La il·luminació

llum.jpg

És important la il·luminació per a estudiar?

Els òrgans que fan funcionar el sentit de la vista, com ja saps, són els ulls. L’ull humà, tot i no disposar de l’agudesa visual excel·lent d’una àliga, té una capacitat d’adaptació a l’entorn molt elevada. Per això, ets capaç de veure-hi en la foscor, després d’un temps d’adaptació. Aquest temps varia en funció de les persones.

La capacitat de veure-hi amb llum o sense és deguda a dos tipus de cèl·lules sensibles a la llum que tenim a la retina (membrana de l’interior de l’ull on es representen les imatges que veiem). Les cèl·lules que et permeten veure-hi a la foscor són les cèl·lules anomenades bastons, que ens faciliten distingir els colors amb una escala de grisos, i les cèl·lules que tens més desenvolupades són les que permeten veure-hi amb llum, que són els cons.

L’adaptació de l’ull entre la claror i la foscor depèn de la velocitat en què deixen de funcionar els cons i comencen a funcionar els bastons.

La vista humana necessita unes condicions òptimes de claror per a desenvolupar la seva funció amb les màximes garanties, sense requerir un esforç visual que, amb el temps, podria comportar pèrdua de visió o fins i tot sequedat a la llàgrima o llagrimeig.

Què hem de saber de la il·luminació?

Abans de millorar les condicions lumíniques del nostre espai de treball, cal definir unes magnituds que ens ajudaran a entendre i reconèixer aquestes condicions.

Recorda que l’espai de treball és la zona on realitzes tasques d’estudi o aprenentatge de llarga durada.

Il·luminància. És la quantitat de flux lluminós que incideix en una superfície per unitat d’àrea. La unitat que s’utilitza és el lux (lx). Utilitzant el símil hidràulic, la il·luminància la podríem equiparar a la quantitat d’aigua que cau sobre una superfície en un temps limitat. Un indicador de la il·luminància pot ser la potència de la lluminària amb la mateixa tecnologia. Les tecnologies més comunes per a aconseguir il·luminació de forma artificial en zones de lectura, a partir d’energia elèctrica, són la incandescència i la fluorescència. La incandescència té els dies comptats, perquè malgrat que té una qualitat de llum bona, té un rendiment energètic molt baix. Properament no es comercialitzarà per a evitar el seu excessiu consum d’energia.

És un error pensar que un nivell d’il·luminació elevat equival a una bona il·luminació.

El nivell d’il·luminació o il·luminància no és l’únic paràmetre important. El contrast, l’enlluernament i la reproducció dels colors són altres paràmetres que cal tenir en compte per a obtenir unes bones condicions de confort lumínic.

Enlluernament. És la pèrdua de facultats visuals que pateix una persona com a conseqüència de rebre molta il·luminància de forma sobtada i/o continuada, com per exemple un cotxe amb els llums llargs quan ens hi creuem; o bé quan estem llegint i un raig solar ens incideix directament als ulls. El resultat d’aquests enlluernaments és la disminució de l’agudesa visual, la dificultat per a distingir els contrastos i, durant un temps, la dificultat per a percebre i reaccionar. Sabies que el fet de patir un enlluernament de forma continuada en un entorn d’estudi o treball provoca un esforç continuat d’adaptació de les cèl·lules de la retina que pot arribar a provocar mals de cap o, amb el temps, pèrdua de visió?

Reflectància. És la relació entre el flux lluminós reflectit per una superfície, un cos, etc. i el flux lluminós que hi incideix. Fent un símil hidràulic, equivaldria a les esquitxades de l’aigua en caure sobre una superfície. Si aquesta no absorbeix gaire, l’aigua esquitxa molt. El que veuràs són les brillantors dels objectes il·luminats i de les fonts de llum. La diferència de brillantors ens permet distingir- les. Quan aquest contrast, necessari per a la percepció, és excessiu, es produeix l’enlluernament.

Color de la llum. El que els nostres ulls perceben com a llum blanca no és altra cosa que la barreja de llums de diferents colors en una determinada proporció, similar a la que ens arriba del Sol. Per a gaudir d’una correcta percepció de les coses, la llum hauria de ser blanca o d’una tonalitat que permetés percebre les superfícies i els objectes amb nitidesa. Un mal exemple d’això són els fanals de color taronja de molts carrers que no permeten distingir el color verd. Aquests fanals reprodueixen malament els colors per a anar pel carrer, tot i que aquest fet no és gaire rellevant. En canvi, sí que ho seria si haguéssim de llegir un llibre amb aquesta llum.

Quines condicions lumíniques són les ideals per a no fatigar la vista quan estem aprenent?

llum2.jpgSempre que es pugui, el lloc per a estudiar disposarà de llum natural. Les finestres ofereixen contacte amb l’exterior i està comprovat que tenir contacte amb l’exterior millora la satisfacció. Però, compte, que això no sigui motiu de distracció! La llum natural és la millor, però, amb un nivell d’il·luminació excessiu, t’enlluernarà. Si fas servir la mà dreta, la llum natural ha d’entrar per l’esquerra per no fer-te ombra quan escrius. Les finestres han de disposar de sistemes per a evitar els enlluernaments i els nivells d’il·luminació elevats. Abaixar les persianes o córrer unes cortines gruixudes pot ser suficient per a controlar-los.

Quan no hi ha prou llum natural, cal incorporar enllumenat. L’enllumenat general és el que hi ha en una habitació o estança i que reparteix el nivell d’il·luminació gairebé de manera homogènia per totes les superfícies. L’alçada, la col·locació i la distribució dels llums determinarà una bona il·luminació. Has vist la importància de l’orientació de la llum natural. En l’enllumenat general també has de tenir en compte de no fer-te ombra. La posició de treball, normalment, implica que la vista mira cap avall, però per a descansar la vista és bo que durant uns segons miris enlaire o cap a una zona allunyada. És en aquestes situacions que podràs percebre si l’enllumenat general et provoca algun enlluernament.

Quan l’enllumenat general no es suficient per a la tasca que has de realitzar, s’ha de col·locar enllumenta localitzat a poca distància de la zona de treball.

Per a evitar enlluernaments, l’enllumenat localitzat s’ha de col·locar prou baix, i l’enllumenat general prou alt per tal d’assegurar que totes les superfícies brillants estiguin totalment amagades.

Amb l’enllumenat localitzat hem de tenir presents els contrastos amb el nivell d’il·luminació del voltant de l’espai de treball. Ni l’entorn immediat a la zona de treball, ni la zona més allunyada poden tenir un nivell d’il·luminació gaire diferent. Com a màxim, la proporció de contrastos acceptada és la següent 10:3:1, d’aquesta manera no tindrem contrastos excessius i no fatigarem els bastons i els cons. Una cosa que no s’ha de fer mai és estudiar, treballar amb el portàtil o mirar la televisió amb l’habitació a les fosques.

Les superfícies de treball, inclòs el paper, et poden provocar enlluernaments a causa d’una reflectància excessiva. La taula de treball ha de ser de color mat i clar. Les diferents superfícies de l’ordinador (teclat, pantalla) no poden ser de colors lluents, ja que provoquen enlluernaments reflectits com si treballéssim sobre un mirall.

El color de les parets també influeix en el confort lumínic. Una superfície clara reflecteix part de la il·luminància que rep. En canvi, una superfície fosca no “esquitxa” gens la il·luminació, per continuar amb el símil hidràulic. El resultat és que en una habitació fosca cal més potència lumínica per a aconseguir el mateix nivell d’il·luminació. Sempre seran més adequats colors clars i càlids, ja que la llum artificial sol ser freda com la dels fluorescents (llum blavosa). Està comprovat que hi ha colors que estimulen i que inspiren, i d’altres que irriten i fatiguen.

Està demostrat que unes bones condicions lumíniques milloren l’estat d’ànim i augmenten la productivitat en la tasca que realitzem.

Pensa-hi una mica!

Quines són les activitats que et demanen un esforç visual?

En quins llocs realitzes aquestes activitats?

Aquests llocs compleixen totes les condicions lumíniques que hem analitzat?

Hi ha molta llum o poca?

Tens enlluernaments directes i mitjans per a evitar-los?

Hi ha superfícies molt lluents que t’enlluernen?

De quin color són les parets del teu lloc d’estudi? I la taula? Són mats o brillants?

La luminància en la zona de treball és suficient o excessiva? I en l’entorn immediat? I en la resta del teu camp visual?

Tens sensació que tens els ulls secs o que et piquen quan estàs estones llargues fent la mateixa tasca (llegint, treballant amb l’ordinador...)?