Entorn social del tabaquisme

Un cop que una persona s’ha iniciat en el tabaquisme, l’entorn social afavoreix que el mantingui, perquè el tabac és un producte tòxic però de venda legal, fàcilment assequible i el seu consum és socialment acceptat i fins i tot potenciat.

El tabac és la droga que pot ésser adquirida amb més facilitat i a preu més baix. Els punts de venda del tabac són nombrosos i, per a comprar-lo no cal ni anar a una botiga especialitzada, ja que és ofert en bars i en molts locals públics. El preu del tabac és accessible pràcticament a qualsevol economia, ja que per un valor similar al d’una beguda refrescant hom pot adquirir un paquet de 20 cigarrets, que és la quantitat que consumeix diàriament un fumador mitjà.

Darrerament s’estan posant alguns impediments legals a la comercialització i el consum del tabac, però amb tot, l’entorn social continua essent ara per ara favorable al tabaquisme. La possibilitat de fumar en llocs públics ha estat restringida legalment, però els fumadors disposen de zones reservades on ho poden fer. El consum de tabac està totalment integrat en les activitats recreatives i socials.

Les inversions que realitza la indústria tabaquera per a fomentar el consum de tabac són tan importants que la despesa anual en publicitat d’algunes marques de tabac és més elevat que el de qualsevol altre producte anunciat en el mercat publicitari. La publicitat del tabac no es limita a fer promoció d’una marca determinada, sinó que utilitza les tècniques de màrqueting més avançades perquè el consum de tabac aparegui unit als valors considerats positius, com la joventut, la bellesa, l’èxit sexual, la integració social, el triomf econòmic i fins i tot, paradoxalment, els èxits esportius.