La distribució del temps d’estudi

rellotge.jpg

És bo deixar-ho tot per a última hora?

Segurament, en algun moment de la teva vida, has tingut una tasca pendent, que has de fer, però no t’hi poses, no trobes el moment adient i oportú per a fer-la, i has experimentat, per aquest motiu, un neguit constant.

Ets una persona que deixes les coses per a l’últim moment –costum, d’altra banda, socialment molt estès?– Has pogut comprovar en alguna ocasió, que, fruit d’un error de càlcul, aquest darrer moment no arriba mai o passa de llarg, i, per tant, deixes la tasca o la feina i es queda sense fer.

Comences una feina i l’abandones al cap d’una estona, inacabada?

Comences successives vegades i sempre l’acabes deixant?

L’estudi requereix una continuïtat i una perseverança per tal que doni els fruits desitjats. L’activitat formativa ha d’estar basada en una constància en el treball, i aquesta constància es pot adquirir a base d’unes bones pràctiques. I aquestes bones pràctiques tenen un comú denominador: ordre i organització. Parlem-ne a continuació.

Per què va bé tenir ordre i organització?

Tant l’ordre com l’organització es basen en una bona planificació de totes les activitats que conformen el dia a dia de la teva vida. Potser al principi et costarà una mica dur a terme aquesta planificació, però, a mesura que la vagis posant en pràctica, ni tan sols et caldrà anotar-la en un full, ja que, amb la pràctica, tot t’anirà més “rodat”.

Adoptaràs uns hàbits i una forma de treballar que et donaran uns resultats idonis. Naturalment, si no tens el costum de funcionar d’aquesta manera, hauràs d’iniciar-t’hi a poc a poc.

Per tal de fer una planificació eficient del teu temps és convenient que facis un recull del conjunt d’activitats que realitzes al llarg d’un dia complet:

  • Temps que dediques a les activitats bàsiques per a la vida, com ara menjar, dormir, cura i Matí Tarda Nit higiene personal, etc.
  • Temps que t’ocupen les teves activitats d’aprenentatge assistint a l’escola o a un altre centre.
  • Temps de lleure, entenent aquest temps com aquell que no està comprès ni en l’escola ni en cap altre centre d’aprenentatge.
  • Temps per a activitats esportives.
  • Temps per a altres activitats.
  • Temps sense cap mena d’ocupació concreta.

A continuació, en un full, dibuixes una taula de dues entrades, amb tots els dies de la setmana, de dilluns a diumenge, i amb les vint-i-quatre hores del dia. Tot seguit comença a emplenar aquesta taula amb les activitats que tot just hem comentat.

D’aquesta manera disposaràs d’una visió gràfica de les teves ocupacions i podràs determinar quins són els espais que et queden al llarg dels dies i, amb una visió més àmplia, els que tens durant tota la setmana.

I és ara, quan has posat en ordre totes les teves activitats, que podràs fer una planificació del temps que hauràs de dedicar a l’estudi. I és ara quan podràs organitzar- te d’una manera molt més eficaç. Si no tens aquests hàbits adquirits et costarà una mica –o força–, però és important aportar un plus de voluntat i de continuïtat a la pràctica per a obtenir els millors resultats. Planificar el temps d’aquesta manera t’ajudarà a tenir més seguretat i autoconfiança, fixaràs els coneixements més fàcilment i rendibilitzaràs temps i esforços d’una manera important. Fuig de les llargues estones, de les dedicacions a darrera hora i de forma ràpida, davant del llibre o dels apunts. No és aquest, ni de bon tros, el millor sistema ni t’ajudarà a aconseguir els objectius necessaris. Es tracta que assoleixis el control del teu temps i la millor forma d’afrontar l’estudi. Però no et marquis fites inassolibles i que d’entrada ja estiguin predestinades al fracàs. El pla de treball ha d’estar basat en situacions realistes al cent per cent.

Un cop hagis planificat les teves activitats pots passar a distribuir, de manera òptima, els períodes que dedicaràs a estudiar. Intenta, en la teva distribució, no dedicar-hi més de tres hores seguides, ja que hi ha moltes possibilitats que, al cap d’aquest temps, perdis la concentració i, per tant, la capacitat d’aprenentatge. I si has planificat convenientment la feina no hauràs de recórrer a estendre el temps d’aquesta manera.

Recorda que és molt important realitzar pauses d’uns deu minuts, aproximadament, per cada hora d’estudi.

Què té a veure l’organització personal amb la motivació?

Una de les conseqüències directes d’una mala organització del treball és la desmotivació. Les coses no surten com tu desitjaries, els resultats no acompanyen l’esforç que hi dediques... etc., i el desencant fruit d’aquesta circumstància, que sovint es relaciona amb altres factors que no tenen res a veure amb una planificació dolenta, fa, potser, que abandonis de seguida.

Però un ordre, una certa rutina positiva i una bona predisposició en el treball i per al treball et donaran les eines necessàries i suficients perquè els resultats de l’esforç siguin els adequats.