La Cooperativa Primera del Ter fou creada a Roda de Ter l’any 1878. El seu promotor fou Ferran Alsina i Parellada (1861-1908), la biografia del qual es pot trobar en el capítol dedicat als Güell.
Ferran Alsina, que es considerava filador de professió, però que tenia una bona situació econòmica, viatjà per França i Anglaterra, on estudià específicament la fabricació de la pana de cotó. De retorn a Catalunya obtingué una patent d’invenció per a fabricar panes llises o ratllades amb mostra o dibuixos produïts directament en els telers. La concessió del privilegi per vint anys porta la data de l’1 de febrer de 1880.
Sobre la creació de la Cooperativa Primera del Ter tenim només l’explicació que en dóna Josep Puigdollers i Macià, un escriptor i economista, nascut a Roda de Ter el 1866, que residí a l’Argentina, i fou fundador el 1901 de la revista “El Mercurio. Revista Comercial Hispano Americana”, publicada a Barcelona. Puigdollers recorda l’aparició de Ferran Alsina a Roda el 1878, en un moment especialment delicat per a la comarca i per a la població, acabada la tercera guerra Carlina i amb un clima creixent de conflictivitat social. Ferran Alsina tingué la idea de crear una cooperativa de producció, dedicada al tissatge del cotó.
Aquell mateix any, Ferran Alsina reuní un centenar de treballadors i els proposà de crear la Cooperativa Primera del Ter. El primer capital de la societat no podia ser més ridícul: 94 pessetes. Aquests diners serviren per a comprar un teler de fusta i quatre paquets de fil. Amb això es començà.
Ferran Alsina aportarà a la Cooperativa el seu privilegi de fabricació de panes. La Cooperativa l’explotarà des del 1881 al 1883, any en què el cedí a favor d’Eusebi Güell i Bacigalupi, empresa en la qual entrà a treballar Alsina. És possible i probable que la patent permetés l’engegada de la Cooperativa.
L’empresa funcionà. Divuit anys més tard (1896) el mateix Ferran Alsina feia el balanç. La Cooperativa Primera del Ter era una empresa modesta, però posseïa un actiu format per terrenys, edificis, màquines de vapor, calderes i 83 telers mecànics. El capital era de 40.000 duros.
El 1900 la Cooperativa es convertí en societat anònima: la Societat Anònima Cooperativa del Ter. Com a director gerent fou nomenat Ferran Alsina, però aquest estava ja mig retirat de la Colònia Güell i tenia greus problemes de salut. Es donaren amplis poders a Pau Soler, que, de fet, assumirà el càrrec.
La societat anònima, en la qual consta que hi havia 600 accionistes al començament del segle i tenia un capital de 550.000 pessetes, desaparegué pocs anys després d’acabada la guerra de 1936-39. Produïa tovalloles, llenços, mocadors i gènere per a camiseria.
La Cooperativa Primera del Ter. Paraules de Ferran Alsina (1896)
"...¿Cómo se consiguió? Con la buena voluntad de todos los socios: de los directores, de los ocupados en los trabajos de la casa y de aquellos que con sus cuotas han contribuído á su engrandecimiento y seguridad. Obrando según el más puro espíritu liberal, todos dieron de sí lo que buenamente podían, con el fin de cooperar al adelantamiento de la empresa, acumulando así, poco á poco y sin fatiga para nadie, la gran cantidad de recursos materiales que constituyen lo más vistoso, lo más brillante de nuestra modesta fábrica. Mas recordad siempre que esta brillante parte material, con ser muy hermosa y muy digna de consideración, no es lo principal en vuestra buena obra. En los diez y ocho años y medio de vida cooperativa, habéis hecho mucho más que acumular un capital en edificios, máquinas y dinero: habéis ganado un tesoro de satisfacciones morales, que significan un verdadero progreso, y son un gran paso hacia la perfección social. Sin motines ni amenazas, sin pedir limosna á nadie ni causar perjuicio al prójimo, vosotros habéis levantado poco á poco, sí, pero con paso constante y firme, el nivel de vuestra situación, hasta ponerlo en el lugar distinguido que hoy ocupa, digno y honrado como el que más lo sea en la escala social. Actualmente la Cooperativa primera del Ter es un buen establecimiento industrial y un buen ejemplo para todos los obreros que deseen hallar un camino recto y firme que les lleve á la mejora de las condiciones de su vida. Sepan todos que lo que ahora son ellos lo érais también vosotros diez y ocho años atrás, y que lo que sois vosotros ahora, pueden ellos serlo igualmente siguiendo el ejemplo que les habéis dado.
Antes de ser cooperativos, los socios de la “Primera del Ter” érais trabajadores que no veíais el porvenir más claro que los demás. Con ellos corríais ciegos tras soluciones progresivas que no alcanzábais nunca, porque yendo mal guiados, no acertábais con el camino recto, justo y claro del progreso verdadero.
...Nubes cargadas de falsos prejuicios obscurecían vuestro cerebro, y no viendo luz en parte alguna, os figurábais tener cerrado el paso, imaginábais perpetua la que no es más que circunstancial sujeción á las eventualidades del capital, creyéndoos víctimas de una explotación sistemática por parte de elevadas clases sociales que, según vosotros, no os quieren en el mundo si no es para haceros servir de escabeles ó de bestias de carga. Y con tan insanas preocupaciones, maldecíais á los de arriba, os rebelábais contra sus representantes de abajo, aborrecíais la casa en donde ganábais el pan, y hasta en los momentos de mayor desvarío renegábais de los adelantos modernos, sin pensar que son la esencia del pensamiento, el fruto de los afanes, la resultante del esfuerzo de espíritus fuertes y clarividentes que durante siglos de siglos han estado combatiendo la ignorancia y la mala fe, con el único propósito de hacer progresar á la Humanidad, proporcionándoos á vosotros y á vuestros semejantes un siempre más extenso, más puro y más positivo bienestar."
Font: “Memòria de la Cooperativa 1896”. Paraules de Ferran Alsina segons transcripció a Recuerdos de mi infancia. La Cooperativa Primera del Ter, Josep Puigdollers i Macià. El Mercurio, 1902, pàg. 205-207.