Sarcòfag tipus Bethesda de la catedral de Tarragona

Sarcòfag de fris continu, de gran qualitat, amb escenes del Nou Testament, encastat damunt la porta meridional de la façana principal de la catedral de Tarragona.

ECSA - F. Tur

Aquest magnífic sarcòfag, des que fou inventariat ha estat sempre a la façana de la catedral de Tarragona, encastat a sobre de la petita porta de la nau meridional. És de marbre blanc, fa 2,16 × 0,61 m, i es pot datar vers l’any 400.

Presenta un fris esculpit continu amb la representació de diverses escenes del Nou Testament. A l’esquerra, la curació dels cecs de Jericó per part de Jesucrist, amb tres petites figures que s’hi acosten, darrere de les quals apareixen dues figures més de dimensions similars a la de Crist, que han de ser interpretades com a dos cecs, ja curats, que donen les gràcies al Senyor. A continuació, sobre un fons arquitectònic corresponent a unes portes de ciutat, l’escena de la curació de l’hemorroïsa, amb l’apòstol Pere com a testimoni. Ja al centre, s’observa un petit cicle format per dos episodis, corresponents a la curació del paralític a la piscina probàtica de Bethesda, de la qual es detallen les arcades sostingudes per columnes. En primer lloc, Crist escolta les súpliques del paralític estirat al llit i, a continuació, en un relleu d’una mida més petita, el guareix; el paralític apareix portant el llit sobre l’esquena. El fet que la figura del paralític vesteixi túnica i pallium en el primer episodi, indumentària exclusiva dels personatges sacres en aquesta peça, ha donat peu a pensar que pot simbolitzar la consecució de la resurrecció per part dels fidels després de la mort. A la dreta, hi ha l’escena de Zaqueu enfilat a dalt d’un arbre per veure passar Jesús i, finalment, l’entrada de Jesús a Jerusalem el Diumenge de Rams cavalcant un ase, mentre és rebut pel poble; al fons d’aquesta escena apareix una de les portes de la ciutat.

La peça correspon a la tipologia de sarcòfags anomenada de Bethesda per la importància que s’atorga al tema de la curació del paralític de Bethesda. Es tracta d’un grup de peces força homogeni produïdes a Roma, del qual fins ara només es coneixen tres exemplars sencers (el Lateranense 125, al Vaticà, el de l’Episcopato d’Ischia i el que estudiem aquí), i diversos fragments. Totes les peces presenten una iconografia i un estil similars, corresponents a l’època teodosiana avançada, amb un tipus de figures estilitzades, un particular tractament dels plecs de les indumentàries i una nova tipologia de Crist; aquesta nova tipologia destaca per la factura d’uns ulls molt grans i amb incisió a la nineta, cabells acabats en angle recte sobre el clatell i, sovint, amb rínxols disposats de manera “dentada” al front.

Bibliografia

  • Album pintoresch-monumental, 1879, pàgs. 57-68; Botet i Sisó, 1896, V, pàgs. 192-197; Mélida, 1908, pàg. 20; Puig i Cadafalch. Falguera I Goday, 1909-18, vol. I, pàg. 286; Lawrence, 1927-28, X, pàgs. 23-24; Wilpert, 1928, IV. pàg. 256; 1929-32, vol. II, pàgs. 294 i 311; Gerke, 1935, XII, pàgs. 127-128; Simon, 1938, LV, pàgs. 201-223; Bovini, 1954, pàgs. 174-180; Kollwitz, 1963, XXXIX, pàg. 199; Palol, 1967, pàgs. 305-306; Schlunk. 1968, XII, pàgs. 93-100; Sotomayor. 1973. pàgs. 23-25; 1975, pàgs. 213-219; Moralejo, 1984, pàg. 193; Monfrin, 1985, pàssim.