Cursos d’educació maternal

Els cursos d’educació maternal es plantegen principalment dos objectius. El primer és que la dona, o encara millor, la parella, tingui una informació adequada sobre els processos fisiologies que s’esdevenen durant la gestació, el part i el postpart, i també sobre els trastorns principals que es poden presentar i els mitjans que hi ha per a solucionar-los. El segon objectiu és que la dona tingui una preparació física adequada per a afrontar l’esforç que representa el part. Si s’atenyen aquests objectius, és possible d’evitar la por del part i, a més, la dona pot col·laborar activament en aquest procés, de manera que es redueixen considerablement les molèsties que ocasiona i es facilita el seu desenvolupament.

Hi ha diversos mètodes d’educació maternal segons les diverses escoles existents, però en general els cursos solen constar d’una part teòrica i una altra de pràctica. La part teòrica consta d’una sèrie de classes, fetes per personal docent especialitzat, que es dediquen a facilitar informació a la dona i la seva parella. El contingut del curs pot ésser divers, però en general s’hi solen incloure algunes sessions sobre l’anatomia de l’aparell genital, la fisiologia de la reproducció, el desenvolupament normal de l’embaràs, els trastorns habituals durant la gestació i les normes de vida recomanables per a la dona embarassada. Sempre ocupa una part important de les classes teòriques la informació sobre el part, a fi que la dona conegui els símptomes que en poden anunciar l’inici, la forma en què se sol desenvolupar el part i els procediments mèdics que poden ésser útils i necessaris. També s’informa en aquests cursos sobre les atencions que cal seguir durant el període immediat al part en relació a l’alletament, la higiene, l’alimentació i la recuperació física. A més, també es tracta de les atencions que ha de rebre el nounat per tal que la parella pugui afrontar sense por aquesta responsabilitat, la qual cosa constitueix de vegades la principal font d’ansietat.

La metodologia de les classes teòriques pot ésser diversa, segons l’escola que se segueixi. En general, es pretén que les classes siguin participatives, és a dir, que els assistents al curs hi intervinguin activament per tal que puguin resoldre tots els dubtes que se’ls presentin. Per a facilitar la participació, les classes se solen organitzar en grups relativament reduïts en què és més fàcil d’establir un clima de confiança, i en les quals cada participant pot conèixer igualment les inquietuds de la resta, que en molts casos són les mateixes. A més, per tal que les explicacions siguin més fàcils d’entendre i les classes siguin amenes, se solen utilitzar mitjans àudio-visuals, com el vídeo, de manera que a la fi hom s’arriba a familiaritzar amb el procés que s’ha de viure.

Per a poder atènyer els objectius fixats, hom recomana que la gestant comenci el curs d’educació maternal cap al quart i el cinquè mes de l’embaràs. En general, la primera part del curs es dedica sobretot a la part teòrica i a la realització d’exercicis útils per a reduir les molèsties pròpies de la gestació. A partir del setè mes sol començar la part pràctica, amb l’execució dels exercicis destinats a preparar la pelvis, tècniques de relaxació i exercicis de respiració que seran útils durant el part.