En quin moment comença la lectura d’un text?
Sembla una pregunta absurda, però un bon lector comença a llegir abans de començar a llegir. La resposta també sembla estranya. Volem dir que hi ha tot un treball de comprensió que és anterior al fet de començar a llegir el text com sempre fem. Abans de començar a llegir hem d’explorar el text.
- Conèixer bé el suport de lectura: És un llibre, un fullet, uns apunts, la portada d’un CD?
- Conèixer l’emissor del text: Qui ha escrit aquest text? Un autor literari? Quin? Una empresa de publicitat? Un company de classe? Un ajuntament?
- Conèixer el receptor del text: A qui s’adreça? A la ciutadania en general? A un lector desconegut? A mi? Als esportistes?
- Conèixer la finalitat del text: Què pretén l’emissor del text? Informar? Convèncer? Entretenir? Enganyar?
També ens serà de molta utilitat identificar i explorar elements que donen molta informació i que sovint ens passen per alt.
Títol. Què em suggereix? Què em recorda? En sé alguna cosa? Em fa pensar en alguna cosa?
Text. És un text llis o està fraccionat en apartats? Té diàlegs? Hi ha alguna cosa que destaqui? Els paràgrafs són llargs o curts?
Apartats. Si hi ha apartats, a què estan destinats? Hi ha mapes? Gràfics? Fotografies? Un glossari? Hi ha informacions tancades en un quadre? Hi ha algun resum a l’inici o al final del text? Hi ha un índex? Com està organitzat?
Disposició del text. Com són els marges? Hi ha alguna part del text que estigui més entrada?
Tipografia. Hi ha paraules subratllades? Escrites en negreta? En cursiva? Hi ha paraules escrites senceres en majúscula? Són sigles? Hi ha paraules acompanyades d’un asterisc? On em remet l’asterisc?
Una vegada explorat el text, ja podem començar a llegir i hem de fer-ho en relació amb l’objectiu de lectura.
- Llegim per buscar una dada o una informació concreta? Si és així, hem de tenir clara l’organització del suport amb què treballem. Ordre alfabètic? Ordre temàtic? Pàgines especials destinades a…? Logos que hem de reconèixer?
- Llegim per buscar informació general sobre un tema? Tenim clar què busquem i hem pensat quines seran les paraules clau que ens ajudaran a decidir si estem en el bon camí de la recerca. Llegim en diagonal i anotem o rebutgem la informació que trobem.
- Llegim per estudiar? Fem una lectura atenta, amb un llapis a la mà i un paper a la vora. Fem una lectura inicial per veure les dificultats de vocabulari, comprovem si hi ha un glossari o fem servir el diccionari i anotem les coses que no entenem. Fem una segona lectura i subratllem les coses més interessants o les que necessitem consultar. I fem tantes lectures i consultes com calgui fins a assegurar-nos d’haver-ho entès tot.
- Llegim per revisar un text que hem escrit? Mirem de posar-nos a la pell d’un lector que no som nosaltres i que no coneix l’escrit i ens preguntem: És clar tot el que diu? Revisem frase per frase el text per veure si té l’ordre correcte. Hem fet servir un vocabulari adequat, precís, o abusem de les paraules de sentit massa general (això, allò, cosa, etc.)? És interessant o es fa pesat? Ha quedat clar el que ens proposàvem?
- Llegim per plaer. No hi ha indicacions. Triem la posició que ens resulta més còmoda i, senzillament, ens hi posem.
Pensa-hi una mica!
✓ Et consideres un bon lector? Per què?
✓ Tens ocasions de fer lectures en veu alta? Quines?
✓ Com t’ho faries per saber els apartats en què està organitzat un diari?
✓ Quins diccionaris tens a mà a casa teva? Quins diccionaris en línia acostumes a consultar quan desconeixes el significat d’una paraula?
✓ Recordes què vol dir llegir en diagonal? Sabries explicar-ho?
I quan acabem de llegir, quina altra cosa cal fer?
També depèn de l’objectiu. Si hem llegit per buscar informació, s’ha de registrar d’alguna manera: apunts, fitxa, mapa conceptual, anotacions… Si hem llegit per plaer, no cal que fem res, però, si ens agrada anotar el que hem llegit o la impressió que ens ha causat, ens produirà un immens plaer retrobar les notes després d’un temps i comprovar la nostra evolució en gustos i preferències.
Hi ha moltes persones que tenen el seu Llibre de llibres, un quadern on anoten la referència bibliogràfica* del llibre que han llegit i amb el temps confeccionen una veritable biografia lectora. També és interessant compartir opinions sobre lectura amb altres persones. Pots fer-ho directament amb companys, amics, familiars o professors i també pots participar de grups de lectura que s’organitzen en biblioteques públiques o centres cívics. Els altres t’ajuden a veure aspectes del que has llegit que no havies descobert. I és que amb una sola lectura poques vegades n’hi ha prou.
* referència bibliogràfica o dades bàsiques d’un llibre: títol, autor, il·lustrador, fotògraf, editorial, lloc i any de l’edició