Situació
Mur meridional d’aquesta església, avui ruïnosa, on s’obre l’antiga porta.
ECSA - J.A. Adell
L’església de Sant Miquel centra el petit nucli de Suïls, situat a l’esquerra del riu Isàvena, a poca distància a llevant de les Paüls.
Mapa: 32-10 (213). Situació: 31TCH029054. Poc abans d’arribar a les Paüls per la carretera C-144 hi ha un trencall a mà dreta que porta directament al poble de Suïls. (JAA)
Història
L’existència del lloc de Suïls és testimoniada des de la darreria del segle XI, en concret des del 1092, any en què en un document apareix la signatura d’un cavaller anomenat Rotlan Ramon de Siculus. Tanmateix, no es disposa, ara com ara, de cap referència documental sobre la seva església. (JBP)
Església
L’església de Sant Miquel és un edifici en estat ruïnós i molt alterat per modificacions tardanes. Consta d’una sola nau que era coberta amb volta de canó, avui desapareguda, la qual probablement responia a una reforma de l’edifici original, durant la qual es va suprimir el seu absis semicircular; aquest fou substituït per un presbiteri rectangular, avui dia també en estat de ruïna.
La porta, oberta al mur de migjorn, és feta amb arc de mig punt ressaltat per una arquivolta recta. És en aquest mateix mur on millor s’aprecien els paraments originals, formats per un aparell de carreuó de gres, ben tallat però irregular, i disposat en filades uniformes i desiguals; sobre la porta hom hi pot veure una filada de través. L’aparell de l’església posa en evidència una construcció acurada, de l’inici del segle XII, tot i que està dins la tradició constructiva del segle anterior.
Cal assenyalar que en el mur de ponent hi ha afegit un campanar de torre de planta quadrada, que esdevé octogonal en la part superior. Aquest campanar, de clara factura tardana, presenta a la part baixa un parament molt similar al de la façana sud de l’església, per la qual cosa cal suposar que almenys aquesta part baixa correspon a l’obra alt-medieval, coetània de l’església original, la qual hauria estat dotada amb un campanar de torre; aquest, possiblement, o bé restà inacabat o bé fou totalment transformat al llarg de les reformes tardanes efectuades en l’església. (JAA)