La temperatura i la qualitat de l’aire

temperatura.jpg

Són importants la temperatura i la ventilació per a estudiar?

En general hi ha uns sectors de la població que suporten molt poc les temperatures extremament altes o extremament baixes, com són els infants i la franja de la tercera edat. Però no ens toca parlar de condicions extremes, sinó de condicions òptimes per a obtenir un bon rendiment escolar. A partir d’ara, les anomenarem condicions de confort tèrmic.

Recorda, el confort es defineix com l’absència de tot allò que pot constituir una molèstia o una incomoditat. Per tant, si parlem de confort tèrmic, estem parlant de les condicions que no ens provocaran cap molèstia ni per calor, ni per fred.

Les sensacions tèrmiques de les persones estan relacionades amb l’estat tèrmic general del cos. Aquest estat depèn de l’activitat física que estiguis realitzant i de la roba que portis. També hi influeixen paràmetres ambientals com la temperatura de l’aire, la temperatura de radiació, la velocitat de l’aire i la humitat relativa.

Però, per a obtenir unes bones condicions ambientals, també hem de tenir en compte la qualitat de l’aire. Aquesta qualitat, dependrà dels següents paràmetres:

  • Una bona ventilació.
  • Absència de focus contaminants (fums, males olors...).
  • Quantitat de persones en un mateix espai.

Una bona ventilació és molt important per a tenir unes bones condicions de confort ambiental. L’aire que respires cal que sigui net i amb un alt contingut d’oxigen. El sensor per excel·lència per a detectar els ambients mal ventilats és l’olfacte, tot i que té el problema que després d’un temps s’adapta a les condicions adverses i deixes de percebre el mal ambient. L’exemple més clar el tens quan entres a classe després que els companys hi hagin estat, durant molt temps, amb les finestres tancades. Els que estaven a dins ja no percebien que la qualitat de l’aire havia disminuït, ja que haurien obert les finestres abans. L’aire s’ha viciat perquè hi havia molts consumidors d’oxigen que generaven diòxid de carboni (CO2) i l’aire sempre era el mateix. Quan respires durant un cert temps un aire viciat amb quantitats de CO2 elevades, apareixen molèsties i dificultats de concentració. En aules que no s’han ventilat s’han detectat quantitats de CO2 que superen els 3.000 ppm, però no ocasionen molèsties perquè es respiren durant molt poc temps. En canvi, en habitacions que no es ventilen es pot arribar a valors per sobre dels 1.000 ppm que es poden respirar durant tota la nit i totes les hores d’estudi i al final poden provocar mals de cap i dificultat de concentració.

Quan parlem de sensacions, has de tenir clar que tots les percebem d’una manera diferent i que, per tant, el que és confortable per a una persona pot no ser-ho per a una altra. Pensa que la sensació de calor o fred no està en funció del que marca el termòmetre, sinó del que sents tu. Abriga’t o desabriga’t quan l’estat tèrmic del teu cos o d’alguna part del teu cos t’ho demani.

Tot seguit es relacionen els intervals que s’ha comprovat que són confortables per a la majoria de les persones.

Per a l’activitat d’aprenentatge, les temperatures més adequades són:

  • A l’estiu la temperatura recomanada és de 24,50C +/- 2,5
  • A l’hivern la temperatura recomanada és de 220C +/- 3

termometre.jpgLa humitat es recomana que estigui compresa entre el 40% i el 60%. A l’estiu, humitats elevades et donen una sensació de xafogor que fa augmentar la temperatura de sensació o temperatura de xafogor. En valors d’humitat superiors al 70%, es pot notar una sensació desagradable d’humitat, desenvolupament microbià i malalties respiratòries. Els ambients secs, amb una humitat ambiental inferior al 30%, poden provocar en determinades persones sequedat de la pell, irritació dels ulls i petites descàrregues per electricitat estàtica.

La velocitat de l’aire no pot ser gaire elevada: 0,24m/s a l’estiu, però a l’hivern ha de ser inferior. Per a fer-te’n una idea, si et volen els fulls de sobre la taula és que la velocitat és superior a 0,24 m/s.

Terres molt calents o molt freds et poden molestar per la gran diferència de temperatura entre la zona del cap i la dels turmells. Aquesta diferència de la temperatura de l’aire no pot ser superior a 30C.

Pensa-hi una mica!

T’has trobat en situacions en què els teus companys es queixen de calor o fred i tu consideres que la sensació que et provoca la temperatura és molt bona?

Pots concentrar-te si tens els peus freds? Has comprovat que a final de curs, amb la calor, estàs menys atent a classe?

A l’estiu, has comprovat que a valors de temperatura iguals hi ha dies que la sensació de calor és més sufocant que d’altres? Per què? La humitat hi té alguna cosa a veure?

Saps per què de vegades tens sensació de xafogor? I la temperatura de xafogor saps què indica?

A l’estiu, un petit corrent d’aire et fa una sensació agradable o desagradable? I a l’hivern?

Creus que una mala ventilació de l‘habitació on estudies pot influir en el teu rendiment escolar?

Quan al carrer tenim temperatures extremes de calor o fred i a classe tu estàs assegut tocant una finestra, notes diferències de temperatura entre el costat que es troba més a prop de la finestra i el que es troba més lluny?