Santa Maria de Mur (Guàrdia de Noguera)

Situació

Vista aèria de l’església, precedida del claustre i el clos tancat de l’antiga canònica, ara en procés de restauració.

ECSA - M. Catalán

Vista de llevant de l’església, que conserva només dos dels primitius absis, perquè el del costat nord va caure fa molts segles.

ECSA - E. Pablo

El conjunt monumental de Mur és situat al cim d’un serrat que domina la vall de la Noguera Pallaresa, a la banda dreta del riu, enfront mateix de la vila de Llimiana.

Mapa: 33-12(290). Situació: 31TCG230638.

Per a anar-hi cal sortir de Guàrdia de Mur, per la carretera de Sant Esteve de la Sarga. A uns 2 km hi ha el trencall, perfectament senyalitzat, que en 6 km més porta fins al conjunt de Mur. (JAA)

Història

Mapa de possessions de la pabordia de Mur.

A. Pladevall

La història de la canònica de Santa Maria de Mur ens és avui coneguda gràcies, fonamentalment, als reculls documentals conservats a la Biblioteca de Catalunya, centrats bàsicament en l’inventari de l’arxiu de la canònica, realitzat a la fi del segle XVII, per ordre del paborde Pacià Codina, pel frare premostratenc de les Avellanes, Josep Martí, que havia estat deixeble del pare Jaume Caresmar, i en el conjunt de pergamins de la canònica, que foren propietat de Joaquim Miret i Sans.

De fet, els estudis sobre la història de la canònica de Santa Maria de Mur són encara avui molt fragmentaris, i ens hem de limitar a les monografies d’Antoni Mir i Casases, publicada l’any 1883, en l’Album històrich, pintoresch y monumental de Lleyda y sa provincia, i en la Historia de la Baronía y pabordato de Mur y cronología de los condes del Pallars, publicada l’any 1906 per Luís de Cuenca y de Pessino, i al recent estudi de Maria Pilar Bochaca i Tohà, que posa al dia l’estat de la qüestió dels estudis sobre la historia de Mur, que, com ella mateixa diu, són molt poca cosa per les possibilitats que ofereixen la canònica i la documentació conservada.

A manca d’estudis globals sobre els fons documentals, conservem prou elements per a poder formular un esbós de la història de la canònica, que en el seu conjunt es presenta amb una claredat que contrasta amb les vicissituds que tingueren, en els seus orígens, altres establiments monàstics i canonicals del Pallars Jussà. Aquesta estabilitat que manifesta la institució canonical de Mur és a la base, sens dubte, de la seva riquesa arquitectònica i artística, que la fan un dels principals monuments alt-medievals del Pallars Jussà.

L’església de Santa Maria fou començada a construir entre el 1057 i el 1060 al costat del castell de Mur, pels comtes Ramon V de Pallars Jussà i Valença, filla d’Arnau Mir de Tost, i no podem precisar si substituí o no una anterior capella de castell, de la qual no hi ha constància documental. És probable que la construcció de l’església de Santa Maria fos contemporània o immediatament posterior a la construcció del castell, que substituïa o ampliava les estructures preexistents.

Segons una tradició recollida per Manuel Riu, l’establiment de la comunitat canonical degué fer-se immediatament, amb la collaboració del sogre del comte, Arnau Mir de Tost, que hauria aportat els primers comunitaris, procedents d’un priorat existent a Tost. No hi ha proves concloents d’aquest primer establiment i tampoc que fossin monjos benedictins, que en tot cas haurien desaparegut ràpidament per donar pas a una comunitat canonical.

Els comtes Ramon V i Valença i llur fill Pere Ramon foren els principals impulsors de l’obra que es va concloure entorn de l’any 1069. El dia 12 de gener d’aquest any, el bisbe d’Urgell, Guillem, consagrava l’església construïda a Mur, en honor de Nostre Senyor Jesucrist, la Mare de Déu, sant Pere apòstol i sant Esteve. Juntament amb l’acta de consagració es redactà una acta de dotació , en la qual s’enumeren els nombrosos béns amb què fou dotada la nova església, que tenia un mobiliari litúrgic relativament luxós, format per 10 llibres, 3 creus, 2 teixits de plata, 8 canelobres, 4 campanetes i peces de roba per als clergues i el servei del culte. Aquesta riquesa en la dotació palesa el desig comtal de convertir Mur en el seu monestir familiar, manifestada en la voluntat del comte Ramon que ell i els seus descendents fossin enterrats a la seva església, com de fet sabem que hi foren enterrats.

Acta de consagració de l’església del monestir de Santa Maria, Sant Pere i Sant Esteve de Mur (12 de gener de 1069)

Consagració de l’església del monestir de Santa Maria, Sant Pere i Sant Esteve de Mur pel bisbe Guillem Guifré de la Seu d’Urgell, en el comtat de Pallars, fundada i dotada pels comtes Ramon i València i altres donadors, els noms del quals i llurs ofrenes són consignats. El bisbe li concedeix els delmes, les primícies i les oblacions dels fidels.

"Almitas Dei Patris clemencia, qui es unus in trinitate et trinus in unitate. Ego Reimundus comes, et coniux mea Valencia comitissa, et aliorum bonorum hominum qui ibidem ade[rant], expunxit nos Deus et trina maiestas, ut edificaremus domum ad honorem domini nostri Iesu Xpristi, et in onore Dei genitricis Marie et in onore sancti Petri apostoli et sancti Stephani protomartiris, qui sunt in comitatu Paliarense et in castro quod vocitatur Muro. Et ideo incarnationis dominece anno sexagesimo nono post Ihesum millesimo, pridie idus ianuarii, veniens rreveren[ti]ssimus pontífex Guillelmus ad consecrandam ecclesiam, quem prefactus, qui iam supra scriptus est, pro amorem Dei et remisionem peccatorum suorum et per desiderium celestis patrie; ad cuius dedicacionem, et devotissimi populi hac rreligionem concurrentes devocionis sue vel parentum decessorum suorum facimus absolvendum, vel pro rremedium animarum nostrarum et incolumitate futuro vitad ordinabiliter exacranda ignorantia. Certum est, quia intelligere nolet bene agere contempnit, et zabulo deterrino et fugiendum et statum sanctum Dei ecclesie erigendum, ad remuneracione et ad etereum ad ultimum consequi valeant, et cum sanctis omnibus in rregione coruscent. Ego Rreimundus comes et coniux mea Valencia comitissa cum alumnis meis donamus ad iam dicta ecclesia in die dedicacionis eius ornamenta illius, aut rem. Anteriora prius vel posteriora munera, olim vel postmodum, et ad iam dicta Genitrix donatores sumus decimum de ipsum nostrum alode, que abuimus vel aberemus infra fines castrum Muro de omnia frugum mearum, et de ipsum carnale ipsum decimum ab integrum et de ipsos [similiter] mulinos, vel mulinares similiter et uno caput mansum qui fuit de Godmar, et de Baron Filuz et coniuge sua Adalez, que abuerunt vel abere potuerunt infra terminos de Mur, sive condiricione vel comparatione sive per omnesque voces iungere poterunt, sic donamus ad proprietate. Et de ipsum alode, que habet vel habere poterat infra terminos de ipsum castrum de Muro, que achaptare poterat de cunctis hominibus ipsa iam dicta genitrix Maria ipsum decimum abeat ab integrum sine ulla occasione. Et ego Rrodgarius et coniugem suam Adalgards donamus ipsa connamina in loco que dicitur ad ipsa Sarga, et de oriente afrontat in ipso torrent, et de occiduo in ipso prad, de meridie in saxa, et de aquilone in terram de Arnad Mir. Et ego Maier mito in domun sancte Marie .I. connamina in locum que vocant Apesego, et abet afrontaciones de oriente in strata publica, de alia in ipso pug, de .III. in terra de Sanila Sazunter; et una vinea a Benavent, et abet afrontaciones de oriente in ipso torrent, de alia in vinea de sancti Fructuosi, de .III. in vinea de Petro Segofret. Et ego Iozfret Maier unum caput masum qui fuit de vice comite mito in domum sancte Marie cum ipso alode, qui fuit de Senter Bonofilio cum integritate. Et ego Rremon Oliba et coniuge sua Bellesen mitimus ipsum decimum de una quadra, qui fuit in apendicio de Alberola, mittimus in domum sancte Marie, et habet afrontaciones de oriente in ipsa sponna, de occiduo in ipsa sexa (sic), de aquilone in ipsa strata. Et ego Zichard mito una vinea in domum aula, et habet afrontaciones de parte una in vinea de filios Iozfret, de alia in strata, de .III. in ipso vilar. Et ego Petrus Albar dono ad sancta Dei genitrix Marie ipsum decimum meum de omnia que posideo, que habeo vel habere a proprietate, sine ulla occasione. Et ego Reimundus comes et Valencia comitissa donamus ipsum decimum de ipso alode qui fuit de Remon Aianrrih. Et ego Baron Trasmon mito ipsum decimum de ipso alode que abebat infra fines de Elzina in domum aula ab integrum. Hec omnia donamus ut ad diem iudicii hac tremenda maiestatis mercis nobis ex inde adcrescat. Quia qui bene ministrat, gradum bonum sibi adquirit. Ego Guillelmus episcopus concedo ad iam dicta ecclesia in die dedicacionis eius primicias et oblaciones sicut olim constitutum fuit. Sicut sanctus cananus canet, decimas et primicias a Deo sunt donandas et ad episcopos dividendas ut de ab odierna die abeant, teneant, atque possideant. Et si quis contra hac dote venerit ad inrrumpendum minime scindatur et sciat se anettematum et condemnatum et consorcii sui demonum, verum ecia in omni regno illic satis est noxio, et hac dote incombulsa permaneat, et per hoc sacrosanctos altarios consecrati fuerint pariter eterne redemcionis accipiat: unde petimus et rrogamus omnibus hominibus Deum timentibus, ut de suis iustis emendatione Deum placabile faciant, helemosina redemptori nostro bene adquisita, illa placet et non de inlicitis. Et qui hoc offerencia dedit aut adiutorium eius fecit aut auxilium eius prebuit dimitat illi Deus omnia peccata sua preterita, presencia atque futura et per hoc istius altarii consecr[ate] fuerint pariter eterne redemcione auditiri sint: Vinete benedictí patris mei percipite regnum in secula seculorum, amen.

Sig+num Rreimundo gracia Dei comite: Sig+num Valencia gracia Dei comitissa. Sig+num Petro Remon, visores et auditores ibi aderunt plurimi, et ego sacer (s. man.) Galindus scribsit.

S. man.) Arnallus iudex prenotavit et me subscripxit.

Episcopos Goillelmos konsecravid.1

1[Dotalia ecclesiae sanctae Marine de Muro]

In Dei nomine. Hec sunt cartas dotalia dc sancta Maria dc Muro ct dc omnibus Sanctis. sive sancti Petri vel sancti Stephani et omnibus eius Sanctis qui ibidem sunt in timore Domini. In primis .1. vinea et .1, terra qui est in apendicio de castro Muro in loco ubi dicitur ipsa vinea a Benaventi et abet affronlaciones de una parte vinea de sancti Fructuosi, dc alia vinea de Baron qui iam obiit, et est ipsa terra vel ipsa connamina a Presec, et abet affrontaciones de .I. parte in ipsa strada et de alia in ipso pug Logsins. Et alia terra, que fuit de Eneg Dels, qui est a Preseg et abet affrontaciones de subtus strada et per caput similiter. Et alia terra ad ipso gol de sancti Fructuosi, et abet affrontaciones de subtus strata publica et de alia parte in terra de Baron Adroer. et alia terra qui est a Cutidilans, qui fuit de Radolf Filuz, et abet affrontaciones de .I. parte in terra de Petro Oriol de subtus strata puplica. Et alia terra qui fuit de Argilo cum medietate de ipsa oliva. Et alia terra in ipso pug de Beranui de subtus vinea de Guillem Ponz, de alia parte terra de sancti Fructuosi. Et alia terra alodeger qui fuit de Galin Albar, et abet affrontaciones de .I. parte strata puplica et de alia Isarn Mir. Et alia terra ad ipso poz de sancti Fructuosi, qui fuit de Ug Miro, et abet affrontaciones de .I. parte in vinea de Pascual, et de alia in terra de Baron Adroer. Et alia terra ad fonte antiga et adfrontat de .I. parte in vinea de Ato presbiter, de subtus sponda. Et alia terra ad ipsa fonte de ipsos olms, et affrontat de .I. parte in ipsa strata et de alia terra de sancti Fructuosi. Et alia sorte de terra, ad orizent latus vinea de Arnall Eldemar, de alia parte in terra de Codmar qui iam fuit. Et ipsa vinea de illa tartera qui fuit de Baron Trasmon, latus vinea de Galin Renoer, de subtus ipso torrent. Et .I. pecia de vinea per caput de vinea de Mir Renard, et per caput sponda. Et alia terra ad ipsa vila de Adoçeger qui fuit de Bivas, et affrontat de .I. parte in terra de Adroer qui iam obiit et de alia in terra de Ramidavid. Et alia terra ad ipso pug de Lopia, et affrontat de subtus in ipsa strata et per caput stirpe. Et alia terra, qui fuit de at Bidal, qui est ad ipsos midians, et abet affrontaciones de totas partes stirpe .I. sorte de mallolo, latus vinea de Ginta sua germana. Et alia terra ad ipsa fonte de Vilamolad qui fuit de Joan Cames. Et alia terra a pug Revertero qui fuit de Baron Guadal, et affrontat de .I. parte in terra de Petro Baron, et per caput et de subtus sponda. Et alia terra subtus ipsas mansiones de Cutidilans, et affrontat de subtus sponna, et de alia parte in ipso semitario. Et alia terra latus ipsa fonte de Muro, qui fuit de Madrona de Bono, et affrontat de .I. parte in terra de Guifret Altemir et de subtus strada. Et alia terra qui fuit de Baron Galin ad ipso serra, de latus terra de Sunerat, et de alia in terra de Galin qui iam obiit. Et .I. sorte de terra, latus terra de Bono de ipso Tormom de alia Petro Segofret. Et medietate de ipsa terra qui fuit de Galin Bardina, apud ipsas duas sortes de vinea qui sunt prope vinea de sancta Maria, et fuerunt de Remon Baron et de Nenc suo fratre. Post obitus Petrus Segofret quod siat de sancta Maria ad propietatem de alode, in tale videlicet racione quod teneat Petrus in vita sua, et per unumquemque annum sic exeat ad ipsos clericos .I. perna, .III. fogazas, .I. sester de vino, et ipsa decima aput ipsa primicia, et post obitum si voluerint tenere filii sui faciant illis similiter. Et alia terra subtus ipso castro de Mur in ipso obac, qui fuit de Godiscloatus qui iam fuit, et adfrontat de .I. parte in terra de filios de Gid, de alia in ipsa sexa (sic). Et .I. sorte de terra qui est ad ipsos gradels, qui fuit de Madrona de Sainla qui iam obiit, et affrontat de .I. parte in strata, de alia in terra de Denec. Et alia terra ad ipsos casals de Goluorter, et affrontat de .I. parte in terra de Guillem presbiter qui iam fuit, de alia in ipsa sponna. Et alia terra in ipso solano de Mur qui fuit de Davidium et habet affrontaciones de .I. parte in terra de Guillem Ihila qui iam obiit, de alia filios de Galin qui iam obiit. Et .I. sorte de terra a plano de Cusca et affrontat de .I. parte in terra de Baron Çabatella, de alia in terra de filios Guifret. Et alia terra ad plano de Cusca, qui fuit de Bidal de Pena, et adfrontat de .I. parte in terra de sancti Iacobi, de alia in terra de Remon Odessen. Et alia terra qui est super ipsa era de D[e]nenc, qui fuit de Begunnio de Ramio Placian, et affrontat de .I. parte in terra de D[e]nenc. Et alia terra ad era de Eneg latus terra de Remon Odesen, de alia strata. Et alia terra, qui fuit de Rodbal, subtus ipsa via et affrontat de .I. parte in terra de Bernard Bofil. Et alia terra a vila Vilascons, et affrontat de .I. parte in terra de Bertran Sainla, et de alia in terra de Guifret Oriol. Et alia terra ad ipsos Çelers et sorte de terra, et alia de vinea qui fuit de Ballos, et est ipsa terra in ipso solano de Lavanero latus terra de Bernard Bofil, et est ipsa vinea in ipsa valle latus vinea de Bernard Bofil, de alia Baron Oliva. Et .I. vinea ad sancti Iuliani qui fuit de Bives Guillem, et habet affrontaciones de parte orientis in vinea de sancti Iuliani, de occiduo in terra de sancti Iuliani, de meridie in terra de Guillem Suner, de vero circi in vinea de Baron Oriol; et ipsa tonna pegada, cum medietate de ipso çeler apud ipso torculario, et ipsa media mansion, qui remanet si fuerit clericus Guillelmus, quod teneat Guillelmus in servicio de sancta Maria, et sinon fuerit clericus remaneat ad sancta Maria ad proprium.

Sig+num Reimundo comite (creu). Sig+num (creu) Valencia comitissa.

2. [Inventarium ecclesiae sanctae Mariae de Muro].2

Scriptura memorialis de ipsis ornamentis sancte Marie kastri Muri que habebat per diem quando Galindus presbiter reliquit claves ecclesie in manu Berengarii et aliorum clericorum eiusdem ecclesie. In primis sunt ibi kartule alodiorum sancte Marie et libri maiores vel minores .X. Cruces .III. et textus argentei .II., et candelabra .VIII. ferri et .I. lautoni, et citreum .I., et hostiarios ferreos, et .IIII. tintinabula erea et turibula [...] et .I. argenti et scrinia hispanici operis .VI. et xpristallum et corporalia .IIII., et superpellicia maiora vel minora .VIIII., et signa maiora vel minora .IIII. Sacerdotale vestimentum casulla optima de cicletono et stola optima, et amictum, et camisum et manipulum et cinta; aliud autem vestimentum sacerdotale album optimum et quotidiana vestimenta sacerdotalia .II., et planetes lineae .I., et stolae optimae .II. [...] et cortinas optime .II. [...] et sirica superaltaria .II., et bocherinum .I. et capcales maiores et minores .V. [...] .II., dalmaticas .V. [...] .II., amictus .VI. [...] optimas at cotidianas .VII. [...] auriorini vel argentei et calicem unum argenteum [...] orzolum et una conusta (?) et duo vasa, ligneacus ad sacrificandum et .I. bazi de lautone et due columbe lignee, et quoasteintoria .IIII., maiores et minores, et arche lignee .III. et serralios .II. et duo catenata et .I. cortina crucifixi, et quotidiana indumenta ipsius altaris, et per altaria varii coloris .III., et cortine dominice ymaginis .II. et arca .I."

1Subscripció escrita en lletres gregues de la mà d’“Arnaldus iudex”. Vegeu J. Miret i Sans, Nota a la fundació del monestir de Mur, “Boletín de la Real Academia de Buenas Letras de Barcelona”, 11 (1911), pàgs. 221-22.

2Les llacunes representen unes tres línies actualment il·legibles a causa, segons que sembla, d’haver estat tractades amb algun àcid corrosiu.

O: BC, Fons Miret i Sans, núm. 1913.

a: Miret i Sans: Fundació del monestir de Mur, “Boletín de la Real Academia de Buenas Letras de Barcelona” (Barcelona), núm. 6, 1911, pàgs. 114-116. (Hi ha un facsímil parcial del document, el qual conté també a la cara la dotació del monestir i l’inventari, al dors, dels llibres, ornaments i objectes litúrgics; fou fet al final del segle XI).

b: Baraut: Les actes de consagracions d’esglésies del bisbat d’Urgell (segles IX-XII), “Urgellia” (la Seu d’Urgell), núm. 1, 1978, pàgs. 144-148, doc. 68.

c: Baraut: Les actes de consagracions d’esglésies de l’antic bisbat d’Urgell (segles IX-XII), la Seu d’Urgell, 1986, doc. 71. pàgs. 154-158.


Traducció

"Sota la protecció de la clemència de Déu Pare, que és U en la Trinitat i Tri en la Unitat. Jo, Ramon, comte, i la meva esposa Valença, comtessa, juntament amb altres bons homes presents, fórem moguts per Déu i la majestat trinitària perquè edifiquéssim una casa en honor de nostre Senyor Jesucrist, de Maria Mare de Déu, de sant Pere apòstol i de sant Esteve protomàrtir, al comtat de Pallars, al castell anomenat Mur. Per això l’any mil seixanta-nou després de l’encarnació del Senyor Jesús, el dia abans dels idus de gener, el molt reverend pontífex Guillem vingué per consagrar l’església, la qual cosa féu per amor a Déu, per la remissió dels seus pecats i pel desig de la pàtria celestial; a l’acte de consagració assistí el poble, ple de devoció i religiosament, pregant per la seva absolució i la dels seus parents difunts, per a remei de les nostres ànimes, per la seguretat de la vida futura i per desterrar adequadament la ignorància. Perquè és ben cert que la intel·ligència no s’apartarà d’obrar correctament per tal de defugir el malvat Zabuló, enaltir l’estat sagrat de l’església de Déu, per poder aconseguir la remuneració i l’eternitat a la fi dels temps i resplendir amb tots els sants a les regions celestials. Jo, Ramon, comte, i la meva esposa Valença, comtessa, juntament amb els nostres fills donem a l’esmentada església el dia de la seva dedicació els ornaments i béns que li corresponen. Els béns d’abans i els futurs, els de temps antics i els que vindran després, els donem a la ja esmentada Mare de Déu, els delmes de tots els fruits vegetals del nostre alou que tinguérem o havíem de tenir dins els termes del castell de Mur, igualment el delme de la carn íntegrament i el dels molins i moliners i un gran mas que fou de Gotmar, de Baró Filús i de la seva esposa Adelaida, de tot el que tingueren o pogueren tenir dins els termes de Mur, que pogueren reunir per condret, per compra o per qualsevol altre títol; així ho donem com a propietat. I de l’alou que té o podia tenir dins els termes del castell de Mur, d’allò que podia recaptar de tots els homes, que l’esmentada Mare de Déu, Maria, en tingui el delme íntegrament sense cap discussió. I jo, Roger i la meva esposa Adalgarda, donem la coromina situada al lloc anomenat la Sarga, que a llevant afronta amb el torrent, a ponent amb el prat, a migjorn amb la roca i a tramuntana amb la terra d’Arnau Mir. I jo, Maier, dono a la casa de Santa Maria una coromina al lloc anomenat Apesego i que té aquestes afrontacions: a llevant amb la via pública, d’una altra banda amb el puig, i per una tercera, amb la terra de Sanila Sasunter; i una vinya a Benavent que té com a afrontacions a llevant, el torrent, d’una altra banda, una vinya de Sant Fruitós, i d’una tercera banda, una vinya de Pere Segofred. I jo, Josfred Maier, dono a la casa de Santa Maria un mas que fou del vescomte, juntament amb l’alou que fou de Senter Bonfill íntegrament. I jo, Ramon Oliba, i la meva dona Bellesena, donem a la casa de Santa Maria el delme d’una quadra que hi hagué al terme d’Alberola i que té com a afrontacions, a llevant l’espona, a ponent la roca, i a tramuntana el camí. I jo, Sicard, dono a la casa del temple una vinya que té com a afrontacions, d’una banda, la vinya dels fills de Josfred d’una altra, el camí, i per una tercera el vilar. I jo, Pere Àlvar, dono a Santa Maria Mare de Déu el delme de tot el que posseeixo, de tot el que tinc o he de tenir en propietat, sense cap excepció. I jo, Ramon, comte, i Valença, comtessa, donem el delme de l’alou que fou de Ramon Enric. I jo, Baró Trasmon, dono a la casa del temple el delme de l’alou que tema dins els termes d’Alzina, íntegrament. Totes aquestes coses les donem perquè el dia del judici i de la terrible majestat vegem augmentada per això la nostra recompensa. Perquè aquell que serveix bé adquireix per a si una bona posició. Jo, Guillem, bisbe, concedeixo a l’esmentada església, la diada de la seva dedicació, les primícies i les oblacions tal com fou establert d’antic. Tal com diuen els sagrats cànons, cal donar a Déu els delmes i les primícies i fer-ne la part als bisbes de manera que des del dia d’avui els tinguin, en diposin i els posseeixin. I si algú venia contra aquesta dotació per infringir-la que no es trenqui de cap manera i que es tingui per anatematitzat i condemnat i associat amb els dimonis i a més com a persona nociva en qualsevol regne, que aquesta actuació romangui incommovible i que per aquests sants altars que han estat consagrats rebi alhora l’eterna redempció; per això demanem i preguem a tots els homes temorosos de Déu que dels seus justos béns facin a Déu una ofrena satisfactòria, una almoina per al nostre redemptor adquirida correctament ja que aquesta és la que plau i no la que prové de coses il·lícites. I a aquells que hagin donat aquesta ofrena o hagin fet la seva ajuda o hagin prestat el seu socors, que Déu els perdoni tots els seus pecats passats, presents i futurs i que per aquests altars que han estat consagrats, juntament amb l’eterna redempció siguin mereixedors d’oir aquestes paraules: veniu, beneïts del meu pare i entreu en possessió del regne pels segles dels segles amén.

Signatura de Ramon, comte per la gràcia de Déu. Signatura de Valença, comtessa per la gràcia de Déu. Signatura de Pere Ramon; hi eren presents molts testimonis de vista i d’oïda i jo Galí, sacerdot, ho subscric.

Arnau, jutge, ho he fet constar i ho he subscrit.

Guillem, bisbe, ha fet la consagració.

1. [Dotació de l’església de Santa Maria de Mur]

En nom de Déu. Aquestes són les cartes de dotació de Santa Maria de Mur i de tots els sants, de sant Pere i sant Esteve i de tots els seus fidels que viuen en aquest lloc en el temor de Déu. En primer lloc una vinya i una terra que hi ha a la demarcació del castell de Mur al lloc on s’esmenta la vinya, a Benavent; té com a afrontacions, d’una banda una vinya de Sant Fruitós, d’una altra, una vinya de Baró, ja difunt; la terra i la coromina és a Presec i té com a afrontacions, d’una banda, el camí, i d’una altra, el puig Logsins. I una altra terra que fou d’Ényec Dels, que és a Presec i que té com a afrontacions, pel capdavall el camí i pel capdamunt, igualment. I una altra terra al gual de Sant Fruitós i que té com a afrontacions, pel capdavall el camí públic i per una altra banda, la terra de Baró Adroer I una altra terra que hi ha a Cutidilans, que fou de Radulf Filús i que té com a afrontacions, d’una banda, una terra de Pere Oriol i per sota, el camí públic. I una altra terra fou d’Argiló amb la meitat de les olives. I una altra terra al puig de Beranui, sota la vinya de Guillem Ponç i que afronta amb terra de Sant Fruitós. I una altra terra en alou, que fou de Galí Alvar i que té com a afrontacions, d’una banda, el camí públic, i d’una altra Isarn Mir I una altra terra al pou de Sant Fruitós, que fou d’Hug Miró i que té com a afrontacions d una banda, una vinya de Pasqual i d’una altra, una terra de Baró Adroer. I una altra terra a la font vella, que afronta d’una banda, amb una vinya del prevere Ató, i per sota amb l’espona. I una altra terra a la font dels oms que afronta, d’una banda, amb el camí i d’una altra, amb terra de Sant Fruitós. I un altre lot de terra que a llevant limita amb una vinya d Arnau Eldemar, i d’una altra banda, amb terra de Gotmar difunt. I la vinya de la tartera que fou de Baró Trasmon, al costat de la vinya de Galí Renoer, i que per sota arriba al torrent. I una peça de vinya que per un cap termeneja amb una vinya de Mir Renard i per l’altra amb l’espona. I una altra terra a la vila d’Adoçeger, que fou de Vives i afronta d’una banda amb terra d’Adroer, ja difunt, i d’una altra, amb terra de Ramidavid. I una altra terra al puig de Llopià que afronta per sota amb el camí i per dalt amb el terme I una altra terra que fou de Vidal, que es troba als mitjans i que afronta per tots els costats amb el terme. Una part de mallol, al costat d’una vinya de Ginta, la seva germana. I una altra terra a la font de Vilamolat que fou de Joan Cames. I una altra terra a puig Reverter que fou de Baró Guadall i afronta, d’una banda, amb terra de Pere Baró i per dalt i per baix amb l’espona. I una altra terra al peu de les cases de Cutidilans i que afronta per baix amb l’espona i per una altra banda amb el sembrat. I una altra terra al costat de la font de Mur que fou de Madrona i de Bono i afronta d’una banda amb terra de Guifré Altemir i per sota amb el camí. I una altra terra que fou de Baró Galí, a la serra, al costat d’una terra de Sunerat, i d’una altra, termenejant amb terra de Galí, ja difunt. I una altra part de terra al costat d’una terra de Bono del Torm, i d’una altra banda, tocant-se amb Pere Segofred I la meitat de la terra que fou de Galí Bardina, al costat dels dos trossos de vinya que hi ha prop de la vinya de Santa Maria i que foren de Ramon Baró i de Nenc, el seu germà Després de la mort de Pere Segofred, que sigui de Santa Maria com a propietat en alou amb el tracte que Pere en sigui amo mentre visqui i que cada any en surti per als clergues un pernil, quatre fogasses, un sester de vi i els delmes i les primícies, i després de la seva mort, si els seus fills volen retenir-ho, els han de donar el mateix. I una altra terra al peu del castell de Mur, a l’obac, la qual fou de Godiscloat, ja difunt i que afronta d’una banda amb terres dels fills de Gid, i d’una altra, amb la roca. I un lot de terra que hi ha als gredells que fou de Madrona de Sainla, ja difunta, i que afronta d’una banda amb el camí i d’una altra amb una terra de Denec. I una altra terra als casals de Goluorter, que afronta d’una banda amb terres del prevere Guillem, ja difunt, i d’una altra amb l’espona. I una altra terra a la solana de Mur, que fou de Davidium i que té com a afrontacions d’una banda una terra de Guillem Illa, ja difunt, i d’una altra, els fills de Galí, ja difunt. I un lot de terra al pla de Cusca que afronta, d’una banda, amb terra de Baró Sabatella i, d’una altra amb terres dels fills de Guifré. I una altra terra al pla de Cusca, que fou de Vidal de Pena’i que afronta d’una banda amb terra de Sant Jaume i d’una altra, amb terra de Ramon Odesèn I una altra terra que hi ha damunt l’era de Denenc, que fou de Beguni de Ramió Placian i que afronta, d’una banda, amb una terra de Denenc. I una altra terra a l’era Ènyec al costat de la terra de Ramon Odesèn i que per una altra banda afronta amb el camí. I una altra terra que fou de Rabdall, sota el camí, i que afronta per un cantó amb una terra de Bernat Bofill. I una altra terra a la vila de Vilascons que afronta per un cantó amb una terra de Bertran Sainla i per un altre amb una terra de Guifré Oriol. I una altra terra als Cellers i un lot de terra, i un altre de vinya que fou de Ballós; la terra és a la solana de Lavanero al costat d una terra de Bernat Bofill, i la vinya és a la vall, al costat d’una vinya de Bernat Bofill, i per una altra banda termeneja amb Baró Oliba. I una vinya a Sant Julià, que fou de Vives Guillem i que té com a afrontacions, pel cantó de llevant, una vinya de Sant Julià a ponent, una terra de Sant Julià, a migjorn, una terra de Guillem Sunyer, i a tramuntana, una vinya de Baró Oriol, i la tona empegada, amb la meitat del celler al costat de la tramostera, i la meitat de la casa que resta per a Guillem si esdevé clergue, perquè Guillem la tingui al servei de Santa Maria; i si no esdevé clergue, que resti per a Santa Maria en propietat.

Signatura de Ramon, comte. Signatura de Valença, comtessa.

2. [Inventari de l’església de Santa Maria de Mur].

Document memorial dels ornaments de Santa Maria del castell de Mur que tenia el dia en què el prevere Galí deixà les claus de l’església en mans de Berenguer i d’altres clergues de la mateixa església. En primer lloc, hi ha els pergamins dels alous de Santa Maria deu llibres majors o menors, quatre creus, dos teixits d’argent, vuit canelobres de ferro i un de llautó, un setrill, hostiers de ferro, quatre campanetes de bronze, ... turíbuls i un de plata, sis escrinys d’obra hispànica i de cristall, quatre corporals, nou sobrepellissos grans i petits, quatre campanes grosses i petites. Com a vestiments sacerdotals, una casulla molt bona de ciclató i una estola molt bona, un àmit, una alba, un maniple i un cenyidor un altre vestiment sacerdotal blanc molt bo, dos vestiments sacerdotals de cada dia, una planeta de lli i dues estoles molt bones, dues cortines molt bones ... dos sobrealtars de seda una tela de bocaram, cinc capçals, grossos i petits, dos..., cinc dalmàtiques, dos ..., sis àmits set..., molt bones i de cada dia, ... daurats i d’argent i un calze d’argent, ... canadelles i una conusta, dos vasos de fusta per al sacrifici, un bací de llautó, dos coloms de fusta quatre quoasteintoria grossos i petits, tres arques de fusta, dos forrellats i una cadena, una cortina per tapar el crucifix la roba d’altar de cada dia, tres jocs de roba d’altar de diversos colors una cortina per al diumenge, dues imatges i una arca."

(Traducció: Joan Bellès i Sallent)

Pergamí original de l’acta de consagració de l’església, del 1069, conservat a la Biblioteca de Catalunya. Pergamí núm. Vegeu-ne la transcripció de l'original a Acta de consagració de l’església del monestir de Santa Maria, Sant Pere i Sant Esteve de Mur.

Biblioteca de Catalunya

Amb aquesta intenció, la comunitat degué formar-se ràpidament i no es pot descartar que es constituís a partir de l’inici de l’establiment, ja que el primer paborde, Galindo, era actiu el 1069, en què apareix com un dels firmants de l’acta de consagració; de fet, però, anà agafant cos a partir del 1088, i fou confirmada l’any 1099 en una butlla del papa Urbà II, que ratificava la comunitat canonical, establerta dins el corrent dels canonges regulars augustinians, i alhora declarava la canònica de Mur, regida per un paborde, exempta de la jurisdicció del bisbe d’Urgell i sotmesa directament a la Santa Seu, a la qual pagava anualment 2 marcs d’or.

A partir d’aquest privilegi es va formar la pabordia de Mur, un extens territori del Pallars Jussà, totalment independent de la jurisdicció dels bisbes d’Urgell, i on el paborde de Mur exercia el poder i les funcions d’un prelat, que tenia la jurisdicció de l’ordinari en les seves esglésies, convocava sínodes i tenia plaça en els concilis tarragonins. Tal com assenyala Antoni Pladevall, el poder del paborde de Mur era similar al de l’abat de Sant Pere d’Àger, que també disposava d’un territori exempt, i estava sota el patronat dels comtes de Pallars Jussà i, més tard, dels barons de Mur.

El territori de la pabordia incloïa les esglésies construïdes als termes de Mur, el Meüll de Mur, Guàrdia de Mur, Puigcercós, Moror, Estorm, l’Alzina, Soliva (a l’Aragó), i Escorniu i Mallabecs, que es troben al vessant sud del Montsec, i foren incorporats a la jurisdicció d’Àger.

Pels volts del 1170, els canonges de Mur establien un petit priorat a l’església de Sant Miquel de Cellers o del Congost, i també tingueren un altre priorat a l’església de Santa Llúcia, que havia estat cedida al monestir de Lavaix, i que més tard fou recuperada pels canonges de Mur.

Donació del senyor de Mur a Santa Maria de Mur de dos capmasos i un delme (30 d’octubre de 1183)

Bernat, senyor de Mur, la seva esposa Sança i llur fill Ecard, donen a Santa Maria de Mur dos capmasos, un a Mesull i l’altre a Alzina, i a més el delme d’un mas a Vilamolat (el Pallars).

"In Christi nomine. Ego Bernardus, senior Muri, et coniux mea Sancia et filius noster Ecardus, nos pariter cum bono animo donamus et reddimus ad ecclesia beate Mariae Muri duos capudmansos, scilicet unum qui est in ipsa villa Mesulli, nomine Ramon Guiereta, et alium mansum qui est ad comam Elzina, nomine Ramon Domeneg qui iam fuit. Ita donamus eos ad sanctam Mariam cum omnibus suis pertinenciis, et censiis, et usaticis et omnia que ad nos debent facere, omne tempore. Et adhuc reddimus beate Marie totum decimum de ipso manso de villa Molad quem tenent Bonnet et Alegret. Quod si nos donatores aut ullus homo vel femina qui ista inquietare voluerit, in duplo componat et ista carta firma permaneat omni tempore. Actum est hoc. III°. kalendas novembris, anno ad incarnatione Domini M°C°-LXXX°III°. Signum [signe] Bernardi. Signum [signe] Ecardi, qui hanc carta mandavimus scribi et testibus firmari. Signum [signe] Guilelmi de Vilafleor. Signum [signe] Petri Castelnovo. Signum [signe] Raimundi Alzamora. Signum [signe] Guillelmi Cluse. Ita sunt testes."

Bernardus Liminiane sacerdos rogatus scripsit et hoc [signe] fecit.

O: BC, perg. núm. 3880


Traducció

"En el nom de Crist. Jo Bernat, senyor de Mur, la meva muller Sança i el nostre fill Ecard, donem i atorguem de bon grat a l’església de Santa Maria de Mur dos capmasos, això és, un a la vila de Mesull, anomenat Ramon Guiereta, i un altre mas a la coma d’Alzina anomenat Ramon Domeneg, difunt. Així els donem a Santa Maria amb totes llurs pertinences, censos, usos i tot allò que han de fer-nos, per tots temps. I a més, atorguem a Santa Maria tot el delme del mas de Vilamolat, que tenen Bonet i Alegret. Si nosaltres donadors o qualsevol altre home o dona els volgués destorbar, que els restitueixin en el doble del seu valor i que aquest document romangui ferm per tots temps. Fet a III de les calendes de novembre, any de l’Encarnació del Senyor de MCLXXXIII. Signatura de Bernat. Signatura d’Ecard, els quals vam manar escriure aquest document i signar els testimonis. Signatura de Guillem de Vilamflor. Signatura de Pere de Castellnou. Signatura de Ramon Alsamora. Signatura de Guillem de la Clusa. Aquests són testimonis. Bernat de Llimiana, sacerdot, que el va escriure i signar."

(Traducció: Lydia Martínez i Teixidó)

L’any 1210, el rei Pere I prenia Mur sota la seva protecció li confirmava tots els privilegis i ratificava la donació del seu pare el rei Alfons.

En la primera meitat del segle XIII es produí un intent de convertir la canònica augustiniana de Mur en premostratenca unida a Bellpuig de les Avellanes, a instàncies d’un grup de canonges, d’acord amb l’abat del monestir de les Avellanes. La iniciativa fracassà per l’oposició dels canonges de Mur, els quals s’adreçaren al papa Gregori IX; aquest, al desembre del 1236 va anul·lar la unió amb Bellpuig i reafirmà la vinculació de Mur amb la Santa Seu.

La comunitat tingué un nombre màxim de 10 comunitaris als segles XII i XIII, que baixà a 5 i a 3 en els darrers temps. L’any 1592, el papa Climent VIII va ordenar la secularització de totes les canòniques regulars i Mur es va convertir en una col·legiata secular, regida per un paborde, que va conservar tots els antics drets i les possessions de la canònica. En aquest moment, el bisbe d’Urgell intentà exercir la seva autoritat sobre el territori exempt de Mur, però una sentència del tribunal de la Rota de l’any 1600 establí que el paborde de Mur conservava tots els antics drets d’exempció i propietats, en contra de les pretensions del bisbat.

Aquesta situació perdurà fins al Concordat del Regne d’Espanya amb la Santa Seu de l’any 1851, en el qual es declaraven abolides totes les jurisdiccions exemptes. A Mur el Concordat s’aplicà el 1873, en la butlla Quae Diversa del papa Pius IX, per la qual Santa Maria de Mur passà a ser una simple parròquia rural del bisbat d’Urgell, d’on passaven a dependre totes les parròquies i esglésies de l’antiga pabordia.

La conversió en parròquia rural assenyala el moment de l’abandó i la decadència dels edificis de la canònica, que va tenir un moment àlgid el 1915, en què un grup de tècnics italians arrencaren les pintures murals de l’absis central de l’església, que foren venudes i traslladades als Estats Units; aquest fet va provocar la reacció de la Junta de Museus i altres estaments de la societat catalana en defensa dels frescos romànics catalans.

L’any 1920 fou declarada Monument Nacional, fet que no va aturar l’abandonament de les seves estructures, llevat de l’església que seguia en culte. Entre el 1932 i el 1935, el castell i el claustre foren restaurats pels Amics de l’Art Vell, a instàncies del seu soci, Josep Castells i Bigorra, de Vilamolat de Mur, i dirigits per Joaquim Vilaseca. El 1936, l’església fou saquejada i destruïdes les seves imatges, especialment el Sant Crist, del segle XII.

A partir del 1978, s’hi feren obres de neteja promogudes per la Societat Amics de la Muntanya de Tremp. Aquesta entitat, gràcies a l’entusiasme del seu vocal de Patrimoni, dissortadament desaparegut, Jaume Figuera i Fillat, aconseguí que el conjunt monumental de Mur fos objecte a partir del 1981, de forma continuada, de treballs de restauració i exploració, a càrrec del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. (JAA-MLIC)

Vegeu a continuació la llista de pabordes de Santa Maria de Mur, elaborada amb dades de Cuenca y de Pessino, L. (Historia de la baronía y pabordato de Mur y cronología de los condes de Pallars, Barcelona, 1906. Bochaca, Maria Pilar, i altres: Mur, pagès editors, Lleida 1991).

Pabordes de Santa Maria de Mur

PABORDES REGULARS
Galindo 1069-1098
Berenguer Alomar 1098-c 1130
Centuri 1145-…
Arnau de Pallars 1179-…
Bernat de Clusa 1199-c 1218
Bernat de Mur 1218-c 1235
Guillem 1236-c 1245
Arnau 1246-c 1280
Arnau de Mesull 1282-c 1298
Alegret de Fila 1298-1321
Dalmau Fila 1326-c 1334
Ramon Fila 1335-d 1346
Ponç de Postius 1355-c 1360
Arnau Lledós c 1360-1372
Ramon Ferrer 1372-c 1399
Antoni Polo 1400-1433
Bernat de Sant Joan (comendatari) 1433-1454
Martí Gonzalvo (canonge d’Àger -elecció anul·lada) 1454
Guillem Ferrer 1453-c 1489
Galceran de Pinós de Castre Carrós (comendatari) 1490-1494
Gaspar Gilabert (nomenat per l’infant Enric-lloctinent del rei a Catalunya) 1490
Joan, bisbe d’Agrigento (nomenat pel papa, va renunciar)
Dalmau de Castro (nomenat pel papa)
Gabino Carroz (comendatari) 1495-1503
Joan Martí (comendatari) 1507-1528
Tomàs Canonge (comendatari) 1529-1532
Miquel Joan Filibert (comendatari) 1532-1566
Joan Magí Nogués (fou administrador de les rendes i jurisdiccions de Mur fins al 1616) 1566-1596
PABORDES CLERGUES SECULARS
Miquel Mir 1596-1602
Pere Magarola 1602-…
Pere Berga 1604-1644
Pacià Codina 1644-1675
Onofre Delfau 1675-1706
Francesc Cellares 1706-1735
Magi Enrich 1736-1784
Ramon Gazer i Casellas 1785-1801
Jaume Ramon Bages c 1801-1810
Josep Ramon Coli i Amil 1810-1836

Església

Planta de l’església i del claustre i les dependències canonicals que la precedien, abans de les recents obres de restauració.

Servei del Patrimoni Arquitectònic de la Generalitat de Catalunya - C. Sáez, R.M. Puig i P. Robert

La canònica de Santa Maria de Mur, per les seves estructures i estat de conservació, constitueix un dels exemples més interessants de l’arquitectura canonical del nostre país, juntament amb altres conjunts, com l’excepcional de Santa Maria de Vilabertran, bé que Mur presenta el valor afegit de ser un model claríssim de l’adaptació d’una església existent a la seva nova funcionalitat com a seu d’una comunitat religiosa. La disposició del conjunt de dependències canonicals —que seguint el tipus habitual se situen entorn del pati d’un claustre— i la seva forçada relació amb l’església preexistent són un magnífic exemple de l’esforç per a adaptar l’estructura arquitectònica d’un edifici comunitari a unes condicions prèvies, determinades per l’arquitectura de la mateixa església i la seva localització topogràfica. En aquest sentit, el conjunt canonical de Mur evoca els exemples d’altres dues canòniques de castells, com Sant Pere d’Àger o Sant Vicenç de Cardona, però en aquestes, les restes conservades de les estructures canonicals corresponen a processos constructius molt tardans, i en això perden la claredat exemplar de Mur, on la part essencial de les estructures conservades correspon a processos constructius alt-medievals.

A diferència del que succeeix en altres edificis com la mateixa canònica de Santa Maria de Vilabertran, o els monestirs de Sant Pere de Casserres o Sant Pere de Rodes, en els quals, a desgrat dels processos constructius, es fa patent l’existència d’un projecte unitari que inspira tot el conjunt d’edificis, a Santa Maria de Mur tenim un magnífic exponent de conjunt canonical que no respon a un projecte unitari, sinó que és el resultat de l’adaptació de diferents elements, concebuts cadascun amb la seva pròpia lògica i tipologia arquitectònica. D’aquesta adaptació resulten tensions arquitectòniques i disfuncions que es fan patents especialment en la relació entre l’església i el claustre.

Situada en un estret planell al cim d’un serrat, la canònica de Mur es presenta com una perfecta mostra de la voluntat de l’arquitectura canonical i monacal alt-medieval, de presentar una imatge compacta i tancada a l’exterior, imatge que a Mur s’ha conservat perfectament a desgrat dels diferents processos de reformes i transformacions que es palesen en les dependències canonicals.

El conjunt es disposa amb l’església a l’extrem de llevant, i el conjunt del clos canonical adossat a la façana de ponent, en una posició lleugerament excèntrica cap al nord. El clos s’organitza en dos patis: el del claustre, adjacent a l’església i amb les seves tres ales ocupades per dependències, i un segon pati, situat més cap a ponent, amb accés des de l’exterior, on s’obren diverses dependències, en una de les quals hi ha les restes d’un forn.

Secció longitudinal de l’església, claustre i dependències canonicals.

Servei del Patrimoni Arquitectònic de la Generalitat de Catalunya - C. Sáez, R.M. Puig i P. Robert

L’església és un edifici de planta basilical de tres naus, sense transsepte i també sense la nau nord, ensulsiada ja des de molt antic, ja que el seu àmbit és ocupat parcialment per tres capelles de factura gòtica. Les naus són cobertes amb voltes de canó de perfil semicircular, reforçades per arcs torals, també semicirculars, que arrenquen, amb els arcs formers, de sengles pilars cruciformes. La capçalera, a llevant, era formada per tres absis semicirculars —dels quals ha desaparegut totalment el de la nau nord—, que s’obren a les naus respectives mitjançant uns estrets arcs presbiterals. Les dues naus conservades tenen una amplada molt similar, motiu pel qual els dos absis són també de dimensions semblants, i només la major alçada del central el fa destacar volumètricament; alhora, aquest disposa de tres finestres de doble esqueixada, mentre que l’absidiola solament en té una.

El mur sud ha estat molt alterat per l’obertura de capelles tardanes, llevat dels dos trams de ponent, on es manté encara una finestra de doble esqueixada i la porta d’accés a l’església, emfasitzada per una arquivolta en degradació i aixoplugada per un petit porxo de factura tardana restaurat recentment.

Les cobertes són totalment refetes i coronades en la façana de ponent per un matusser campanar d’espadanya de dos ulls, de factura tardana. En aquesta mateixa façana de ponent es conserven tres finestres, dues de doble esqueixada corresponents a les naus laterals, i la corresponent a la nau central, resolta amb una finestra geminada, amb columna central de capitell mensuliforme i un ull de bou circular a sobre seu, tot emmarcat amb un arc de mig punt, situat en un segon pla una mica més endinsat que la resta de la façana.

A part aquest detall, les façanes, molt alterades en les seves parts altes, són totalment mancades d’ornamentació; aquesta només apareix a les façanes absidals, on es desenvolupen els motius llombards de les arcuacions sota el ràfec, distribuïdes en sèries de tres entre lesenes, que a l’absis central s’enfonsen en el mur i formen una particular interpretació del tema de les finestres cegues.

Interior de la nau central, on s’aprecia l’absència de la nau nord, reemplaçada per dues capelles tardanes.

ECSA - J.A. Adell

La relació entre l’església i el claustre, entre els quals hi ha un acusat desnivell, s’efectua a través d’una perforació en el mur corresponent a la nau central, que no podem considerar que tingui la condició de porta, per la seva extrema deformitat. En canvi, en el mateix mur de llevant del claustre, i a peu pla d’aquest, hi ha una porta, paredada, que es correspon a l’àmbit de la desapareguda nau lateral nord, i que podria tractar-se de l’accés original de l’església al claustre, substituït per l’actual arran de l’ensulsiada de la nau lateral.

El claustre és format per un pati rectangular, allargat, en sentit llevant-ponent, amb uns porxos formats per una sola fila de columnes, amb pilars rectangulars als angles. L’estat actual dels porxos és conseqüència dels importants treballs de restauració i reconstrucció efectuats entre els anys 1932-35 pels Amics de l’Art Vell, sota la direcció de Joaquim Vilaseca, i a partir del 1984 per la Generalitat de Catalunya, amb direcció de Ramon M. Puig, Carles Sáez i Pere Robert.

Les galeries són cobertes amb una estructura d’embigat de fusta, fruit de les restauracions, i en el seu conjunt pot definir-se com un exemple de les estructures més senzilles que pot assolir un claustre alt-medieval, amb unes proporcions molt reduïdes i apropades a la dimensió humana, la qual cosa li dóna un especial caràcter de recolliment i intimitat.

Dos aspectes del claustre que precedeix a manera d’atri l’església, començat a restaurar entre els anys 1932-35 i per segona vegada entre el 1981 i el 1987.

ECSA - E. Pablo

Les dependències perimetrals, distribuïdes tant al voltant del claustre com del pati de ponent, conserven nombrosos fragments de factura alt-medieval, però el nivell de les transformacions sofertes i el seu estat de ruïna fan molt difícil d’atribuir-los una funcionalitat concreta, llevat de dos casos: la peça ja esmentada, on hi ha un forn, i l’ala de migdia del claustre, on la presència dels vestigis d’una font en el mur del claustre, al costat d’una porta, fa pensar si aquesta ala no havia servit com a refectori, adscripció que només podem formular a tall d’hipòtesi.

La tecnologia constructiva és, malgrat les diferències entre les parts, molt constant en tot el conjunt, i presenta un aparell de petit carreu de pedra local, simplement escairat, col·locat en filades uniformes i allargassades a l’església, de proporcions més quadrades en el claustre i en el sector de ponent de l’església, i més desordenat, amb tendència al reble, en el conjunt del clos canonical.

Les característiques arquitectòniques i decoratives no deixen dubtes a l’hora de considerar l’església actual com l’edifici consagrat l’any 1069, plenament concebut dins les formes llombardes, mentre que les obres del claustre i el clos canonical, devien iniciarse després de l’establiment de la comunitat canonical, cap a la fi del segle XI i al principi del segle XII. (JAA)

Claustre

Planta i alçat d’un detall del porxo claustral, amb indicació de les proporcions i les mides de les columnes i l’esquema estructural de composició d’elements.

J.A. Adell

Les obres de restauració del conjunt del castell i la col·legiata de Mur han permès recuperar l’aspecte suposadament original del claustre. L’aparició de les arcades tal com les veiem ara ha estat un procés llarg i laboriós, agreujat per la guerra iniciada l’any 1936. Els Amics de l’Art Vell, en una campanya realitzada en els anys 1932-35, enderrocaren els murs que tapaven els intercolumnis, començant per l’ala de ponent, seguint pel costat nord i acabant la tasca en el costat de llevant. No es reconstruí el costat sud fins a la dècada dels vuitanta.

El claustre, lleugerament asimètric en el costat llarg, presenta vuit arcades al nord i nou al sud, mentre que tant a llevant com a ponent en té cinc. Puig i Cadafalch, Falguera i Goday ([1909-1918] 1983, vol. III.1, pàg. 133) situen aquest conjunt dins la tipologia de “claustre amb arcades sobre columnes amb capitell trapezial”, juntament amb el de Cervià (Gironès) i el de Roda d’Isàvena (Ribagorça).

Malgrat la restauració, l’estat general dels capitells és lamentable i la manipulació que ha sofert el conjunt és massa gran per a intentar un estudi iconogràfic. En aquest mateix sentit s’expressaven Puig i Cadafalch, Falguera i Goday en l’obra esmentada anteriorment.

Dos dels capitells que encara conserven decorado escultòrica, l’un amb figures d’àngels i l’altre amb un personatge disposat a manera d’atlant.

ECSA - D. López

Del conjunt de 31 capitells que hi ha en l’actualitat, els corresponents al costat sud poden considerar-se, a conseqüència de la darrera restauració, negligibles. D’altra banda, l’ala nord presenta cinc capitells que pel seu mal estat de conservació no permeten cap tipus de lectura.

Les tres ales restaurades en la dècada dels anys trenta han conservat més l’aspecte primitiu, encara que molt malmeses pel temps i l’acció de l’home. Ignorem igualment si s’ha respectat la distribució original dels capitells. A desgrat de les dificultats d’identificació sí que es pot establir una classificació temàtica aproximada, que enumerem a grans trets.

D’una banda, trobem decoració geomètrica en dos capitells, ornats amb semisferes en els angles i en la part central. De l’altra, tres capitells desenvolupen, a imitació del capitell corinti, fulles de manera esquemàtica. La proliferació en l’ala sud de capitells vegetals refets ofereix una idea probablement equivocada de com devia ser la decoració claustral originària, atesa la gran variació temàtica de les tres ales restants.

Dotze capitells de temàtica figurativa molt diversa donen, en l’estat actual del claustre, un predomini al tractament de les formes humanes o animals. Podem enumerar a tall d’exemple —sempre en el sentit de les agulles del rellotge— el segon capitell de l’ala oest, que sota una arcuació incipient mostra un cap barbat emmarcat per fulles d’acant en les cantonades. El tercer representa un animal (potser un be) en cada un dels costats. En el cinquè l’espai central de cada cara és ocupat per una figura amb els braços sobre el pit aguantant un llibre; l’emmarcament recorda estranyament les fulles d’acant, però el fet que les incisions siguin verticals fa pensar que es tracta de la representació d’ales. El sisè capitell d’aquest costat és ocupat per un individu amb barba i disposat de genolls, amb les mans en els turmells i en actitud de suportar el pes de l’arc.

En el costat nord, el darrer capitell presenta un cap de bou, i és la figura més ben conservada d’aquesta ala. La resta de capitells, molt malmesos, no permet sinó intuir suposades formes d’aus (potser àguiles). El costat pres a la testera de l’església (ala est), també força malmès, és ocupat per capitells vegetals a cada extrem, mentre que els centrals presenten (amb totes les reserves) figures humanes i aus. La base de la segona columna d’aquest costat duu inscrita una flor de sis pètals encerclada.

Els pocs capitells que resten en condicions han permès a Manuel Riu (Els castells catalans, 1979, pàg. 1 311, nota 2) aventurar similituds amb els de la cripta de l’església de Sant Celdoni i Sant Ermenter de Cellers (Solsonès). Els capitells de la cripta presenten marcades semblances tipològiques, ja que el tambor, en la part superior, és treballat formant una arcada que delimita el motiu principal del capitell. Un model notable, potser conegut pels autors dels capitells de Mur, podria ser el capitell de la Nativitat en el costat nord del claustre de Santa Maria de l’Estany (Bages).

El treball sembla obra d’un taller de no gaire volada i de feina dilatada en el temps. D’altra banda, el fet que el mal estat de conservació dels capitells no permeti estudiar-los detalladament fa que no es puguin descartar altres intervencions.

La datació del conjunt es presenta difícil per manca de paral·lelismes, excepte l’esmentat que sobretot se circumscriu a l’ala de ponent. La cripta de Cellers i la suposada relació amb l’Estany ens porta a la darreria del segle XII, data aproximada de realització de l’ala nord de l’Estany; però considerem que aquests conjunts pogueren ser-ne els models. La datació de l’escultura del claustre de Mur s’hauria de situar dins el segle XIII, data ja apuntada per A. Pladevall (Gran Enciclopèdia Catalana, vol. 15, pàg. 498, Enciclopèdia Catalana S.A., Barcelona, 1988, 2a ed.). (DLG)

Pintura

Pintures murals que decoraven l’església, conservades a Boston (EUA), segons una fotografia antiga (clixé 58 630).

Arxiu Mas

Detall d’un fragment de les pintures que decoraven l’absis de l’església, corresponent als temes de la Visitació i la Nativitat, segons una fotografia del 1912 (clixé C-6734).

Arxiu Mas

Les pintures murals de Santa Maria de Mur actualment estan repartides entre el Museum of Fine Arts de Boston, les corresponents a l’absis central, i el Museu Nacional d’Art de Catalunya (núms. MAC 68 710 i MAC 68 711), les corresponents a una part de l’absidiola del costat de l’epístola(*).

El petit absis central de l’església era dividit en tres registres, com correspon al programa normal de la pintura romànica. La decoració de la conca absidal presenta el Pantocràtor, sedent en un banc sense respatller i amb coixí allargat, que recolza els peus en un escambell quadrat. Vesteix túnica i mantell i duu nimbe crucífer amb doble aurèola. Sobre les espatlles se situen l’Alfa i l’Omega. Beneeix amb la mà dreta i sosté recolzat al genoll esquerre el llibre obert amb la inscripció “EGO SUM VIA, VERITAS ET VITA NEMO VENIT AD PATREM NISI PER ME” (Jo 14, 6)(*). Està envoltat per una màndorla apuntada de doble traç: l’interior és simple, però l’exterior és compost per una sanefa ondulada, dissenyada amb colors blau, blanc i negre, que vol simbolitzar els núvols o el foc (Sureda, 1981, pàg. 57; cfr. Cook, 1923). A cada costat del Senyor es reparteixen nou estrelles. Fora de la màndorla, separats per sanefes ornamentals ondulades, se situen els símbols dels quatre evangelistes segons la interpretació de sant Ireneu en el segle II. Els quatre animals de a visió d’Isaïes sembla que s’allunyen de la màndorla mentre giren llurs testes. És la forma de representació “centrífuga” que, com ja va indicar fa temps F. Van der Meer, és un dels trets característics de la representació teofànica en el romànic. La representació del tetramorf es completa amb la inclusió d’inscripcions del Carmen Pascale de Caelius Sedulius(*). Es tracta de quatre versos (355-358) del llibre primer, escrits en hexàmetres llatins, que diuen: “HOC MATEVS AGENS HOMINEM GENERALITER IMPLET / MARCUS VT ALTA FREMIT VOX PER DESERTA LEONIS / MORE VOLANS AQVILA VERBO PETIT ASTRA IOHANNES / IVRA SACRA DOMINI LVCAS TENET HORE JVVENTA”. Completen la conca absidal les set làmpades que cremen davant del Pantocràtor.

Es tracta, sens dubte, d’una de les representacions més completes de la Visió Preparatòria de l’Apocalipsi (cap. 4) que pot oferir la pintura romànica catalana. La visió de Crist descrita d’aquesta manera significa el seu retorn triomfal al final dels temps, segons la interpretació d’autors medievals (com per exemple Raban Maur a De Fide catholica rytmus)(*).

Una sanefa ornamental separa el registre que ocupava la volta de la resta de la decoració del semicilindre absidal. És constituïda per una greca formada per una sèrie de bandes rectangulars, disposades en forma de “S” invertida, de color blau i vermell. Aquesta disposició produeix —segons E. Carbonell (1981, tema 158)— certa perspectiva i una tercera dimensió. El mateix tema es troba representat als murals de Sant Climent de Taüll (Alta Ribagorça) i als de Navasa (Osca).

Detall d’un fragment de les pintures que decoraven l’absis de l’església, corresponent a la figura de sant Josep, dins l’escena de la Nativitat, i a l’Anunci als pastors, segons una fotografia de l’any 1912 (clixé C-6 736).

Arxiu Mas

Tres finestres articulaven plàsticament la part mitjana del mur de l’absis. Entre elles, en quatre panys de paret, es trobaven representats tots els apòstols. D’esquerra a dreta: Jaume, Felip, Simó, Tadeu, Bartomeu, Pau, Pere, Andreu, Jaume el Menor, Joan, Tomàs i Mateu. Tots ells conservats, presenten un llibre obert o tancat a les mans. Els llocs d’honor, que eren al costat de la finestra central, són ocupats pels apòstols Pere i Pau, fundadors de l’església de Roma, fet que no ha pas d’estranyar atesa la influència de la iconografia francesa i concretament la relacionada amb els canonges de sant Agustí. Hi manca la Verge, enmig dels apòstols, cosa que no sol ser normal en altres absis catalans.

Les decoracions de les esqueixades de les finestres tenen un interès iconogràfic més gran. La de l’esquerra mostra dos atlants en actitud de sostenir la volta del cel(*). La presència dels atlants en la iconografia romànica, sobretot en l’escultura monumental, no és pas un simple motiu per omplir, sinó que s’insereix del tot en el simbolisme separador de les zones terrenal i celestial. Els altres dos intradossos mostren un petit cicle dedicat a Caín i Abel. En el central ambdós germans presenten llurs ofrenes a Déu i en el dret s’esdevé el fratricidi original, mentre la Mà Divina recrimina Caín. La presència d’aquest cicle en els conjunts romànics és habitual com a símbol del pecat i de la redempció, malgrat que de vegades, situada prop de l’altar, adquireix un marcat matís eucarístic(*).

Dos detalls dels murals que ocupaven l’absis de l’església, amb les figures de Maria i sant Josep en el tema de la Nativitat, segons dues fotografies antigues (clixés G/4 567 i G/4 568).

Arxiu Mas

El registre que hi ha sota les finestres també presenta una característica no habitual en els absis catalans. Així, en el lloc on habitualment es representen cortinatges figurats, hom ha preferit representar un cicle de l’evangeli de la Infantesa. La pintura s’ha fet molt malbé i només se’n poden distingir la Visitació, la Nativitat i l’Anunci als Pastors. Hom hi suposa també l’Anunciació a l’esquerra i potser l’Epifania a l’extrem dret.

Segons Ch.R. Post hi havia vestigis d’inscripcions amb versos del llibre segon del Carmen Pascale també en hexàmetres llatins. Un fet semblant a allò que s’esdevé a Sant Martí de Fonollar (Rosselló). També com a Sant Martí de Fonollar, Barberà i en general a la pintura sobre taula (llevat de Sagàs), la Verge apareix reclinada, no estirada, i recolza el cap damunt d’un coixí. Té un cert interès recordar que la inclusió d’escenes de la infantesa de Crist es dóna sobretot en pintures d’època tardana, quan ja s’ha desenvolupat la pintura sobre taula, i el cas de Mur (juntament amb Sant Martí de Fonollar) resulta avançat. No és pas així en les pintures franceses, de les quals creiem que depenen iconogràficament les de Mur(*).

El programa iconogràfic de l’absis central de Mur, tot i la complexitat, és força corrent dins del romànic del Principat. Segons Y. Christe es tracta de la confrontació d’una imatge triomfal amb altres de caràcter humil, per tal de ressaltar el tema dogmàtic de la doble naturalesa de Crist(*).

Un fragment que va decorar la part baixa de l’absis es conserva al MNAC (núm. MAC 68 711). Consisteix en una columna amb fust, capitell i part d’un fris que s’estenia damunt d’ella. El fust és pintat de blau, amb ratlles de color negre, i el capitell és de tipus geomètric, de color ocre i groc i amb l’àbac blau. A la part inferior, cap a la base de la columna, hi ha restes de decoració vegetal de color negre i groc. Unes línies verticals de color vermell emmarquen la columna.

L’absis lateral del costat de l’Epístola també tingué una decoració pictòrica, de la qual el MNAC conserva prou fragments per a reconstruir-ne el tema. A l’arc triomfal hi ha restes d’una sanefa amb palmetes verda i vermella sobre fons negre i a l’intradós una altra cinta, amb decoració funiforme de color negre puntejada de vermell. El quart d’esfera de l’absis presenta restes d’una Ascensió, amb la part inferior de la figura de Crist al centre d’una màndorla flanquejada per dos àngels en els carcanyols. El Senyor vesteix mantell blau i sembla que puja cap a la dreta. A la mà esquerra duu una mena de disc que, ja fa temps, M. Saphiro va identificar com a element eucarístic en determinades composicions franceses(*). Diverses estrelles vermelloses envolten el Senyor i la màndorla presenta tres franges ondulades a la vora. L’àngel de la dreta, ben conservat, apareix d’esquena al centre. Està en actitud de pujar, amb un peu més alt que l’altre, fet que segons J. Ainaud representa una tradició iconogràfica més antiga, en sentit històric i realista. El de l’esquerra, molt fragmentat, només mostra les ales, una mà i la part inferior de la seva figura.

A la part cilíndrica de l’absis, la Verge amb els apòstols —dos dels quals se situen a l’interior de la finestra— contemplen l’Ascensió. Una cinta de tiges entrellaçades, de color blanc sobre fons negre, tanca l’escena per sota.

El tema de l’Ascensió és, en ell mateix, rar en els absis romànics i gairebé sempre amb una segona intenció teològica centrada en la Segona Vinguda de Crist. Per això aquest tema és escàs, tant a Catalunya com a França. Només Sant Miquel de Terrassa, Estavar i Sant Pere de la Seu d’Urgell representen el mateix tema i, en alguns, com els de Terrassa i la Seu, podríem dubtar que fos aquesta la intenció teològica dels autors. Quant a la pintura sobre taula, la peça més significativa continua essent el frontal de Martinet, però aquí la presentació és molt distinta. Tanmateix, són abundants en les obres escultòriques, sobretot franceses. Des de Sant Genís de Fontanes fins a Anzy-le-Duc i el claustre de la Daurade de Tolosa de Llenguadoc han seguit la tradició iniciada a Cluny. La presència de Maria com a Nova Església dóna un veritable valor escatològic al tema(*).

Els aspectes estilístics i de filiació artística són els més difícils d’estudiar en les pintures de Santa Maria de Mur. Un resum de les principals atribucions, agrupacions i relacions que s’han donat en els darrers anys mostraria això que diem. Ch.R. Post, recollint les aportacions de Pijoan, Hawes i Cook, sistematitzà i discutí les característiques estilístiques de les pintures i apuntà les primeres atribucions. Crida l’atenció sobre el parentiu del Pantocràtor amb les realitzacions de l’àmbit francès, però rebutja que el seu model pugui ser el portal de Chartres i el relaciona millor amb el de Vicq (França), tot fent notar l’ús del “flying fold” (plec volat) llenguadocià, de la mateixa manera que el Crist de la Seu d’Urgell. Apunta, doncs, un origen estilístic franc per a la nostra pintura, origen que també ressaltaran, amb variants, tots els autors posteriors. En una època en la qual hom sobrevalorava la influència de la miniatura sobre la pintura romànica, creu poder detectar els models, amb modificacions, per als atlants que apareixen a les finestres i per al cicle de Caín i Abel. Aquests són localitzats en les pàgines dedicades al llibre del Gènesi de les Bíblies de Roda i de Ripoll, seguint les indicacions de W. Neuss(*).

La proposta de Post fou recollida a grans trets per Gudiol i Ricart, Junyent i Ainaud, però matisant l’àmbit de relacions estilístiques. Gudiol assigna el conjunt a l’estil franco-bizantí i anomena “mestre de Mur” l’artesà que les va pintar, tot creant així una personalitat artística notable però allunyada dels conjunts que s’havien realitzat a Taüll i Pedret. E. Junyent s’afegeix a aquesta opinió i també assigna al mestre els fragments que resten de la col·legiata d’Àger. Per a J. Ainaud els frescos de Mur, d’un sol artista, fan pensar, per la rara combinació de geometria i dinamisme, en els pintors de la taula d’Ix i en els murals de la Seu d’Urgell. Cal relacionar-los amb els de Santa Maria d’Arles (capella dels Àngels), al Vallespir.

O. Demus, bon coneixedor de l’estil bizantí i de les seves relacions amb el romànic, analitza les pintures des d’un altre àmbit: la pervivència d’estilemes mossàrabs, que reneix després dels primers impulsos italians i francesos a causa de l’evolució de la pintura local. El mestre de Mur seria, a més, tributari del mestre de Taüll (Sant Climent). Demus també es refereix a les pintures, avui perdudes, que degueren ornar el monestir de Ripoll, com a fonts més o menys directes de determinats temes iconogràfics presents a Mur, com ara el de la inclusió del Carmen Pascale.

Recentment altres autors, potser menys interessats en els problemes inherents a l’agrupació per mestres i escoles, han relacionat les pintures de Mur amb un gran nombre de conjunts d’una banda i l’altra dels Pirineus. J. Sureda les connecta amb Sant Martí de Fonollar, la Clusa, Cardona, Sant Martí Sescorts, Barberà del Vallès, Polinyà i Cruïlles dintre del “mode marginal” de la seqüència alt-romànica. F. Avril, per la seva banda, les assigna a un corrent francès que inclou Osormort, Bellcaire i altres. Dalmases i José i Pitarch les fan derivar, prèviament “fossilitzades”, de les més ben realitzades de la Seu d’Urgell i hi afegeixen les de Sant Martí de la Cortinada, a Andorra.

Com podem veure, generalment hom coincideix a relacionarles amb les realitzacions de la França romànica i, en una aproximació sumària, hom insinua els conjunts que aporten un punt de referència. Tanmateix, es poden rebutjar alguns dels punts exposats, bé per manca de comprovació (la dependència de les antigues pintures de Ripoll), bé per excessiva confiança en la miniatura com a mitjà transmissor, o potser per escassa consistència comparativa amb algun conjunt concret, com el de la Seu d’Urgell, que sembla que és a una distància considerable de les pintures de Mur tant en l’execució general com en estilemes de detall. Potser té raó O. Demus quan les fa derivar de les pintures de Sant Climent de Taüll a pesar del caràcter de “relaxament i descomposició” perceptibles en les de Mur; però, com afirmava F. Avril recentment, les pintures de Sant Climent tenen força elements del corrent francès.

Iconogràficament sembla que estan ben relacionades amb les de Santa Maria d’Arles (capella de Sant Miquel), on els petits cicles del Gènesi i de la Infantesa de Crist són molt semblants als de Mur. Finalment, les figures dels atlants i la concepció general dels gestos tenen força relació amb els fragments de Sant Martí de la Cortinada, a Andorra (escena de caça).

Sobre la data aproximada de l’execució hom no dubta a atribuir-les a la segona meitat del segle XII. La data de consagració (1069) no pot servir de cap manera de punt de referència, ja que no hi havia cap raó perquè l’església estigués acabada en el moment de la seva consagració. Si les de Santa Maria d’Arles són datades del voltant del 1157, i estilísticament sembla que es relacionen, és normal datar també les de Mur en una època semblant o lleugerament posterior, com suggereix Sureda, a causa de la concepció més avançada del tetramorf. La inclusió en l’absis d’escenes de la Infantesa de Crist potser apunta a una data més tardana dins del darrer quart del segle XII. (JVP)

Crist

Talla de Crist que es trobava a l’interior de l’església i que fou destruida l’any 1936, en una fotografia del 1920.

Arxiu A. Bastardes

A l’interior de l’església de Santa Maria de Mur es conservà, fins l’any 1936 en què segons consta fou destraïda, la talla d’un Crist crucificat. C. Rocafort (s.d., pàg. 816), al principi d’aquest segle, l’esmenta com una talla molt venerada, igual com ho havia fet anteriorment J. Villanueva (1850, vol. XII, pàg. 72). Així mateix, L. de Cuenca (1906, pàg. 142) recull aquest fet i, alhora, considera la talla una obra d’escassa qualitat, opinió que comparteix J. Roig (1921, pàg. 194). L’any 1978, però, R. Bastardes li dedica un estudi dins Les talles romàniques del sant Crista Catalunya. Aquest autor fa l’anàlisi partint d’una fotografia feta l’any 1920, trobada a l’arxiu Roig i actualment integrada a l’arxiu A. Bastardes.

En aquesta fotografia es veu que la talla era revestida, en aquesta època, amb un drap afegit que tapava el perizonium. Es pot veure pràcticament tota la peça, llevat de les mans i els peus. No se’n coneixen les mides, però fa la impressió que era una imatge força gran que, en el moment de fotografiar-la, es conservava òptimament. Segons R. Bastardes (1978, pàg. 306), reuneix totes les característiques corresponents al taller d’Erill, tot i que “la unificació del pectoral amb el deltoide formant un sol múscul (…) no es presenta d’una manera tan contundent com en altres imatges d’aquest taller”. Destaca, el mateix autor, la formulació de la part central del pit, amb l’estèrnum ornamentat amb set juntes ondulants. També destaca les trenes, que són més aviat tirabuixons, com també el dibuix de les venes en el braç, el treball de les cames i els genolls i el detall dels nervis del turmell, fet que apreciem al Crist de Salardú i al de Montmagastre. La barba és curta i el perizonium, pel poc que es pot veure, il·lustra una roba de bona qualitat amb sanefa daurada. L’expressió del rostre és d’un dolor contingut, serè i com ja superat per la placidesa de la mort.

Aquesta filiació estilística és mencionada per Cook i Gudiol ([1950] 1980, pàg. 288), com també la relació d’aquesta peça amb els crucificats de Llimiana (desaparegut) i d’Olp. Així, les imatges de Mur, Montmagastre, Llimiana i Olp representen a la comarca de Lleida, segons els autors esmentats, la fórmula característica de la imatgeria de la vall de la Noguera Ribagorçana, taller actiu a Erill o Taüll (Cook-Gudiol, [1950] 1980, pàgs. 288 i 296).

En relació amb el grup de peces que exemplifiquen el taller d’Erill, caldria considerar aquesta imatge —segons R. Bastardes— de l’inici del segle XII, com a pertanyent a la primera època del mestre d’Erill i segurament realitzada abans de la creació del taller corresponent. (CLIU-LCV)

Bibliografia

Bibliografia sobre l’església

  • ACU. Plan Parroquial del Obispado de Urgel, 1904, pàg. 304
  • Cuenca, 1906, pàssim
  • Pladevall, 1968, pàgs. 296-298
  • Bertran, 1979, vol. II, pàg. 307
  • Baraut, 1986-87, vol. VIII, doc. 71, pàgs. 154-158
  • Bochaca, Portet, Puig 1991, pàssim.

Bibliografia sobre el claustre

  • Villanueva, 1850, pàgs. 70-76
  • Carreras i Candi, 1897*
  • Puig i Cadafalch, Falguera, Goday, 1908-1919, vol. III. l, pàg. 133
  • Miret, 1911, pàgs. 112-123
  • Roig i Font, 1921
  • Torras, 1926
  • Amics de l’Art Vell, 1935, pàgs. 39, 40 i 65
  • Pladevall, 1968, pàg. 298
  • Whitehill, 1973, pàg. 37
  • Riu, 1975
  • Els castells catalans, 1979, vol. VI.2, pàg. 1 311, nota 2
  • Bochaca, Portet, Puig, 1991.

Bibliografia sobre la pintura

  • Rocafort, s.d., pàg. 817
  • Pijoan, 1907-21, IV, pàgs. 61-68
  • Goday, 1914-15
  • Pijoan, 1922
  • Cook, 1923
  • Hawes, 1923
  • Folch i Torres, 1926, pàg. 18
  • Gudiol i Cunill, 1927, pàgs. 262-282
  • Kuhn, 1930, pàgs. 32-34
  • Post, 1930, pàgs. 117-121
  • Pijoan-Gudiol, 1948, pàgs. 149-150
  • Cook-Gudiol, 1950, pàg. 53
  • Anthony, 1951, pàg. 171
  • Cook, 1956, pàgs. 18-19
  • Ainaud, 1957, pàg. 14
  • Junyent, 1960-61, II, pàg. 202
  • El Arte románico, 1961, pàg. 27
  • Ainaud, 1962b, pàg. 26, 1962c, pàg. 17, i 1964, pàgs. 8-9
  • Gudiol, 1965, pàg. 27
  • Schrade, 1966, pàgs. 45-46
  • Demus-Hirmer, 1970, pàg. 156
  • Ainaud, 1973, pàgs. 176 i 178
  • Bousquet, 1974, pàg. 16
  • Durliat, 1974, pàg. 106
  • Gudiol, Reglà, Vilà, 1974, pàg. 179
  • Barral, 1979, pàg. 200
  • Sureda, 1981, pàgs. 307-308
  • Avril, Barral, Gaborit, 1983, pàgs. 235-236
  • Gudiol i Ricart, 1985, pàg. 88
  • Dalmases-José, 1986, pàg. 288.

Bibliografia sobre el crist

  • Rocafort, s.d., pàg. 816
  • Villanueva, 1850, pàg. 72
  • Cuenca, 1906, pàg. 142
  • Roig, 1921, pàg. 194
  • Bastardes, 1978, pàgs. 303-307
  • Cook-Gudiol, [1950] 1980, pàgs. 288 i 296.