Camí de Clarià (Fígols i Alinyà)

Situació

Antic camí de Clarià a Fígols, que mostra sobre les roques les roderes dels carruatges que el recorrien.

ECSA - V. Roca

Antic camí de bast que anava des de la serra del Port del Comte a Escales.

Mapa: 34–11(253). Situació: 31TCG666745.

Per a anar a Clarià, cal dirigir-se a Fígols i agafar l’antiga pista de Fígols a Alinyà, sempre per la pista més transitada. A 6 km es troba la cruïlla de pistes. A dalt es pot veure el tossal de la Bala. Cal seguir per la pista que puja a la dreta. A 4 km s’arriba a la Collada de Cal Penya. Aquí cal agafar un camí de bast en direcció a ponent; quasi pel cap de la serra, en uns 5 minuts, s’observa en una roca nua les trilles o roderes de Clarià. (MTV-VRM)

Camí

En els sectors que el camí corre damunt la roca, es poden veure les trilles de les rodes dels carros encastades. Es tracta d’unes marques separades 1,34 m; és un camí de muntanya semblant a molts camins medievals que no sobrepassaven els 2 m d’amplada.

Desconeixem si les trilles existents es feren expressament a manera de rails per facilitar la mobilitat de carros o bé si els solcs es produïren per un continuat pas d’aquests. En qualsevol d’ambdós casos la fondària de les empremtes dóna a entendre que fou un indret molt transitat.

Aquest camí que segueix la carena de muntanya era utilitzat en el transport de llenya que baixava des del Port del Comte fins a Escales, on els troncs es llançaven al Segre i eren arrossegats per l’aigua.

L’existència d’aquest camí i la seva utilitat és recordada pels més ancians del voltant; mai ningú l’ha vist en funcionament però la notícia els ha arribat per mitjà dels seus avantpassats. (MTV-VRM)