiano d’Arte Grafiche, Bèrgam 1964.
  • Ainaud i de Lasarte, Joan: Arte románico catalán. Pintura sobre tabla, Barcelona 1965.
  • Ainaud i de Lasarte, Joan: La pintura de fachadas románicas de Ripoll a Iguacel, “X Semana de Estudios Medievales de Estella”. 1972a.
  • Ainaud i de Lasarte, Joan: Las artes plásticas en tiempo de Oliba, “San Jorge” (Barcelona 1972b), núm. 85.
  • Ainaud i de Lasarte, Joan: Art romànic. Guia, Ajuntament de Barcelona, Barcelona 1973.
  • Ainaud i de Lasarte, Joan: Museo de Arte de Cataluña. Arte románico, Grandes pinacotecas, Museos de España, Madrid 1980.
  • Ainaud i de Lasarte, Joan: La fascinadó del romànic, dins La pintura catalana, vol. I, Éditions d’Art Albert Skira – Carroggio, Ginebra-Barcelona 1989.
  • Alavedra i Invers, Salvador: Les ares d’altar de Sant Pere de Terrassa-Egara, vol. I (Les ares) i vol. II (Inventari de les ares), Terrassa 1979.
  • Albert i Corp, Esteve: La Seu d’Urgell, portaveu, reducte i bressol d’una Gòtia frustrada, col·l. “Episodis de la Història”, Rafael Dalmau editor, 93, Barcelona 1967.
  • Albert i Corp, Esteve: De Caboet a París passant per les Valls d’Andorra, edicions Virgili i Pagès, Lleida 1985.
  • Alcolea Gil, Santiago: Artes decorativas en la España cristiana (siglos XI–XIX), dins Ars Hispaniae, vol. XX, ed. Plus Ultra, Madrid 1975.
  • Anthony, Edgar W.: Romanesque frescoes, Princeton University Press, New Jersey 1951.
  • Anuari del Foment de les Arts Decoratives, vol. III, Barcelona 1921.
  • Apuntes históricos de Seo de Urgel, Biblioteca de Catalunya, ms. 1544.
  • L’Art Catalan du Xe au XVe siècle, Jeu de Paume des Tulleries, marçabril 1937.
  • El Arte Románico. Catálogo, Exposición organizada por el Gobierno español bajo los auspicios del Consejo de Europa, Barcelona i Santiago de Compostel·la 1961.
  • Azcárate, José M.: El protogótico hispánico, Discurso de entrada en la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, Madrid 1974.
  • Bango Torviso, Isidro G.: Galicia románica, Vigo 1987.
  • Baraut i Obiols, Cebrià: El monestir de Sant Sadurní de Tavèrnoles i les seves possessions a la Vall d’Andorra, “Studia Monastica” (Montserrat 1968), X, núm. 2, pàgs. 239–274.
  • Baraut I Obiols, Cebrià: L’església de Sant Miquel de Ponts i la seva donació al monestir de Tavèrnoles, “Studia monastica” (Montserrat 1976), 18, pàgs. 367–377.
  • Baraut i Obiols, Cebrià: La Bastida de Ponts. Un castell fronterer entre l’Urgellet i Andorra, “Quaderns d’Estudis Andorrans”, 1977, 2, pàgs. 33–42.
  • Baraut i Obiols, Cebrià: Les actes de consagracions d’esglésies del bisbat d’Urgell (segles IX-XII), “Urgellia” (la Seu d’Urgell 1978), I, pàgs. 9–182.
  • Baraut i Obiols, Cebrià: Documents de l’Arxiu Capitular de la Seu d’Urgell, “Urgellia” (la Seu d’Urgell), II (1979), anys 805–981, pàgs. 7–146; III (1980), anys 981–1010, pàgs. 7–166; IV (1981), anys 1010–1035, pàgs. 7–186; V (1982), anys 1036–1050, pàgs. 7–158; VI (1983), anys 1051–1075, pàgs. 7–243; VII (1984–85), anys 1076–1092, pàgs. 7–218; VIII (1986–87), anys 1093–1100, pàgs. 7–150; IX (1988–89), anys 1101–1150, pàgs. 7–312.
  • Baraut i Obiols, Cebrià: Diplomatari del monestir de Sant Climent de Codinet (segles IX-XI), “Subsidia Monastica” (Montserrat 1982*), 9, pàgs. 147–201.
  • Baraut i Obiols, Cebrià: El monestir de Sant Andreu de Tresponts, “Subsidia Monastica” (Montserrat 1984), 13, pàgs. 241–271.
  • Baraut i Obiols, Cebrià: La data de l’acta de consagració de la catedral carolíngia de la Seu d’Urgell, “Urgellia” (la Seu d’Urgell 1984–85), VII, pàgs. 515–529.
  • Baraut i Obiols, Cebrià: Les actes de consagracions d’esglésies de l’antic bisbat d’Urgell (segles IX-XII), Societat Cultural Urgel·litana, la Seu d’Urgell 1986.
  • Baraut i Obiols, Cebrià: El lloc de Ciutat, primitiu nucli urbà de la Seu d’Urgell, de l’època romana a la fi de l’Edat Mitjana, “Urgellia” (la Seu d’Urgell 1986–87), VIII, pàgs. 483–492.
  • Baraut i Obiols, Cebrià: Cartulari de la Vall d’Andorra. Segles IX-XII, vol. I, Govern d’Andorra, Andorra 1988.
  • Baraut i Obiols, Cebrià: índexs dels documents de l’Arxiu Capitular de la Seu d’Urgell publicats en els volums IV–VIII d’Urgellia, “Urgellia” (la Seu d’Urgell 1988–89), vol. IX, pàgs. 403–570.
  • Baraut, C. i Pladevall, A.: Castellbò, dins Gran Geografia Comarcal de Catalunya, Fundació Enciclopèdia Catalana, Barcelona 1984, pàgs. 119–128.
  • Barral i Altet, Xavier: La sculpture à Ripoll au XIIe siècle, “Bulletin Monumental” (París 1973), CXXXI, pàgs. 311–359.
  • Barral i Altet, Xavier: Le décor en stuc aux XIe et XIIe siècles en Catalogne et en Roussillon, “Les Cahiers de Saint-Michel de Cuxa” 1975, núm. 6, pàgs. 117–120.
  • Barral i Altet, Xavier: L’iconographie de caractère synthétique et monumental inspirée de l’Apocalypse dans l’art médiéval d’Occident (IXe-XIIIe siècles), dins L’Apocalypse de Jean, Ginebra 1979.
  • Barral i Altet, Xavier: L’art pre-romànic a Catalunya. Segles IX-X, Edicions 62, Barcelona 1981.
  • Bassa i Armengol, M.: Els escuts heràldics dels pobles de Catalunya, ed. Millà, Barcelona 1968.
  • Bastardes i Parera, Rafael: Les talles romàniques del sant Crist a Catalunya, col·l. “Art romànic”, Artestudi ed., núm. 9, Barcelona 1978.
  • Bastardes i Parera, Rafael: Gilgamés i els capitells romànics, “Quaderns d’Estudis Medievals” (Barcelona 1982), núm. 8, pàgs. 474–490.
  • Batlle i Gallart, Carme: A propósito de la restauración de Sant Sadurní de Tabernoles, “Destino” (Barcelona 1971), 13 de novembre.
  • Batlle i Gallart, Carme: Els orígens medievals de la Seu d’Urgell, Rafael Dalmau editor, col·l. “Episodis de la História” núm. 235, Barcelona 1979a.
  • Batlle i Gallart, Carme: Orígens medievals i evolució urbana de la Seu d’Urgell, “Urgellia” (la Seu d’Urgell 1979b), II, pàgs. 147–167.
  • Batlle i Gallart, Carme: La Seu d’Urgell a la segona meitat del segle XIII, segons els testaments, “Urgellia” (la Seu d’Urgell 1980), III, pàgs. 369–417.
  • Batlle i Gallart, Carme: Notes sobre l’aportació francesa a la demografia de la Seu d’Urgell (1150–1348), “Urgellia” (la Seu d’Urgell 1981), IV, pàgs. 261–292.
  • Batlle i Gallart, Carme: Les institucions benèfiques de la Seu d’Urgell durant l’Edat Mitjana (segles XI-XV), “Urgellia” (la Seu d’Urgell 1983), VI, pàgs. 285–329.
  • Baudon de Mony, Ch.: Relations des comtes de Foix avec la Catalogne jusqu’au commencement du XIV siècle, 2 vols., ed. A. Picard, París 1896.
  • Bauer, J. J.: Die Vita Canonica der Katalanischen Kathedralkapitel vom 9. bis zum 11. Jahrhundert, dins “Homenaje a Johannes Vincke”, CSIC, Madrid 1962–63, pàgs. 81–112.
  • Benet i Clarà, Albert: L’acta de consagració de l’església de la Seu d’Urgell. Un document fals, “Quaderns d’estudis medievals” (Barcelona 1983), núm. 13, pàgs. 137–142 (el número de la revista no es difongué, però sí les separates).
  • Benet i Clarà, Albert: Castells i línies de reconquesta, dins “Symposium internacional sobre els orígens de Catalunya (segles VIII-XI)”, I, 1991, pàgs. 365–391.
  • Bernis, Carmen: Tapicería hispano-musulmana (siglos IX-XII), “Archivo Español de Arte” (Madrid 1954), vol. XXVII, núm. 107, pàgs. 189–211.
  • Bertran i Roigé, Prim: La dècima de la diòcesi d’Urgell corresponent a l’any 1391, “Urgellia” (la Seu d’Urgell 1979), II, pàgs. 257–346.
  • Bertran i Roigé, Prim: El comtat d’Urgell (dels orígens al segle XIII), dins “Annals de la la Universitat d’Estiu. Andorra 82” (Andorra 1983), Conselleria d’Educació i Cultura, pàgs. 116–125.
  • Bertran i Roigé, Prim: El capbreu llevador de la comanda de Susterris, “Urgellia” (la Seu d’Urgell 1986–87), VIII, pàgs. 379–419.
  • Blasco i Bardas, Anna M.: La pintura romànica sobre fusta, ed. Dopesa 2, col·l. “Conèixer Catalunya”, Barcelona 1979.
  • Blázquez, Antonio: Los manuscritos de los Comentarios al Apocalipsis de San Juan por San Beato de Liébana, “Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos” (Madrid 1906), vol. XIV.
  • Bohigas, Pere: La ilustración y la decoración del libro manuscrito en Cataluña, Barcelona 1960.
  • Bolòs, J., Fàbregas, M.: Sepultures excavades a la roca a les rodalies de Serrateix, “Acta/Mediaevalia” (Barcelona 1982), núm. 3, pàgs. 155–171.
  • Bolòs, J., Pagès, M.: Les sepultures excavades a la roca, Annex 1 d’“Acta/Mediaevalia” (Barcelona 1982), pàgs. 59–97.
  • Bolòs, J., Pagès, M.: El monestir de Sant Llorenç prop Bagà, Artestudi ed., col·l. “Suplementa”, núm. 1, Barcelona 1986.
  • Bonet Correa, Antonio: Historia de las artes aplicadas e industriales en España, ed. Cátedra, Madrid 1982.
  • Bonnassie, Pierre: Catalunya mil anys enrera, 2 vols., Edicions 62, Barcelona 1979–81 .
  • Bosch i Gimpera, Pere: Etnologia de la Península Ibèrica, Barcelona 1932.
  • Braun, Joseph: Der Christliche Altar in seiner geschichtlichen Entwicklung, 2 vols., Guether Koch, Munic 1924.
  • Buron, Vicenç: Esglésies romàniques catalanes. Guia, Artestudi ed., col·l. “Materials”, núm. 1, Barcelona 1977 (2a edició 1980).
  • Buron, Vicenç: Castells romànics catalans. Guia, edicions Mancús, Barcelona 1989.
  • Camón Aznar, José: Teoría de los Beatos, “Clavileño” (Madrid 1953), vol. IV, núm. 19, pàgs. 38–45.
  • Camón Aznar, José: El Beato de Gerona, “Goya” (Madrid 1975), núm. 128, pàgs. 71–81.
  • Campmajó, P. – Padró, J.: Els ceretans, “2n Col·loqui Internacional d’Arqueologia de Puigcerdà” (Puigcerdà 1976), 1978, pàgs. 189–210.
  • Carbonell i Esteller, Eduard: L’art romànic a Catalunya. S. XII, 2 vols., Edicions 62, Barcelona 1974–75 .
  • Carbonell i Esteller, Eduard: L’ornamentació en la pintura romànica catalana, Artestudi ed., col·l. “Materials”, núm. 2, Barcelona 1981.
  • Carbonell i Esteller, Eduard: Primera notícia sobre les pintures de Sant Tomàs de Fluvià, “Quaderns d’Estudis Medievals” (Barcelona 1982), núm. 8, pàgs. 508–510.
  • Carbonell-Lamothe, J.: Les devants d’autel peints de Catalogne. Bilan et problèmes, “Les Cahiers de Saint-Michel de Cuxa” 1974, núm. 5, pàgs. 71–86.
  • Els castells catalans, vol. VI, segona part, Rafael Dalmau editor, Barcelona 1979.
  • Catàleg del Museu d’Art de Catalunya, Junta de Museus, Barcelona 1936.
  • Catàleg d’escultura i pintura medievals. Fons del Museu Frederic Marès, vol. I, Ajuntament de Barcelona, Barcelona 1991.
  • Catalunya Medieval, Lunwerg editores-Generalitat de Catalunya, Departament de Cultura, Barcelona 1992.
  • Cid Priego, Carlos: La crisis del arte español en torno al año mil, a través de las miniaturas mozárabes y románicas, dins España en la crisis del arte europeo, Madrid 1968, pàgs. 73 i segs.
  • Cirlot, Juan Eduardo: Diccionario de símbolos, ed. Labor, Barcelona 1981 (3a edició).
  • Clark, Ch. Upson: Collectanea hispanica, “Transactions of the Connecticut Academy of Arts and Sciences”, vol. 24, París 1920.
  • Cook, Walter William Spencer: A Romanesque Fresco in the Plandiura Collection, “The Art Bulletin” 1928, vol. X, núm. 3, pàgs. 266 i segs.
  • Cook, Walter William Spencer: La pintura mural románica en Cataluña, CSIC, col·l. “Arte y Artistas”, Madrid 1956.
  • Cook, Walter William Spencer: La pintura románica sobre tabla en Cataluña, CSIC, col·l. “Arte y Artistas”, Madrid 1960.
  • Cook, W. W. S. – Gudiol I Ricart, J.: Pintura e imaginería románicas, dins Ars Hispaniae, vol. VI, ed. Plus Ultra, Madrid 1950 (2a edició 1980).
  • Coromines, Joan: Estudis de toponímia catalana, 2 vols., Barcelona 1965–70.
  • Corredera, Eduardo: Noticia de los condes de Urgel, Institut d’Estudis Ilerdenses, Lleida 1973.
  • Cors Peyret, J.: Historia de la Seo de Urgel, ed. Selecta, Barcelona 1953.
  • Costa, (Fra) Guillem: Lliçons de l’Ofici de sant Ermengol de l’antic Breviari del Monestir de Cuixà, Arxiu de la Catedral d’Urgell. s.d.
  • Dalmases, Núria de – José Pitarch, Antoni: L’època del Cister. Segle XIII, dins Història de l’art català, vol. II, Edicions 62, Barcelona 1985.
  • Dalmases, Núria de – José Pitarch, Antoni: Els inicis i l’art romànic. Segles IX-XII, dins Història de l’art català, vol. I, Edicions 62, Barcelona 1986.
  • Delcor, Mathies: L’hospice et l’église de Sant Vicenç de Pinsent à la limite occidentale du Comté de Cerdagne, “Les Cahiers de Saint-Michel de Cuxa” 1979, núm. X, pàgs. 143–152.
  • Delcor, Mathies: Un monastère aux portes de la Seu d’Urgell: Sant Sadurní de Tabernoles, “Les Cahiers de Saint-Michel de Cuxa” 1986, núm. 17, pàgs. 43–70.
  • Delisle, Lepold: Les manuscrits de l’Apocalypse de Beatus conservés à la Bibliothèque Nationale et dans le Cabinet de M. Didot, “Mélanges de paléographie et de bibliographie”, París 1880, pàgs. 125–126.
  • Díaz y Díaz, Manuel: Index scriptorum latinorum medii aevi hispanorum, Salamanca 1958.
  • Díaz y Díaz, Manuel: La circulation des manuscrits dans la Péninsule Ibérique du VIIIème au XIème siècle, “Cahiers de Civilisation Médiévale” 1969, vol. XII, pàg. 385 i segs.
  • Díaz y Díaz, Manuel: La tradición del texto de los Comentarios al Apocalipsis, dins “Actas del Simposio para el estudio de los Códices del Comentario al Apocalipsis de Beato de Liébana” (Madrid 1976), 1978, vol. I, pàg. 172.
  • Díaz y Díaz, Manuel: Códices visigóticos en la monografía leonesa, León 1983.
  • Domènech: Historia de los santos catalanes, (recollida per J. Croisset) “Año Cristiano”, novembre, pàgs. 59–60, Barcelona 1854.
  • Domínguez Bordona, Jesús: Exposición de Códices miniados españoles. Catálogo, Madrid 1929.
  • Domínguez Bordona, Jesús: Manuscritos con pinturas, Centro de Estudios Históricos, Madrid 1933.
  • Durliat, Marcel: La sculpture romane en Roussillon, 5 vols., ed. La Tramontane, Perpinyà 1949–57 .
  • Durliat, Marcel: Tables d’autel à lobes de la province ecclésiastique de Narbonne (IX-XI siècles), “Cahiers Archéologiques” 1966, XVI, pàgs. 31–47.
  • Durliat, Marcel: Iconographie d’abside en Catalogne à la fin du XIe et dans le première moitié du XIIe siècle, “Les Cahiers de Saint-Michel de Cuxa” 1974a, núm. 5, pàgs. 99–116.
  • Durliat, Marcel: Peintures murales en Cerdagne française aux XIIème et XIIIème siècles, “Les Cahiers de Saint-Michel de Cuxa” 1974b, núm. 5, pàgs. 131–139.
  • Durliat, Marcel: L’art en Cerdagne, Osseja 1975.
  • Durliat, Marcel: Haut-Languedoc roman, ed. Zodiaque, col·l. “La nuit des temps”, Sainte-Marie de la Pierre-qui-vire (Yonne) 1978.
  • Durliat, Marcel: Les peintures murales romanes dans le Midi de la France de Toulouse et Narbonne aux Pyrénées, “Cahiers de Civilisation Médiévale” 1983, any XXXVI, núm. 2, pàgs. 117–139.
  • Español i Bertran, Francesca: Imatge de Santa Maria l’Antiga, dins “La Seu Vella de Lleida. La Catedral. Els promotors. Els artistes (segles XIII–XIV)”, Departament de Cultura, Generalitat de Catalunya, Lleida 1991, pàgs. 45–46.
  • Exposición hispano-francesa. Arte retrospectivo. Catálogo, Tipografía de Emilio Casañal, Saragossa 1908.
  • Fernández Lareda, Clara: Imaginería medieval mariana, col·l. “Serie Arte”, núm. 8, Gobierno de Navarra, Pamplona 1989.
  • El Fisiólogo. Bestiario medieval, edició castellana a cura de N. Guglielmus, Buenos Aires 1971.
  • Fité i Llevot, Francesc: Reculls d’història de la Vall d’Àger. Període antic i medieval, Centre d’Estudis de la Vall d’Àger, Àger 1985.
  • Floriano Cumbreño, Antonio: El bordado. Artes decorativas españolas, ed. Alberto Martín, Barcelona 1942.
  • Fluvià, Armand de: Els primitius comtats i vescomtats de Catalunya, Enciclopèdia Catalana, col·l. “Biblioteca Universitària”, Barcelona 1989.
  • Folch i Torres, Joaquim: Adquisicions del Museu de Barcelona, “Anuari de l’Institut d’Estudis Catalans” (Barcelona 1920), vol. II, pàgs. 1 i segs.
  • Folch i Torres, Joaquim: L’estendard de sant Ot, “Gaseta de les Arts” (Barcelona 1925 ), núm. 32, pàgs. 1–3, i núm. 33, pàgs. 4–5.
  • Folch i Torres, Joaquim: Museo de la Ciudadela. Catálogo de la sección de Arte Románico, Barcelona 1926.
  • Folch i Torres, Joaquim: La pintura romànica sobre fusta, dins Monumenta Cataloniae, vol. IX, ed. Alpha, Barcelona 1956.
  • Folch i Torres, Joaquim: L’art català, (dir. per J. Folch i Torres) 2 vols., ed. Aymà, Barcelona 1957.
  • Font i Rius, Josep M.: Cartas de población y franquicia de Cataluña, vol. I (Textos), CSIC, Barcelona-Madrid 1969.
  • Fontaine, Jacques: El Mozárabe, Madrid 1978.
  • Galtier, F.: Aproximación a un nuevo tema: la pintura de exteriores románicos, “Actas del VII Congreso Internacional de Estudios Pirenaicos” (la Seu d’Urgell 1974), vol. VI, secció V, Jaca 1983.
  • García Villada, Zacarías: Paleografía española, Madrid 1923.
  • Gauthier, M. Madeleine: Les décors vermiculés dans les émaux champlevés limousin et meridionaux, “Cahiers de Civilisation Médiévale” 1958, pàgs. 349–369.
  • Gauthier, M. Madeleine: Esmaltes meridionales en la exposición de arte románico en Barcelona y Santiago de Compostela, “Goya” (Madrid 1961–62 ), pàgs. 400–407.
  • Gauthier, M. Madeleine: Émaux du Moyen Âge Occidental, Friburg 1977.
  • Gavín, Josep Maria.: Inventan d’esglésies. Alt Urgell-Andorra, vol. 18, Arxiu Gavín, Valldoreix 1985.
  • Girona dins la formació de l’Europa medieval. 785–1213, Museu d’Història de la Ciutat, Girona 1985.
  • Gómez Moreno, Manuel: El arte árabe español hasta los almohades. Arte mozárabe, dins Ars Hispaniae, vol. III, ed. Plus Ultra, Madrid 1951.
  • Grabar, André: La peinture romane du onzième au trezième siècle, Ginebra 1958.
  • Gran geografia comarcal de Catalunya, vol. 16 (l’Alt Urgell i la Vall d’Aran), Fundació Enciclopèdia Catalana, Barcelona, 1984.
  • Griera, A.: Las parroquias de la Seu de Urgell, “Boletín de Dialectología Española” (Sant Cugat del Vallès 1962), XXXVIII, pàgs. 5–67.
  • Gros I Pujol, Miquel S.: Museu Episcopal de Vic. Pintura i escultura romànica, ed. Ausa, Sabadell 1991.
  • Gudiol i Cunill, Josep: Colocadó de les Santes Relíquies en els altars, “La Veu de Montserrat” (Vic 1901), vol. XXIV, pàg. 262.
  • Gudiol i Cunill, Josep: Nocions d’Arqueologia Sagrada Catalana, Vic 1902.
  • Gudiol i Cunill, Josep: Les pintures romàniques del Museu de Vich, “Forma” (Barcelona 1904), vol. I, pàgs. 470–476.
  • Gudiol i Cunill, Josep: El Museu Arqueològic-Artístic-Episcopal de Vich en 1917, Vic 1918.
  • Gudiol i Cunill, Josep: El mobiliari litúrgic. Resum arqueològic, Vic 1920.
  • Gudiol i Cunill, Josep: La pintura mural, dins La pintura mig-eval catalana. Els primitius, vol. I, ed. Barbra, Barcelona v.
  • Gudiol i Cunill, Josep: La pintura sobre fusta, dins La pintura mig-eval catalana. Els primitius, vol. II, ed. Barbra, Barcelona 1929.
  • Gudiol i Ricart, Josep: La pintura gòtica a Catalunya, Barcelona 1944.
  • Gudiol i Ricart, Josep: Pintura romànica, “Lambard” (Barcelona 1985), núm. 1, pàg. 92.
  • Gudiol i Ricart, J., Ainaud de Lasarte, J., Alcolea I Gil, S.: Arte en España. Cataluña, ed. Seix Barral, Barcelona 1955.
  • Gudiol i Ricart, J. – Alcolea i Blanch, S.: Pintura gòtica catalana, Edicions Polígrafa, Barcelona 1987.
  • Gudiol i Ricart, J., Alcolea i Gil, S., Cirlot Laporta, J. E.: Historia de la pintura en Cataluña, ed. Tecnos, Madrid 1956.
  • Gudiol i Ricart, J. – Gaya Nuño, J. A.: Arquitectura y escultura románicas, dins Ars Hispaniae, vol. V, ed. Plus Ultra, Madrid 1948.
  • Gudiol i Ricart, J., Reglà, J., Vilà I Valentí, J.: Cataluña, col·l. “Tierras de España”, Madrid 1974.
  • Gurri i Serra, F.: El insospechado conjunto paisajístico y monumental de Valldarques, “La Vanguardia” (Barcelona), 13 de març 1966.
  • Hildburg, W. L.: Concerning a questionable identification of medieval Catalan Champleve Enamels, “The Art Bulletin” 1945, XXVII, pàgs. 248–259.
  • Horste, K.: Romanesque sculpture in American collection XX. Ohio and Michigan, “Gesta” 1982”, vol. XII. 2.
  • Iglesia Ferreiros, A.: La difusión del Derecho Común en Cataluña, dins “El Dret Comú i Catalunya. Actes I Simposi Internacional”, Fundació Noguera, Barcelona 1991, pàgs. 95–284.
  • Iglésies i Fort, J.: El fogaje de 1365–1370. Contribución al conocimiento de la población de Cataluña en la segunda mitad del siglo XIV, dins “Memorias de la Real Academia de Ciencias y Artes de Barcelona”, XXXIV, López Robert editor, Madrid 1961–64 , pàgs. 249–356.
  • Jonge, D. de – Tavernier, M.: Le phenomène du croisage des fils de chaine dans les tapisseries copies, “Bulletin de Liaison du Centre International d’Étude des Textiles Anciens” (Lió 1983), núms. 57–58.
  • Junyent, Eduard: El Museu Arqueològic-Artístic Episcopal de Vich en 1932, Tipografia Balmesiana, Vic 1933.
  • Junyent, Eduard: Catalogne romane, 2 vols., ed. Zodiaque, col·l. “La nuit des temps”, Sainte-Marie de la Pierre-qui-vire (Yonne) 1960–61 .
  • Junyent, Eduard: Catalunya romànica. L’arquitectura del segle XI, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Barcelona 1975a.
  • Junyent, Eduard: El monestir romànic de Santa Maria de Ripoll, Barcelona 1975b.
  • Junyent, Eduard: Catalunya romànica. L’arquitectura del segle XII, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Montserrat 1976.
  • Junyent, Eduard: Cataluña, 2 vols., ediciones Encuentro, col·l. “La España románica”, núm. 9, Madrid 1980.
  • Junyent i Maydeu, Francesc: Indrets. Sant Climent de Nargó, “Oliana”, núm. 121, FHSSA, Manresa, octubre-desembre 1988.
  • Kehr, Paul: Papsturkunden in Spanien. Vorarbeiten zur Hispania Pontificia I. Katalonien, Berlín 1926.
  • Kehr, Paul: El Papat i el principat de Catalunya fins a la unió amb Aragó, “Estudis Universitaris Catalans” (Barcelona 1927–30), vols. XII-XVI.
  • Klein, Peter: La tradición pictórica de los Beatos, “Actas del Simposio para el estudio de los Códices del Comentario al Apocalipsis de Beato de Liébana” (Madrid 1976), 1978, vol. I, pàgs. 85–115.
  • Kuhn, Ch. L.: Romanesque mural painting of Catalonia, Harvard University Press, Cambridge 1930.
  • Kühnel, Ernst: Islamische Stoffe aus Ägiptischen Gräben, Staatliche Museen zu Berlin, Verlag Ernst Wasmuth, Berlín 1927.
  • Liber Feudorum Maior, (ed. a cura de F. X. Miquel I Rossell), 2 vols., CSIC, Barcelona 1945–47.
  • Libro de los censos comprados por los canónigos y beneficiados de la catedral de la Seo de Urgel, 1528–1532, (notari Joan Savina, 1505–1550), Arxiu Històric de Protocols, Barcelona.
  • Lojendio, L. M. de.: Castille Romane, 2 vols., ed. Zodiaque, col·l. “La nuit des temps”, Sainte-Marie de la Pierre-qui-vire (Yonne) 1966.
  • Marca, P. de: Marca Hispanica sive limes hispanicus, París (edició facsímil, ed. Base, Barcelona 1972) 1688.
  • Marette, J.: Connaissance des primitifs par l’étude du bois, París 1961.
  • Marín Martínez, Tomás: La escritura de los Beatos, Beati in Apocalipsin libri duodecim, Codex Gerundensis, Madrid 1975.
  • Martí i Sanjaume, Jaume: Dietari de Puigcerdà amb sa vegueria de Cerdanya i sotsvegueria de la Vall de Ribes, Ripoll 1926.
  • Martín Ansón, M. L.: Esmaltes en España, Editora Nacional, col·l. “Artes del tiempo y del espacio”, núm. 10, Madrid 1984.
  • Martín i Ros, R.M. – Calabuig i Alsina, F.: El teixit de sant Eudald de Ripoll, dins “Actes de la Reunion du Centre International d’Étude des Textiles Anciens”, Kelfeld 1986.
  • Martinell i Brunet, Cèsar: Amics de l’Art Vell. Memòria de l’obra realitzada des de la seva fundació (1929–1935), Barcelona 1935.
  • Matas i Blanxart, M. Teresa: Els esmalts romànics a Catalunya 1. Arquetes, Artestudi edicions, col·l. “Art romànic”, núm. 14, Barcelona 1982.
  • Mateu i Llopis F. La iconografia y la heráldica de los condes de Urgel en la sigilografía y la numismática, Institut d’Estudis Ilerdenses, Lleida 1967.
  • May, Florence L.:Silk Textiles of Spain, The Hispanic Society of America, New York 1957.
  • Memòria dels treballs fets per l’Institut d’Estudis Catalans durant el curs 1921–22, Barcelona 1922.
  • Mentre, Mireille: L’utilisation des coleurs dans la miniature mozarabe, “XXIII Congrés Internacional d’Història de l’Art”, vol. I, Granada 1973, pàgs. 417–425.
  • Mentre, Mireille: Contribución al estudio de la miniatura en León y Castilla en la Alta Edad Media, León 1976.
  • Millares Carlo, Agustín: Manuscritos visigóticos. Notas bibliográficas, Barcelona 1963.
  • Miquel i Rossell, F. X.: vegeu Liber Feudorum Maior.
  • Miret i Sans, Joaquim: Investigación histórica sobre el vizcondado de Castellbó. Con datos inéditos de los condes de Urgel de Barcelona i los vizcondes de Ager, ed. Puigventós, Barcelona 1900.
  • Miret i Sans, Joaquim: Los vescomtes de Cerdanya, Conflent i Bergadà, “Memorias de la Real Academia de Buenas Letras” (Barcelona 1901), VIII, pàgs. 135–175.
  • Miret i Sans, Joaquim: Les cases de templers y hospitalers en Catalunya. Aplech de noves y documents historics, Barcelona 1910.
  • Miret i Sans, Joaquim: Los nooms personals i geogràfichs de la encontrada d’Organyà en los segles Xe y Xle, “Boletín de la Real Academia de Buenas Letras de Barcelona” (Barcelona 1915–16 ), tom. VIII, pàgs. 414–444 i 522–546.
  • Miret i Sans, Joaquim: Notes y documents inèdits sobre la familia senyorial de Caboet i la qüestió d’Andorra, Barcelona 1918.
  • Monfar y Sors, D.: Historia de los condes de Urgel, 2 vols., Barcelona 1853.
  • Monreal, Ll. – Riquer, M. de: Els castells medievals de Catalunya, 3 vols, ed. Ariel, Barcelona 1955–58.
  • Mundó, A. M. – Sánchez Mariana, M.: El comentario de Beato al Apocalipsis, dins Catálogo de los Códices, Madrid 1976.
  • Muñoz, A.: Pintura romànica catalana, Anuari de l’Institut d’Estudis Catalans 1907, vol. I, pàgs. 28–29.
  • Museo de Arte Decorativo y Arqueológico. Guía-Catálogo, Junta de Museos, Barcelona 1930.
  • Neuss, Wilhelm: Dies Apokalypse des Hl. Johannes in der altspanischen und altchristlichen Bibelillustration, 2 vols., Spanische Forschungen der Görresgesellschaft, Munster 1931.
  • Neuss, Wilhelm: Elementos mozárabes en la miniatura catalana, “Estudis Universitaris Catalans” (Barcelona 1936), vol. I (Homenatge a Rubió i Lluch), pàgs. 4 i segs.
  • Noguera i Massa, Antoni: Les marededéus romàniques de les terres gironines, Artestudi ed., col·l. “Art romànic”, núm. 5, Barcelona 1977.
  • Nogués I Estany, J.: Història del monestir de Sant Sadurní de Tavèrnoles, Barcelona 1973.
  • Ordeig i Mata, Ramon: Inventari de les actes de consagració i dotació de les esglésies catalanes I. Anys 833–950, “Revista Catalana de Teologia” (Barcelona 1979), Facultat de Teologia de Catalunya, vol. IV, pàgs. 123–165.
  • Ordeig i Mata, Ramon: Inventari de les actes de consagració i dotació de les esglésies catalanes II. Anys 952–998, “Revista Catalana de Teologia” (Barcelona 1980), Facultat de Teologia de Catalunya, vol. V, pàgs. 153–180.
  • Ordeig i Mata, Ramon: Inventari de les actes de consagració i dotació de les esglésies catalanes III. Anys 1000–1050, “Revista Catalana de Teologia” (Barcelona 1983), Facultat de Teologia de Catalunya, vol. VIII, pàgs. 403–456.
  • Ordeig i Mata, Ramon: Inventari de les actes de consagració i dotació de les esglésies catalanes IV. Anys 1051–1100, “Revista Catalana de Teologia” (Barcelona 1984), Facultat de Teologia de Catalunya, vol. IX/1, pàgs. 117–182.
  • Ordeig i Mata, Ramon: Les dotalies de les esglésies de Catalunya segles IX-XII, Universitat de Barcelona, Col·lecció de Tesis Doctorals Microfitxades, núm. 597, Barcelona 1990.
  • Padró i Parcerisa, Josep: Aportacions al coneixement de la via romana de Iulia Livia a Ilerda, “Cypsela”, 1976, vol. I, pàg. 141–144.
  • Padró i Parcerisa, Josep.198: Les vies de comunicació romanes al Pirineu Català, “5è Col·loqui Internacional d’Arqueologia de Puigcerdà” (Puigcerdà, 1982) 1984, pàgs. 61–87.
  • Pal i Casanovas, M.; Vives i Mir, A.; Tarragó i Farrera, J.: Catedral i Museu Diocesà d’Urgell, ed. Bisbat d’Urgell, la Seu d’Urgell 1987.
  • Pasqual, Jaume: Sacrae antiquitatis Cataloniae monumenta, Biblioteca de Catalunya, ms. 729, 12 vols. s.d.
  • Perry, M. Ph.: On the Psycostasis in Christian Art, “Burlington Magazine”, vol. XXXI, 1912–13 , pàgs. 94–105 i 208–218.
  • Pijoan, Josep: Noves adquisicions al Museu de Barcelona, II. La taula i capitells romànichs de Sant Sadurní de Tavèrnoles, “La il·lustració catalana” (Barcelona 1906), vol. IV, núm. 184, pàgs. 776–777.
  • Pijoan, Josep: Les pintures murals catalanes, Institut d’Estudis Catalans, Barcelona 1907–21.
  • Pijoan, J. – Gudiol i Ricart, J.: Les pintures murals romàniques de Catalunya, dins Monumenta Cataloniae, vol. IV, ed. Alpha, Barcelona 1948.
  • Pladevall i Font, Antoni: Els monestirs catalans, ed. Destino, Barcelona 1968.
  • Pladevall i Font, Antoni: Monestir d’Elins, dins Gran Enciclopèdia Catalana (la edició), vol. 6, pàg. 535, Enciclopèdia Catalana, Barcelona 1974.
  • Pladevall i Font, Antoni:. El deganat de Cerdanya. El panorama religiós de la Cerdanya a principis del segle XIV, “ler Congrés Internacional d’Història de Puigcerdà” (Puigcerdà, 1977), Institut d’Estudis Ceretans, Puigcerdà 1983, pàgs. 134–144.
  • Pons Sorolla, Francisco: Proyecto de restauración de la cabecera y crucero de la iglesia de San Sadurní de Tabernoles, en Anserall (Lérida), “Ilerda” (Lleida 1971), núm. XXXII, pàgs. 49–51.
  • Ponsich, Pere: Les tables d’autel à lobes de la province ecclésiastique de Narbonne (X-XI s.) et l’avènement de la sculpture monumental en Roussillon, “Les Cahiers de Saint-Michel de Cuxa” 1982, núm. 13, pàgs. 7–45.
  • Porter, A. Kingsley: Lombarde arquitecture, 2 vols., Yale University Press, New Haven 1916.
  • Post, Chandler Rathford: A history of spanish painting, vols. I-II, Harvard University Press, Cambridge (Mss.) 1930.
  • Post, Chandler Rathford: A history of spanish painting, vol. IV, Harvard University Press, Cambridge (Mss.) 1933.
  • Post, Chandler Rathford: A history of spanish painting, vol. VI, Harvard University Press, Cambridge (Mss.) 1935.
  • Puig i Cadafalch, Josep: Santa Maria de la Seu d’Urgell, ed. Taller d Arts Gràfiques Henrich, Barcelona 1918.
  • Puig i Cadafalch, Josep: La geografia i els orígens del primer art romànic, Fundació Patxot-IEC, Barcelona 1930.
  • Puig i Cadafalch, Josep: L’escultura romànica a Catalunya, 2 vols., ed. Alpha, Barcelona 1949–52 .
  • Puig i Cadafalch, J., Falguera, A. de, Goday, J.: L’arquitectura romànica a Catalunya, 3 vols., Institut d’Estudis Catalans, Barcelona (2a edició, facsímil, IEC-Generalitat de Catalunya, Barcelona 1983) 1909–18.
  • Puig i Ferreter, M.: L’ascendència pallaresa dels bisbes d’Urgell Bernat Guillem (1076–1092) i Guillem Arnau de Montferrer (1092–1095), “Urgellia” (la Seu d’Urgell 1980), vols. III, pàgs. 185–194.
  • Puig i Ferreter, M.:El monestir de Santa Maria de Gerri (segles XI-XV), 2 vols., IEC, Barcelona 1991.
  • Pujol i Tubau, Pere: Inventari de Santa Maria de la Seu, “Estudis Universitaris Catalans” (Barcelona 1913), vol. 7, pàgs. 1–9.
  • Pujol i Tubau, Pere: De paleografia visigòtica a Catalunya: El Còdex de l’Apocalipsi de Beatus de la Catedral d’Urgell, “Butlletí de la Biblioteca de Catalunya” (Barcelona 1917a), vol. IV, pàgs. 6–27.
  • Pujol i Tubau, Pere: L’acte de consagració i dotació de la catedral d’Urgell de l’any 819 o 839, “Estudis romànics” (Barcelona 1917b), vol. II, pàgs. 92–115.
  • Pujol i Tubau, Pere: L’acte de consagració i dotació de la catedral d’Urgell de l’any 819 o 839, “Biblioteca Filològica de l’Institut de la Llengua Catalana” (Barcelona 1917c), 2, vol. IX, Tip. L’avenç, pàgs. 2–28.
  • Pujol i Tubau, Pere: Bibliografia treta d’alguns inventaris de l’arxiu de la catedral d’Urgell, “Butlletí de la Biblioteca de Catalunya” (Barcelona 1918–19 ), vol. 5, pàgs. 215–220.
  • Pujol i Tubau, Pere: La catedral de la Seo de Urgel, “Ilerda” (Lleida 1947), núm. 8, pàgs. 43–48.
  • Pujol i Tubau, Pere: El reliquiari de Tost, dins Miscel·lània Puig i Cadafalch, vol. I, pàgs. 345–348, Institut d’Estudis Catalans, Barcelona 1947–51 .
  • Pujol i Tubau, Pere: Obra completa, ed. Andorra, les Valls d’Andorra 1984.
  • Ramsay, H. L.: The manuscripts of the Commentary of Beatus of Liebana on the Apocalypse, “Revue des Bibliothèques” 1902, vol. XII, pàgs. 99 i segs.
  • Rasico, Philip D.: Lletres en català als bisbes d’Urgell (1230–1269): retranscripció i estudi lingüístic, “Urgellia” (la Seu d’Urgell 1988–89 ), vol. IX, pàgs. 323–342.
  • Réau, Louis: Iconographie de l’art chrétien, vol. II. 1, PUF, París 1956.
  • Revista de les Segones Jornades Culturals d’Oliana, Oliana 1988.
  • Richert, Gertrude: La pintura medieval en España. Pinturas murales y tablas catalanas, Barcelona 1926.
  • Riquer, Martí de: Heràldica catalana, 2 vols., Edicions dels Quaderns Crema, Barcelona 1983.
  • Riu i Riu, Manuel: Notícia històrica de la Valldarques i de Santa Maria de Remolins, dins Goigs a llaor de Santa Maria de Remolins, col·l. “Goig de Santa Eulàlia”, núm. 70, Barcelona s.d. .
  • Riu i Riu, Manuel: Las comunidades religiosas del antiguo obispado de Urgel, siglos VI-XVI, Tesi doctoral mecanografiada, Universitat de Barcelona 1960.
  • Riu i Riu, Manuel: Revisión del problema adopcionista en la diócesis de Urgel, “Anuario de Estudios Medievales” (Barcelona 1964), vol. I, pàgs. 77–96.
  • Riu i Riu, Manuel: Les rendes dels monestirs i de les canòniques del bisbat d’Urgell a la fi del segle XIII, “Urgellia” (la Seu d’Urgell 1978), I, pàgs. 267–290.
  • Riu i Riu, Manuel: Diplomatari del monestir de Sant Llorenç de Morunys (971–1613), “Urgellia” (la Seu d’Urgell 1981), vol. IV, pàgs. 187–260.
  • Riu i Riu, Manuel: Alguns costums funeraris de l’Edat Mitjana a Catalunya, “Acta/Mediaevalia” (Barcelona), annex 1, Universitat de Barcelona 1982, pàgs. 29–57.
  • Rius i Serra, Josep: Rationes decimarum Hispaniae (1279–80), vol. I, CSIC, Barcelona 1946.
  • Rocafort, Ceferí: Geografia General de Catalunya. Provincia de Lleyda, A. Martín ed., Barcelona s.d. .
  • Rotger i Sintes, Pere: Sant Romà de Valldarques, “El romànic de Catalunya”, sèrie XXII, Llibreria Quera, Barcelona 1971.
  • Rovira, Manuel: Un bisbe d’Urgell del segle X: Radulf, “Urgellia” (la Seu d’Urgell 1980), vol. III, pàgs. 167–184.
  • Ruf, Maria Àngels: Les fortifications des comtés d’Urgell et de Cerdagne du IXe au Xle s.Mémoire de Maîtrisse, Universitat de Tolosa (inèdita) 1991.
  • Ruf, Maria Àngels: Sigil·lografia catalana: Inventari, descripció i estudi dels segells de Catalunya, Barcelona 1916–32 .
  • Sagarra i de Siscar, Ferran de: Sigil·lografia catalana: Inventari, descripció i estudi dels segells de Catalunya, Barcelona 1916–32 .
  • Salrach i Marès, Josep M.: La Cerdanya entre l’antiguitat i l’edat mitjana. Aproximació al procés de formació, vigència i transformació d’unes estructures, dins “ler Congrés Internacional d’Història de Puigcerdà” (Puigcerdà, 1977), Institut d’Estudis Ceretans, Puigcerdà 1983, pàgs. 61–79.
  • Sanahüja, Pere: Les fronteres de l’antic comtat d’Urgell, “Vida Lleidatana” 1930, núm. 100, pàgs. 288 i segs.
  • Sanahüja, Pere: Arnau Mir de Tost, caudillo de la reconquista en tierras de Lérida, “Ilerda” (Lleida 1943), vol. I, pàgs. 11–27.
  • Sanahüja, Pere: Història de Balaguer, ed. Seràfica, Barcelona 1960.
  • Sanz Barrera, Pascual: Monografía y restauración de la Catedral de la Seo de Urgel, Barcelona 1906.
  • Sarratei Forga, J.: Nuevos hallazgos prerrománicos en la provincia de Lérida (zona de Oliana), “Ilerda” (Lleida 1963–65 ), vols. XXVII-XXVIII, pàgs. 7–12.
  • Schiller, Gertrude: Iconography of Christian Art, Lund Humphries, 2 vols., Londres 1972.
  • Schlunk, Helmut: Observaciones en torno al problema de la miniatura visigoda, “Archivo Español de Arte” (Madrid 1945), vol. XVIII, pàgs. 241 i segs.
  • Schrade, H.: La peinture romane, Brussel·les 1966.
  • Schramm, Percy E.: Las insignias de la realeza en la edad media española, Instituto de Estudios Políticos, Madrid 1960.
  • Schuette, M., Müller-Christensen, Sigfrid: La broderie, ed. Albert Morancé, París 1963.
  • La seda en la liturgia, Colegio del Arte Mayor de la Seda, Barcelona 1952.
  • Serdà i Prat, Lluís: Seo de Urgel. Guía de la ciudad, ed. Casal i Vall, Andorra la Vella 1964.
  • Serra i Vilaró, Joan: Senyoriu de la vescomtal família Miró, “Butlletí del Centre Excursionista de Catalunya” (Barcelona 1909), vol. XIX, núms. 168–178, pàgs. 17–24, 61–77, 110–114, 138–142, 173–183, 268–275, 299–308 i 329–333.
  • Serra i Vilaró, Joan: Les baronies de Pinós i Mataplana, 3 vols., ed. Balmes, Barcelona 1930–50 (reedició: Bagà, 1989).
  • Silos y su época. Catálogo. Monasterio de Silos, Barcelona 1974.
  • Sobrequés i Vidal, Santiago: Els barons de Catalunya, ed. Vicens Vives, Barcelona 1957.
  • Soler i García, Josefina: El cartulario de Tavernoles, “Boletín de la Sociedad Castellonense de Cultura” (Castelló de la Plana 1960), vol. XXXVI, pàgs. 197–279.
  • Soler i García, Josefina: El cartulario de Tavernoles, “Boletín de la Sociedad Castellonense de Cultura” (Castelló de la Plana 1961), vol. XXXVII, pàgs. 65–80.
  • Soler i García, Josefina: El cartulario de Tavernoles, “Boletín de la Sociedad Castellonense de Cultura” (Castelló de la Plana 1962), vol. XXXVIII, pàgs. 428–442.
  • Soler i García, Josefina: El cartulario de Tavernoles, “Boletín de la Sociedad Castellonense de Cultura” (Castelló de la Plana 1963), vol. XXXIX, pàgs. 59–76.
  • Soler i García, Josefina: El cartulario de Tavernoles, Sociedad Castellonense de Cultura, Castelló de la Plana 1964 (recull tots els articles anteriors de l’autora dels anys 1960–1963).
  • Sureda i Pons, Joan: El gòtic català, vol. I, col·l. “Vulpellac” 2, Barcelona 1977.
  • Sureda i Pons, Joan: La pintura romànica a Catalunya, Alianza ed., col·l. “Alianza Forma”, núm. 17, Madrid 1981.
  • Tarragó Pleyán, J. A.: Sarcófagos visigóticos en las tierras de Lérida, dins “IX Congreso Nacional de Arqueología” (Valladolid 1965), pàgs. 412–414, 1966.
  • Textiles précieux – Beauté fragile, Abegg Stiftung, Riggisberg, 1992.
  • Thesauruslestudis. L’art als bisbats de Catalunya 1000–1800, Fundació Caixa de Pensions, Barcelona 1986.
  • Thoby, Paul: Le crucifix des origines au concile de Trente, Nantes 1961.
  • Tomàs i Farell, Pilar: Fragment de tunicelle episcopal, Archives du Cieta, Lió 1961.
  • Tomàs i Farell, Pilar: Teixit dels anomenats lampàs: SU-8, Arxiu del Museu Tèxtil i d’Indumentària, Barcelona 1967.
  • Tomàs i Farell, Pilar: Teixit de seda SU-17, Arxiu del Museu Tèxtil i d’Indumentària, Barcelona 1969.
  • Tragó, Pere: Spill manifest de totes les coses del vescomtat de Castellbò, (ed. a cura de C. Baraut), Societat Cultural Urgellitana, la Seu d’Urgell 1982.
  • Trens, Manuel: Les Majestats Catalanes, dins Monumenta Cataloniae, vol. XIII, ed. Alpha, Barcelona 1966.
  • Vall i Rimblas, Ramon: Pintures romàniques al campanar de Sant Feliu del Racó, Sabadell 1978.
  • Vázquez de Parga, Luis: Nota bibliografico; elenco dei manoscritti esistenti, dins U. Eco, Beato de Liebana, miniature del Beato de Femando I y Sancha, Parma 1973.
  • Verrié, Frederic-Pau: L’arquitectura romànica, dins L’Art Català (dir. J. Folch i Torres), vol. I, pàgs. 137–170, Aymà editors, Barcelona 1957a.
  • Verrié, Frederic-Pau: Les arts decoratives, dins L’Art Català (dir. J. Folch i Torres), vol. I, Aymà editors, Barcelona 1957b.
  • Verzone, P.: Note sui relievi i stucco dell’alto medioevo nell’ltalia setentrionale, “Le Arti” 1941–42 .
  • Vidal-Vilaseca: El romànic de l’Alt Urgell, Barcelona 1977.
  • Vidal-Vilaseca: El romànic del Pallars Sobirà, 2 vols., Barcelona 1987.
  • Villanueva i Astengo, Jaume de: Viage literario a las iglesias de España, vols. IX-XII, Real Academia de la Historia, Madrid 1821–51 .
  • Villanueva i Astengo, Jaume de: Memorias cronológicas de los condes de Urgel. Transcripción y notas de Cristián Cortés, Balaguer 1976.
  • Villaró i Boix, Albert: Noves dades sobre la pesta negra a la Seu d’Urgell (1348). Disposicions piatoses l’any de la pesta, “Urgellia” (la Seu d’Urgell 1988–89 ), vol. IX, pàgs. 343–364.
  • Vives, Albert: Les pintures murals del Museu Diocesà d’Urgell, “Urgellia” (la Seu d’Urgell 1978), vol. I, pàgs. 428–438.
  • Vives, Albert: Les peces escultòriques del Museu Diocesà d’Urgell, “Urgellia” (la Seu d’Urgell 1979), vol. II, pàgs. 457–480 i figs. 23–32.
  • Vives, Albert: L’art d’orfebreria al Museu Diocesà d’Urgell, “Urgellia” (la Seu d’Urgell 1980), vol. III, pàgs. 483–507.
  • Vives, Albert: El Beatus de la Seu d’Urgell: Descripció temàtica i artística de les miniatures, “Urgellia” (la Seu d’Urgell 1983), vol. VI, pàgs. 453–500.
  • Vorágine, Santiago de la: La leyenda dorada, 2 vols., Alianza ed., col·l. “Alianza Forma”, núms. 29 i 30, Madrid 1982.
  • Whitehill, Walter Muir: Spanish romanesque architecture of eleventh century, Oxford University Press 1941 (2a edició 1968).
  • Whitehill, Walter Muir: L’art romànic a Catalunya. Segle XI, Edicions 62, Barcelona 1973 .
  • Yarza Luaces, Joaquín: Diablo e infierno en la miniatura de los Beatos, dins “Actas del Simposio para el estudio de los Códices del Comentario al Apocalipsis de Beato de Liébana” (Madrid, 1976), 1978, vol. I, pàgs. 231–250.
  • Yarza Luaces, Joaquín: Arte y arquitectura en España 500–1250, ed. Cátedra, Madrid 1979a (2a. edició).
  • Yarza Luaces, Joaquín: Del ángel caído al diablo medieval, “Boletín de los seminarios de arte y arqueología de Valladolid”, 1979b, vol. XLV, pàgs. 299–316.
  • Yarza Luaces, Joaquín: San Miguel y la balanza. Notas iconográficas acerca de la psicostasis y el pesaje de las acciones morales, “Boletín del Museo e Instituto Camón Aznar” 1981, vols. VI-VII, pàgs. 5–36.
  • Yarza Luaces, Joaquín: La Edad Media, dins Historia del Arte Hispánico, vol. II, ed. Alhambra, Madrid 1982a (2a edició).
  • Yarza Luaces, Joaquín: Aproximació estilística i iconogràfica a la portada de Santa Maria de Covet, “Quaderns d’Estudis Medievals” (Barcelona 1982b), núm. 9, pàgs. 535–556.
  • Zamora, Francisco de: Diario de los viajes hechos en Cataluña, ed. Curial, Barcelona 1973.