Santa Maria de Lillet (la Pobla de Lillet)

Situació

Situada en un lloc solitari, mig enlairada i des d’un indret que divisa la vall del riu, hi ha les ruïnes d’aquest monestir. Aquesta església figura situada en el mapa del Servei de l’Exèrcit 1:50.000, editat pel Consejo Superior Geográfico, full 255-M781: x 17,1 — y 77,5 (31 TDG 171775).

Una vista aèria del monestir des del costat nord-oriental. Hom hi pot veure el conjunt i, a mà esquerra, l’església circular romànica de Sant Miquel de Lillet.

J. Pagans-TAVISA

Una vista del monestir des de l’angle sud-oriental. A desgrat de la seva ruïna, és ben apreciable la planta de l’edifici i el bloc d’edificis que constituïen el conjunt monàstic.

J. Pagans-TAVISA

Per arribar-hi, cal situar-se a la Pobla de Lillet, on hom pot arribar o bé des de la carretera de Campdevànol o bé des del cantó de Guardiola de Berguedà. Sortint de la Pobla, a uns dos quilòmetres del poble, al quilòmetre 74 i en direcció a Gombrèn i, a mà dreta, un camí que travessa una riera i que, amb un quilòmetre aproximadament porta a Santa Maria, perfectament visible des de la carretera. (JVV)

Història

Situat a la Vall de Lillet, el lloc consta V documentat l’any 833, any en què es consagrà l’església de Santa Maria, Sant Pere i Sant Joan del castell de Lillet (castro Lilietto); el bisbe Sisebut d’Urgell restaurà i consagrà l’església a precs del prevere Servusdei i dels habitants del lloc, els quals la dotaren amb béns immobles, terres, vinyes i un molí antic (molinarem anticum) i també animals i diners.

L’acta de consagració d’aquesta primera església de Santa Maria de Lillet no especifica prestacions personals del capellà de l’església ni tampoc els delmes i primícies que havien de pagar a la seu de Santa Maria d’Urgell. El document és un dels més antics conservats a Catalunya i una de les primeres actes de consagració conservades.

Acta de consagració de l’església de Santa Maria de Lillet (17 de novembre de 833)

"In Dei omnipotentis nomine et salvatoris nostri Ihesu Xpisti, temporibus domni et piissimi imperatoris nostri Hludowici. Nos homines commanentes in castro Lilietto subter notati, propter ammorem Dei et remedium anime nostre, locum antiquitus vocitatum sancte Marie virginis matris Domini, sancti Petri et sancti Iohannis Babtiste, adiubante Domino una cum antestite nostro domno Sisebuto episcopo ad restaurationis culmen adduximus et ud potuimus canonice condotavimus illut. Ego enim in primis Servusdei presbiter dono et concedo partibus sancte Marie, sancti Iohannis et sancti Petri terram cultam quam in honore ipsius eclesie fecimus subtus ipsas eclesias condaminam modiatas viginti et ex alio latere de parte orientis do vinea plantata modiatas tres et terra culta, qui est iuxta ipsa vinea, modiatas decem et subtus ipsa terra do et concedo molinarem anticum et duos boves. Similiter et nos Manzio, Elias et Domnulus donamus et concedimus subtus ipsas eclesias terram cultam capiente quartatas sex. Ego Longovardus dono ad supradictas eclesias bovem unum. Similiter ego Aspandus dono et concedo ad supradictas eclesias in loco qui dicitur ad Pogium ex terra aravile capiente semodio. Hec omnia sana mente sanoque animo et dig[n]a voluntate ad domum sancte Marie genetricis Domini et titulum sancti Petri et sancti Iohannis Babtiste damus adque concedimus e obtamus in finem esse mansurum. Quod si nos iam superius prenotati, idest Servusdei presbiter, Mancio, Elias, Domnulus et Longovardus vel quislivet ex filiis nostris adque heredes seu quislivet homo contra hanc dotem vel donationem venire temptaverit primum indignus ira Dei incurrat, postea vero fisco regis insistente principe vel iudice auri libras quinque conponere conpellatur, in antea vero dotis vel donatio nostra firma permaneat.

Facta donatio vel restauratio sub die XV kalendas decembris, anno vicesimo imperatoris nostri serenissimi Hludowici agusti.

Serbusdei presbiter, qui hanc donationem manu mea roborabi et SSS. Sign+um Macioni. Sign+um Eliani. Sign+um Domnuli. Sign+um Longovardi. Sign+um Aspandi. Sign+um Leuvani, qui hanc dotem vel donationem fieri iussimus et testes rogavimus qui hic scriverent vel signa sua facerent. Sidila prebiter SSS. Asenarius SSS. Abielede SSS. XV kalendas decembres restaurata a Sisebuto episcopo et subscribta. Sisebutus (monograma amb les lletres en forma de creu). Exemplar epistolae.

Kalortus abba, qui hanc dotem vel donationem scribsi et SSS. die et anno quo supra."

ACU, pergamí original, 147 × 353 mm., consagracions d’esglésies núm. 1.

J. Villanueva: Viage literario a las iglesias de España, València-Madrid, 1803-1852, vol, X, ap. 6, pàgs. 231-33.

Facsímil, Z. G. Villada, Paleografía española, Madrid, 1923, II, làm. 69.

Cebrià Baraut, Les actes de consagració d’esglésies del bisbat d’Urgell (segles IX-XII), “Urgellia” 1, 1978, pàg. 49.


Traducció

Pergamí original de l’acta de consagració de l’església, conservat a l’Arxiu Capitular d’Urgell. La transcripció i la traducció d’aquest document figuren a la pàgina anterior.

R. Viladés

"En nom del Déu omnipotent i del nostre salvador Jesucrist, en temps del senyor i piadosíssim emperador nostre Lluís. Nosaltres, els homes que vivim al castell de Lillet, citats més avall, per amor de Déu i remei de la nostra ànima, a l’antic lloc anomenat de Santa Maria, verge i mare del Senyor, de Sant Pere i de Sant Joan Baptista, amb l’ajuda de Déu, junt amb el bisbe, nostre senyor, Sisebut, per acabar la restauració, vàrem venir, i, com poguérem, vàrem dotar aquesta canònica. Jo, en primer lloc, Servusdei, prevere, dono i concedeixo a parts iguals a Santa Maria, Sant Joan i Sant Pere, una terra conreada que en honor d’aquesta església vàrem fer al costat de les esglésies en condomini, de vint modiates, i per l’altre costat, per la part de llevant, dono una vinya plantada de tres modiates i terra conreada que és junt a aquesta vinya, de deu modiates; més avall dono i concedeixo un molinar antic i dos bous. Igualment, nosaltres, Manci, Elies i Domnulus, donem i concedim al costat d’aquestes esglésies una terra conreada de sis quarteres. Jo, Longobard, els dono un bou. Igualment, jo, Aspand, els dono i concedeixo al lloc que en diuen Puig una semodiata de terra llaurable. Tot això amb ment i ànim sans i digna voluntat a l’església de Santa Maria, mare de Déu, i a la inscripció de sant Pere i sant Joan Baptista ho donem i ho concedim i desitgem que romangui per a ells fins a la fi. Si nosaltres, els esmentats, això és, Servusdei, prevere, Manci, Elies, Domnulus i Longobard o qualsevol dels nostres fills o hereus o qualsevol home intentés venir contra aquest dot i donació, primer, indigne, incorri en la ira de Déu i després sigui obligat a pagar al fisc del rei, príncep o jutge, cinc lliures d’or i d’ara endavant aquest dot i donació nostres siguin ferms.

Feta la donació i restauració el dia 17 de novembre, l’any vintè de l’emperador nostre, el sereníssim i august Lluís.

Servusdei, prevere, que aquesta donació amb la meva mà he corroborat i subscrit. Signatura de Mació. Signatura d’Elies. Signatura de Domnulus. Signatura de Longovard. Signatura d’Aspand. Signatura de Luvanus, que vàrem manar fer aquest dot i donació i vàrem demanar als testimonis que aquí hi escrivissin i hi fessin el seu signe. Sidila, prevere, ho he subscrit. Asenari, subscric. El 15 de les calendes de desembre va ser restaurada per Sisebut, bisbe, i subscrit. Sisebut. Exemplar de la carta.

Carles, abat, que he escrit aquest dot i donació i ho he subscrit el dia i any esmentats més amunt."

(Traduït per Paquita Sallés i Verdaguer)

Aquest important document és signat per l’abat Calort del monestir de Sant Sadurní de Tavèrnoles, i sembla que es tracta d’una restauració de la vida parroquial i religiosa, en un lloc habitat des de molt antic, possiblement d’una manera continuada des de la dominació romana o visigoda.

L’església de Santa Maria de Lillet és referenciada l’any 901 (Sta. Maria que sita est in valle Lillieto), com un dels límits de l’església de Sant Jaume de Frontanyà en la seva acta de consagració.

El monestir de Sant Joan de les Abadesses adquirí en temps de l’abadessa Emma, importants possessions a la Vall de Lillet i al terme del castell de Lillet, principalment entre els anys 901 i 941. L’any 906 l’abadessa Emma de Sant Joan reivindicava uns drets que li permetien intervenir en la parròquia de Lillet.

L’església del castell devia tenir també funcions parroquials en l’àmbit de la vall de Lillet; dependent del bisbat d’Urgell (Lilieto) és citada en l’acta de consagració de Santa Maria de la Seu d’Urgell, document del final del segle X o del començament del segle XI, i també en la relació de censos que pagaven les esglésies del bisbat a Santa Maria (De Lileto pernes .IIII. et sesters .V. de vi et fogaces .IIII.), document falsificat el segle XI.

Al costat de l’església parroquial de Santa Maria de Lillet es reuní, el segle XI, una comunitat de clergues i laics, els quals constituïren una canònica, ben definida ja des del 1086.

Aquest any el comte Guillem de Cerdanya concedia a la comunitat i a l’església de Santa Maria de Lillet uns privilegis consistents en què mai més cap príncep de Cerdanya ni cap cavaller no podia hostatjar-se a les dependències de la comunitat de Lillet, llevat que fos per invitació d’aquesta comunitat, o per tal de sol·licitar aquesta vigilància i protecció; en aquest cas els homes que s’hostatgessin a Santa Maria de Lillet no podien superar el nombre de quatre. (Ego Bilielmus, gratia Dei, comes Cerdanie qui volo et opto ut resuper diligenter stet huius beate genitricis Dei Marie, et honorifice cum habitatoribus suis, tam clericis quam laicis locus hic venerabilis, situs in territorio quod vulgo vocitato Lilied).

El comte Guillem de Cerdanya concedí a la comunitat de Lillet el cobrament d’un cens, concretat en un parell de gallines que calia pagar anualment, per cada home que volgués ésser enterrat a la sagrera de la comunitat i de l’església.

En aquest document queda evidenciada l’existència de la comunitat de Santa Maria de Lillet i el seu funcionament ja a mitjan segle XI.

El bisbe Ot de la Seu d’Urgell, interessat per consolidar i integrar la vida regular en el seu bisbat d’Urgell, afavorí la comunitat de Guissona i, l’any 1100, la de Santa Maria de Lillet (ad ecclesiam Sancte Dei genitricis Marie que videtur esse fundata in valle Lilitense). Concretament Ot de Pallars fundà a Lillet una confraria formada per clergues i laics, i també per dones, per tal que fos un focus d’espiritualitat a la vall de Lillet i al comtat de Cerdanya; d’aquesta manera la primera comunitat de Lillet reviscolà, estimulada pel bisbe d’Urgell.

Confraria de la Pobla de Lillet (9 de febrer de 1100)

"Anno Millesimo centesimo trabeationis Xpti, era T CXXXVIII, indictione VIII, epacta VII, quintoque concurrente, die V idus februarii conueniente presule nobilissimo, venerabilique domino Otone Sce. Sedis Urgellitane et convenit etiam non minima aggregatio fidelium in Xpi. quoadunati ad ecclesiam Sancte Dei genitricis Marie, que videtur esse fundata in Valle Lilitense. Videns autem idem pontifex multorum virorum diversi generis et etatis in prelibata ecclesia adesse presentiam, seniori consilio fultus, providensque in futurum eandem ecclesiam altiori gradu et honore a Xpto. eiusque Geni trice sublimari, placuit animo illius, ut i (psius) ecclesie adiutor et quooperator existeret, quatenus domum Dei supra petra firmiori fundatam, turribus firmissimis premuniret, ut ab omnipotente Deo retributionem in futuro examine procollato servitio inveniret. Igitur ego prelibatus pontifex, Sce. Romane Ecclesie exempla sequens, in Dei eterni nomine rogatus proinde ab habitatoribus prefati loci, scilicet Guillermo Bernardi priore aliisque fratribus, eodem in loco degentibus, constituo ut omnibus annis, se omnes quoadunantes, in ecclesia prescripta faciatur et peragatur Karitas, que vulgo dicitur fraterna, et per unum quodque annum donet unus quisque fratrum, in vigilia altaris agenda, candelam unam. Demum vero, inter elemosinam et cibum quem karitative simul comedent, donent singuli sextarium frumenti et sextarium ordei et cannatam I de vino, missamque pro omnibus fidelibus defunctis cantare faciant, et postea, sicut diximus, simul comedentes, cum gaudio ad propria revertantur. Siquid autem residuum fuerit in pane et vino, in constructione eiusdem loci remaneat; et ego supradictus pontifex omnibus istis, qui in hac fraternitate fuerint, de minimis peccatis unde penitentiam acceperint, medietatem indulgeo, et promitto me pro omnibus ipis fratribus vivis ac defunctis per unum quodque annum missam unam celebraturum. Unde quisque autem de fraternitate quando aliquis defunctus fuerit missam pro eo cantare faciat, omnesque ad sepulturam fratris conveniant et oblationes suas pro eius anima Xpo. offerant. Qui uero nostris monitis paruerint et ad iam dictam fratriam se inmittere studuerint, sicut diximus, de minimis peccatis unde penitentiam tenent medietatem indulgeo. De octo vero viciis criminalibus, si penitemtiam ex nullo horum acceperit, similiter ex medietate sit a Deo absolutus. a.=Oto hacsi indignus episcopi † = Guillem Bernat de Sadao=Ermengau Arnall et uxor eius. Ponza de Uruz.=Hec sunt nomina de viris ac mulieribus qui sunt in confratria Sancte Marie de Lillied: Domina Ermengardis de Castro. (Els noms en cursiva són esborrats en l’original). Dominus Reimundus Pontii et uxor eius. Bernardus Ugo et uxor eius. Dominus Guilelmus Prior. Guilelmus Godmar, clericus. Miro, clericus. Guilelmus Arnalli, monachus. Guilelmus Pontii, clericus. Johannes, dominus (ds. Potser significa clericus i no dominus), de Mataplana et nepus eius. Pontius Honofredi, clericus. Raimundus Ermengod, clericus. Raimundus Bernardi, clericus de Palomera. Guilelmus Ollemar, sacer. Guilelmus Adalbert cum filio suo. Bonefilio, sacer. Raimundus Adalbert, sacer. Mirmir, sacer. Raimun Bernard, levita. Arnald Guilabert, levita. Guilelmus Fulconi. Arnaldus Pontius. Guilelmus Pontius. Pontio Pontii. Berenguer Folc. Ponç Fruga, sacer. Bernardus Seniofredi, sacer. Duran Amalrig, sacer. Guillem Bernard cum filio suo. Vg et soror eius. Raimun Ponç de Falgar. Bernard Guitardi et uxor eius et filio eius. Bertran, sacer. Ermengaud, presbyter. Pontio Udalger, sacer. Ramon Pigot, sacer. Dompno Comiti Aenrici. Pere Renard et uxor eius et filius eius. Pere Rodger et uxor eius. Fulco Ermenard et uxor eius. Arnall Mir et uxor eius. Remon Mir et uxor eius. Odger, magister. Ponç Mir de Soler et mater eius. Remon de Sarga. Arnall Sinfre et uxor eius. Guilelmus Adalbertus, sacer. Guilelmus Ponci de Falgar et mater sua. Guilelmus Ecardi et uxor eius. Berengario Bernardi. Guilelmus Bernardi de Villasecha et uxor eius. Pere Berengario. Guitard et uxor eius et fili eius. Guilelm Bradilla et uxor eius et filio eius. Ponç Bernard et uxor eius. Sunier et uxor eius. Bernard Pontio cum sua matre. Guilabert Sendre et uxor eius. Guilelm Pedradii et uxor eius. Guilelmus Calvo et uxor eius. Adalbert et uxor eius. Ponç Berenger et uxor eius. Bernard Pere et uxor eius. Bernard Remon et uxor eius. Remon Arnald et matre sua. Arnald Remon et uxor eius. Guifre Belera et uxor eius et generi suo. Bernard Isarn et uxor eius. Arnall et uxor eius. Duram et soror eius. Ramon. Guillem Ermengaud. Berenguer et uxor eius et socera eius. Bernard Remon de Olcega. Ermengards (Erm) engorda. Ponç Mir (et uxor eius). Ermesen cum filio suo. Pere cum matre sua. Bonefilio de Palomera cum filiis suis. Jouan et uxor eius. Azalen de Castelar. Guilla Mir Ginfre et uxor eius et fili sui. Guillem Ermetruit. Sunier Ermemir et uxor eius. Remon de Uilarzel cum matre sua et avia eius. Guillem Albarig et uxor eius. Ponç Bernard et uxor eius. Amalrig. Guifre de Frexanella et uxor eius. Arnals de Serra et uxor eius. Adalbert Ermemir et uxor eius. Esposada i Remon Pere de Cases. Guillem Bernard et mater eius. Ponç de Ardarit et uxor eius. Mir Sunier et uxor eius. Ramon Orb cum famulo suo. Bernard Trasuer et uxor eius et filio eius. Bernard Guillem de Gavarred et uxor eius et matertera eius. Ozrig et uxor eius. Bernard Pere de Pedros. Sunier de Connamina et uxor eius. Guilla de Olman? Adal Ermengod. Arnall Bernard de Malaned et uxor eius. Bonefilio Sunier de Espinosa. Guillem Mir et uxor eius. Bernard Bremon. Bardina. Bella de Castella. Sinfre Isimbard et fratre suo. Jozfre Guillem et uxor eius. Mir Sinfret et uxor eius de Cerdaniola. Ramon Enes et uxor eius et mater eius. Remon Torner et uxor eius. Ponç Od. Ramon Cog. Arnall de Pugol cum suo genere. Bernard Sunier et uxor eius cum filio suo. Mir de Pug et uxor eius. Bernard fratri suo et uxor eius. Mir Argemir. Pere Isarn. Ponç Guillem. Guillem Radolf et uxor eius. Bernard de Pugmal cum sua matre. Guillem Sunier et uxor eius. Remon Brot. Bernard de Arderit cum sua matre. Bonadona de Genebred. Bernard Duran et uxor eius et socera eius. Schola. Ermengod de lorr cum filio suo. Ponç faber. Bernard de Ventaiola cum filia sua. Eliard de Muntelus. Arsen Pometa. Azaled Cartrera. Em de Genebred. Em de Cases. Pere Ermengod. Guinezeld de Encises. Sinfre Guazamir et uxor eius Guilabert Cornel, Bernard Brot. Guilem Pedradii et uxor eius. Pere Guilabert. Pere de Encises. Bernard de Pugol cum filio suo et uxor eius. Mir Ponç de Espluga et uxor eius. Guillem Beluc et uxor eius. Mir de Vallobera et fratri suo. Ponç Sinfre de Rus. Guillem Ermengaud de Pardinela. Bernard Sunier. Guillem de Riat. Gilla et Chimberga de Barbadel. Chixol de Clusa. Seniofre, monacho. Bernard Ponç de Lanoz. Guifre Erdolad. Ermengards de Eids. Bernard Languard. Pere, clericus. Bernard Duran de Puigmal cum sua mulier et Guilla soror eius. Oliba cum sua mulier. Ermengards de Puigmal. Pere Folch. Ramon Guillem. Bernard Offerta. Guillem Oliba. Guillem Guillem, presbyter. Bonadona Uzalgera. Pere de Compania. Pontius Fraber. Ramon Guillem filio de Guillem Ecardi. Mir Duran de Adac et uxor eius et filia eorum. Mir Guillem de Adac. Bernard Oliba de Bocra. Ramon Bernard, orbus et famulo suo. Ramon Guillem filio Guillem Ecardi. Guillem Arnal de Tartera et mater sua et mulier sua. Gerbert Lenoz et uxor eius. Guifredell de Valfogona. Ponç Guitart et uxor eius. Willem Bernard et uxor eius et mater sua. Ramon Bernard fratri suo. Wifre Ramon et uxor eius. Mir Iozef, frabre et uxor eius. Eriball de Bass. Ramon Bernard de Gausags cum filio suo. Chixol de Stiula cum nurvi sui. Bernard Ermengod de Palomera. Duran de Cases et uxor eius. Ponç Soloneles. Ramon Guitart de Ardarico et uxor eius. Bela Falcuca cum viro suo. Bonnadona Mora cum filio suo. Arsen Languarda. Bilissen de Muga et Ponça. Guitart Nevia et uxor eius. Pontius Guillem et uxor eius. Ermessen et Adalez matre sua. Guifre de Modss et uxor eius. Gerbert de Chastelar cum filio suo Chorneill. Ranlo de Rovira. Baiol de Puig. Segui. Seruent de Vallobera. Gozfre de Salzes et uxor eius. Pere Iouer. Arnall filius. Pere Rodger. Pere de Rochamora. Ponç Guiribet et uxor eius. Willem Iozfre de Curnudels. Sinfre Mir de Uilasecha, et fratri suo Ermemir. Guinedell de Ruira. Willem Baptezad de Batplana. Berenguer Canet de Mataplana. Pere Guillem de Vallobera. Willem Bonifilii cum matre sua. Bernard Iozef de Plana. (Qui) nell de Riera. Sendred Òliba. Pontius de Estiula. Baiol de Vilarsalama. Arnall Oliba cum Estafano filio suo. Ramon Bernard de Urriols. Guillem Ramon de Olceiga. Arnall Guillem de Sarga et cognata sua. Bernard Suiner de Pardinela. Marches et Arssen filia de Bonadonna. Icham de Montner. Guillem Modal. Pere Bernard de Muntner. Bernard Guillem de Quintana. Mir Argemir et matre sua. Ramon de Caseles. Bernard Arnall de Liled et uxor eius. Willem Albarig et uxor eius. Bernard Guillem et matre sua. Astus. Mir Guilabert de Riera. Sinfred. Arnall de Pardinela et uxor eius. Dalmatius Pictor Thomas= Dnu... quartal I de or G. de Liled donatore.=Datum Per Manus Guilelmi Notarii Monachi Proles condam ARnalli, die et anno + Prefixo, scilicet XXX Regni Phylippi, regis."

Original: perdut.

Còpia de l’any 1696: Arxiu de la Pobla de Lillet.

Josep Serra i Vilaró: Les baronies de Pinós, 11. 1, pàgs. 41-43.


Traducció

"A l’any 1100 de l’encarnació de Crist, 1138 de l’era, 8.” indicció, 7.” epacta, concurrent cinquè, el dia cinc dels idus de febrer, va venir el nobilíssim bisbe i venerable senyor Ot, de la Santa Seu d’Urgell i va venir també una molt gran munió de fidels de Crist que es varen reunir davant l’església de Santa Maria, Mare de Déu, que havia estat fundada a la vall de Lillet. En veure el bisbe tants homes de diverses classes i edats que havien vingut a l’esmentada església, recolzat en un molt sa consell i preveient que aquesta església en el futur s’elevaria al més alt grau en honor de Crist i de la seva mare, li plagué en el seu esperit que hi hagués en (aquesta) església un ajudant i un cooperador per tal que l’església de Déu, fundada sobre una pedra més ferma, estigués fortificada amb fermíssimes torres, a fi de trobar la retribució de Déu omnipotent en el darrer examen pels serveis prestats. Així, doncs, jo, el citat bisbe de la santa romana Església seguint els exemples anteriors, pregat en el nom de l’etern Déu pels habitants de l’esmentat lloc, és a dir, Guillem Bernat, prior, i els altres germans que hi habiten, determino que cada any, reunits tots, es faci en l’esmentada església i es constitueixi la Caritat, que se’n diu vulgarment confraria, i cada un dels germans cada any doni per a ser cremada en la vigília de l’altar, una candela. Finalment, entre l’almoina i el menjar que caritativament tots encomanin, donin cada un un sexter de blat i un sexter d’ordi i una canada de vi i facin cantar una missa per a tots els fidels difunts i després, tal com hem dit, de menjar tots junts, tornin a llurs cases amb goig. Si quedés algun tros de pa o alguna mica de vi, que romangui en el mateix lloc; i jo, l’esmentat bisbe a tots els que estiguin en aquesta confraria, de tots els pecats pels quals facin penitència, els en perdono la meitat i prometo que jo celebraré cada any una missa per tots els confrares vius i morts. Per aquesta causa cada un dels confrares, quan algú fos difunt, faci cantar una missa per a ell i tots vagin a la sepultura del confrare i ofereixin ofrenes a Crist per la seva ànima. Els qui obeeixin els nostres preceptes i desitgin entrar en la ja esmentada confraria, tal com hem dit, de tots els pecats pels quals tinguin la mínima penitència, els en perdono la meitat. Dels vuit vicis criminals, si de cap d’ells no fes penitència, igualment sigui absolt per Déu de la meitat. a.=Ot, encara que indigne, bisbe.= Guillem Bernat de Sadao=Ermengol Arnall i la seva muller, Ponça d’Urus.= Aquests són els noms dels homes i de les dones que són a la confraria de Santa Maria de Lillet: Senyora Ermengarda del Castell. Senyor Ramon de Pont i la seva esposa. Bernat Hug i la seva esposa. Senyor Guillem, prior. Guillem Gotmar, clergue. Miró, clergue. Guillem Arnau, monjo. Guillem Pont, clergue. Joan, senyor de Mataplana i el seu nebot. Ponç Honofred, clergue. Ramon Ermengol, clergue. Ramon Bernat, clergue de Palomera. Guillem Ollemar, sacerdot. Guillem Adalbert amb el seu fill. Bonfill, sacerdot. Ramon Adalber, sacerdot. Mirmir, sacerdot. Ramon Bertran, levita. Arnau Gilabert, levita. Guillem Folc. Arnau Ponç. Guillem Ponç. Ponç Pont. Berenguer Folc. Ponç Fruia, sacerdot. Bernat Sunifred, sacerdot. Duran Amalric, sacerdot. Guillem Bernat amb el seu fill. Hug i la seva germana. Ramon Ponç de Falgar. Bernat Guitart i la seva muller i el seu fill. Bertran, sacerdot. Ermengol, prevere. Ponç Udalguer, sacerdot. Ramon Pigot, sacerdot. El senyor comte Enric. Pere Renard i la seva esposa i el seu fill. Pere Rotger i la seva esposa. Folc Ermenard i la seva esposa. Arnau Mir i la seva muller. Ramon Mir i la seva esposa. Otger, mestre. Ponç Mir de Soler i la seva mare. Ramon de Sarga. Arnau Sinfré i la seva muller. Guillem Adalbert, sacerdot. Guillem Ponç de Falgar i la seva mare. Guillem Ecard i la seva muller. Berenguer Bernat. Guillem Bernat de Vila-seca i la seva esposa. Pere Berenguer. Guitart i la seva muller i el seu fill. Guillem Bradila i la seva muller i el seu fill. Bernat Ponç amb la seva mare. Gilabert Sendra i la seva muller. Guillem Pedrat i la seva esposa. Guillem Calb i la seva muller. Adalbert i la seva esposa. Ponç Berenguer i la seva muller. Bernat Pere i la seva esposa. Bernat Ramon i la seva muller. Ramon Arnau i la seva mare. Arnau Ramon i la seva esposa. Guifré Bellera i la seva esposa i familia. Bernat Isarn i la seva esposa. Arnau i la seva esposa. Duran i la seva germana. Ramon. Guillem Ermengol. Berenguer i la seva esposa i la seva sogra. Bernat Ramon d’Olcega. Ermengarda. Ponç Mir (i la seva esposa). Ermessen amb el seu fill. Pere amb la seva mare. Bonfill de Palomera amb els seus fills. Joan i la seva muller. Azalen de Castellar. Guilla. Mir Guinfré i la seva esposa i els seus fills. Guillem Ermetruit. Sunyer Ermemir i la seva muller. Ramon de Vilardell amb la seva mare i àvia. Guillem Alberic i la seva muller. Ponç Bernat i la seva muller. Amalric. Guifré de Freixanella i la seva muller. Arnau de Serra i la seva esposa. Adalbert Ermemir i la seva esposa. Esposada. Ramon Pere de Cases. Guillem Bernat i la seva mare. Ponç d’Arderit i la seva esposa. Mir Sunyer i la seva esposa. Ramon Orb amb el seu criat. Bernat Trasver i la seva muller i el seu fill. Bernat Guillem de Gavarret i la seva muller i la seva mare. Osric i la seva muller. Bernat Pere de Pedrós. Sunyer de Coromina i la seva esposa. Guilla d’Olman? Adal Ermengol. Arnall Bernat de Malanet i la seva esposa. Bonfill Sunyer d’Espinosa. Guillem Mir i la seva muller. Bernat Bremon. Bella de Castellar. Ginfré Isimbarc i el seu germà. Jofre Guillem i la seva esposa. Mir Sinfret i la seva esposa de Cerdanyola. Ramon Enes, la seva esposa i la seva mare. Ramon Torner i la seva esposa. Ponç Ot. Ramon Coc. Arnall de Pujol, amb la seva família. Bernat Sunyer i la seva esposa amb el seu fill. Mir de Puig i la seva esposa. Bernat amb el seu germà i la seva esposa. Mir Argemí. Pere Isarn. Ponç Guillem. Guillem Rodolf i la seva esposa. Bernat de Puigmal amb la seva mare. Guillem Sunyer i la seva esposa. Ramon Brot. Bernat d’Arderit amb la seva mare. Bonadona de Ginebret. Bernat Duran i la seva muller i sogra. Escola. Ermengol d’Ior amb el seu fill. Ponç, artesà. Bernat de Ventaiola amb la seva filla. Eliard de Montclús. Arsen Pometa. Azaled Cartrera. Em de Ginebret. Em de Cases. Pere Ermengol. Guinezeld d’Encises. Sinfré Guadamir i la seva esposa. Gilabert Corneli. Bernat Brot. Guillem Pedrat i la seva esposa. Pere Gilabert. Pere d’Encises. Bernat de Pujol amb el seu fill i la seva esposa. Mir Ponç d’Espluga i la seva esposa. Guillem Belluc i la seva muller. Mir de Vall-llobera i el seu germà. Ponç Sinfré de Rus. Guillem Ermengol de Pardinella. Bernat Sunyer. Guillem de Riat. Guilla i Ximberga de Barbadell. Quíxol de Colsa. Sunifred, monjo. Bernat Ponç de Lanou. Guifré Erdorran de Puigmal amb la seva muller i Guilla, la seva germana. Oliba amb la seva muller. Ermengard de Puigmal. Pere Folc. Ramon Guillem. Bernat Oferta. Guillem Oliba. Guimme Guillem, prevere. Bonadona Udalguera. Pere de Companya. Ponç, artesà. Ramon Guillem, fill de Guillem Ecardi. Mir Duran d’Adac, la seva esposa i llur filla. Mir Guillem d’Adac. Bernat Oliba de Brocà. Ramon Bernat, orb, i el seu criat. Ramon Guillem, fill de Guillem Ecard. Guillem Arnall de Tartera, la seva mare i la seva muller. Gerbert Lanou i la seva esposa. Guifredell de Vallfogona. Ponç Guitart i la seva esposa. Guillem Bernat, la seva esposa i la seva mare. Ramon Bernat i el seu germà. Guifré Ramon i la seva esposa. Mir Josep, artesà i la seva esposa. Eriball de Bas. Ramon Bernat de Gausacs amb el seu fill. Quíxol d’Estiula amb les seves nores. Bernat Ermengol de Palomera. Duran de Cases i la seva esposa. Ponç Solanelles. Ramon Guitart d’Ardaric i la seva esposa. Bella Falcuca amb el seu marit. Bonadona Mora amb el seu fill. Arsen Languarda. Bilissen de Muga i Ponça. Guitart Nevia i la seva esposa. Ponç Guillem i la seva esposa. Ermessen i Adalez i la seva mare. Guifré de Mods i la seva esposa. Gerbert de Castellar amb el seu fill, Corneli. Ranlo de Rovira. Baiol de Puig. Seguí. Sirvent de Vall-llobera. Guifré de Salzes i la seva esposa. Pere Jover. Arnau, fill. Pere Rotger. Pere de Rocamora. Ponç Giribet i la seva esposa. Guillem Jofré de Cornudella. Sinfré Mir de Vila-seca i el seu germà, Ermemir. Guinedell de Ruira. Guillem Batejat de Batplana. Berenguer Canet de Mataplana. Pere Guillem de Vall-llobera. Guillem Bonfill amb la seva mare. Bernat Josep de Plana. (Qui) nell de Riera. Sendred Oliba. Ponç d’Estiula. Baiol de Vilarsamala. Arnau Oliba amb el seu fill, Esteve. Ramon Bernat d’Orriols. Guillem Ramon d’Olcega. Arnau Guillem de Sarga i la seva cunyada. Bernat Sunyer de Pardinella. Marquès i Arsen, filla de Bonadona. Icam de Montner. Guillem Modal. Pere Bernat de Montner. Bernat Guillem de Quintana. Mir Argemir i la seva mare. Ramon de Caselles. Bernat Arnau de Lillet i la seva esposa. Guillem Alberic i la seva esposa. Bernat Guillem i la seva mare. Astus. Mir Gilabert de Riera. Sindred Bernat. Arnau de Pardinella i la seva esposa. Dalmau Pintor Tomàs. =El senyor... un quartal d’ordi i el donant és G. de Lillet. =Donat per la mà de Guillem, notari, monjo, fill del difunt Arnau, el dia i l’any esmentats, o sigui el 30e del regnat del rei Felip."

(Traduït per Paquita Sallés i Verdaguer)

Anualment els membres de la confraria de Santa Maria es reunien per celebrar una missa per a l’ànima dels fidels difunts i tots menjaven plegats; també, segons la normativa de la confraria, cada un dels membres havia de contribuir al profit de l’església amb una candela, un sexter de forment, un sexter d’ordi i una canada de vi. El clergue de la comunitat de Lillet els absoldria així la meitat dels seus pecats venials.

Cada confrare difunt tindria una missa cantada i la confraria oferiria oblacions per a la seva ànima. Així amb la concessió d’aquesta confraria la vida religiosa a la vall de Lillet reviscolà, novament enriquida.

La comunitat de Lillet s’organitzà així sota la regla augustiniana i des del 1102 començà a rebre donacions de béns immobles a la Vall de Lillet, però també a altres llocs del comtat de Cerdanya (vall de Llívia, Oceja, Targasona i Ix); les donacions foren arrodonides amb múltiples compres efectuades per la mateixa canònica. Entre els anys 1102 i 1143 es concentren les donacions i les compres més importants.

Els senyors del castell de Lillet foren uns grans protectors del monestir; es varen mostrar molt generosos i cediren a la comunitat terres, rendes, diners i l’any 1143 l’ús de l’aigua anomenada de “chanale” amb el seu rec.

Altres homes de la Vall de Lillet augmentaren el patrimoni del monestir i els dominis de la canònica amb donacions pietoses i amb deixes testamentàries, entre els anys 1158 i 1180; el prestigi de Santa Maria de Lillet era gran, car, des de mitjan segle XII, una gran part de les donacions van acompanyades de precs per tal que la canònica accepti nous membres.

L’any 1178 Ramon de Sads i la seva muller donaren a Santa Maria de Lillet i a la seva comunitat, el seu fill Arnald, que dotaren amb un mas i set sous anuals.

La prosperitat de la vida religiosa i material del monestir de Lillet queda manifestada en el fet que al final del segle XII, l’any 1198, el prior de Santa Maria de Lillet feia préstecs d’importants quantitats de diners a diferents prohoms de la Vall; entre ells a Guillem de Vilacorba, el qual empenyorava la vila del Puig, de la parròquia de Sant Pere d’Osseja, a la Cerdanya, per la quantitat de 1200 sous.

Al començament del segle XIII, l’any 1200, Santa Maria de Lillet comprava masos i alous a la Vall de Lillet i ampliava, en una nova tongada, els seus territoris, gràcies a la inicitiva dels seus priors, molts dels quals aportaven al monestir importants lots de terra; aquest és el cas del prior Berenguer de Sant Agustí, el qual l’any 1209 concedia en franc alou a la comunitat de Lillet de la qual era prior, tots els honors que posseïa al terme de la parròquia de Sant Agustí de Lluçanès, amb l’única condició que un prevere servís el lloc perpètuament. Aquest prior o possiblement els seus familiars no varen respectar aquesta donació i això ocasionà llargues contencions entre els pabordes de Lillet que succeïren Berenguer de Sant Agustí i els hereus d’aquest primer paborde.

La canònica de Lillet creixia en importància i prestigi; l’any 1220 el papa Honori III la va prendre sota la seva protecció; els nomenaments dels pabordes foren fets des d’aleshores pel papa.

L’any 1225 un plet enfrontà els clergues de Santa Maria de Lillet i als seus parroquians; per tal de solucionar-lo foren nomenats àrbitres els abats de Sant Pere de la Portella i de Sant Jaume de Frontanyà, els quals sentenciaren amb l’aprovació de les dues parts, que els parroquians de Santa Maria de Lillet havien de pagar primícia de carnalatge, car el senyor de Lillet, en reservar-se el delme i la primícia per confirmar el seu domini sobre el lloc, no va fer excepció d’aquesta, i, encara que des de temps immemorial no s’hagués pagat, ara calia fer-ho de nou per dret. El monestir de Lillet, però, no la reclamava, sinó que volia a canvi els delmes d’una vintena part de tots els fruits que collissin a la vall i a la parròquia; també per les defuncions havien de pagar i també per quaresma pagarien el que era costum: dues grans fogasses de pa, una canadella de vi, llegums, espinacs, etc.

En canvi de totes aquestes prestacions els àrbitres abats obligaven el paborde de Lillet a que revisés contínuament l’altar de santa Maria així com tota la parròquia, que designés un diaca per a custodiar-la, tancar les portes, tocar les campanes i netejar l’església a canvi de sis diners de la sagristia. Això fa pensar en una certa deixadesa per part de la comunitat en l’atenció de les seves obligacions envers els parroquians i el servei i culte a l’església, indicant possiblement l’inici de la decadència de la comunitat i la vida espiritual de Santa Maria de Lillet.

L’any 1239 el papa Gregori IX nomenava a Guillem paborde secular de Santa Maria; ell amb els abats de Sant Llorenç prop Bagà, Sant Pere de la Portella i el prior de Sant Jaume de Frontanyà, foren obligats pel papa a restituir les usures pagades, aplicant les penes que imposava el Concili de Laterà als practicants d’usura.

Al llarg de tot el segle XIII els pabordes de Santa Maria de Lillet començaren a establir els pagesos de la zona en els seus masos, en condicions força avantatjoses; l’any 1251 el paborde Berenguer de Vila establia al Mas Ferrús a Arnau i la seva muller, a canvi del cens anual de dues gallines, dues fogasses i una punyera de civada.

L’església de la comunitat va mantenir la seva titularitat parroquial en tota la vall fins a mitjan segle XIV; l’any 1312 la visita al deganat de Berga confirmà la categoria però l’any 1356, tot i que mantenia aquesta titularitat, va perdre una part dels seus feligresos i territoris de domini eclesiàstic i parroquial en esdevenir parròquia l’església de Sant Antoni, església construïda dins el recinte murallat i urbà de la nova vila de la Pobla de Lillet.

Malgrat aquesta important pèrdua, la vida monacal es va mantenir a Lillet i aquest segle començaren les obres de reforma de l’església i d’una part de les dependències monacals, cosa que evidencia una activa vida religiosa i econòmica; l’any 1397 fou consagrada la nova església del monestir i les reformes continuaren fins al segle XVI, i fins i tot el segle XVIII.

La importància de la canònica, però, disminuí considerablement; de la comunitat formada per un prior i dotze membres el segle XII es passà el segle XV a tres canonges, un prepòsit i un rector. L’any 1592 fou secularitzada la canònica i els canonges esdevingueren preveres seculars; el paborde, ara rector, mantingué aquesta titularitat fins al segle XIX. (RSR)

Regents de la comunitat de Santa Maria de Lillet

Primera data Darrera data
PRIORS
Guillem Bernat de Sadao 1100 1106
Ponç 1144 1178
Ramon 1180 1198
PABORDES
Berenguer de Sant Agustí 1211
Guillem 1239
Pere de Cases 1242 1256
Pere Morer 1266
Berenguer 1274
Berenguer de Vila 1282 1291
Ramon de Vila o Çavila 1294 1320
Pere Berenguer Çanou 1323 1342
Bernat Soler (paborde de Lillet en vida de Pere Berenguer Çanou) 1339
Guillem (paborde de de Lillet en vida de Pere Berenguer Çanou) 1341
Ramon de Vila o Çavila 1343 1360
Mateu Rapaç 1362 1363
Ramon de Gironella 1366 1374
Berenguer Ferrer 1377 1404
Joan Vilella 1410 1420
Joan Font 1421 (1424 pren possessió del càrrec) 1437
Joan Conill 1437 1461
Guillem Morer 1464 1480
Joan Morer 1492 1496
Jaume de Riembau 1515 1519
Agustí 1521
Jaumot de Riembau 1525 1567
Joan Cadell 1569 1580
Joan Amills 1589
Bernat Pallarès 1592
Antoni Pons Morull 1598
Bartomeu Valielles 1609 1626
Molina ? 1627
Rafael Scura 1630 1632
Jaume Barnola 1633 1649
Francesc Barnola 1674
Cardenal d’Aragó 1677
Francesc Tries 1689 1691
Josep de Solanell i de Boix 1708 1720
Climent de Solanell 1720 1728
Pere Barnola 1749 1750
Miquel Boshmonar 1816 1822
(RSR)

Cronologia del Monestir de Santa Maria de Lillet

833 Primera notícia del lloc de Lillet i consagració de l’església de Santa Maria, Sant Pere i Sant Joan del Castell de Lillet.
segle X La vall de Lillet es converteix en un centre important de les possessions del monestir de Sant Joan de les Abadesses.
1086 Primera notícia de l’existència de la comunitat monacal de Santa Maria de Lillet, comunitat a la qual el comte Guillem de Cerdanya afavoreix amb privilegis.
1100 Fundació d’una confraria de clergues i laics al monestir de Santa Maria de Lillet pel bisbe d’Urgell Ot de Pallars.
1239 El papa Gregori IX nomena Guillem paborde de Lillet en un viatge que aquest efectua a Roma.
1356 Consagració de l’església de Sant Antoni de la Pobla de Lillet amb la qual cosa l’església parroquial del monestir perd una part dels parroquians.
1397 Consagració de la nova església del monestir de Santa Maria de Lillet, per part de Joan, bisbe Otonenc, i en nom del bisbe d’Urgell, Galceran; consagra, els altars de sant Joan Baptista, sant Joan Evangelista, el sant Sepulcre, santa Llúcia, sant Serni i sant Cristòfol.
1592
Secularització de la comunitat i del paborde; el rector conserva, però, el títol fins al segle XIX.
(RSR)

Església

Planta, a escala 1:200, del conjunt monàstic, centrat, com gairebé sempre, pel claustre, amb les dependències dels monjos a una banda i l’església, a l’altra.

A. Bastardes-Servei de Catalogació i Conservació de Monuments de la Diputació de Barcelona

El conjunt d’edificacions de la canònica de Santa Maria de Lillet se situa en un replà elevat, a mà esquerra del riu Arija i al seu cantó de tramuntana hi ha, pràcticament adossades, les dependències agropecuàries d’una masoveria.

En el seu estat actual, el conjunt presenta importants dificultats de lectura, les quals només una acurada exploració arqueològica i arquitectònica podrà intentar d’aclarir, i que obliguen a treballar només amb hipòtesis sobre la realitat que tenia cada estructura en el seu moment històric.

L’església és situada al cantó de migjorn del conjunt, i, tal i com ens ha arribat, presenta l’estructura d’un edifici de nau única, amb un ampli transsepte a llevant, en el qual es disposa l’absis central, que és precedit per un ampli presbiteri, i l’absidiola de tramuntana, cegada a la nau. En la intersecció del transsepte amb la nau hi havia una cúpula sobre petxines, la qual, com la resta de l’interior de l’edifici, era decorada amb elements classicitzants. El transsepte no és simètric, i el braç de migjorn és molt més desenvolupat que el de tramuntana, i és mancat d’absidioles, s’obren al seu mur de llevant dues capelles, com arcosolis, excavades al mur. Exteriorment aquest mur presenta un parament uniforme, i no s’aprecien traces de l’obertura de cap absis.

La nau i el transsepte han esta coberts amb una volta de canó reforçada a la nau amb arcs torals, estretament relacionats amb la decoració classicitzant amb què fou ornada l’església, i que portà, també, a l’obertura de capelles en els murs de la nau, de manera que quedà totalment alterada la seva fisonomia original, bo i més si considerem l’afegitó d’un cor adossat a la façana de ponent, i el probable rebaix en la seva alçada, amb la construcció de la volta, que correspon a les reformes classicitzants que tingué l’església.

Secció transversal del conjunt del monestir, amb l’església, el claustre i les dependències dels monjos.

A. Bastardes-Servei de Catalogació i Conservació de Monuments de la Diputació de Barcelona

Secció longitudinal de l’església.

A. Bastardes-Servei de Catalogació i Conservació de Monuments de la Diputació de Barcelona

L’accés principal s’efectuava per la façana de ponent, on s’obria una porta senzilla, que fou substituïda en època gòtica per un altre portal, emfasitzat amb arquivoltes apuntades, obert en el tester meridional del transsepte.

A la façana de ponent, molt malmesa, s’observen encara traces d’un fris d’arcuacions llombardes, les quals devien formar part de la decoració del frontispici, i que permeten de situar una de les etapes constructives de l’església el segle XI.

Les finestres de l’església són molt transformades, però cal destacar les que s’obren als absis, d’una sola esqueixada, amb llinda rectangular a les absidioles, i retallada a l’absis central.

El braç nord del transsepte, a més de la seva asimetria amb el braç meridional, presenta diverses peculiaritats d’un gran interès, sobretot per la seva deficient relació amb l’absidiola, que avui és cegada, i presenta dos arcs en la seva unió amb el transsepte, els quals, en comptes d’obrir-se vers la nau, com és habitual, estrenyen el pas d’una manera atípica i molt confusa. En aquests arcs, X. Sitjes ha vist unes restes, concretament d’arcs triomfals, dels edificis pre-romànics que precediren les actuals construccions, hipòtesi que caldrà confirmar amb l’excavació arqueològica, però que no es pot descartar, en el sentit d’adaptació de l’església actual a unes estructures preexistents, que es fan evidents en algunes parts de les dependències monacals.

L’aparell general amb què fou construïda l’església és el petit carreu, simplement escairat, disposat en filades uniformes i força regulars, amb carreus més grossos als angles, disposats de llarg i de través. Als absis, però, l’aparell és de carreus ben tallats i polits, disposats regularment de manera uniforme. Fins i tot l’aparell de les voltes absidals és de dovelles ben tallades i polides, mentre que al transsepte és de lloses disposades a plec de llibre.

Sobre la volta actual de la nau hi ha unes golfes, en les quals sembla que hi és visible el mur original i que permeten de suposar un possible nivell original de les cobertes, extraordinàriament modificades en les successives reformes, que devien introduir la cúpula, amb el seu cimbori.

Una vista exterior de la capçalera de l’església amb els dos absis que n’han restat: el central i el del costat de migjorn. Molt austers, deixen veure un aparell ben treballat i endreçat.

E. Pablo

Vista de l’interior de la nau, a l’indret del transsepte.

Luigi

Les dependències monacals se situen al nord de l’església i es disposen al voltant de les galeries d’un petit claustre de planta quadrada, molt regular, el qual obre quatre arcs a cada porxo, suportats per massissos pilars quadrats. El claustre consta de dos pisos, essent el porxo superior molt tancat, i només és perforat per unes arcades molt baixes, les quals no es corresponen amb les del pis inferior. Els sostres han desaparegut, però resten evidències que eren formats per embigats de fusta, com també devia ésser-ho la coberta. L’aparell dels porxos és de carreus allargassats, ben tallats, disposats poc ordenadament, en els quals es fan evidents diversos processos de reformes.

La relació del claustre amb l’església és molt forçada, es forma una galeria meridional, desmesuradament ampla, feta més estreta a causa d’un doblat de la façana de l’església, i un pas molt estret i dificultós a l’angle nord-est, que obligà, fins i tot, a escapçar l’aresta del transsepte. Per això, tot i que la cronologia del claustre és molt difícil d’establir amb exactitud a hores d’ara, cal considerar-lo com posterior a l’obra de l’església i, probablement, fora de l’època romànica, malgrat que per la seva senzillesa sigui difícil d’adscriure’l a una època determinada, i l’exploració arqueològica pot donar encara alguna sorpresa al respecte.

Les dependències formen un seguit d’estances de planta rectangular, disposades al voltant de les galeries del claustre, en les quals s’aprecien nombroses portes, arcades i finestres, a diferents nivells, no coherents entre si, fruit de diverses èpoques i de diferents processos de construcció i refeccions, deguts a les diverses utilitzacions de cada peça al llarg de la seva història, que fan molt difícil, amb el seu estat actual, d’establir un procés en la seva cronologia i l’ús a què foren destinades al seu origen.

Cal destacar, amb tot, una sala rectangular, situada al cantó de llevant, possiblement coberta amb volta de canó a la seva planta baixa i en la qual es conserva un parament on apareix clarament un aparell d’opus spicatum, que pot correspondre a alguna de les fases més antigues de la canònica.

En el seu conjunt, la canònica de Santa Maria de Lillet correspon a l’esquema general dels edificis monàstics medievals, organitzats entorn d’un pati central, amb l’església al cantó de tramuntana, o migjorn, que, com és habitual a les canòniques, té accés directe des de l’exterior per als fidels. L’església de Lillet té unes notables peculiaritats tipològiques que la fan un edifici molt singular, del qual no podem establir amb precisió el procés constructiu, però que presenta senyals de reaprofitament d’estructures del segle X, o anteriors, una important etapa que cal situar el segle XI, a la qual correspondria la nau, amb la façana decorada amb els clàssics motius de l’arquitectura llombarda, i una altra important etapa, del final del segle XII o ja dins el segle XIII, a la qual correspondrien els absis, confirmant-se l’estructura bàsica que havia d’ésser reformada posteriorment i pràcticament desfigurada. Durant els anys 1970 es dugueren a terme unes campanyes de neteja i repicat de paraments, en les quals es construí una nova coberta a la nau, avui novament molt malmesa. (JAA)

Crist

La Majestat tal com era l’any 1909, segons una fotografia que es conserva a l’ajuntament de la Pobla de Lillet.

Una fotografia de la Majestat, tal com era l’any 1891.

R. Viladés

L’església parroquial de Santa Maria, de la Pobla de Lillet, guarda i venera una majestat romànica provinent de l’antic monestir de Santa Maria. La imatge és de talla sobre fusta, amb policromia recent, de 145 × 131 cm amb un buidat de túnica de 100 × 10 cm.

La característica d’aquest buidat, amb els peus penjant subjectats amb clavilles, juntament amb la seva estructura, i tots els detalls i esquemes que configuren la imatge, ens obliguen a considerar-la com una més de les majestats pertanyents a l’estètica del taller de Ripoll, produïda dins la primera meitat del segle XII.

És, tanmateix, una de les imatges més discutides i més difícils de poder judicar amb garanties d’encert, a causa de les modificacions que ha sofert, no totes les quals són tan fàcilment observables com el resultat de la darrera, realitzada l’any 1942, i que és, en definitiva, la més desconcertant.

Afortunadament es conserven fotografies, de diferents arxius, que ens mostren la imatge tal com era abans, però no tots els clixés són prou bons, ni són visibles tots els detalls que ens agradaria poder observar o comprovar.

Tenim també un document d’un valor extraordinari, perquè conté una informació referent a les transformacions realitzades anteriorment i que no són visibles a cap fotografia; es tracta de la ressenya d’una excursió, probablement escrita per Cèsar August Torras, publicada al “Butlletí del Centre Excursionista de Catalunya” de l’any 1902, pàgina 189, de la qual transcrivim aquest fragment, que també consta copiat al llibre de M. Trens. Les Majestats catalanes, “Monumenta Cataloniae”, vol. XIII, Barcelona 1967, pàgs. 124-127, i làms. 22 i 23.

“La notable Majestat o Sant Crist romànic, de rostre expressiu, que es venera en un altar del costat de l’església, fou profanada amb la major bona fe per un rector ignorant que, trobant irreverent la noble i majestuosa actitud de la imatge amb el cap alt i els ulls enlairats al cel, li feu fer una incisió en el coll per a abaixar-li el cap i fer-li dirigir així la mirada a terra. Posteriorment es tractà d’esmenar el fet per mitjà d’una afegidura, en el propi lloc del coll, per a fer tornar el Sant Crist a sa primera posició. A més d’aquesta profanació n’ha sofert d’altres la imatge, en l’envernissat del rostre i en les vestidures que porten un gros gruix de distintes capes; la creu és també moderna.”

Ens trobem, doncs, amb dues transformacions conegudes, anteriors a l’any 1902, de les quals les fotografies ens donen la clau. La primera, realitzada el segle XVIII, modificà el Crist triomfant per transformar-lo en un Crist sofrent, com es va fer amb tantes altres majestats, variant la inclinació dels braços, que eren rectes, per a donar la forma un xic caiguda que veiem a les fotos antigues, i també tallaren el cap, que era enlairat, i li feren adoptar una posició caiguda, ben igual al que ocorregué a la majestat de les Planes, la d’Angostrina i d’altres. Aquest detall del cap caigut no el veiem a les fotografies per raó de la segona transformació, la qual no va rectificar els braços, però sí el cap, que fou retornat a la posició normal amb l’afegiment d’una falca o tascó al davant del coll, dissimulat amb un gruix de pasta en forma de barba abarrocada.

Un detall de la Majestat, tal com es conserva actualment a l’església de la Pobla de Lillet.

R. Viladés

La restauració feta l’any 1942, que és la que actualment es veu, es limità, en teoria, a treure els empastats que desfiguraven el cap i sobretot la barba; a restituir els braços a la seva primitiva posició horitzontal; a renovar la policromia, que ara és totalment nova; i a afegir-hi les trenes, que també ho són, posant-ne només dues per banda, sense marcar el fi ratllat del pel, i col·locades d’una manera molt inadequada i convencional.

Manuel Trens es mostra molt escèptic davant aquesta restauració i dubta de l’autenticitat de la imatge, a la qual troba molts detalls desconcertants i rars. “En resum —diu Manuel Trens—, sembla que només és antic el tronc de la imatge, del coll a la vora de la túnica. El buidat d’aquesta, d’on pengen les cames, és una prova d’antiguitat.

El problema de les restauracions és més complex del que sembla, i no sempre el resultat és tan satisfactori com voldríem, malgrat l’excel·lent nivell tècnic dels restauradors.

Una restauració com aquesta, en què la imatge queda com nova, provoca tota mena de recels, plenament justificats. Ara bé: tot i considerant que les faccions del Crist poden haver rebut algun retoc, ben innecessari, creiem que el judici de Manuel Trens és excessiu, o almenys no és prou justificat.

Hem comparat amb molta atenció la imatge actual amb les fotografies antigues (les dues de G. Roig són del 4 d’agost de 1918), i, sense voler establir cap conclusió categòrica, creiem almenys en la probabilitat que tota la imatge actual sigui autèntica. Les mans són ben iguals a les d’abans, així com els peus. També els braços poden ser els mateixos, i no és gens difícil modificar la inclinació, àdhuc sense variar la mida de l’envergadura, referent als plecs, profunds i realistes de les mànigues, no semblen pas afectar la fusta, ni ser esculpits, sinó una roba encartronada o enguixada aplicada damunt els braços de fusta. La vora de la mànega esquerra, que sobrepassa el canell i tapa un xic la mà, confirma la superposició d’un nou material.

Suprimit el gruix de pasta de la barba, tots els detalls del cap i les seves faccions semblen les mateixes. Però el que ens indueix a creure possible l’autenticitat del cap és l’examen de la imatge actual: malgrat el perfecte estat de conservació, podem apreciar que les orelles són trencades, sobretot la de la dreta, i que el ratllat dels cabells, del bigoti i de la barba mostra molts trencats i desperfectes, que poden ser d’origen, o causats per accidents posteriors o pels darrers treballs de neteja, però és bastant difícil atribuir-los a la picardia d’un restaurador que volgués dissimular així una obra totalment nova. Oi més quan, evidentment, ens trobem enfront d’un restaurador que no volgué dissimular res, com ho demostren les trenes, tan noves, tan inusitades i convencionals, i la policromia, i en general tota la imatge, on és visible la manca total de voluntat falsificadora; el restaurador no sols no ha volgut dissimular l’obra nova, sinó que ha fet dubtosa la persistència de l’obra antiga.

En definitiva, i ben en desacord amb aquesta mena de restauracions que indueixen, si més no, al dubte i a la desconfiança, creiem que la imatge és la mateixa del segle XII, però modernitzada l’any 1942, en fer una restauració, necessària però excessiva, i així ho ferem constar al llibre Les talles romàniques del Sant Crist a Catalunya, Barcelona 1978, pàgs. 142-150.

Són tanmateix noves les trenes i la policromia. No podem saber com era l’original que sens dubte duia la imatge, però observem que la policromia actual reprodueix, quasi exactament, la decoració de la túnica de la majestat de Caldes, segons el dibuix que Josep Puiggarí pogué encara veure i copiar l’any 1895.

Ens ha ajudat molt a obtenir unes conclusions, que creiem raonables, l’examen d’antigues fotografies, normalment defectuoses però relativament abundants, entre les quals n’hem trobat alguna de molt aprofitable i una d’excel·lent, que és la que reproduïm. Es tracta de la referència d’una enigmàtica “Postal Negtor n.° 9”, facilitada pel Servei de Catalogació i Conservació de Monuments, ja que el clixé original no ha estat trobat.. (RBP)

Lipsanoteca

Lipsanoteca procedent, possiblement, d’aquest monestir i conservada actualment al Museu Comarcal de Manresa.

F. Junyent-A. Mazcuñan

Al Museu Comarcal de Manresa s’exhibeix un notable exemplar de lipsanoteca que possiblement procedeix de l’església de Santa Maria de Lillet.

Es tracta d’una peça d’alabastre de forma cilíndrica, composta per dos cossos que, en realitat, adquireixen una forma lleugerament troncocònica, propiciada per la reducció de llurs diàmetres a la meitat del vas, on s’uneixen ambdós trossos. La part inferior constitueix pròpiament el contenidor, mentre que la superior, que mostra un pom extret de la mateixa pedra, serveix de tapa. Totes dues parts han estat bellament decorades en relleu, amb sanefes de dibuix geomètric, i amb inscripcions d’acurada cal·ligrafia.

El contenidor és ornat superiorment amb un fris que conté tot un reguitzell de quadrats, un a tocar de l’altre, on s’inscriuen quatre triangles rectangles, units per un vèrtex, amb la superfície interior rebaixada, que s’originen a partir de l’encreuament de les diagonals, que ressalten ostensiblement en emmarcar el rebuidat intern dels triangles, llevat d’alguns on aquests apareixen amb la superfície llisa. Aquest dibuix és ben igual al de la pedra conservada a la paret de tramuntana de l’església de Sorba.

A la part inferior d’aquesta mateixa part, vora la base, encara hi ha un filet que, bo i solcant la pedra, en ressegueix tot el perímetre.

La tapa apareix dividida, mitjançant dos filets, en tres registres, a l’inferior dels quals es repeteix el mateix tema del fris anterior, bé que aquí els quadrats, que són el doble de grans, han estat dividits a l’extrem de la tapadura per la meitat, restant, consegüentment, només sencer el triangle superior i admetent només la meitat superior dels triangles laterals.

Calc de la llegenda i les decoracions que figuren a la lipsanoteca, conservada al Museu Comarcal de Manresa. En aquest dibuix hom no ha limitat estrictament els extrems per tal que es pugui veure millor la continuïtat del text. Cal tenir en compte també que l’arquejat dels dibuixos i les llegendes obeeix a la forma troncocònica que té la peça en les seves dues parts.

F. Junyent-A. Mazcuñan

Sobre aquest fris hi ha els altres dos registres superposats, on consta una llegenda feta amb lletra carolíngia. Al compartiment superior, precedida per una creu, hom hi llegeix la següent inscripció: + SANCTA MARIA ET SANCTI MARTIALIS CONFESOR; al compartiment inferior, la llegenda del qual també és precedida per una creu, la inscripció diu: + VIDALUS PRESBYTER QUI ME FECIT IN HONORE.

L’últim ornament que s’hi constata rau en una creu que emplena la superfície circular del pom, on encara hi ha uns lleugers rebuidats entre els braços de la creu.

Un parell d’osques triangulars ben marcades, situades als extrems de la base i del rodell, fetes per fixar ambdós elements, completen el cisellat d’aquesta interessant lipsanoteca.

Pel que fa a les seves mesures, aquesta peça fa uns 140 mm d’alçada, amb el pom inclòs, per 100 mm de diàmetre, comptabilitzats a la circumferència de la base.

El seu estat de conservació, a desgrat d’uns escantonaments que mostren els extrems inferiors de la tapa, cal considerar-lo com a força bo.

La documentació referent a les lipsanoteques d’alabastre és molt escassa, però més encara referent a aquest exemplar, que cal considerar molt excepcional. Només en coneixem dues referències: el llibre El Bergadà, núm. 1 de “Monuments de la Catalunya romànica” d’Artestudi Edicions, de Jordi Vigué i Albert Bastardes, Barcelona 1978, pàgs. 291 i 292, amb il·lustració. I l’article de Rafael Bastardes i Parera Les lipsanoteques d’alabastre, als “Quaderns d’estudis medievals” núm. 13, Barcelona, setembre 1983.

Aquesta lipsanoteca ha estat datada del segle X, data que no discrepa de la que Josep Gudiol i Cunill va atribuir a les altres lipsanoteques d’alabastre, recolzant el seu Xcriteri en les inscripcions contingudes a l’arqueta del Grau, núm. 3964 del Museu Episcopal de Vic.

S’han conservat a Catalunya només unes quantes lipsanoteques d’alabastre, però totes les altres tenen la forma d’arqueta sepulcral. A més de la del Grau, se’n guarda una altra al Museu Episcopal de Vic, i quatre al Museu Marès de Barcelona, totes de procedència desconeguda. Tampoc no es coneix la procedència d’un altre exemplar similar que formava part de la col·lecció d’Oleguer Junyent.

És molt possible que aquest reduït nombre de lipsanoteques d’alabastre augmenti amb nous descobriments, ja que foren fabricades expressament per contenir les relíquies utilitzades en la consagració dels temples, i la majoria deuen estar encara amagades a l’interior dels altars, dins de l’ara o al tenant. Mentrestant la lipsanoteca de Lillet ha de ser considerada no sols com un bellíssim exemplar, sinó també com una peça única, si no pel material, sí per la seva forma tan original. (RBP-FJM-AMB)

Bibliografia

Bibliografia sobre l’església

  • Cebrià Baraut: Les actes de consagració d’esglésies del bisbat d’Urgell (segles IX-XII), “Urgellia” vol. 1, la Seu d’Urgell 1978, pàgs. 49, 52, 56
  • Eduard Junyent: El Monestir de Sant Joan de les Abadesses, pàg. 18
  • Frederic Udina Martorell: El Archivo Condal de Barcelona, pàg. 106
  • Joan Serra i Vilaró: Les baronies de Pinós i Mataplana, vol. III, pàgs. 57-615, Barcelona 1950
  • Jordi Vigué i Albert Bastardes: El Berguedà, Monuments de la Catalunya Romànica. 1, Artestudi Edicions, Barcelona 1978, pàgs. 289-292

Bibliografia sobre el crist

  • Joan Ainaud i de Lasarte: La Consagració del Crist en creu, “Litúrgica”, 3, Abadia de Montserrat 1966, pàgs. 11-20
  • Joan Ainaud i de Lasarte: Un crist romànic datat, comunicació del 7 de maig de 1952 al “Butlletí de la Societat Catalana d’Estudis Històrics”, vol. II, pàg. 64, Barcelona 1953
  • Rafael Bastardes: Les talles romàniques del Sant Crist a Catalunya, Artestudi Edicions, Col·lecció Art Romànic, núm. 9 Barcelona 1978, pàgs. 142-150
  • Louis Bréhier: Les origines du crucifix dans l’art religieux, París, Bloud, 1908
  • Marcel Durliat: Christs romans. Roussillon, Cerdagne, Perpinyà 1956
  • Marcel Durliat: Les Christs vêtus des Pyrénées Orientales. Étude de leur décoration peinte, Montpeller 1952
  • Louis Réau: Iconographie de l’art chrétien, París 1955-1959
  • Gertrud Schiller: Iconography of Christian Art, 2 vols, Londres 1972
  • Paul Thoby: Le Crucifix des origines au Concile de Trente. Étude Iconographique, Nantes 1959
  • Manuel Trens: Las “Majestades catalanas” y su filiación iconográfica, Barcelona, 1923
  • Manuel Trens: Les Majestats catalanes, “Monumenta Cataloniae”, vol. XIII, Barcelona 1967, pàgs. 124-127 i làms. 22 i 23
  • Jordi Vigué i Albert Bastardes: El Berguedà, Monuments de la Catalunya Romànica, 1, Artestudi Edicions, Barcelona 1978, pàgs. 287-288 i tres gravats

Bibliografia sobre la lipsanoteca

  • Rafael Bastardes i Parera: Les lipsanoteques d’alabastre, “Quaderns d’estudis medievals”, Artestudi, Barcelona 1983
  • Josep Gudiol i Cunill: Una arqueta de relíquies, “Gazeta Montanyesa”, núm. 73, Vic 22 agost 1906
  • Jordi Vigué i Albert Bastardes: El Berguedà, Monuments de la Catalunya Romànica, 1, Artestudi Edicions, Barcelona 1978, pàgs. 291-292