Relació de personatges destacats de l’any 2015. Cada biografia disposa d’un enllaç a l’article corresponent de la Gran Enciclopèdia Catalana.
El 10 de desembre la periodista i escriptora bielorussa Svetlana Aleksiévitx va rebre el premi Nobel de literatura

Svetlana Aleksiévitx
© Elke Wetzig
El 30 de juny Francina Armengol va ser investida presidenta de les Illes Balears, la primera dona a ocupar-ne el càrrec.
El 24 de maig, el director cinematogràfic francès Jacques Audiard va guanyar la Palma d’Or del Festival de Canes per la pel·lícula Dheepan.
El 16 de desembre, Ensaf Haidar, la saudita resident al Canadà, va recollir el premi Sàkharov atorgat al seu marit, Ràif Badawí, activista pels drets humans empresonat.
Del 22 d’agost al 27 de setembre es va poder visitar a Weston-super-Mare, Anglaterra, Dismaland, una paròdia sinistra de Disneyland dissenyada per l’artista de carrer britànic Banksy.
Josep Maria Bartomeu i Floreta
El 18 de juliol l’empresari Josep Maria Bartomeu va ser elegit president del Futbol Club Barcelona.
El 29 de maig el dirigent esportiu suís Joseph Blatter va ser reelegit president de la Federació Internacional de Futbol Associació (FIFA), i quatre dies després va anunciar la seva dimissió.
El 24 de març el periodista i escriptor va rebre el premi Ramon Llull per la novel·la Algú com tu.
Maria Teresa Cabré i Castellví
El 4 de maig de 2015 la lingüista Maria Teresa Cabré i Castellví va rebre la Creu de Sant Jordi.
El 17 de juny el periodista Josep Maria Cadena va rebre el Premi Nacional de Cultura del CoNCA per la seva trajectòria com a crític d’art.
L’1 de juliol la poetessa Mireia Calafell va rebre el premi Lletra d’Or.
El 10 de desembre el bioquímic irlandès William C. Campbell va rebre el premi Nobel de medicina.

William C. Campbell
© Drew University
El 8 de setembre la lluitadora antifeixista Neus Català va rebre la Medalla d’Or de la Generalitat de Catalunya.
El 23 d’octubre la bioquímica francesa Emmanuelle Charpentier va rebre el premi Princesa de Asturias d’investigació científican i tècnica.
El 29 d’abril el narrador i assagista Jordi Coca i Villalonga va rebre el premi Crítica Serra d’Or de novel·la per El diable i l’home just.
El 13 de juny, l’activista Ada Colau va ser investida alcaldessa de Barcelona.
El 23 d’octubre el realitzador, productor i guionista cinematogràfic nord-americà Francis Ford Coppola va rebre el premi Princesa de Asturias de les arts.
El 26 de novembre, António Costa va prendre possessió del càrrec de primer ministre de Portugal.
El 4 de juny el periodista Salvador Cot va rebre el Premi Nacional de comunicació per la tasca al portal de notícies Nació Digital.
El 13 de febrer de 2015, Josep Creuheras i Margenat va assumir la presidència del Grup Planeta.
El 19 de desembre, l’empresari Jordi Cuixart i Navarro va ser elegit president d’Òmnium Cultural en substitució de Joaquim Torra.
Al mes d’agost, l’empresària Sol Daurella i Comadran va ser nomenada presidenta de Coca-Cola European Partners, l’empresa embotelladora més gran d’Europa.
El 10 de desembre, l’economista escocès de nacionalitat britànica i nord-americana Angus Deaton va rebre el premi Nobel d’economia.
L’any 2015 el tennista serbi Novak Djoković va guanyar per segona vegada tres dels quatre torneigs del Grand Slam: l’Obert d’Austràlia, el torneig de Wimbledon i l’Obert dels Estats Units.
El 23 d’octubre la bioquímica nord-americana Jennifer Doudna va rebre el premi Princesa de Asturias d’investigació científica i tècnica.
El 6 d’agost, Andrzej Duda va prendre possessió de la presidència de Polònia.
El 17 de juny, l’actriu Núria Espert i Romero va rebre el Premi Nacional de cultura del CoNCA per la seva trajectòria.

Núria Espert i Romero
© Teatro de la Ciudad
El 8 de setembre l’escriptor Josep Maria Espinàs va rebre la Medalla d’Or de la Generalitat de Catalunya.
El 20 de febrer Red Band Society, la versió anglesa de la sèrie Polseres vermelles, de l’escriptor, dramaturg i guionista Albert Espinosa, va guanyar un Emmy Kids Award, un dels premis televisius més prestigiosos.
El 12 de maig el metge Manuel Esteller va rebre la medalla Josep Trueta de la Generalitat de Catalunya.
El 26 de setembre Carme Forcadell i Lluís va esdevenir presidenta del Parlament de Catalunya.
El 10 d’agost, el primer ministre turc Recep Tayyip Erdoğan va guanyar les primeres eleccions presidencials directes de Turquia.
El 2015 el cantautor Cesk Freixas va obtenir el premi Enderrock al millor DVD musical i el Ràdio 4 al millor disc català del 2014 pel seu treball Protesta.
L’any 2015 el ciclista britànic Chris Froome va guanyar per segon cop el Tour de França.

Chris Froome
© Jaguar MENA
El 23 d’octubre, el jugador de basquetbol Marc Gasol i Sáez va rebre el premi Princesa de Asturias dels esports, que va compartir amb el seu germà, Pau.
El 16 d’octubre l’escriptora castellana Alicia Giménez Bartlett va ser guardonada amb el premi Planeta de novel·la.
El 20 de setembre Salvador Giménez i Valls va ser investit nou bisbe de Lleida.
El 22 de febrer, el realitzador cinematogràfic mexicà Alejandro González Iñárritu va rebre l’Oscar al millor director i al millor guionista.
El 17 de gener, l’etòloga i primatòloga britànica Jane Goodall va rebre el Premi Internacional Catalunya.
El 10 de desembre el físic japonès Takaaki Kajita va rebre el premi Nobel de física.
El 26 de gener, l’eclesiàstica anglesa Libby Lane va ser la primera dona ordenada bisbessa de l’Església anglicana.
Al juliol del 2015 es va posar a la venda Go Set a Watchman, la continuació de To Kill a Mockingbird, de l’escriptora nord-americana Harper Lee.
El 10 de desembre, el químic suec Tomas Lindahl va rebre el premi Nobel de química.
El 23 d’octubre el filòsof andalús Emilio Lledó Íñigo va rebre el premi Princesa de Asturias d’humanitats.
El 8 de novembre, el motociclista Jorge Lorenzo es va proclamar per tercera vegada campió del món de MotoGP.

Jorge Lorenzo
© Materialscientist
El 10 de desembre, l’empresari i polític argentí Mauricio Macri va prendre possessió del càrrec de president de l’Argentina.
El 22 de maig el poeta i arquitecte Joan Margarit va rebre la medalla a la trajectòria de l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana.
El 3 de febrer el director de cinema Carlos Marqués-Marcet va rebre els premis Gaudí al millor director i al millor guió per la seva pel·lícula 10.000 km.
L’1 d’abril, Antoni Martí i Petit va prendre possessió del càrrec de cap de govern d’Andorra.
El 3 de febrer, l’advocat i polític italià Sergio Mattarella va prendre possessió de la presidència de la República italiana.
El 10 de desembre, l’astrofísic canadenc Arthur McDonald va rebre el premi Nobel de física.
El 10 de desembre, el bioquímic nord-americà Paul Modrich va rebre el premi Nobel de química.
El 2 de febrer, l’actriu nord-americana Julianne Moore va rebre l’Oscar a la millor interpretació femenina d’un paper protagonista per Still Alice.

Julianne Moore
El 3 de juliol, el polític Enric Morera i Català, diputat per Compromís, va ser elegit president de les Corts Valencianes.
El 26 de desembre, Joan Josep Omella i Omella va prendre possessió de la dignitat d’arquebisbe de Barcelona.
El 10 de desembre, el bioquímic japonès Satoshi Ōmura va rebre el premi Nobel de medicina.
El 26 de setembre, el director d’orquestra japonès Kazushi Ono es va estrenar a l’Auditori com a director titular de l’Orquestra Ciutat de Barcelona amb el ballet Daphnis et Chloé, de Maurice Ravel.
El 23 d’octubre, l’escriptor cubà Leonardo Padura va rebre el premi Princesa de Asturias de les lletres.
El 15 de febrer, el director iranià Jafar Panahi va rebre, per segona vegada, l’Ós d’Or del Festival de Cinema de Berlín per la pel·lícula Taxi.
L’any 2015 el poeta i traductor Francesc Parcerisas va rebre el Premi Nacional de Cultura del CoNCA i el premi Crítica Serra d’Or de poesia.
El 12 de novembre, l’escriptor mexicà Fernando del Paso va ser nomenat guanyador del premi Cervantes.
El 23 de febrer, el director de cinema polonès Paweł Pawlikowski va ser premiat amb l’Oscar a la millor pel·lícula de parla no anglesa per Ida.
L’any 2015 la cantant i compositora Sílvia Pérez i Cruz va guanyar el premi Enderrock al millor disc de cançó d’autor i el premi Butaca a la millor banda sonora.

Sílvia Pérez i Cruz
© silviaperezcruz.com / Xavier Vila
El 10 de febrer, la ballarina i coreògrafa Sol Picó va rebre el premi Ciutat de Barcelona en la categoria de dansa en reconeixement a la seva trajectòria.
El 17 de juny, l’historiador de la literatura i crític literari Xavier Pla va rebre el Premi Nacional de Cultura del CoNCA.
El 25 de juny, el polític valencià Joaquim Puig i Ferrer, més conegut per Ximo Puig, va ser investit president de la Generalitat Valenciana.
L’11 de desembre, l’escriptor Pep Puig va ser proclamat guanyador del premi Sant Jordi de novel·la.
El 17 de juliol, el periodista i polític Carles Puigdemont i Casamajó va ser elegit president de l’Assocació de Municipis per la Independència (AMI).

Carles Puigdemont i Casamajó
© PIMEC
L’any 2015, el cantant Raimon va rebre l’Alta Distinció de la Generalitat Valenciana i el títol de fill predilecte de la seva vila natal, Xàtiva.
El 26 de novembre, el lingüista nord-americà Philip D. Rasico va rebre el Premi Internacional Ramon Llull.
El 2 de febrer, l’actor anglès Eddie Redmayne va rebre l’Oscar al millor actor protagonista per la seva actuació a The Theory of Everything.
El 13 de juny Joan Ribó va ser investit nou alcalde de València.
El 28 d’octubre, l’ecòleg i ornitòleg nordamericà Robert Eric Ricklefs va rebre el premi Ramon Margalef d’ecologia i ciències ambientals.
El 17 de juny, la pintora Amèlia Riera va rebre el Premi Nacional de Cultura del CoNCA.
El 3 de febrer, la directora de cinema Maria Ripoll va rebre el premi Gaudí a la millor pel·lícula en llengua catalana per Rastres de sàndal.
El 8 de setembre, el metge Joan Rodés i Teixidor va rebre la Medalla d’Or de la Generalitat de Catalunya.

Joan Rodés i Teixidor
© Universitat de Barcelona
El 10 de desembre, el químic de nacionalitat turca i nord-americana Aziz Sancar va rebre el premi Nobel de química.
El 26 de maig, l’activista cívic, cultural i polític Jordi Sánchez va ser elegit president de l’Assemblea Nacional Catalana.
El 30 de juny, es va inaugurar l’Espai d’Art Sean Scully, on s’exposa el conjunt artístic realitzat per aquest pintor d’origen irlandès naturalitzat nord-americà.
L’11 d’octubre, el realitzador i guionista cinematogràfic nord-americà Oliver Stone va rebre el Gran Premi d’Honor del Festival de Cinema de Sitges.
El 4 de novembre, Justin Trudeau va prendre possessió del càrrec de primer ministre del Canadà.
El 21 de setembre, el director de cinema castellà Fernando Trueba va rebre el Premio Nacional de cinematografia.
El 21 de setembre, Alexis Tsipras va ser investit primer ministre de Grècia, el segon cop en un any després del 26 de gener.
El 10 de desembre, la farmacòloga xinesa Tu Youyou va rebre el premi Nobel de medicina.
El 9 de juny, el lingüista Joan Veny va rebre el Premi d’Honor de les Lletres Catalanes.

Joan Veny i Clar
© Òmnium Cultural
El 3 de setembre, l’escriptor nord-americà Don Winslow va recollir el premi RBA de novel·la negra.