Tipus de lletra

Rodona

S’escriuen en rodona els casos següents:

  • Textos sagrats, excepte els llibres dins la Bíblia.

l’Alcorà, la Bíblia, el Talmud
el Nou Testament, les Sagrades Escriptures
Però: Pentateuc, Levític

  • Pàgines web.

www.enciclopedia.cat, www.ub.edu, www.vilaweb.cat

  • Lleis i documents oficials.

l’Estatut, la Constitució
Llei de residus, Projecte de llei del Consell de les Arts, Proposició no de llei a favor del programari lliure, Proposta de resolució sobre els drets lingüístics

  • Parts d’una obra i articles entre cometes. També s’indiquen en rodona entre cometes els poemes i les cançons que pertanyen a una obra esmentada.

el capítol “La febre de la creació” inclòs en la biografia
l’article “Les fosses de la guerra civil” de la revista El Contemporani
el poema “Posseït” del ferratià Les dones i els dies
“L’estaca” va ser inclosa en el recopilatori Ara, 25 anys en directe

  • Sobrenoms de reis, emperadors, papes i sants.

Pere III el Cerimoniós, Teodosi I el Gran, Joan XXIII el Bo, Gregori I el Gran

  • Sobrenoms, malnoms, pseudònims o noms artístics que no acompanyen l’autònim.

Azorín, el Che, el Noi del Sucre

  • Noms propis (marques registrades, models de vehicles, productes comercials, organismes, empreses, entitats), tant en català com en llengües estrangeres.

Explorer, Word, Peugeot 205, Nestlé, Institut de Tecnologia de Massachusetts

  • Conferències i congressos. Les ponències, taules rodones, exposicions, campanyes, lemes, eslògans i gires van, a més, entre cometes.

la Cimera Mundial de les Regions sobre el Canvi Climàtic
el Congrés Internacional de Filosofia celebrat a Frankfurt
la ponència “Traducció catalana i exili” presentada a Mèxic
la taula rodona “La justícia comença a parlar català?”
la mostra “La melancolia a Occident” organitzada pel Petit Palais
la campanya de l’Ajuntament “Visc(a) Barcelona”
la gira d’Els Pets “Giragost”
Però: Exposició Universal, Biennal de Venècia, Documenta de Kassel

  • Abreviatures, sigles i símbols.

facsím. (facsímil), DIGEC, Pb (plom)

Cursiva

S’escriuen en cursiva els casos següents:

  • Títols d’obres artístiques, himnes, publicacions periòdiques, programes de ràdio i televisió. També s’indiquen en cursiva els poemes i les cançons si no s’esmenta l’obra a què pertanyen.

Aproximació a “Nabí” de Josep Carner, Teatre complet
Desconsol, de Josep Llimona
Variacions Goldberg, de J.S. Bach, la Tercera simfonia de Beethoven
La Internacional, La Marsellesa, El cant de la senyera
Mirador, Cavall Fort, New York Times
Persones humanes, Gol a gol, El matí de Catalunya Ràdio
l’oda La Pàtria, l’èxit de L’estaca

  • Llibres sagrats dins la Bíblia.

Pentateuc, Levític
Però: la Bíblia

  • Pseudònims, àlies, sobrenoms o noms artístics que van precedits del nom real, però no en el cas de sants, papes i reis.

Josep Martínez i Ruiz, Azorín
Ernesto Che Guevara
Salvador Seguí, el Noi del Sucre
Però: Basili el Gran, Pere III el Cerimoniós

  • Manlleus no catalanitzats, mots d’argot, llatinismes i neologismes.

flashback, loft, tout court
carinyo, culebrón, tonto
de facto, grosso modo
foyer, overbooking

  • Mots clau i mots en sentit metalingüístic.

el diàleg serà decisiu per a desencallar les negociacions
en alguns ètims la lletra p ha derivat en la lletra b
la sintonia entre els dos partits majoritaris ha donat lloc a l’anomenada sociovergència

  • Noms de trens, vaixells i aeronaus.

el transatlàntic Titanic, el tren Orient Express

  • Noms científics de gèneres i espècies d’animals (inclosos els homínids) i vegetals. El gènere va en caixa alta i l’espècie en caixa baixa. No s’hi posa l’article al davant, fora dels casos d’homínids esmentats en textos divulgatius.

Alopex lagopus (guineu polar), Homo habilis, Merops apiaster (abellerol), Quercus ílex (alzina)

  • Citacions en llengües estrangeres.

Després havia somrigut i havia mormolat, acostant-se a nosaltres: “Compagnons des mauvais jours, je vous souhaite une bonne nuit.”

  • Lletres de les enumeracions (no pas els parèntesis).

El creador actual s’enfronta a un magma sonor des d’una triple perspectiva:
a) Històrica, amb l’assimilació de cinc-cents anys d’etapes musicals.
b) Geogràfica, amb el contacte directe i igualitari amb altres cultures a través dels mitjans de comunicació de massa.
c) Tecnològica, amb els nous recursos instrumentals i acústics de la nova era digital.

  • Acotacions d’obres de teatre o guions.

                                            ESCENA V

La ROSER es queda un instant pensarosa amb el que li ha dit en RUPIT, sent passes interiors pel cantó de la dreta, té com una mena d’ensurt i de seguida apareix l’ANDREU en escena.

ROSER: No t’acostis!...
ANDREU: Per què?... Què tens avui? Et duren les manies? Encara estàs malalta? (Intenta agafar- li la mà i ella es fa enrere.) Per què fuges?

  • En els mapes generals, la hidrografia i les províncies.

Illa de Portlligat, sa Farnera, el Ter, Torrent del Malpàs
VALÈNCIA, BARCELONA

Descartem l’ús de cometes quan ja recorrem a la cursiva.

Els francesos en dirien una tranche de vie.

Dins d’un text en cursiva, la rodona fa la funció que la cursiva fa en un text en rodona.

Versaleta

S’escriuen en versaleta els casos següents:

  • Segles, capítols, parts i volums.

MARTÍNEZ I SANCHO, V. (1991). Fonaments de física. Vol. I: Mecànica, ones i electromagnetisme clàssics. Barcelona: Enciclopèdia Catalana. “Biblioteca Universitària”, 9.

segles XV-XVI, s. XV-XVI
remet al capítol III de la seva obra
esmentada en la part II d’aquest estudi
Però: el papa Joan XXIII

  • Cognoms d’autors en referències bibliogràfiques i índexs onomàstics.

1. Vegeu-ne la repercussió a Jaume RADIGALES (2006), Mozart a Barcelona. Recepció operística (1798-2006), Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat.

ABEL, Karl Friedrich, 80
AGRICOLA, Alexander, 49
ALBÉNIZ, Isaac, 133, 136, 138-139

  • Personatges d’obres de teatre o guions.

PROFESSOR: Procuraré recordar-ho. Potser he après la lliçó. (De sobte sona el telèfon. El NOI, tens. Una trucada, dues, tres. El PROFESSOR no ha fet acció de retirar-se.) No l’agafes?
NOI: Hi ha contestador. Si és important ja deixaran l’encàrrec. I..., i a vegades s’equivoquen.
PROFESSOR (irònic): Sí, una de cada cent.

  • Rètols, cartells i panells publicitaris, sense majúscula inicial.

En algunes cases hi havia inscripcions com ara COMPTE!, EL GOS ÉS PERILLÓS!
Ens vam citar en un cafè amb el rètol À LA MARINE.

  • Publicacions que s’autoreferencien, sense majúscula inicial.

Aquest DICCIONARI ORTOGRÀFIC I DE PRONÚNCIA ha estat concebut per resoldre aquells aspectes particulars de la llengua que no són habitualment tinguts en compte en els diccionaris generals.