Data: 23 de setembre de 1443.
L’escultor Pere Joan, mestre del retaule de la catedral de Sant Salvador, contracta amb Gonçal de la Caballeria un tríptic o petit retaule mixt de fusta amb portes per a la capella de la casa de la Ciutat de Saragossa. S’estableix que al compartiment principal es tallarà l’escena de la Pentecosta i a les portes es pintarà en grisalla una anunciació, que es veurà quan aquestes siguin tancades, i quatre apòstols, que es veuran quan siguin obertes.
Capítoles ordenats entre don Gonçalvo de la Caballeria e lo senyor en Pere Johan, maestre del retaule de Sant Salvador, per rahó d’un retaule de que són concorts los sobredits, lo qual ha de servir en la capella de la casa de la Ciutat de Çaragoça, lo qual ha a ésser segons aquesta ordinació segent:
Ítem, primerament és aquesta la ordinança que he a fer yo Pere Johan en lo mig del retaule una ystòria del Sant Sperit, és a saber, Notra Dona en mig ab dotze apòstols, de granitut de quatre palms e mig fins a V poch més o menys.
Ítem, a haver la dita ystòria VIII palms d’anple e onze d’alt, e aquesta ystòria a ésser revestida de qualque dosser o enquasament, segons nostro saber judicarà segons lo loch merex, fora maçonerya, car no·s pertany en tal loch, mes a una ordenança que no·s pot a esplicar per scrit sinó per obra, e açò sia remès a mi.
Ítem més, la dita història a ésser d’alta talla de més de miga talla segons mon saber judicarà per star mellor relevade segons sobre he fer mostrar las ymages con més poré segons la granitut e el spay volrà.
Ítem, he a fer tota la istòria o retaule de fusta la millor que poré trobar per fer la dita obra.
Ítem més, a ésser tota la història, ço és saber, les tretze himatges totes d’or brunit, mantels e robes molt maravellosament fetes e los envessos sin acordare, e açò ab doser e tota la història molt maravellosament feta, he lo doser no pas d’or brunit ni la gonella de la Maria que sui acort de fer-ho no·s pot fer d’or brunit sinó d’or mat, e barbes e cabells de colors, no pas d’or fino.
Ítem més, he a fer dues portes per tanquar la dita història ab bocels alentorn, dis e de fora d·brunit, sens maçonerya, sinó lo que yo hi volré fer de pintura molt de nova ordenança e tot ab colors ab oli de linós e de molt fines colors. E la porta de fora, de blanch e negre per amor que age diferència del de dins a la part de fora.
Ítem, som d’acort que en la part de fora de les portes, que sia la Maria en una part e en altre l’àngel, e és anomenada la Salutaçon, e serà molt maravellosament fet e en molt nova manera.
Ítem, sont de acort en la part de dintre de les portes de fer quatre profetes de blanch e negre, de nova manera retirant a obre de pedre, dos en cada porte, e seran tots entregues, e en los camps dels portes dins e de fora no·y avrà gens d’oro sinó que tot serà aprés lo propi, e faré sus valdas e tancaduras e las ditas portas.
Ítem, he ha fer un bancal de dos palms d’alt e X de lonch, molt ben bocellat ad dos senyals ab tres imatges de pintura, la Pietat e la Maria e lo Johan, daurat d’or brunit…
Ítem, són de acort lo molt honrat don Gonsalbo de la Cavalleria e yo Pere Johan, que per la dita obra yo aia cent setanta florines…
Die XXIII mensis septembris ano a nativitate Domini millesimo CCCCXXXXIII, fueron firmados los ditos capítoles.
O: Perdut.
A: Còpia perduda existent al principi del segle XX a l’Arxiu Històric de Protocols de Saragossa, notari Salvador de la Foz.
A: SERRANO SANZ, Manuel: Documentos relativos a la pintura de Aragón durante los siglos XIV-XV, “Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos”, vol. XX, Madrid 1917, pàg. 420-421.
Transcripció: a partir de Serrano Sanz, 1917