Els mestres del portal dels Apòstols de la Seu Vella de Lleida

Aspecte actual del portal dels Apòstols de la Seu Vella de Lleida, despullat quasi completament de les escultures que l’havia decorat.

©Enciclopèdia Catalana – G.Serra

El portal dels Apòstols és un dels nuclis més interessants de l’activitat escultòrica de la Seu Vella de Lleida. Des del punt de vista tipològic concorda amb el paradigma de les portalades monumentals en ús a l’època gòtica, desenvolupat a partir de models francesos que es van configurar a les façanes occidentals dels grans temples catedralicis per raons simbòliques i pastorals; a saber, una portada central amb imatgeria a les arquivoltes i la representació del Judici Final al timpà i dels apòstols als brancals.

Una de les singularitats de la porta lleidatana és el seu emplaçament, ja que es troba a la galeria occidental del claustre, situat als peus del temple, en lloc de ser a la fàbrica de l’església pròpiament dita. Al bell cim del turó de la catedral, la seva situació és, doncs, ben extraordinària.

Des del punt de vista de la progressió dels treballs i de la configuració dels diferents elements, també presenta altres singularitats. La seqüència cronològica de les obres arrenca de la segona meitat del segle XIV i l’encarregat del projecte i de la direcció de la primera fase dels treballs va ser Jaume Cascalls. Hom li ha adjudicat la decoració de capitells, dosserets i peanyes. També, encara que no se sap amb quina fiabilitat, se li han atribuït les seixanta-vuit petites escultures d’àngels i patriarques de les arquivoltes, que malauradament s’han perdut.

Enllestida aquesta fase, cal esperar al final de la catorzena centúria per a trobar la primera escultura monumental: en 1390-91 Guillem Solivella va fer una marededéu per al mainell i les imatges de sant Pere i sant Pau i els dos sants Joans. Els anys trenta del segle XV Rotllí Gautier va fer les escultures de sant Andreu (1436), sant Jaume el Major (1437) i sant Bartomeu (1439). La mort, però, no li va permetre anar més enllà.

Després d’això, no se sap si per motius estètics o per alguna altra qüestió difícil d’escatir, es va començar a produir la substitució de les escultures de Solivella, primer per les obres de Jordi Safont i el seu deixeble Bertran de la Borda i ja al segle XVII per les de Claudi Perret (els sants Pere i Pau).

A Safont es deuen les imatges de sant Felip, sant Jaume el Menor, sant Tomàs, sant Mateu i sant Maties, fetes entre el 1442 i el 1443, la marededéu del Blau, que va ocupar el lloc de l’anterior imatge de Maria al mainell, i la figura de sant Joan Evangelista, col·locada al portal el 1452. De la Borda va fer el nou sant Joan Baptista.

Finalment, entre el 1444 i el 1446, encara va ser decorat el timpà amb la representació del Judici Final, obra de Jordi Safont i el seu deixeble.

Hom ha volgut presentar ací reunida la seqüència completa del gran programa escultòric de la porta dels Apòstols de Lleida, començant pel mestre Guillem Solivella, tot i que la seva activitat pertany bàsicament a la catorzena centúria, i seguint per Rotllí Gautier fins arribar a Jordi Safont i a Bertran de la Borda.

Sant Andreu del portal dels Apòstols, en una fotografia abans de la seva destrucció parcial a l’inici de la Guerra Civil Espanyola. Rotllí Gautier treballava en aquesta escultura el 1436.

©IAAH/AM