Santa Maria del Vilet (Peralta i Calassanç)

Església

L’actual santuari de la Mare de Déu del Vilet, seu d’un antic priorat benedictí, s’emplaça a poc més d’un quilòmetre a ponent del poble de Gavasa, dins la partida de Siurana. Segons un estrany document, tal vegada de procedència mossàrab, un cavaller anomenat Rotlan hauria erigit aquesta església en honor de la Mare de Déu per tal d’agrair el miracle que guarí la seva filla d’una greu malaltia, i aquesta filla de Rotlan després va posseir-la amb l’heretat; en aquest sentit no se sap si hi hagué un monestir femení. Més enllà de la llegenda, hi ha constància en el testament de Rotlan Ramon, datat el 1095, de la fundació de Santa Maria del Vilet. Aquest cavaller, originari del casal dels senyors de Cornudella, amb dominis a Soperuny que llegà al monestir d’Alaó, participà activament en les conquestes d’Ermengol IV d’Urgell per la vall de la Sosa; per aquesta raó fou senyor de Peralta, i amb el temps, els seus descendents agafaren el cognom d’aquesta senyoria, seu i casal d’un dels llinatges ribagorçans més preclars. Aquest testament, com ja s’ha dit, certifica l’exactitud històrica de la fundació de Santa Maria del Vilet, amb la consegüent dotació patrimonial: “et ad Sancte Marie de Billet uncias llll

Anys després, l’església del Vilet va ser destruïda i cremada pels almoràvits, de tal manera que el bisbe Julià de Saragossa, diòcesi a la qual pertanyia aleshores, va lliurar-la a l’abat Bernat Adelm (1078-1114) del monestir d’Alaó per tal de reinstaurar-hi l’orde monàstic. És possible que aquest encàrrec no es pogués dur a terme llavors a causa dels continus trasbalsos fronterers. Entretant, l’abadia d’Alaó va anar consolidant altres dominis per la vall de la Sosa (Calassanç) i per la vall col·lectora del Cinca (Montsó, Xalamera), i fou aquest patrimoni alaonès motiu suficient per a atreure una vegada més l’esmentat llinatge dels Rotlan.

L’any 1150, sota els governs del comte Ermengol VI d’Urgell i del comte Ramon Berenguer IV a Barcelona i Aragó, un cop presa Lleida, Ramon de Purroi, fill de Sança i germà d’Arnau i Rotlan, s’oferí al monestir d’Alaó i al seu abat Ponç per a servir tota la seva vida com a monjo de sant Benet, aportant diverses rendes i drets que tenia a les viles de Montoliu d’Urgell i Purroi. I tres anys després, el susdit Rotlan de Purroi conjuntament amb els seus fills Guillem de Peralta, Pere, Ramon i Maria concediren al cenobi d’Alaó l’església i l’alou de Santa Maria del Vilet, que segons manifestaren abans ja havia estat dedicada a la vida monàstica, dita altrament de Siurana, la qual el seu pare havia adquirit del comte d’Urgell i li deixà en testament; la donava ara a l’abat Ponç d’Alaó amb totes les seves pertinences per tal que en disposés lliurement, restaurés la vida monàstica i hi restituís monjos que preguessin per ell i per la seva família; a més a més, tant ell com els seus fills i successors serien batlles i defensors de l’honor. Recuperada la comunitat, Santa Maria del Vilet esdevingué seu d’un florent priorat alaonès, i és evident que des d’aleshores, directament o indirectament, els futurs barons de Peralta controlaren aquest enclavament.

Tanmateix, la possessió de la casa del Vilet no fou pacífica, ja que en reclamaven drets jurisdiccionals els bisbes urgellencs i els canonges de Solsona; tal vegada aquestes disputes motivaren la confecció de l’esmentat instrument mossàrab.

Tot i la segregació de béns al Baix Cinca, que anaren a parar al priorat de Santa Maria de Xalamera, el prior del Vilet passà a ocupar el segon lloc en ordre d’importància dins la comunitat alaonesa: de fet, molts dels priors foren després abats de la casa mare. Segons les dades recollides no es pot afirmar que els monjos del Vilet gaudissin d’un alt grau d’autonomia, com en altres casos, de manera que sempre figuren supeditats a l’abat d’Alaó. S’endevina almenys la seva gestió en aquells dominis més propers de la vall de la Sosa, com les esglésies de Calassanç, Nerca, Montmagastre i Alins; els alous d’Aguilaniu, Castre, Sanui, Barbastre, Montsó, i fins i tot les hisendes de Tamarit i l’hospital d’Andaní.

Hom consigna que a l’inici del segle XIII, i a instàncies de l’abat alaonès Bernat de Sapeira, el bisbe lleidatà Gombau de Camporrells consagrà el temple del Vilet en honor de Santa Maria. Aquesta degué ser l’època daurada de la comunitat del Vilet, ja que d’ençà d’aleshores, les rendes priorals foren cada vegada més migrades. Així, en la dècima papal de Terra Santa col·lectada a la darreria del segle XIII, es troba esment dins el bisbat de Lleida del germà Ferrer, monjo d’Alaó, que pagà pel prior del Vilet 10 sous i 6 diners, mentre que a la diòcesi i el deganat d’Urgell, fou taxat dit prior en 100 sous el 1279 i 50 sous l’any 1280; per tant, això fa un total de 160 sous i 6 diners, és a dir, quatre vegades més que el prior de Xalamera. En canvi, un segle després, concretament l’any 1391, essent en el deganat d’Urgell, la dècima només anota 70 sous.

La decadència de la comunitat del Vilet sobrevingué a conseqüència dels abats comendataris. L’erecció d’un nou priorat a Calassanç (1428), probablement per motius diocesans, comportà la desaparició de la casa. A la mort del prior Gaspar de Mirambell i a requesta de l’abat d’Alaó, el papa Nicolau V (1447-55) incorporà el priorat amb els seus béns al monestir d’Alaó. I malgrat que el seu successor Calixt III (1455-58) revocà aquesta mesura, aquest mateix papa acabà per confirmar dita unió a l’abat Antoni Espanyol, d’Alaó. Així, Santa Maria del Vilet restà lligada a l’abadiat alaonès fins a la desamortització del segle XIX. Abans, però, el Vilet recuperà el títol prioral, ja que a mitjan segle XVIII Sant Bartomeu de Calassanç passà al seminari de Lleida. Posteriorment el Vilet esdevingué una quadra del terme de Gavasa que arran de l’exclaustració fou comprada per uns particulars. (JBP)

Actualment, l’església del priorat de Santa Maria del Vilet és un santuari format pel transsepte d’una església inacabada construïda en formes gòtiques, que originalment es va pensar com un edifici d’una nau i una capçalera composta per un transsepte i tres absis. D’aquesta església només es va arribar a construir el cos del transsepte, probablement al segle XIV o potser una mica abans. (JAA)

Donació de Santa Maria del Vilet al monestir de Santa Maria d’Alaó (1115)

Julià, bisbe de Saragossa, dona i concedeix l’església de Santa Maria de Siurana (el Vilet) a l’abat Bernat de Santa Maria d’Alaó i als seus successors, en alou. El bisbe la lliura a l’esmentat abat perquè, havent estat cremada pels sarraïns, hi reinstauri l’orde monàstic.

"In nomine Domini. Ego Julianus, gratia Dei episcopus Cesarauguste sedis, gratis animis et bona voluntate dono et concedo ecclesiam Sancte Marie de Siurana tibi Bernardo abbati Alaonensi et successoribus tuis et ecclesie tibi comisse Sancte Marie Alaonis ut habeatis et possideatis eam libere perpetuo jure. Que ecclesia olim edificata et constructa esse peribetur a quodam domino Rodlando quia ibi sanata filia ejus a gravi infirmitate qua tenebatur, contulit hereditatem possidentam huic ecclesie supra dicte intra terminos Gavase vel Peralte que modo possidere videtur. Nunc nos predictam hereditatem vel possessionem huic ecclesie predicte vel ibi Deo servientibus et tibi Bernardo abbati et successoribus tuis possidendam stabilimus perpetue. Set quia modo destructa esse videtur et combusta a sarracenis invenitur, condolemus hujus destruccionis. Sic trado eam tibi Bernardo et successoribus tuis perpetuo possidendam ut rehedificetur monastico ordini quia est intra episcopatum nostrum et sub curam nostre religionis.

Actum est hoc descripcio facta est in II anno post consecrationem Sancti Michaelis de Gavase et Sancti Martini de Nercha, sub era MCXV.

Sig+num Saturnini, presbiteri; sig+num Dominici, fratris ejus; sig+num Johannis, presbiteri de Gavase; sig+num Pasqual, fratris Romani; sig+num Petri Romani, filiis Kaçin; sig+num Habib, presbiter et judex de Nercca; sig+num Cipriani; sig+num Cidel; sig+num Ferriol, quorum precibus hec donado facta est. Ego Julianus episcopo confirmo et laudo hoc donum et hoc signum + pono.

Gotmen presbiter et scriba jussu Juliani episcopo hanc cartam scripsit et hoc signum + fecit."

[O]: perdut.

A: Còpia de vers 1788: Rah, Traggia: Colección, vol. XV, pàg. 145, ex O.

a: Villanueva, Viage literario a las iglesias de España, Madrid 1851, vol. XVII, ap. XXXVIII, pàgs. 296-297, ex O.

b: Castillón: Los abades de Alaón: jurisdicción y prerrogativas, “Argensola” (Osca), 85, pàg. 91, ex A.


Traducció

"En nom de Déu, jo, Julià, per la gràcia de Déu bisbe de la seu de Saragossa, amb esperit benèvol i bona voluntat dono i concedeixo l’església de Santa Maria de Siurana a tu Bernat, abat d’Alaó, als teus successors i a l’església de Santa Maria d’Alaó que tens confiada, a fi que la posseeixis lliurement i amb dret perpetual. Aquesta església se sap que fou construïda i edificada en altre temps per un tal senyor Rotlan, perquè allà va curar-se una filla seva d’una greu malaltia que patia i per això va donar com a possessió de dita església uns béns situats al terme de Gavasa o de Peralta, com ara posseeix. Per això ara et donem i establim perpètuament a tu Bernat, abat, i als teus successors aquesta església, amb la seva heretat o possessió, perquè la tinguis amb els que allà serveixin Déu; però com que ara sembla que està destruïda i cremada pels sarraïns, ens dolem d’aquesta destrucció i per això te la lliuro perpètuament a tu Bemat i als teus successors per tal que la posseeixis i hi restableixis l’orde monàstic, perquè es troba dins del nostre bisbat i sota la guarda de la nostra observança.

Es va fer el document i l’adscripció l’any segon després de la consagració de Sant Miquel de Gavasa i de Sant Martí de Nerca, en l’any de l’era mil cent quinze.

Signatura de Sadurní, prevere; signatura de Domènec, germà seu; signatura de Joan, prevere de Gavasa; signatura de Pasqual, germà de Romà; signatura de Pere Romà, fill de Kacin; signatura d’Habib, prevere i jutge de Nerca; signatura de Cebrià; signatura de Cidel; signatura de Ferriol, a prec dels quals es va fer aquesta donació. Jo Julià, bisbe, confirmo i lloo aquesta donació i hi poso aquest senyal meu +.

Gotmén, prevere i escrivà que per manament del bisbe Julià he escrit aquesta carta i hi he posat aquest senyal +."

(Traducció: Antoni Pladevall i Font)

Priorologi de Santa Maria del Vilet

Bernat 1160-1171
Ramon de Purroi 1191
Pere de Barreda 1202
Bernat 1212
Berenguer de Purroi (després abat de Santa Maria d’Alaó) 1215
Bernat de Rocamora 1243
Bertran 1245
Guillem d’Aguilaniu 1250
Nicolau 1259
Arnau de Purroi 1292
Pere d’Areny 1311-1316
Bernat de Castanesa 1329
Ramon de Calbera 1359
Pere de la Feixa 1379
Guillem de Vilamur (després abat de Santa Maria d’Alaó) 1392
Amalric (després abat de Santa Maria d’Alaó) 1400
Lluís de Vilaflor (després abat de Santa Maria d’Alaó) 1421
Gaspar de Mirambell 1450
Miquel Corduer 1455 (intrús)
Joaquim Laplana (després abat de Sant Esteve de Banyoles) 1792
(JBP)